Με ευέλικτους και προσωποποιημένους διακανονισμούς των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος και φυσικού αερίου θα επιδιώξουν οι προμηθευτές να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενο κύμα καταναλωτών που αδυνατούν εξαιτίας των αυξήσεων να είναι συνεπείς στην εμπρόθεσμη πληρωμή των λογαριασμών τους.

Την άσκηση αυτή έχουν κάνει και είναι έτοιμοι να την εφαρμόσουν σχεδόν όλες οι εταιρίες παροχής ενέργειας καθώς, σύμφωνα και με πληροφορίες του «Οικονομικού Ταχυδρόμου», η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση προσώρας να εφαρμόσει κάποιο οριζόντιο μέτρο ρυθμίσεων των απλήρωτων λογαριασμών ή πληρωμής των ποσών κατανάλωσης με δόσεις.

Δύο κυβερνητικοί αξιωματούχοι, ο ένας από το Μέγαρο Μαξίμου και ο δεύτερος από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σημειώνουν στον Ο.Τ. ότι «δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για τέτοιες διευκολύνσεις πληρωμών». Όπως εξηγούν, «τα μέτρα για την επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας σε όλα ανεξαιρέτως τα νοικοκυριά αποσκοπούν στη διευκόλυνση τους για την αντιμετώπιση των αυξήσεων, δηλαδή στο να μπορούν να πληρώνουν το ρεύμα που καταναλώνουν. Και άρα», υπογραμμίζουν οι ίδιοι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της κυβέρνηση, «προσώρας δεν υπάρχει ανάγκη και λόγος λήψης μέτρων όπως η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος».

Αν και βέβαια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην εργαλειοθήκη που ανακοίνωσε πριν δέκα μέρες για την αντιμετώπιση της κρίσης, περιλαμβάνει και τέτοιες παρεμβάσεις, ωστόσο το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου δεν έχουν στα σκαριά κάτι πέραν της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος, η οποία τρέχει από την 1η Σεπτεμβρίου.

Αλλά και ως προς το φυσικό αέριο, η κυβέρνηση, κατά τις ίδιες πηγές του Ο.Τ., δεν έχει ετοιμάσει παρόμοιο σχέδιο αποπληρωμής των οφειλών με δόσεις. «Η κίνηση στην οποία έχουμε προχωρήσει, είναι η παροχή έκπτωσης 15% από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας στις εταιρίες που προμηθεύονται φυσικό αέριο από τη δημόσια επιχείρηση και παρέχουν τις ποσότητες του προς τους τελικούς καταναλωτές. Σκοπός της έκπτωσης αυτής είναι να υπάρχει αντίστοιχη ελάφρυνση στα νοικοκυριά που καταναλώνουν φυσικό αέριο».

Επιπλέον έχει προβλεφθεί και κονδύλι 40 εκ. ευρώ για επανασυνδέσεις ηλεκτροδοτήσεων σε νοικοκυριά στα οποία έχει διακοπεί το ρεύμα. Πρόκειται για συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών.

Οι πάροχοι

Την ίδια στιγμή, και σύμφωνα με όσα αναφέρουν στον Ο.Τ. στελέχη προμηθευτών ενέργειας, οι εταιρίες τους έχουν προχωρήσει στην εφαρμογή σχεδίων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης που θα πλήξει τα νοικοκυριά και πελάτες τους.

Οι μεγάλες εταιρίες και σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ο.Τ. ο Ήρων, η Protergia και η Watt + Volt έχουν προχωρήσει σε εξατομικευμένη ενημέρωση των πελατών τους για τις αυξήσεις των τιμών στην ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο. Και οι τρεις εταιρίες αποστέλλουν ενημερωτικά σημειώματα εξηγώντας στους καταναλωτές τα αίτια των ανατιμήσεων αλλά και τις δυνατότητες επιλογής άλλων προγραμμάτων ενέργειας προκειμένου να περιορίσουν τις επιπτώσεις των αυξήσεων.

Ενημερώνουν επίσης τους πελάτες τους και για το πρόγραμμα επιδότησης της πολιτείας, ενώ παράλληλα παρέχουν συμβουλές εξοικονόμησης ενέργειας με τη χρήση των ηλεκτρικών οικιακών συσκευών τους.

Ο Ήρων, όπως έγραψε ο Ο.Τ. έχει προχωρήσει μάλιστα σε δημόσια ανάρτηση της ενημέρωσής, μέσω της ιστοσελίδας του. Ανάλογη κίνηση, λένε οι πληροφορίες, ετοιμάζεται να κάνει και η Protergia, η οποία μέχρι σήμερα έδινε αντίστοιχη δημόσια ενημέρωση για τους λόγους των αυξήσεων στην ενέργεια μόνο μέσω των λογαριασμών της στα Social Media.

Ως προς τους διακανονισμούς των οφειλών, πηγές του Ο.Τ., αναφέρουν ότι οι προμηθευτές ενέργειας θα προχωρούν σε ευέλικτες ρυθμίσεις αλλά και προσωποποιημένες. Δηλαδή οι διευκολύνσεις θα γίνονται με βάση το προφίλ του κάθε πελάτη (κατανάλωση ρεύματος, εισοδηματικά κριτήρια και προηγούμενη συμπεριφορά ως προς τη συνέπεια πληρωμής των λογαριασμών). Και πάλι οι ρυθμίσεις θα γίνονται με μεγάλη προσοχή με δεδομένο το ό,τι οι εταιρίες παροχής ενέργειας έχουν ήδη επωμιστεί τεράστια κόστη για την προμήθεια του κατά πολύ ακριβότερου ρεύματος (χονδρεμπορική αγορά) και φυσικού αερίου (για την ηλεκτροπαραγωγή) σε σχέση με την περασμένη Άνοιξη.

Ευάλωτοι καταναλωτές

Σε σχέση με τους ευάλωτους καταναλωτές ενέργειας, δηλαδή τα νοικοκυριά που ανήκουν στις κατηγορίες χαμηλού εισοδήματος, πολυτέκνων, ΑΜΕΑ κλπ., πηγές σημειώνουν τις διατάξεις που ισχύουν για τους συγκεκριμένους συμπολίτες.

Πέρα από τη δυνατότητα υπαγωγής στο ΚΟΤ (Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο), οι εταιρίες προμήθειας υποχρεούνται να κάνουν ειδικές διευκολύνσεις στην πληρωμή των λογαριασμών από τις συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Μεγαλύτερη προθεσμία εξόφλησης λογαριασμών:

Η προθεσμία εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης για τους Ευάλωτους Καταναλωτές δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 40 ημέρες.

2. Δυνατότητα εξόφλησης λογαριασμών σε άτοκες δόσεις εύλογου ύψους:

Η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των Ευάλωτων Οικιακών Καταναλωτών μπορεί να γίνεται τμηματικά και άτοκα, σε μηνιαίες δόσεις που δε μπορούν να υπερβαίνουν το 50% της αντίστοιχης μηνιαίας δαπάνης για την ηλεκτρική ενέργεια του Ευάλωτου Οικιακού Καταναλωτή. Ωστόσο, ο καταναλωτής διατηρεί την υποχρέωση της εμπρόθεσμης εξόφλησης των οφειλών του.

3. Διπλάσια προθεσμία για διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω παραβιάσεων των όρων της Σύμβασης από τον καταναλωτή:

Αν ο καταναλωτής παραβαίνει όρους της Σύμβασης που θεωρούνται «ουσιώδεις» για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριάντα (30) ημερών, ο Προμηθευτής ειδοποιεί σχετικά τον καταναλωτή, θέτοντας προθεσμία ειδικά για τους Ευάλωτους Καταναλωτές τουλάχιστον εξήντα (60) ημερών για την άρση της παράβασης, και τον ενημερώνει για τις συνέπειες της μη συμμόρφωσής του εντός της ταχθείσας προθεσμίας.

Αν και η ανωτέρω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, ο Προμηθευτής έχει δικαίωμα να καταγγείλει τη Σύμβαση Προμήθειας και να ζητήσει από τον Διαχειριστή του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.) τη διακοπή ηλεκτροδότησης του εν λόγω καταναλωτή.

4. Απαγόρευση διακοπής ηλεκτροδότησης κατά τη χειμερινή και καλοκαιρινή περίοδο:

Ο Προμηθευτής δε μπορεί να ζητήσει από το Διαχειριστή του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.) τη διακοπή ηλεκτροδότησης του Ευάλωτου Οικιακού Καταναλωτή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών για το χρονικό διάστημα από Νοέμβριο έως και Μάρτιο, καθώς και από Ιούλιο έως και Αύγουστο.

5. Απαγόρευση διακοπής ηλεκτροδότησης σε άτομα που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης ή/και με σοβαρά προβλήματα υγείας:

Ειδικά για τους Ευάλωτους Οικιακούς Καταναλωτές που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης και αυτούς με σοβαρά προβλήματα υγείας, ο Προμηθευτής δε δικαιούται να καταγγείλει τη Σύμβαση Προμήθειας, παρά μόνο στην περίπτωση που ο Καταναλωτής είναι υπερήμερος ως προς την εξόφληση έξι διαδοχικών Λογαριασμών Κατανάλωσης, και εφόσον προηγουμένως έχει αποστείλει ειδοποίηση με την οποία ενημερώνει τον Πελάτη για: α) τη δυνατότητα του Πελάτη για διακανονισμό πληρωμής των οφειλών του και β) την πρόθεσή του να καταγγείλει τη Σύμβαση, τάσσοντάς του προθεσμία 20 ημερών προς εξόφληση. Εφόσον ο Προμηθευτής τελικά προβεί στην καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας, ο ως άνω Ευάλωτος Οικιακός Καταναλωτής που χρήζει μηχανικής υποστήριξης ή έχει σοβαρά προβλήματα υγείας μεταπίπτει αυτόματα στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, χωρίς να προηγηθεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο διακοπή της ηλεκτροδότησής του.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια