Αμετακίνητος στο στόχο του κλεισίματος των λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής ως το 2025 όπως ήταν και ο αρχικός στόχος που είχε θέσει η κυβέρνηση, εμφανίστηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα COP26.
Η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου δεν πρέπει να καθυστερήσει την πράσινη μετάβαση
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις δράσεις που έχει αναλάβει Ελλάδα, επικαλούμενος το κλείσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων έως το 2025, τον στόχο να καταστεί η Ελλάδα κλιματικά ουδέτερη κυρίως μέσω της αξιοποίησης των ΑΠΕ έως το 2050, καθώς και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης στο σχέδιο για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς πράσινης ενέργειας στην Ευρώπη, με βάση την πρόσφατη συμφωνία με την Αίγυπτο και τις προχωρημένες συζητήσεις με τη Σαουδική Αραβία, ενώ μίλησε και για τους ευρύτερους στόχους οι οποίοι πρέπει να τεθούν σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου δεν πρέπει να καθυστερήσει την μετάβαση προς την «πράσινη ενέργεια».
Η στρατηγική της Ελλάδας
Αναφερόμενος στη στρατηγική της Ελλάδας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στα βασικά σημεία αυτής της στρατηγικής.
«Πρώτον, όσον αφορά την απομάκρυνση από τον άνθρακα και την ταχεία απολιγνιτοποίηση, έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία με στόχο την πλήρη απεξάρτηση από τον λιγνίτη μέχρι το 2028. Θα διαθέσουμε περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ σε αυτή την προσπάθεια, προκειμένου να στηρίξουμε τη διαδικασία μετάβασης στις λιγνιτοπαραγωγές περιοχές.
Μάλιστα, βασικός μας στόχος πλέον είναι το σταδιακό κλείσιμο όλων των λιγνιτικών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων έως το 2025, δηλαδή τρία χρόνια νωρίτερα σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.
Δεύτερον, στο θέμα της αναθεώρησης και του σχεδιασμού του ενεργειακού συστήματος της Ελλάδας, ο μακροπρόθεσμος προφανής στόχος είναι να είμαστε κλιματικά ουδέτεροι μέχρι το 2050. Τα κύρια εργαλεία για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι, αναμφίβολα, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η ενεργειακή αποδοτικότητα.
Προκειμένου να αναδιαμορφώσουμε θετικά το ενεργειακό μας μείγμα, εστιάζουμε σε μεγάλο βαθμό στην περαιτέρω αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και σχεδιάζουμε να διπλασιάσουμε την εγκατεστημένη ισχύ αιολικών και ηλιακών μονάδων με φωτοβολταϊκά έως το 2030. Αναπτύσσουμε ταυτόχρονα έναν συνεκτικό οδικό χάρτη με στόχο την εισαγωγή μιας οικονομίας υδρογόνου στην Ελλάδα. Παράλληλα, δώσαμε έμφαση στην ενεργειακή αποδοτικότητα και την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων μέσω της ανακαίνισής τους.
Τρίτον, στο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης, δεν προχωρούμε μόνον σε σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις, αλλά με το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» παρέχουμε σημαντικές επιδοτήσεις, της τάξεως του 20 έως 40%, για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Τέλος, έχουμε διαφορετικές πολιτικές για τις πιο απομακρυσμένες περιοχές, βάσει του μεγέθους και των μοναδικών χαρακτηριστικών του κάθε νησιού.
Για τα μεγαλύτερα νησιά εφαρμόζουμε ένα μεσοπρόθεσμο επενδυτικό πρόγραμμα για νέες γραμμές ηλεκτρικής διασύνδεσης, ώστε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που έχουν στο πεδίο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να προάγουμε την ενεργειακή τους ασφάλεια.
Για μικρότερα, μη διασυνδεδεμένα νησιά, εφαρμόζουμε ειδικά στοχευμένες λύσεις για να μειώσουμε το αποτύπωμά τους στο περιβάλλον, ή ολοκληρωμένες λύσεις με στόχο να αναπτύξουμε ενεργειακά συστήματα 100% απαλλαγμένα από τον άνθρακα.
Η Μεσόγειος είναι από τις πιο ευάλωτες περιοχές στις συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη, γεγονός που με τη σειρά του εντείνει άλλα περιβαλλοντικά ζητήματα. Οι καταστροφικές δασικές πυρκαγιές που βίωσε η Ελλάδα τον φετινό Αύγουστο αποτελούν απόδειξη αυτής της πικρής αλήθειας.
Κατά τη συνάντησή μας στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής EUMED, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα, επιταχύναμε τις προσπάθειές μας για την προστασία του θαλάσσιου οικοσυστήματος και των δασών της Μεσογείου, αλλά και τη μετάβαση σε μία οικονομία περιορισμένης χρήσης άνθρακα, που θα χρησιμοποιεί αποδοτικά πόρους και θα είναι κυκλική.
Η καθαρή ενέργεια για όλους δεν μπορεί να επιτευχθεί από κανέναν εάν δρούμε κατά μόνας. Είναι επιτακτική ανάγκη να εργαστούμε όλοι από κοινού σε αυτό το συλλογικό εγχείρημα για την οικοδόμηση ενός βιώσιμου μέλλοντος».
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες