Με τη συζήτηση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα να φουντώνει, στο προσκήνιο έρχονται τα εναλλακτικά καύσιμα που φιλοδοξούν να αντικαταστήσουν το πετρέλαιο. Υδρογόνο, μεθανόλη, αμμωνία και βιοκαύσιμα μπαίνουν στον μεγεθυντικό φακό των αναλυτών που προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Την ίδια άσκηση επιχείρησε και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) μέσα από την έκθεση με τίτλο «Survey of Alternative Fuels – Technologies for Shipping», η οποία διεξάγεται σε μια κομβική συγκυρία για την πορεία των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς για πρώτη φορά στη ιστορία της η ναυτιλία έρχεται αντιμέτωπη με το φαινόμενο των πολλαπλών καυσίμων.
Αυτή τη στιγμή, με εξαίρεση το υγροποιημένο φυσικό αέριο που θεωρείται μεν ορυκτό καύσιμο αλλά υπηρετεί πλήρως την περίοδο μετάβασης της ναυτιλίας στη νέα εποχή χωρίς άνθρακα, οι πλοιοκτήτες δεν έχουν άλλο καύσιμο έτοιμο και διαθέσιμο για τα πλοία τους.
Οι πλοιοκτήτες μελετούν επισταμένως ποιο μπορεί να είναι το καύσιμο του μέλλοντος που θα ταιριάξει καλύτερα στον στόλο τους, καθώς όλοι παραδέχονται ότι η εποχή του μοντέλου ένα καύσιμο για την πρόωση όλων των πλοίων (one-size fits-all) φτάνει στο τέλος της.
H έκθεση, την οποία παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», υπακούει και σε μια άλλη ανάγκη που αφορά την πλειονότητα των ελληνόκτητων πλοίων: την bulk/tramp ναυτιλία, δηλαδή τη ναυτιλία που δεν λειτουργεί σε προκαθορισμένες διαδρομές και με μακροχρόνιες ναυλώσεις (σε αντίθεση με τη ναυτιλία τακτικών γραμμών – liners – που ακολουθεί προγραμματισμένα δρομολόγια και προσεγγίζει συγκεκριμένα λιμάνια).
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών «Survey of Alternative Fuels – Technologies for Shipping» εξάγονται τα εξής συμπεράσματα για κάθε έναν τύπο εναλλακτικού καυσίμου:
Υδρογόνο:
Η χαμηλή ογκομετρική ενεργειακή πυκνότητα του υγρού υδρογόνου και το υψηλό κόστος του συστήματος αποθήκευσής του καθιστούν δύσκολη τη χρήση του στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Αντίθετα, προσφέρεται για χρήση στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και σε καθορισμένες διαδρομές με συχνές προσεγγίσεις σε λιμάνια λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης.
Μεθανόλη:
Παρά την απουσία υποδομής ανεφοδιασμού και την έλλειψη πληροφοριών σχετικά με το μελλοντικό κόστος της ουδέτερης σε άνθρακα μεθανόλης, ο κινητήρας μεθανόλης διπλού καυσίμου είναι μια επιλογή που μπορεί να εξεταστεί. Η μεθανόλη αποτελεί καλό φορέα παραγωγής υδρογόνου, ωστόσο οι ανησυχίες για την ασφάλεια, η χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και το αυξημένο κόστος του συστήματος αποθήκευσης καυσίμου συνεχίζουν να κάνουν αυτό το καύσιμο μη ελκυστικό για τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας, τα οποία εκτελούν πολύ μεγάλα ταξίδια και χρειάζονται μεγάλες ποσότητες καυσίμου.
Αμμωνία:
Πρόκειται για καύσιμο που είναι διαθέσιμο σε επαρκείς ποσότητες και με βιώσιμο κόστος. Από την άλλη πλευρά, όμως, χρειάζεται να αντιμετωπισθούν μια σειρά από ζητήματα όπως: η ανάπτυξη νέων υποδομών ανεφοδιασμού παγκοσμίως και κατάλληλων κινητήρων για πλοία, τα κενά στο ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και ζητήματα που σχετίζονται με την έκθεση του πληρώματος σε τοξικούς ατμούς αμμωνίας κατά την αποθήκευση. Επιπλέον, η μέθοδος παραγωγής αμμωνίας χωρίς αποτύπωμα άνθρακα δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη, ούτε για βιομηχανική χρήση ούτε για εφαρμογή σε πλοίο, ενώ πρόσθετα σημεία προβληματισμού αποτελούν η χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα και το μελλοντικό κόστος αποθήκευσης καυσίμων.
Βιοκαύσιμα:
Αρκετές μελέτες προβλέπουν ότι τα βιοκαύσιμα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από το 30% του παγκόσμιου στόλου και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια μερική λύση για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στη ναυτιλία. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και σε πλοία που μεταφέρουν χύδην φορτίο.
Latest News
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA
Σε εξαγορά εταιρείας που ελέγχει 18 τάνκερ προχώρησε ο Όμιλος Αγγελικούση
Πώς ο όμιλος Αγγελικούση θα αξιοποιήσει τη νέα επενδυτική κίνηση - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο