«Αγκάθι» για μηχανικούς, πολίτες και επενδυτές, οι οποίοι σχεδιάζουν να οικοδομήσουν, παραμένει το… πέρασμα από τις πολεοδομίες. Κι αυτό παρότι επιχειρήθηκε ελάφρυνση του βάρους των υποστελεχωμένων Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) με τον νόμο 4759/2020 για τον εκσυγχρονισμό της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας, βάσει του οποίου για τον κύριο όγκο των οικοδομικών αδειών – δηλαδή για εκείνες της Κατηγορίας 3 που αφορούν κυρίως κατοικίες και άλλες μικρότερες εργασίες – η προέγκριση από την Υπηρεσία Δόμησης είναι προαιρετική, οπότε εκδίδονται με ευθύνη του μηχανικού. Οι πολεοδομίες πλέον ασχολούνται με σύνθετα, ειδικά έργα ή οικοδομές με ιδιαιτερότητες, για τα οποία απαιτείται ασφάλεια στον έλεγχο των πολεοδομικών μεγεθών, όπως για μεγάλα κτίρια, κατασκευές εκτός σχεδίου, διατηρητέα, ακίνητα σε επαφή με ρεύματα ή αιγιαλό κ.ά.
Παρόλα αυτά, οι καθυστερήσεις παραμένουν και γι΄αυτό η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ετοιμάζει νέα μέτρα και διαρθρωτικές αλλαγές για την αντιμετώπιση του προβλήματος το οποίο δεν οφείλεται μόνο στην έλλειψη προσωπικού αλλά και στην πολυνομία, καθώς κάθε χρόνο προστίθενται νέες διατάξεις, τροποποιούνται ή αναθεωρούνται παλαιότερες, ενώ πολλές από αυτές είναι ασαφείς ή αναιρούνται από άλλες. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του τελευταίου πενταμήνου – ουσιαστικά από τα τέλη Μαΐου οπότε το σύστημα «e-Άδειες» του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος αναβαθμίστηκε ώστε η έκδοση οικοδομικών αδειών να προσαρμοστεί στις διατάξεις του 4759/2020.
Έτσι, σοβαρές καθυστερήσεις παρατηρούνται σε καίριες πολεοδομίες, με το αρνητικό ρεκόρ να κατέχει η Υπηρεσία Δόμησης στα Χανιά όπου έχουν κατατεθεί 186 αιτήσεις και έχουν βγει μόλις 5 εγκρίσεις. Αλλά και στην ΥΔΟΜ Κηφισιάς έχουν εκδοθεί μόνο έξι άδειες με προέγκριση από τις 42 αιτήσεις που έχουν κατατεθεί. Αντίστοιχα προβλήματα καταγράφονται στην ΥΔΟΜ Ρεθύμνου με 12 άδειες από 105 αιτήσεις, στην Καβάλα με οκτώ άδειες από 74 αιτήσεις, στη Λευκάδα 13 από 67 αιτήσεις, στη Θεσσαλονίκη 4 από 23, στην ΥΔΟΜ Ευόσμου – Κορδελιού 4 από 52, και στην ΥΔΟΜ Λαγκαδά 5 άδειες στις 30 αιτήσεις κλπ.
Το… ρεκόρ της έκδοσης μιας άδειας έχουν οι πολεοδομίες Νέας Ιωνίας (από 28 αιτήσεις), Μυλοποτάμου (από 24), Κομοτηνής (από 14), Φαρσάλων (από 10), Ικαρίας (από 7) και Βοίου (από 4) ενώ δύο άδειες έχουν εγκρίνει οι ΥΔΟΜ Κοζάνης, Φλώρινας, Παγγαίου, Τυρναβου, Νεάπολης Συκεών, Φυλής και Πολυγύρου.
Στα θετικά παραδείγματα αριθμού προεγκρίσεων κατατάσσονται οι ΥΔΟΜ Διαπόντιων Νήσων (περιλαμβάνει τα μικρά νησιά Ερεικούσα, Μαθράκι, Οθωνοί) με 94 στις 129 αιτήσεις, Θήρας με 91 άδειες, Κατερίνης με 90 (από 104 αιτήματα), Κυκλάδων με 73, Ζακύνθου με 72 (από 80 αιτήματα), Μεσολογγίου και Ρόδου με 56 άδειες, Ηρακλείου με 55, Πειραιά με 49, Φαιστού με 43, Καλύμνου με 43 στις 58, Καρύστου με 34 στις 40 κλπ. Επίσης, είναι αξιοσημείωτο ότι το σύνολο του έργου τους έχουν διεκπεραιώσει – αν και όχι σε σύντομο χρόνο – μικρές υπηρεσίες δόμησης όπως της Αλεξάνδρειας Ημαθίας, της Κόνιτσας και της Μενεμένης που έχουν εκδώσει 2 άδειες στις 2 αιτήσεις, και οι ΥΔΟΜ Ζηρού (3 στις 3), Συντίκης (13 στις 13) και Γορτυνίας (16 στις 16).
Σε… χαλαρούς ρυθμούς
Όσον αφορά στον χρόνο έκδοσης μιας άδειας, υπάρχουν πολεοδομίες οι οποίες δεν έχουν καταφέρει να διεκπεραιώσουν κάποιον φάκελο σε εύλογο χρονικό διάστημα. Με άλλα λόγια, το συντομότερο χρονικό διάστημα που έχει εκδοθεί άδεια στις ΥΔΟΜ Παγγαίου είναι 106 ημέρες (δηλαδή 3,5 μήνες), Μεσσήνης 94 ημέρες, Ικαρίας 64, Θεσσαλονίκης 63, Διονύσου 57, Φιλαδέλφειας Χαλκηδόνος 56, Μυλοποτάμου 55, Ζωγράφου 52, Κερατσινίου Δραπετσώνας 51 και Λευκάδας 49 ημέρες.
Και στην πολεοδομία του Δήμου Αθηναίων εκδόθηκε άδεια σε 132 ημέρες (δηλαδή περίπου 4,5 μήνες) ωστόσο υπάρχει φάκελος που διεκπεραιώθηκε σε έξι ημέρες, ενώ ο μέσος χρόνος έκδοσης οικοδομικής άδειας υπολογίζεται σε 51 ημέρες. Γενικότερα, στον δείκτη του μέγιστου χρόνου που απαιτήθηκε για άδεια (που αφορά κυρίως μεγάλα ή δύσκολα έργα) «πρωταθλητές», εκτός από την ΥΔΟΜ Αθήνας, είναι οι πολεοδομίες: Αμαρουσίου 136 ημέρες, Αργοστολίου 133, Σύρου και Σερρών 131, Λευκάδας 130, Ηρακλείου 129, Νίκαιας Ρέντη 129, Ρεθύμνης 126 και Παγγαίου 125.
Αντιθέτως ταχύτατες είναι οι ΥΔΟΜ σε Κάρυστο, Ναυπακτία, Κατερίνη, Σιντίκη και Σιθωνία όπου ένα διάγραμμα κάλυψης μπορεί να εγκριθεί ακόμη και αυθημερόν, αν το έργο είναι απλό, όπως επίσης και στο Αιγάλεω, στη Μήλο, στα Μέγαρα και στη Θήρα. Για την έγκριση των τοπογραφικών διαγραμμάτων υψηλές ταχύτητες καταγράφηκαν στις πολεοδομίες Καρύστου, Μεσολογγίου, Κατερίνης, Σιντίκης και Σιθωνίας, Μήλου και Φαιστού, Μεγαρέων, Τριφυλλίας, Θήρας, Ζηρού και Ήλιδας.
Latest News
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή