
Θεσπίζονται οι Τεχνικές Προδιαγραφές Μελέτης Προσβασιμότητας των κτιρίων και των υπαίθριων κοινόχρηστων χώρων (ΦΕΚ Β’ 5045/01.11.2021) με απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιου για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκου Ταγαρά
Με τις εν λόγω προδιαγραφές, οι μελετητές και οι κατασκευαστές έργων αποκτούν τον απαραίτητο «οδηγό» για να καταστήσουν προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρίες και εν γένει εμποδιζόμενα άτομα, τα νέα κτίρια, για να προβούν σε προσαρμογές στα υφιστάμενα και να σχεδιάσουν / διαμορφώσουν αντίστοιχα τους υπαίθριους δημόσιους και ιδιωτικούς κοινόχρηστους χώρους στο αστικό περιβάλλον.
Υπογραμμίζεται ότι η Μελέτη Προσβασιμότητας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της αρχιτεκτονικής μελέτης για κτίρια ή υπαίθριο χώρο βάσει του ν.4759/2020 του ΥΠΕΝ «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας».
Βασική αρχή η «προσβάσιμη αλυσίδα»
Βασική αρχή των Τεχνικών Προδιαγραφών Μελέτης Προσβασιμότητας είναι η δημιουργία «προσβάσιμης αλυσίδας», δηλαδή η κατασκευή έργων με στόχο τη συνεχόμενη, αλυσιδωτή προσβάσιμη μετακίνηση στον χώρο, χωρίς ασυνέχειες και εμπόδια.
Βασικές τεχνικές προδιαγραφές για κτίρια:
. Προσβάσιμη είσοδος (>0,90μ) και πρόσβαση από την εξωτερική θύρα στον ανελκυστήρα (ελάχιστου αποδεκτού πλάτους 0,90μ με ταυτόχρονη πρόβλεψη χώρων ελιγμών αμαξιδίου).
. Κατακόρυφη κυκλοφορία (προσβάσιμος ανελκυστήρας ή αναβατόριο).
. Προσβάσιμες οδεύσεις διαφυγής και προστατευμένων προσβάσιμων χώρων αναμονής σε περίπτωση έκτακτων αναγκών.
. Ένας τουλάχιστον προσβάσιμος χώρος υγιεινής.
Βασικές προδιαγραφές για τον υπαίθριο χώρο:
. Οριζόντια κυκλοφορία και πρόσβαση στον δημόσιο χώρο με ελάχιστο πλάτος χωρίς εμπόδια 1,50μ. Προβλέπεται οδηγός τυφλών και ράμπες για προσβάσιμα πεζοδρόμια και πεζοδρόμους, οδούς ήπιας κυκλοφορίας και πλατείες.
. Προσβάσιμες διαβάσεις και στάσεις Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
. Θέσεις στάθμευσης αναπηρικών αυτοκινήτων.
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς, δήλωσε:
«Θεμελιώδες δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζόμενων ατόμων είναι να μπορούν να μετακινούνται ελεύθερα.
Με τις Προδιαγραφές Μελέτης Προσβασιμότητας δίνουμε τον απαραίτητο οδηγό στον τεχνικό κόσμο για το πώς θα σχεδιαστούντα νέα κτίρια και οι νέοι κοινόχρηστοι χώροι, αλλά και για το πώς θα καταστεί προσβάσιμο το υφιστάμενο κτιριακό απόθεμα στο αστικό περιβάλλον.
Είναι καθήκον όλων μας, όλης της Πολιτείας, να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονταν μέχρι σήμερα τα κτίρια και ο δημόσιος χώρος. Είναι χρέος μας προς τους συμπολίτες μας καθώς η ελεύθερη μετακίνησή τους αποτελεί ζήτημα ισονομίας».
Σημειώνεται ότι τα περιεχόμενα της κάθε Μελέτης Προσβασιμότητας χωρίζονται στην Τεχνική Έκθεση και στα συνοδά σχέδια που αντιμετωπίζουν όλους τους τομείς που αφορούν στην προσβασιμότητα στο δομημένο περιβάλλον. Λαμβάνουν υπόψη τις Οδηγίες Σχεδιασμού «Σχεδιάζοντας για όλους», τη σχετική κείμενη νομοθεσία και το ISO 21542-2011 “Building construction – Accessibility and usability of the built environment”, καθώς και τον “ADA «Standards for accessible design για όσα θέματα δεν ρυθμίζονται από την ελληνική νομοθεσία.


Latest News

Σε… ράγες οι υποδομές και μεταφορές – Το στοίχημα με Δήμα και Κυρανάκη
Το στοίχημα των μεταρρυθμίσεων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον νέο υπουργό Χρίστο Δήμα και αναπληρωτή Κωνσταντίνο Κυρανάκη

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA