
Δεν αποτελούν πλέον αυτοτελή δείκτη στην αξιολόγηση των σχολείων τα θέματα υποδομών (π.χ. επάρκεια εγκαταστάσεων – κτιρίων) αλλά και όλα τα θέματα οργάνωσης και ευθύνης του κράτους στα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της χώρας.
Οι σχετικοί δείκτες, τους οποίους το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής φαίνεται ότι «φοβήθηκε» δηλαδή, δεν αποτελούν ξεχωριστή ενότητα στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης που ξεκινάει στα σχολεία, αλλά αντ’ αυτού έχουν ενσωματωθεί στο τέλος της γενικής κατηγορίας «Ηγεσία, οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας».
Οι θεματικοί άξονες στους οποίους θα στηριχθεί η πρώτη μορφή της εσωτερικής αξιολόγησης των σχολείων από 14 έγιναν έτσι 9, με τα κτιριακά, τα ζητήματα υποδομής και των εποπτικών μέσων να μην αποτελούν δείκτη με βαρύτητα όπως στο παρελθόν.
Η Ενότητα 6 των κριτηρίων αυτοαξιολόγησης των σχολείων περιλαμβάνει συνολικά τις κατηγορίες: Στοχοθεσία και προτεραιοποίηση στόχων, Διασφάλιση της εφαρμογής του σχολικού κανονισμού, Αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, Κατανομή και διαχείριση πόρων, Προστασία, αξιοποίηση και εκσυγχρονισμός σχολικών χώρων – υποδομών.
Ομως, όπως σημειώνουν με νόημα στα «ΝΕΑ» διευθυντές σχολείων του κέντρου της Αθήνας, «ακόμη και αν δεν ανατρέξουμε στις βασικές αρχές του… Διαφωτισμού, το κοινωνικό συμβόλαιο σε ένα σύγχρονο κράτος οφείλει να τηρείται και από τις δυο πλευρές».
Μετεξεταστέο το κράτος
Να σημειωθεί εδώ πως όταν η αξιολόγηση μετατράπηκε από μια…τρομακτική λέξη σε χειροπιαστή πραγματικότητα στα ΑΕΙ (με την παραφιλολογία του κλάδου να αναζητεί επίσης φαντάσματα σε μια διαδικασία η οποία στόχο είχε μόνο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου), ο πρώτος που «κόπηκε» στην αξιολογική διαδικασία ήταν το ίδιο το ελληνικό κράτος – με την υποχρηματοδότηση των ανώτατων ιδρυμάτων αλλά και την έλλειψη υποδομών, οργανωμένων πανεπιστημιακών κάμπους, υπηρεσιών για φοιτητές και φοιτήτριες κ.ο.κ.
Στην περίπτωση των σχολείων την ευθύνη μοιράζονται οι δήμοι, που είναι αρμόδιοι για την καθημερινότητα και την κάλυψη λειτουργικών και οικονομικών αναγκών των σχολείων, αλλά και η πολιτεία – μέσω των συναρμόδιων υπουργείων της – καθώς πολλοί μαθητές ανά την Ελλάδα κάνουν σήμερα μάθημα σε αίθουσες προκάτ, κοντέινερ, προβληματικά κτίρια-εργαστήρια και χωρίς εκπαιδευτικούς βασικών ειδικοτήτων, όπως η Φυσική ή η Βιολογία, αρκετές ημέρες μετά την έναρξη του σχολικού έτους.
Κατά τα άλλα, παρά τις διαφωνίες για τη διαδικασία που ακολουθείται ή τις αντιπαραθέσεις σε επίπεδο ηγεσίας, η αυτοαξιολόγηση έχει ξεκινήσει κανονικά στα περισσότερα σχολεία της χώρας από εκπαιδευτικούς που – όπως δείχνει το ρεπορτάζ στις τοπικές εκπαιδευτικές ενώσεις – θέλουν να αξιολογηθούν.
Υπενθυμίζεται ότι το 2013, που είχε θεσμοθετηθεί ο πρώτος νόμος περί αξιολόγησης (μέχρι να τον καταργήσουν οι κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ), η διαδικασία είχε ολοκληρωθεί κανονικά και είχε ξεκινήσει η αξιολόγηση των στελεχών των σχολικών μονάδων.
Ετσι, οι υπερβολικές αντιδράσεις εκπαιδευτικών ενάντια στη διαδικασία έχουν περιοριστεί ή απομονωθεί από μεγάλο μέρος των δασκάλων και καθηγητών που βλέπουν το προηγούμενο παράδειγμα των πανεπιστημίων.
Το ρεπορτάζ των προηγούμενων μηνών, μάλιστα, έχει δείξει ότι στην πλειονότητά τους οι εκπαιδευτικοί σήκωσαν στις πλάτες τους – τα δύο προηγούμενα χρόνια – το τεράστιο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης, εργάστηκαν ώρες και επέδειξαν πνεύμα εθελοντισμού.
Το επόμενο βήμα
Σε αυτό το κλίμα το υπουργείο Παιδείας προχωρεί στα στάδια προετοιμασίας του επόμενου βήματος, της ατομικής, εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων.
Και αυτό δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εάν δεν υπάρχουν αξιολογημένα στελέχη, δηλαδή νέοι διευθυντές εκπαίδευσης ανά περιφέρεια, διευθυντές σχολείων και σχολικοί σύμβουλοι.
Η διαδικασία κρίσης τους ξεκινάει με την ανακοίνωση όλων όσων περιμένουν να ακούσουν οι εκπαιδευτικοί της χώρας για τις δυο ηλεκτρονικές πλατφόρμες στις οποίες θα υποβάλουν τις αιτήσεις τους όσοι θέλουν να διεκδικήσουν θέσεις διευθυντών εκπαίδευσης και συμβούλων εκπαίδευσης (σχολικών συμβούλων).
Οι προκηρύξεις για την επιλογή διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των συμβούλων εκπαίδευσης, που είναι ένας θεσμός που επιστρέφει με αρμοδιότητες, αναμένονται μέχρι τα μέσα του μήνα.
Οπως είναι γνωστό, καταργούνται έτσι τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) και οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου που είχαν θεσμοθετηθεί προ τριετίας.
Με τους ρυθμούς που ακολουθούνται, στόχος είναι, αφού επιλεγούν τα ανώτερα στελέχη της εκπαίδευσης, ως το επόμενο καλοκαίρι να προχωρήσουν και οι επιλογές των διευθυντών των σχολείων για να αρχίσει σιγά σιγά να κινείται κάθε «βαγόνι» της νέας διαδικασίας.


Latest News

Το μήνυμα Χατζηδάκη μετά την αναβάθμισή του
Ο Χατζηδάκης πηγαίνει στο Μέγαρο Μαξίμου αναλαμβάνοντας αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, με ρόλο συντονιστή για την παρακολούθηση του έργου των παραγωγικών υπουργείων

Το Who is Who των 15 νέων προσώπων της κυβέρνησης μετά τον ανασχηματισμό
Δεκαπέντε είναι τα νέα πρόσωπα στην κυβέρνηση αφού ο ανασχηματισμός που αναμενόταν μετά την πρόταση δυσπιστίας και τα μαζικότατα συλλαλητήρια για τα Τέμπη έγινε το πρωί της Παρασκευής

Αρίστος Δοξιάδης: Ένας επενδυτής των start ups αναλαμβάνει την Έρευνα και Ανάπτυξη
Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι συνεργάτης στη Big Pi, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επενδύει στην Ελλάδα και υποστηρίζει τη φιλόδοξη καινοτομία

Βλέπει υψηλότερα επίπεδα το ΧΑ - Στο επίκεντρο η Πειραιώς
Αν και δέχεται το ΧΑ κάποιες πιέσεις κατοχύρωσης κερδών, δεν δείχνουν προς ώρας ικανές να διαταράξουν την ανοδική του πορεία

Με «συνταγή» Πιερρακάκη στην οικονομία μέχρι τις εκλογές
Ποιους «καυτούς» φακέλους αναλαμβάνει ο νέος τσάρος της ελληνικής οικονομίας - Το πακέτο της ΔΕΘ, οι αμυντικές δαπάνες και τα μέτρα ενίσχυσης έναντι της ακρίβειας

Οι μεγάλες ανατροπές - Ποιοι μένουν εκτός κυβέρνησης
Ο ανασχηματισμός αφήνει 14 υπουργούς και υφυπουργούς εκτός κυβέρνησης

«Ανασχηματισμός μεγάλης ανανέωσης - Ευκαιρίες στη νέα γενιά» λένε κυβερνητικοί κύκλοι
«Ανασχηματισμός μεγάλης ανανέωσης και ευκαιριών στη νέα γενιά» είναι το σχόλιο κυβερνητικών κύκλων

Ανασχηματισμός: Ανακοινώθηκε η νέα κυβέρνηση - Όλα τα ονόματα
Ποια υπουργεία αλλάζουν χέρια, ποιοι φεύγουν, ποιοι έρχονται και ποιοι αναβαθμίζονται

Ανασχηματισμός: Στις 11:00 η ανακοίνωση για τη νέα κυβέρνηση
Στις 11.00 ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, θα ανακοινώσει τη νέα σύνθεση της κυβέρνησης.

Ουκρανία: Η διαπραγμάτευση τώρα ξεκινά
Η Ρωσία δεν δείχνει διατεθειμένη να αποδεχτεί με τρόπο βιαστικό μια εκεχειρία στην Ουκρανία χωρίς να αρνείται τη σχετική διαπραγμάτευση