Ένας στόλος περίπου 400 προεδρικών, πρωθυπουργικών και ιδιωτικών αεροσκαφών κατέκλυσε μόλις μέσα στο περασμένο Σαββατοκύριακο το διεθνές αεροδρόμιο της Γλασκώβης, μεταφέροντας στη σκωτσέζικη μεγαλούπολη μέλη της παγκόσμιας ελίτ για τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (COP26).

Από ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων, έως κροίσους επιχειρηματίες και πανίσχυρους λομπίστες.

Το αποτύπωμα άνθρακα είναι φυσικά τεράστιο και η πρόσθετη υποκρισία προφανής.

Υπολογίζεται ότι οι ιδιωτικές πτήσεις μόλις στο πρώτο 48ωρο της διάσκεψης είχαν ως αποτέλεσμα την εκπομπή 13.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα (CΟ2), υπερβαίνοντας κατά πολύ στις μέσες εκπομπές ρύπων 1.600 Σκωτσέζων σε ετήσια βάση.

Οι… ελίτ αφίξεις και αναχωρήσεις αυτού του τύπου στη Γλασκώβη συνεχίζονται, εν τω μεταξύ, με εντατικούς ρυθμούς.

Η κίνηση είναι τέτοια, που τοπικά ΜΜΕ κάνουν λόγο για «κομφούζιο» στο διεθνές αεροδρόμιο της πόλης.

Τόσο ώστε, μετά την προσγείωσή τους, πολλά ιδιωτικά αεροσκάφη να αναχωρούν άδεια με προορισμο το παλιό αεροδρόμιο της σκωτσέζικης μεγαλούπολης, σε απόσταση μόλις 48 χιλιομέτρων, για να σταθμεύσουν προσωρινά.

Μέχρι, δηλαδή, τη στιγμή που θα πρέπει να ξαναπετάξουν προς το διεθνές αεροδρόμιο της Γλασκώβης για να παραλάβουν τους «υψηλού κύρους» επιβάτες τους και να κάνουν το -μακρινό για προς τους περισσότερους συμμετέχοντες στην COP26- ταξίδι επιστροφής στα πάτρια εδάφη.

Ηγέτη… που «δίδασκες»

Μόνο η άφιξη του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν και της συνοδείας του στην Γλασκώβη υπολογίζεται ότι επιβάρυνε το περιβάλλον με σχεδόν 1.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα (C02), ενόσω ο ίδιος επαναβεβαίωνε στην COP26 τη δέσμευση των ΗΠΑ στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, στην μετα-Τραμπ εποχή, κουνώντας παράλληλα το «δάχτυλο» στους απόντες ομολόγους του της Κίνας και της Ρωσίας.

Για λόγους ασφαλείας -και όχι μόνο- του ενοίκου του Λευκού Οίκου,  η αμερικανική αποστολή έγινε με συνολικά τέσσερα αεροσκάφη, το ελικόπτερο Marine One και μια τεράστια αυτοκινητοπομπή, συμπεριλαμβανομένων της θωρακισμένης προεδρικής λιμουζίνας  «The Beast» και συνοδευτικών SUV.

Όλος αυτός ο στόλος, δε, ακολουθούσε τις τελευταίες ημέρες το προεδρικό αεροσκάφος Air Force One, από την Ουάσιγκτον έως Ρώμη (για τη σύνοδο κορυφής των G20), έπειτα στη Γλασκώβη και από εκεί πίσω στις ΗΠΑ.

Τα περιβαλλοντικά… προσχήματα δεν κράτησε ούτε καν ο «οικοδεσπότης» της COP26, Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος μετέβει αεροπορικώς (προερχόμενος επίσης από τη Ρώμη) στη Γλασκώβη. Και όχι μόνο…

Αυτό που εξόργισε ακόμη περισσότερο την εγχώρια και διεθνή κοινή γνωμή είναι το γεγονός ότι, αφού πέρασε δύο ημέρες προειδοποιώντας σε δραματικούς τόνους για την επιτακτική ανάγκη καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, ο Τζόνσον επέλεξε να επιστρέψει επίσης αεροπορικώς, με ιδιωτικό αεροσκάφος, από τη Γλασκώβη στο Λονδίνο, αντί π.χ. να πάρει το τρένο για ένα ταξίδι διάρκειας περίπου τεσσερισήμισι ωρών.

Για την εσωτερική πτήση του Βρετανού πρωθυπουργού μισθώθηκε μάλιστα ένα Airbus A321 (που φέρεται να ανήκει στην ιδιωτική εταιρεία Titan Airways), καθώς το πρωθυπουργικό Voyager είναι υπό συντήρηση.

«Το εν λόγω αεροσκάφος είναι ένα από τα πιο αποδοτικά σε άνθρακα αεροπλάνα του μεγέθους του στον κόσμο», επιχείρησε να δικαιολογήσει την επιλογή ο εκπρόσωπος του Βρετανού πρωθυπουργού.

«Έχει, για παράδειγμα, 50% λιγότερες εκπομπές CO2 από το Voyager», υπογράμμισε, αποσιωπώντας το γεγονός ότι μία αεροπορική πτήση είναι σαφώς πιο ρυπογόνος από ένα ταξίδι με ένα σύγχρονο τρένο.

Η χρήση ηλεκτρικού ΙΧ εν τω μεταξύ -που η βρετανική κυβέρνηση έχει θέσει στο επίκεντρο της νέας πράσινης στρατηγικής της- ήταν ούτως η άλλως εκτός συζήτησης, δεδομένης της έλλειψης σταθμών επαναφόρτισης κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου.

Τη χρήση βιώσιμων καυσίμων -(ένα μείγμα συμβατικού καυσίμου και βιοκαυσίμου) επικαλέστηκε… βολικά για τη μετάβασή του στη Γλασκώβη και ο πρίγκιπας Κάρολος: επί μακρόν προβαλλόμενος ως ένθερμος υπέρμαχος της περιβαλλοντικής προστασίας.

«Η Αυτού Βασιλική Υψηλότητα έκανε προσωπικά εκστρατεία για στροφή στα βιώσιμα καύσιμα και δέχτηκε να ταξιδέψει αεροπορικώς μόνο εφόσον χρησιμοποιηθούν καύσιμα αυτού του τύπου», ανακοίνωσε εκπρόσωπός του.

«Στόχος είναι», προσέθεσε, «η εφεξής χρήση βιώσιμων καυσίμων σε βασιλικά ταξίδια, όπου είναι δυνατόν, λαμβανομένων υπόψη των προκλήσεων εφοδιασμού».

Με την επίκληση λόγων ασφαλείας, εν τω μεταξύ, πάνω από 1.000  ξένοι ηγέτες και συνεργάτες τους -από την Ευρώπη και τον Καναδά, έως τη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αφρική- επέλεξαν να μεταβούν στη Γλασκώβη επίσης με ιδιωτικές πτήσεις: σαφώς πιο ρυπογόνες, βάσει αναλογίας αριθμού επιβατών και κατανάλωσης καυσίμου (βιώσιμου ή μη), από τις εμπορικές.

Περιβαλλοντικές… ευαισθησίες

Με το ιδιωτικό του τζετ Gulf Stream, αξίας 65 εκατομμυρίων δολαρίων, κατέφτασε στη Γλασκώβη και ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, για να ανακοινώσει από βήματος της COP26 τη διάθεση επιπλέον 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την προσωπική περιουσία του στις προσπάθειες καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.

Πρόκειται, σημειωτέον, για μέρος από τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια που έχει δεσμευτεί να διαθέσει για τον ίδιο σκοπό, μέχρι το 2030, μέσω του ιδρύματός του Bezos Earth Fund.

«Πρέπει να διατηρήσουμε αυτά που ακόμα έχουμε, να ανακτήσουμε αυτά που χάσαμε και να αναπτύξουμε όσα έχουμε ανάγκη, για να ζήσουμε χωρίς να κάνουμε τον πλανήτη χειρότερο για τις επόμενες γενιές», ανέφερε ο Αμερικανός κροίσος, ο οποίος έχει ήδη βαρύ αποτύπωμα άνθρακα μέσω των πολυσχιδών δραστηριοτήτων της Amazon και ο οποίος πλέον εστιάζει στην εμπορική εκμετάλλευση του Διαστήματος.

Ενός νέου επιχειρηματικού «Ελ Ντοράντο», το οποίο τώρα προβάλλεται ακόμη και ως πιθανή εναλλακτική λύση επιβίωσης για λίγους και πλουσίους, στο απευκταίο σενάριο μιας μη αναστρέψιμης οικολογικής καταστροφής της Γης.

Έχοντας μάθει, αντίθετα, να διαχειρίζεται επικοινωνιακά καλύτερα ανάλογες δημόσιες εμφανίσεις -έπειτα από σωρεία επικρίσεων για πρακτικές του στο πρόσφατο παρελθόν- ο «πράσινος» σταρ του Χόλιγουντ και χορηγός περιβαλλοντικών προγραμμάτων μέσω του ιδρύματός του, LDF, Λεονάρντο Ντι Κάπριο επέλεξε αυτή τη φορά μια…. ταπεινή εμπορική πτήση για τη μετάβασή του στη Γλασκώβη, επικροτούμενος από θαυμαστές και διεθνή ΜΜΕ.

Περίσσευμα ρύπων και υποκρισίας

«Το μέσο ιδιωτικό αεροσκάφος -και δεν μιλάμε για το Air Force One- εκπέμπει δύο τόνους CO2 για κάθε ώρα πτήσης», επισημαίνει στους βρετανικούς Times ο Ματ Φιτς της ΜΚΟ Transport and Environment.

«Οι ιδιωτικές πτήσεις είναι ο χειρότερος τρόπος να ταξιδέψεις, και δη για μεγάλες αποστάσεις», παρατηρεί.

Σε έρευνά της, η οργάνωσή του υπολόγισε ότι τα ταξίδια με ιδιωτικά αεροσκάφη είναι 14 φορές πιο ρυπογόνα ανά επιβάτη, συγκριτικά με αυτά των επίσης ρυπογόνων εμπορικών αερογραμμών.

Το σουηδικό πανεπιστήμιο του Λουντ κάνει λόγο ακόμη και 40πλάσια διαφορά.

«Τα ιδιωτικά τζετ προσδίδουν κύρος», λέει ο Φιτς. «Είναι όμως δύσκολο να μην δει κανείς την υποκρισία της χρήσης τους από κάποιους, που κόπτονται ότι μάχονται κατά της κλιματικής αλλαγής».

Το αποτύπωμα άνθρακα των συνολικά 30.000 συμμετεχόντων στη Διάσκεψη της Γλασκώβης ανεβάζει, εν τω μεταξύ, η διαμονή και οι μετακινήσεις τους στην σκωτσέζικη μεγαλούπολη.

Προς υπεράσπιση ειδικά των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων, τουλάχιστον ως προς τις επιλογές μετακίνησή τους, δημοσιεύματα και αναλυτές επισημαίνουν τους λόγους ασφαλείας που υπεισέρχονται σε ανάλογου τύπου ταξίδια, και δη για δια ζώσης συναντήσεις, έπειτα από ενάμιση χρόνο πανδημίας.

Υπό τη «σκιά» των μέχρι στιγμής πενιχρών αποτελεσμάτων της COP26, ωστόσο, η χρήση των ιδιωτικών αεροσκαφών καθιστά την στάση τους ακόμη πιο εξοργιστικά υποκριτική.

Γεγονός, που ουδόλως αμβλύνουν οι ανακοινώσεις για έργα αντιστάθμισης άνθρακα και αγορές πιστώσεων CO2 από το σχετικό «καλάθι», προκειμένου να συρρικνωθεί το περιβαλλοντικό  αποτύπωμα της πιο κρίσιμης -πλην επί του πρακταίου ακόμη ατελέσφορης- διεθνούς διάσκεψης για τον μέλλον του πλανήτη.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα