Σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα, οι ηλεκτροκινητήρες δεν αποτελούν εναλλακτική για τα πλοία. Θα μπορούσαν ωστόσο να κινούνται με αμμωνία που παράγεται ήδη μαζικά.
Το 2,5% των ρύπων στη ναυσιπλοΐα
H ναυσιπλοΐα συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Για να έχουν συνεπώς αποτέλεσμα οι προσπάθειες καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής θα πρέπει να εξεταστούν και οι θαλάσσιες μεταφορές.
Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος των πλοίων, από τάνκερ μέχρι κρουαζιερόπλοια, κινούνται με αργό πετρέλαιο ή ντίζελ, συχνά χωρίς να προηγείται επεξεργασία ρύπων.
Στη ναυσιπλοΐα αντιστοιχεί σήμερα περίπου το 2,5% των ρύπων που ευνοούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Σε αντίθεση ωστόσο με τα αυτοκίνητα δεν είναι εφικτή η αντικατάσταση των πανίσχυρων μηχανών πλοίων με ηλεκτροκινητήρες.
Υπό εξέταση βρίσκονται αυτήν τη στιγμή εναλλακτικά καύσιμα όπως το υδρογόνο, η μεθανόλη και η αμμωνία.
Η αμμωνία (NH3) είναι δηλητηριώδες αέριο με έντονη οσμή. Προκύπτει από τη χημική ένωση ενός ατόμου αζώτου και τριών ατόμων υδρογόνου και χρησιμοποιείται ευρέως στην παραγωγή λιπασμάτων.
Το υδρογόνο έχει το πλεονέκτημα πως είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Τα μειονεκτήματά του είναι ότι για την αποθήκευσή του απαιτούνται μεγάλοι χώροι και ότι η μείωση του όγκου του είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα.
Hyundai Nexo και Toyota Mirai κινούνται με υδρογόνο
Ενας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μηχανών πλοίων, ο όμιλος ΜΑΝ, διεξάγει εντατικά έρευνες για τη χρήση αμμωνίας στους κινητήρες του. Το ίδιο κάνει και ο γερμανο-φινλανδικός όμιλος Wärtsilä, ανακοινώνοντας μάλιστα την παρουσίαση ενός πρωτοτύπου μέσα στο επόμενο διάστημα.
Ο Μίχαελ Στέφεν από το Κέντρο Τεχνολογίας Κυψελών Καυσίμου στο Ντούισμπουργκ θεωρεί την κυψέλη καυσίμου ώριμη τεχνολογία. Παραπέμπει μάλιστα στη χρήση της σε αυτοκίνητα παραγωγής όπως το Hyundai Nexo και το Toyota Mirai.
Επισημαίνει ωστόσο ότι οι κυψέλες καυσίμου καθώς και οι συνδεόμενοι ηλεκτροκινητήρες δεν είναι σε θέση να καλύψουν εύκολα τις απαιτήσεις μεγάλων πλοίων σε ισχύ. Παρόλα αυτά θεωρεί ότι τουλάχιστον «θεωρητικά η αμμωνία καθώς και η κυψέλη καυσίμου μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κότερα μέχρι και σε υπερωκεάνια».
Από την πλευρά του ο Μάρτιν Κέιμς από το Οικολογικό Ινστιτούτο Βερολίνου θεωρεί ότι η αμμωνία ως καύσιμο για πλοία θα πρέπει πρώτα να δοκιμαστεί σε κινητήρες εσωτερικής καύσης και στη συνέχεια σε κυψέλες καυσίμου.
Σε έκθεσή του απευθύνει έκκληση για την εφαρμογή τεχνολογικών λύσεων, έτσι ώστε να περιοριστεί όσο το δυνατόν περισσότερο ο κίνδυνος της αμμωνίας για το περιβάλλον.
Επισημαίνει μάλιστα ότι η διαρροή αμμωνίας ενδέχεται να αποδειχθεί ολέθρια για τους θαλάσσιους οργανισμούς σε περίπτωση ναυαγίου. Θεωρεί δε τον κίνδυνο παρόμοιο με εκείνον της διαρροής αργού πετρελαίου, με τη διαφορά ότι η αμμωνία εξαερώνεται ταχύτερα από το πετρέλαιο.
Ο Μάρτιν Κέιμς εκτιμά ότι το πιθανότερο είναι πως η αμμωνία δεν θα χρησιμοποιηθεί στην κίνηση επιβατικών πλοίων, διότι μια διαρροή θα έθετε σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών.
Χαμηλή η ενεργειακή απόδοση της αμμωνίας
Ο γερμανός ειδικός εκτιμά ότι εναλλακτική επιλογή στην αμμωνία είναι η μεθανόλη, επειδή δεν είναι τόσο επικίνδυνη για το περιβάλλον.
Οπως και να έχει το πράγμα, όμως, τόσο η αμμωνία όσο και η μεθανόλη απαιτούν λόγω του όγκου τους μεγάλα ντεπόζιτα στα πλοία, αν θέλουμε να καλύπτονται παρόμοιες αποστάσεις όπως σήμερα. Επιπλέον, η ενεργειακή απόδοση των δύο χημικών καυσίμων είναι περίπου η μισή από εκείνη του ντίζελ.
Ας σημειωθεί ότι η αμμωνία είναι φιλική προς το περιβάλλον μόνο όταν η παραγωγή της έχει ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Σύμφωνα με τον Ραλφ Πέτερς από το Ερευνητικό Κέντρο Γιούλιχ, «είναι καθοριστικό πόσο βιώσιμα παράγεται το υδρογόνο».
Για να διασφαλιστεί ότι η παραγωγή είναι όσο το δυνατόν φιλικότερη προς τη φύση το απαιτούμενο ρεύμα θα πρέπει να προέρχεται από χώρες με μεγάλη παραγωγή από εναλλακτικές πηγές ενέργειας (ηλιακή, αιολική) όπως είναι η Αυστραλία και η Χιλή.
Πηγή: Deutche Welle
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»