Στις ασιατικές αγορές οι τιμές του πετρελαίου ενισχύθηκαν κατά 1%, ενώ είχαν υποχωρήσει κατά 2% την περασμένη εβδομάδα. Οι μετοχές των κλάδων ενέργειας, πρώτων υλών, κατασκευών, αλλά και των μεταφορών και δη των αεροπορικών απέκτησαν και πάλι λάμψη, το δολάριο αποκτά ακόμα καλύτερες προοπτικές ενίσχυσης. Είναι μερικές από τις επιπτώσεις του αναπτυξιακού «συναγερμού» που δημιούργησαν σε διεθνές επίπεδο δύο μείζονες εξελίξεις στις ΗΠΑ: η άρση του κλεισίματος των συνόρων της χώρας που είχε επιβληθεί στους Ευρωπαίους ταξιδιώτες για τη συγκράτηση της μετάδοσης της πανδημίας και η ψήφιση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων (έπειτα από μήνες αναμονής) με ψήφους 228 έναντι 206 του περίφημου «πακέτου» των 1 τρισ. δολαρίων για τη βελτίωση των αμερικανικών υποδομών.

Οι εξελίξεις αυτές κατάφεραν να επισκιάσουν την σαφώς αντιαναπτυξιακή προοπτική του tapering εκ μέρους της Κεντρικής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed), της σταδιακής μείωσης δηλαδή του προγράμματος αγοράς αξιών που αποφάσισαν ο Κόλιν Πάουελ και το επιλείο του για να συγκρατήσουν τον πληθωρισμό που εκτινάχθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 ετών (5,4% σε ετήσια βάση).

Σαμπάνιες για τους αερομεταφορείς

Αν ένας επιχειρηματικός κλάδος, όμως, πετά από σήμερα στα σύννεφα και μεταφορικά (από αισιοδοξία) και κυριολεκτικά, είναι ο αεροπορικός. Στα επιτελεία των αερομεταφορέων άνοιξαν εκατοντάδες σαμπάνιες από το Σαββατοκύριακο καθώς από σήμερα, 8 Νοεμβρίου, ημέρα που συμπτωματικώς η Ορθόδοξη εκκλησία γιορτάζει τους «ιπτάμενους» Ταξιάρχες Μιχαήλ και Γαβριήλ, προστάτες των αιθέρων, η διακυβέρνηση Μπάιντεν αποφάσισε να ανοίξει τα αεροδρόμια των ΗΠΑ για τις πτήσεις από το εξωτερικό.

Επιβάτες από 33 χώρες του εξωτερικού (με πιστοποιητικό εμβολιασμού ασφαλώς) έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν τις ΗΠΑ και πάλι έπειτα από 18 ολόκληρους μήνες κατά τους οποίους η χώρα είχε κλείσει λόγω Covid τα σύνορά της. Τα βιβλία των κρατήσεων των τριών μεγάλων αερομεταφορέων της Ευρώπης που πραγματοποιούν υπερατλαντικές πτήσεις, της Air France-KLM, της British Airways και της Lufthansa, γέμισαν ασφυκτικά και ευλόγως τα στελέχη (και οι μέτοχοι) των εταιρειών πανηγυρίζουν.

Διαβάστε επίσης: Τι λείπει από την ανάκαμψη στις ΗΠΑ

Για τις τρεις αυτές αεροπορικές εταιρείες οι υπερατλαντικές πτήσεις συνεισφέρουν κατά το ήμισυ και πλέον στη διαμόρφωση του συνολικού τζίρου. Η εξέλιξη συνιστά ένα άλμα προς την πολυαναμενόμενη για τους αερομεταφορείς κανονικότητα, σχεδόν ένα εξάμηνο μετά το άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων για τους Αμερικανούς ταξιδιώτες. Διότι από τον περασμένο Ιούνιο οι Αμερικανοί μπορούσαν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, αλλά οι πόρτες των ΗΠΑ για τους Ευρωπαίους παρέμεναν κλειστές.

Η σημασία των υπερατλαντικών πτήσεων

Σε μια συγκυρία κατά την οποία πολλές ευρωπαϊκές χώρες προσανατολίζονται στην απαγόρευση των εσωτερικών αεροπορικών πτήσεων ή και των διεθνών πτήσεων σε κοντινούς προορισμούς, λόγω της κλιματικής αλλαγής ασφαλώς, και ενώ όλοι γνωρίζουν ότι και από λειτουργικής πλευράς οι ολιγόλεπτες πτήσεις είναι ζημιογόνες για τους αερομεταφορείς λόγω της υψηλής κατανάλωσης καυσίμου των αεροσκαφών κατά τις διαδικασίες απογείωσης και προσγείωσης, οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων θα έλεγε κανείς ότι αποτελεί το ένα και μοναδικό μέλλον για τον κλάδο.

Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ – Άρση της ταξιδιωτικής απαγόρευσης από την ΕΕ

Το ταξίδι σε προορισμούς σε απόσταση μικρότερη των 500 χιλιομέτρων στην Ευρώπη είναι σαφές ότι στο μέλλον θα πραγματοποιείται με σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας. Και σε νησιωτικούς προορισμούς, όπου μόνο με αεροπλάνο μπορεί να φτάσει κανείς σε σύντομο χρονικό διάστημα, οι πτήσεις ανέκαθεν επιδοτούνταν και θα συνεχίσουν να επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις.

Οι υπερατλαντικές πτήσεις αποτελούσαν τη βασική πηγή κερδοφορίας των αεροπορικών εταιρειών προτού ακόμα φτάσει ο περιβαλλοντικός κόμπος στο χτένι. Πριν από την πανδημία η γαλλο-ολλανδική Air France-KLM μαζί με την αμερικανική Delta Air Lines και τη βρετανική Virgin Atlantic, μέλη και οι τρεις της αεροπορικής συμμαχίας Sky Team, είχαν τζίρο συνολικά 12 δισ. δολάρια ετησίως χάρη στις 340 πτήσεις που πραγματοποιούσαν καθημερινά μεταξύ των δύο ηπείρων.

Δύσκολοι 18 μήνες

«Για την Air France-KLM οι πτήσεις αυτές αντιστοιχούν στο 40% των εσόδων όλων των πτήσεων μεγάλων αποστάσεων της εταιρείας», δηλώνει στην εφημερίδα «Le Figaro» στέλεχος της γαλλο-ολλανδικής εταιρείας. Και διευκρινίζει ότι οι πλούσιοι Αμερικανοί πελάτες, που απολαμβάνουν ένα ταξίδι πρώτης θέσης ή business class για να επισκεφθούν το Παρίσι, συνιστούν μεγάλη πηγή εσόδων για την επιχείρηση.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας η Air France-KLM, όπως επίσης και οι ανταγωνίστριές της, συνέχισαν να πραγματοποιούν πτήσεις σε ελάχιστους αμερικανικούς προορισμούς (Νέα Υόρκη, Ατλάντα, Βοστώνη, Σικάγο και Λος Άντζελες). Επρόκειτο όμως για πτήσεις εμπορικές, για τη μεταφορά δηλαδή εμπορευμάτων. Ελάχιστοι επιβάτες εξαιρούνταν από τις αυστηρές υγειονομικές απαγορεύσεις για να πετάξουν από τη μία ήπειρο στην άλλη.

Με 342 ευρώ στη Νέα Υόρκη

Η δίψα των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν ξανά στις ΗΠΑ αυτό το χειμώνα και κυρίως τις ημέρες των εορτών των Χριστουγέννων και του Νέου Έτους είναι πολύ μεγάλη, σημειώνει σε ρεπορτάζ της η γαλλική εφημερίδα. Αλλά και οι προσφορές των εταιρειών είναι εξίσου μεγάλες.

Η Air France ανακοίνωσε ότι προσφέρει εισιτήρια μετ’ επιστροφής σε τιμές 342 ευρώ για πτήσεις στη Νέα Υόρκη, 456 ευρώ για το Μαϊάμι και 402 ευρώ για το Σαν Φρανσίσκο. Ανάλογα μεγάλες προσφορές στις πτήσεις για τις ΗΠΑ έχουν ανακοινώσει και οι ανταγωνιστικτές της Air France.

Η γαλλο-ολλανδική εταιρεία θα πετάξει σε ένδεκα αμερικανικές πόλεις το χειμώνα και συνολικά για τη χρονιά υπολογίζει ότι τα υπερατλαντικα δρομολόγιά της θα φθάσουν σε ποσοστό στο 90% εκείνων που είχε πραγματοποιήσει το 2019 (το καλοκαίρι του 2021, παρά το άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων για τους Αμερικανούς, είχαν πέσει στο 50%).

Πεθαίνουν τα επαγγελματικά ταξιδια

Μόνη σκοτούρα για τους Ευρωπαίους αερομεταφορείς που πραγματοποιούν υπερατλαντικές πτήσεις (αλλά και για όσους βασίζονται στις διεθνείς πτήσεις εντός Ευρώπης) έχει απομείνει η παρακμή του επαγγελματικού ταξιδιού. Τα ταξίδια επαγγελματιών για συνέδρια ή και για αναψυχή, που χρηματοδοτούνται από μεγάλες επιχειρήσεις, εισφέρουν σημαντικά ποσά στους ισολογισμούς των αεροπορικών εταιρειών κατά τους μήνες του χρόνου που η τουριστική κίνηση είναι χαμηλή.

Αλλά η στοχοποίηση του αεροπορικού ταξιδιού ως μείζονος παράγοντα καταστροφής του περιβάλλοντος (είναι πολύ μεγάλες οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων από τα αεροσκάφη) σε συνδυασμό με την πανδημική εκτίναξη των εξ αποστάσεως «ζωντανών» επικοινωνιών, είναι βέβαιο ότι θα ευνοήσουν τις επιστημονικές και επαγγελματικές συνάξεις μέσω Διαδικτύου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα