Οι τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου υποχώρησαν σήμερα στην Ευρώπη, αφού επανελήφθη χθες η ροή ρωσικού αερίου προς την Γερμανία, δημιουργώντας ελπίδες ότι η Μόσχα αρχίζει να εκπληρώνει την δέσμευση για την αύξηση της τροφοδοσίας και την άμβλυνση των ανησυχιών για ελλείψεις καθώς πλησιάζει ο χειμώνας.
Η Ρωσία άρχισε να διοχετεύει φυσικό αέριο προς την Γερμανία αργά χθες το βράδυ μέσω του αγωγού που εκκινεί από το Γιαμάλ (Yamal) της Σιβηρίας, μία ημέρα αφού η διακοπή των εξαγωγών εκτόξευσε τις τιμές στην Ευρώπη. Αργότερα, η ροή του φυσικού αερίου αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και δύο εβδομάδες, σύμφωνα με τα γερμανικά στοιχεία.
Σήμερα, η ρωσική Gazprom ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε το πρόγραμμα πλήρωσης των ευρωπαϊκών αποθεμάτων φυσικού αερίου, το εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο των οποίων συνέβαλε στην εκτόξευση των τιμών τους τελευταίους μήνες.
«Η Gazprom ενέκρινε και ξεκίνησε την εφαρμογή του σχεδίου διοχέτευσης φυσικού αερίου σε πέντε ευρωπαϊκούς σταθμούς υπόγειας αποθήκευσης», ανακοίνωσε ο ρωσικός κολοσσός στο Telegram, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει αν η διαδικασία έχει ξεκινήσει και σε ποιες χώρες βρίσκονται οι εγκαταστάσεις αυτές.
«Ο όγκος και οι διαδρομές μεταφοράς του φυσικού αερίου έχουν ορισθεί», αναφέρει η Gazprom.
Πτώση τιμών
Αν και οι τιμές χονδρικής στην Ευρωπαϊκή Ενωση και την Βρετανία υποχώρησαν, αναλυτές θεωρούν ότι η περαιτέρω μείωση των τιμών εξαρτάται από το αν η Μόσχα θα λάβει περισσότερα μέτρα για να αμβλύνει τις ανησυχίες της Ευρώπης και από το πόσο ψυχρός θα είναι ο φετινός χειμώνας.
«Αρα, μέχρι την άρση των ανησυχιών, οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές», προβλέπει ο Τρέβορ Σικόρσκι αναλυτής της Energy Aspects.
Ο Ντιμίτρι Μαριτσένκο, διευθυντής του οίκου Fitch εκτιμά ότι η Gazprom θα πρέπει να διοχετεύει περί τα 170 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ημερησίως επί έναν μήνα – αύξηση κατά το ένα τρίτο σε σχέση με την σημερινή ροή – για να πληρωθούν τα ευρωπαϊκά αποθέματα.
«Για να υπάρξει μία τόσο σοβαρή αύξηση στην τροφοδοσία, η Gazprom θα πρέπει να δεσμεύσει επιπλέον χωρητικότητα διέλευσης μέσω της Ουκρανίας – οι αγωγοί Yamal-Europe και Nord Stream 1 δεν επαρκούν», εξηγεί ο Ντιμίτρι Μαριτσένκο.
Η Ευρώπη, η οποία εξαρτάται από την Ρωσία για το ένα τρίτο του φυσικού αερίου που χρησιμοποιεί, αντιμετωπίζει εδώ και μήνες εκτίναξη των τιμών, λόγω της αυξημένης ζήτησης εξαιτίας της οικονομικής ανάκαμψης που ακολουθεί την βελτίωση της επιδημιολογικής κατάστασης.
Ευθύνες
Ορισμένες χώρες επιρρίπτουν την ευθύνη για την κατάσταση κρίσης που έχει δημιουργηθεί εν μέρει στην Μόσχα.
Οι τιμές του φυσικού αερίου έπεσαν στα τέλη του Οκτωβρίου όταν ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν έδωσε εντολή στην Gazprom να αυξήσει τις παραδόσεις προς την Ευρωπαϊκή Ενωση μετά την πλήρωση των ρωσικών αποθεμάτων.
Ο επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ διευκρίνισε στην συνέχεια ότι ο όμιλος επρόκειτο να πληρώσει τα ρωσικά αποθέματα πριν από τις 8 Νοεμβρίου.
Στην Ευρώπη, τα αποθέματα του φυσικού αερίου βρίσκονται στο χαμηλότερό τους επίπεδο, λόγω του παρατεταμένου χειμώνα του 2020 και επειδή στην συνέχεια δεν αποκαταστάθηκαν. Σε αυτό προστίθεται η χαμηλότερη απόδοση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η αιολική, για μετεωρολογικούς λόγους.
Σύμφωνα με την Μόσχα, η Ευρωπαϊκή Ενωση είχε προτιμήσει τα τελευταία χρόνια τις αγορές spot φυσικού αερίου, που σημαίνουν διακύμανση των τιμών, αντί να υπογράφει μακροπρόθεσμα, πολυετή, συμβόλαια με την Gazprom.
Η Ρωσία διαβεβαιώνει ότι έχει την πρόθεση να στείλει μεγαλύτερες ποσότητες αερίου, αλλά επιθυμεί να επιστρέψει στην πρακτική των πολυετών συμφωνιών προμήθειας φυσικού αερίου.
Στην Δύση έχουν διατυπωθεί κατηγορίες κατά της Μόσχας ότι έθεσε σκοπίμως τις τιμές υπό πίεσιν για να εκβιάσει για την επιτάχυνση της έναρξης λειτουργίας του νέου αγωγού Nord Stream 2.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της