*Γράφει ο Νίκος Λιβανός
Ριζικές αλλαγές αναμένεται να συμβούν στην αγορά αυτοκινήτου μετά τις πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες, οι οποίες μεταξύ άλλων προμηνύουν το τέλος των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030.
Κύκλοι της αγοράς αναγνωρίζουν ότι οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης συνιστούν αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη κινητικότητα, επισημαίνουν ωστόσο την ανάγκη δημιουργίας ενός ικανοποιητικού δικτύου φόρτισης των ηλεκτρικών μοντέλων ΙΧ, αλλά και την παροχή γενναίων κινήτρων απόσυρσης των παλαιών οχημάτων, τη στιγμή που στη χώρα μας ο στόλος των αυτοκινήτων συνεχίζει να γερνάει επικίνδυνα (ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 16 χρόνια για τα επιβατικά).
«ΤΑ ΝΕΑ» επιχειρούν μέσα από επτά ερωτήσεις – απαντήσεις να παρουσιάσουν τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην αγορά ΙΧ και όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες, αλλά και όσοι θέλουν να αποκτήσουν νέο όχημα.
Πόσο θα μειωθούν οι τιμές των ΙΧ βενζίνης ή πετρελαίου μετά την εξαγγελία των αλλαγών το 2030;
Με γνώμονα ότι υπάρχει έναν επαρκής χρονικός ορίζοντας 8 ετών, όπου θα απαγορευτεί η πώληση μοντέλων με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου, τα μεταχειρισμένα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (και με το γεγονός ότι το 90% των πωλήσεων στη χώρα μας εξαρτάται από τα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ) δεν αναμένεται να απαξιωθούν τα επόμενα τρία-πέντε χρόνια.
Ομως, από το 2025, που οι αυτοκινητοβιομηχανίες υπόσχονται ότι σχεδόν το 40%-50% των πωλήσεων θα προέρχεται από αυτοκίνητα εξηλεκτρισμένα (υβριδικά, plug-in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά), αυτομάτως θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκο μεταχειρισμένων μοντέλων, ξεπερασμένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπου οι τιμές τους θα μειωθούν σημαντικά.
Τα μοντέλα που θα γνωρίσουν τη μεγαλύτερη απαξίωση θα είναι τα μεγάλα πολυτελή, τα πρώτης γενιάς SUV πολλών κυβικών, όπου οι ρύποι και τα δυσβάσταχτα τέλη κυκλοφορίας – αλλά και το υψηλό κόστος συντήρησής τους – θα αναγκάζουν τους ιδιοκτήτες τους να τα πωλούν ή και να τα ανταλλάσσουν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, εφόσον υπάρχει και η προοπτική αγοράς ενός καινούργιου.
Θα γίνουν τα επόμενα χρόνια τα μοντέλα βενζίνης και ντίζελ πιο ακριβά;
Δεν είναι πλέον ουτοπία ότι σχεδόν έχει επέλθει το τέλος των φθηνών μοντέλων.
Η γενιά των μικρών αυτοκινήτων πόλης της τάξεως των 10-11 χιλιάδων ευρώ έχει εξαφανιστεί από τους τιμοκαταλόγους των αντιπροσωπειών.
Ο λόγος είναι ότι οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων της ΕΕ έχουν ανεβάσει σημαντικά το κόστος παραγωγής και εξέλιξης των νέων καθαρότερων κινητήρων, ενώ ένας ακόμη λόγος που έχουν αυξηθεί σημαντικά οι τιμές των μικρών μοντέλων είναι ότι υποχρεωτικά φέρουν στάνταρ συστήματα ασφάλειας, συστήματα συνδεσιμότητας και συστήματα υποβοήθησης.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα μικρό μοντέλο που πριν από μερικά χρόνια κόστιζε 11-12 χιλιάδες ευρώ, σήμερα, η βασική του έκδοση να ξεκινά από τις 14-15 χιλιάδες ευρώ.
Eπίσης, για λόγους ανταγωνισμού και μάρκετινγκ, οι κατασκευαστές έχουν επιλέξει την κατάργηση των λιτών σε εξοπλισμό βασικών εκδόσεων σε κάθε μοντέλο τους, δίνοντας έμφαση στις πιο πλούσια εξοπλισμένες και συνεπώς πιο ακριβές εκδόσεις.
Ποιες εταιρείες έχουν καταργήσει τους κινητήρες πετρελαίου;
Σήμερα, αρκετές εταιρείες, η μία μετά την άλλη, καταργούν τις ντίζελ εκδόσεις σε αρκετά δημοφιλή μοντέλα τους, ακόμη και σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα όπως είναι τα SUV.
Ηδη τα ντίζελ μοντέλα αποτελούν το 15%-20% των πωλήσεων, με τα μοντέλα βενζίνης να κυριαρχούν σε όλες τις κατηγορίες. Η συρρίκνωση των πωλήσεων πετρελαιοκίνητων μοντέλων θα αναγκάσει και άλλες εταιρείες να «ξεμπερδέψουν» με τους κινητήρες πετρελαίου.
Πόσα ηλεκτρικά μοντέλα προσφέρονται σήμερα στην Ελλάδα;
Η αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων ολοένα και περισσότερο εμπλουτίζεται με νέες προτάσεις. Τόσο η μικρή και η μικρομεσαία κατηγορία όσο και η πολυτελής κατηγορία προσφέρουν προτάσεις με μοντέλα που κινούνται αμιγώς ηλεκτρικά.
Ειδικότερα, στην κατηγορία των μικρών μοντέλων οι προτάσεις κοστίζουν από 20.000 έως 25.000 ευρώ με το όφελος της κρατικής επιδότησης.
Στα μεσαία μοντέλα, η αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων αγγίζει κατά μέσο όρο τις 30-50 χιλιάδες ευρώ, ενώ τα πολυτελή ξεπερνούν τις 70-80 χιλιάδες ευρώ.
Συνολικά, στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών οι προτάσεις στη χώρα μας ξεπερνούν τα 30 νέα μοντέλα, σχεδόν διπλάσια απ’ ό,τι πριν από έναν χρόνο.
Nα επιλέξω ένα plug-in υβριδικό ή ένα υβριδικό;
Οι νέες τεχνολογίες εμπλουτίζονται αδιαλείπτως με μοντέλα με υβριδικό σύστημα ή plug-in υβριδικό.
Η διαφορά εστιάζεται στο γεγονός ότι τα υβριδικά μοντέλα κινούνται συνδυαστικά από έναν κινητήρα βενζίνης (ή και πετρελαίου) και έναν ηλεκτροκινητήρα, ενώ τα plug-in υβριδικά διαθέτουν και αυτά για την κίνησή τους ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά μπορούν επίσης να φορτίζονται, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν και αμιγώς ηλεκτρικά.
Η αυτονομία της αμιγούς ηλεκτροκίνησης, εκτός από την αυτονομία που προσφέρει ο κινητήρας βενζίνης, για τα plug-in κυμαίνεται από 50 έως 60 χιλιόμετρα, ενώ πρόσφατα η συγκεκριμένη υποκατηγορία εμπλουτίστηκε με μοντέλα με ηλεκτρική αυτονομία 100 χλμ.
Πότε θα γίνουν πιο φθηνά τα ηλεκτρικά;
Οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια αναφέρουν ότι η ηλεκτροκίνηση θα γίνει πιο προσιτή και περισσότερος κόσμος θα έχει πρόσβαση σε αυτή. Υπολογίζεται ότι μετά το 2024 σταδιακά οι τιμές των ηλεκτρικών θα γίνονται πιο φθηνές σε σχέση με τα συμβατικά.
Από τον επόμενο χρόνο αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα θα αρχίσουν να φτάνουν στο ίδιο επίπεδο με τα μοντέλα βενζίνης – όπως τα μικρομεσαία – ενώ έως το 2030 ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα κοστίζει λιγότερο από το αντίστοιχο με μοτέρ εσωτερικής καύσης.
Υπάρχουν επαρκείς δημόσιοι ταχυφορτιστές;
Η Ελλάδα παραμένει στα σπάργανα στην επέκταση του δικτύου δημόσιων ταχυφορτιστών. Σήμερα, ο όγκος ταχυφορτιστών μπορεί να εξυπηρετήσει τα 2.000-2.500 ηλεκτρικά μοντέλα που κυκλοφορούν στη χώρα μας.
Ομως, αν οι πωλήσεις τους αυξηθούν σημαντικά, τότε θα πρέπει να υπάρχει ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης, τόσο στις πόλεις όσο και στους αυτοκινητόδρομους.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων