Η πανδημία έχει επιδεινώσει το πρόβλημα της ρύπανσης των θαλασσών με πλαστικά, καθώς έξτρα απόβλητα, συνολικού βάρους περίπου 25.900 τόνων, εκτιμάται ότι ήδη έχουν καταλήξει στους ωκεανούς, σύμφωνα με μία νέα κινεζο-αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Αυτά τα πλαστικά είναι μάσκες, γάντια, χειρουργικές ποδιές, προσωπίδες, φιάλες αντισηπτικών και άλλα προστατευτικά είδη μιας χρήσης, καθώς επίσης πλαστικές συσκευασίες τεστ, η ζήτηση των οποίων έχει αυξηθεί -πέρυσι και φέτος- λόγω του κορωνοϊού. Η μεγάλη πλειονότητα αυτών των αποβλήτων (το 87,4%) προέρχεται από τα νοσοκομεία ανά τον κόσμο, ενώ από μεμονωμένα άτομα προέρχεται μόνο το 7,6% και το υπόλοιπο 5% αφορά τις συσκευασίες των τεστ κορωνοϊού.
Διαβάστε επίσης: Θάλασσες: Τόνοι απορριμμάτων… ψαρεύτηκαν από 8 ελληνικά λιμάνια
Η τεράστια ποσότητα πλαστικών αυτού του είδους που παράγεται και καταναλώνεται έχει αποδειχθεί ότι ξεπερνά τις δυνατότητες των περισσότερων χωρών να τα ανακυκλώσουν και να τα επεξεργαστούν. Εκτιμάται ότι από την αρχή της πανδημίας έως τον Αύγουστο του 2021, 8,4 εκατομμύρια τόνοι έξτρα πλαστικών αποβλήτων είχαν παραχθεί από 193 χώρες.
Οι ερευνητές της Σχολής Ατμοσφαιρικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Ναντζίνγκ και του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), προβλέπουν ότι τελικά σε μερικά χρόνια σχεδόν όλα τα πλαστικά που σχετίζονται με την πανδημία θα έχουν καταλήξει στις παραλίες (29%) ή στους βυθούς των θαλασσών (71%).
Το 46% των πλαστικών αποβλήτων της πανδημίας προέρχεται από την Ασία και τις χώρες της με μεγάλο πληθυσμό (Κίνα, Ινδία κ.ά.), το 24% από την Ευρώπη, το 16% από τη Νότια Αμερική, το 8% από την Αφρική και το 5,6% από τη Βόρεια Αμερική. Οι χώρες της Ασίας κάνουν χειρότερη διαχείριση των πλαστικών αποβλήτων της πανδημίας σε σχέση με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Τα απόβλητα, συνήθως, καταλήγουν στις θάλασσες μέσω των μεγάλων ποταμών όπως ο Δούναβης (1.700 τόνοι αποβλήτων), ο Ινδός (4.000 τόνοι) και ο Γιανγκτσέ (3.700 τόνοι). Το 73% των αποβλήτων μεταφέρεται μέσω ασιατικών ποταμών και το 11% μέσω ευρωπαϊκών.
«Η πανδημία Covid-19 έχει οδηγήσει σε μία αυξημένη ζήτηση για πλαστικά μιας χρήσης, εντείνοντας έτσι ένα ήδη εκτός ελέγχου παγκόσμιο πρόβλημα πλαστικών αποβλήτων. Αυτά τα πεταμένα πλαστικά μπορούν να μεταφερθούν σε μεγάλες αποστάσεις στον ωκεανό, να έρθουν σε επαφή με θαλάσσιους οργανισμούς και δυνητικά να τους τραυματίσουν ή να τους οδηγήσουν ακόμη και στον θάνατο», αναφέρουν οι ερευνητές.
Παγκοσμίως, εκτιμάται ότι έως 13 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι πλαστικών κάθε είδους και μεγέθους καταλήγουν στους ωκεανούς κάθε χρόνο.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα