
Την Παρασκευή το υπουργείο Εργασίας ανακοίνωσε ότι η μέση ωριαία αμοιβή αυξήθηκε κατά 0,4% τον Οκτώβριο, μια θετική είδηση σίγουρα για την αγορά εργασίας και τους εργαζόμενους στις ΗΠΑ.
Όμως τα στοχεία για τον πληθωρισμό τον Οκτώβριο, ο οποίος αυξήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα απ΄ότι αναμενόταν , αλλάζουν την εικόνα. Ο πληθωρισμός σκαρφάλωσε στο 6,2% σε ετήσια βάση και 0,9% σε σχέση με το Σεπτέμβριο. Αυτό σημαίνει για τα πραγματικά εισοδήματα των εργαζομένων δεν αυξήθηκαν αλλά μειώθηκαν κατά 0,5%. Έτσι, μια φαινομενική σταθερή αύξηση μισθού στην πραγματικότητα μετατράπηκε σε μείωση και άλλη μια οπισθοδρόμηση για τους εργαζόμενους που εξακολουθούν να αγωνίζονται να αποτινάξουν τις επιπτώσεις της πανδημίας
«Προς το παρόν, ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να υπερβαίνει την πολύ σταθερή αύξηση των μισθών», δήλωσε ο Τζόζεφ Λαβόργκνα, επικεφαλής οικονομολόγος για την Αμερική στο Natixis και πρώην επικεφαλής οικονομολόγος στο Εθνικό Οικονομικό Συμβούλιο κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Τραμπ. «Στα νοικοκυριά δεν αρέσει η ιστορία του πληθωρισμού, και δικαίως.» συμπληρώνει. Αυτό αποτυπώνεται και στην εξέλιξη των δεικτών της καταναλωτικής πίστης.
Αυξήσεις μισθών και καταναλωτική πίστη
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη εκτινάχθηκε υψηλότερα από τα χαμηλά της πανδημίας τον Απρίλιο του 2020, ένα χρόνο μετά, ενώ έχει μειωθεί σημαντικά από τότε, και συμπίπτει με την άνοδο του πληθωρισμού. Ο δείκτης του καταναλωτικού κλίματος του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν τον Αύγουστο υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο σχεδόν δεκαετίας.
Οι μισθοί, ωστόσο, έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της περιόδου, με τις μέσες ωριαίες αποδοχές να αυξάνονται κατά 4,9% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο. Ωστόσο, σε σύγκριση με τον πληθωρισμό, οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν περισσότερο από 1,2% κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας.
Η εικόνα για τις πραγματικές εβδομαδιαίες αποδοχές είναι χειρότερη, καθώς υποχώρησαν κατά 1,6%, έναντι προσδοκιών για πτώση 0,3%.
Οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν αυξάνοντας τις προσδοκίες τους για τον πληθωρισμό, οι οποίες ιστορικά συνδέονται στενά με τις τιμές της βενζίνης. Η τιμή της στα πρατήρια έχει αυξηθεί κατά 49,6% τους τελευταίους 12 μήνες, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για τον πληθωρισμό.
Η πιο πρόσφατη μελέτη της Ομοσπονδιακής Τράπεζας της Νέας Υόρκης σχετικά με τις προσδοκίες για τον πληθωρισμό, που κυκλοφόρησε τη Δευτέρα, έδειξε ότι οι καταναλωτές αναμένουν ότι ο πληθωρισμός θα κυμανθεί στο 5,7% σε ορίζοντα ενός έτους, τον υψηλότερο που έχει καταγραφεί από τον Ιούνιο του 2013.
«Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μια πιθανή διαρθρωτική ρήξη στις προσδοκίες για τον πληθωρισμό», είπε ο LaVorgna. «Εκτός και αν υπάρξει κατάρρευση της ανάπτυξης, που θα σημαίνει ύφεση , θα μπορούσαμε να εισέλθουμε σε ένα νέο καθεστώς πληθωρισμού».
Το βλέμμα στη FED
Η Fed επιμένει να χαρακτηρίζει την τρέχουσα πορεία πληθωρισμού ως «παροδική», ακόμη και με τις συνεχείς αυξήσεις.
«Ο κίνδυνος να μην μπορούν να κρατήσουν την «γραμμή του παροδικού πληθωρισμού» αυξάνεται, σημειώνει ο επικεφαλής οικονομολόγος στην Pantheon Macroeconomics, ‘Ιαν Σέφερντον. «Παραμένουμε μπερδεμένοι ως προς το γιατί ο πρόεδρος Πάουελ επέλεξε να μην προειδοποιήσει ρητά τις αγορές για τον κίνδυνο μεγάλων αυξήσεων του δομικού ΔΤΚ τους επόμενους μήνες. Τα στοιχεία που οδήγησαν την ανάγνωση του Οκτωβρίου ήταν όλα προβλεπόμενα».
Το μελλοντικό ερώτημα είναι πόσο θα διαρκέσει ο τρέχων πληθωρισμός. Ο Σέφερντον αναμένει ότι ο δομικός πληθωρισμός που διαμορφώνεται σε 4,6% σε ετήσια βάση, θα ξεπεράσει το 6% και θα φτάσει σε αυτό το υψηλό επίπεδο μέχρι τον Μάρτιο, «αυξάνοντας μαζικά την πίεση στον Πάουελ και σ’ άλλα περιστέρια της Fed».
Ο Λαβόργκνα εκτιμά ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα υποχωρήσουν την επόμενη χρονιά, αλλά όχι χωρίς ο πληθωρισμός να κυμανθεί γύρω στο 6% για αρκετούς ακόμη μήνες.
«Είμαι αισιόδοξος ότι θα δούμε τον πληθωρισμός να μετριάζει, που σημαίνει ότι θα δούμε τους πραγματικούς μισθούς να επιστρέφουν σε θετικό έδαφος μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους», είπε. «Αλλά ο πληθωρισμός θα παραμείνει άβολα υψηλός».


Latest News

Οι ΗΠΑ ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός σπάνιων γαιών - Υστερα ήρθε... η Κίνα
Μέχρι τη δεκαετία του 1980 οι ΗΠΑ ήταν στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος παραγωγός για σπάνιες γαίες

Δύσκολο στοίχημα το Made in USA- Πώς θα γυρίσει η παραγωγή στις ΗΠΑ
Η αισιοδοξία των CEO's για την ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας αλλά και οι επιφυλάξεις τους

Η διπλή «απειλή» Τραμπ για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες [γραφήματα]
Σε κρίσιμο σταυροδρόμι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την Stellantis έως την BMW - Σε συνομιλίες ΕΕ και Κίνα για να αποφευχθούν τα χειρότερα

Η βιομηχανία διατηρεί την ανοδική της τάση στην οικονομία της Κίνας
Η Κίνα είναι σίγουρη και ικανή να σταθεροποιήσει την εκτεταμένη βιομηχανική της οικονομία, δηλώνουν αξιωματούχοι της χώρας

Βιετνάμ: Ο «μοναδικός δεσμός» με τις ΗΠΑ – Οι ασκήσεις ισορροπίας
Το Βιετνάμ είναι από τις πρώτες χώρες που έσπευσαν να διαπραγματευτούν με τις ΗΠΑ τους δασμούς - Η επίσκεψη του Σι Τζινπίνγκ

Ιαπωνία: Εξετάζει παραχωρήσεις σε σόγια και ρύζι στις συνομιλίες για τους δασμούς των ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ ανέβαλαν για 90 μέρες τους «αμοιβαίους δασμούς» 24% στα Ιαπωνικά προϊόντα, ενώ σε ισχύ είναι ο καθολικός δασμός 10% και 25% για τα αυτοκίνητα

H Volvo «λύνει το χειρόφρενο» των απολύσεων στις ΗΠΑ - Περικοπές 800 θέσεων εργασίας
Οι απολύσεις στη Volvo είναι η πιο πρόσφατη απάντηση από τη βιομηχανία αυτοκινήτων και φορτηγών που πλήττεται από τους δασμούς

Ντάλι (Fed): Στον «πάγο» τα επιτόκια για όσα χρειαστεί – Πότε βλέπει μειώσεις
Η Ντάλι της Fed εκτιμά ότι οι κίνδυνοι για τον πληθωρισμό είναι πιο αυξημένοι φέτος

Ταϊβάν: Φρένο στις ανοικτές πωλήσεις μετοχών εν μέσω δασμολογικής αβεβαιότητας
Η Επιτροπή Χρηματοοικονομικής Εποπτείας της Ταϊβάν σημείωσε ότι οι περιορισμοί θα συνεχιστούν, χωρίς να αναφέρει πότε μπορεί να αρθούν.

Τα πρώτη κινεζικά αεροπλάνα COMAC πετούν στο Βιετνάμ
Η COMAC ήδη από το 2024 αύξησε τα σχέδια πωλήσεων και παραγωγής και εμπορεύεται το C919 εκτός Κίνας.