
Αποκαλυπτικά για το πως ανέκαμψε φέτος η κρουαζιέρα, από την πανδημία, είναι τα στοιχεία της Marine Traffic για τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (επιβατηγά πλοία με gross tonnage GRT μεγαλύτερο των 49.999 τόνων) σε λιμάνια της Μεσογείου, για το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, τα τελευταία τρία χρόνια (2019, 2020 κι 2021).
Πρόκειται για ένα διάστημα που η σεζόν κορυφώνεται και βαδίζει προς το τέλος και έχει ένα ενδιαφέρον να καταγραφούν οι τάσεις.
Έτσι οι αφίξεις (arrivals of cruise ships) σε λιμάνια της Μεσογείου τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο για τα έτη 2019, 2020 και 2021 ήταν:
-για το εξεταζόμενο δίμηνο του 2019 ανήλθαν συνολικά σε 2.410
-για το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου του 2020 κατέρρευσαν στις 315
-ενώ για το Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου του 2021 ανέκαμψαν στις 1.526
Σχετικά με τον αριθμό των πλοίων σε λειτουργία (active), όσα δηλαδή εξέπεμψαν σήμα κατά τη διάρκεια μίας ημέρας (7/11/21). παγκοσμίως ήταν 201 κρουαζιερόπλοια ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020 220 και το 2019 ήταν εν λειτουργία παγκοσμίως 199 κρουαζιερόπλοια.
Την ίδια μέρα την Ανατολική Μεσόγειο και Αιγαίο Πέλαγος ήταν εν λειτουργία 19, έναντι 16 το 2020 και εννέα το 2019.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι και προπομπός για το πως θα κινηθεί ο κλάδος της κρουαζιέρας το 2022. Όλοι μιλούν για ολική επαναφορά που θα έχουμε από τον προσεχή Απρίλιο το μήνα που σηματοδοτεί τυπικά την έναρξη της σεζόν μετά το πλήγμα που δέχθηκε από την πανδημία, καθώς όπως εκτιμάται τότε θα έχει τεθεί σε λειτουργία το 94% τους στόλου των κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως.
Η Ελλάδα θα έχει και το 2022 πρωταγωνιστικό ρόλο με τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης να είναι έτοιμα να καταγράψουν νέα ρεκόρ προσεγγίσεων, με βάση τον ισχύοντα προγραμματισμό.
Το 2022 θα είναι το έτος που η Ελλάδα θα δρέψει τους καρπούς που έσπειρε το 2021 μια χρονιά που τόλμησε και διακρίθηκε ως μία από τις ελάχιστες χώρες παγκοσμίως που «άνοιξε» τον κλάδο από τον προηγούμενο Μάιο. Χάρη στα μέτρα που ελήφθησαν τότε η κρουαζιέρα ξεκίνησε στη χώρα με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να επιλέξουν να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους στην περιοχή και το 2022.

Το 2022, η Ελλάδα αναμένεται να πρωτοστατήσει στις επιλογές των εταιρειών ενώ το άνοιγμα με την Τουρκία (Κωνσταντινούπολη και Κουσάντασι) θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την κρουαζιέρα στην περιοχή.
Ήδη από φέτος η χώρα μας κατέγραψε ένα πολύ ικανοποιητικό ποσοστό ανάκαμψης κυρίως ως προς τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων. Μόνο στον ΟΛΠ το ποσοστό ανάκαμψης ανήλθε στο 60%, σε σύγκριση με το 2019 ως προς τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων. Το 2020 σημειώθηκε μείωση 88% των προσεγγίσεων, σε σχέση με το 2019 λόγω της πανδημίας.
Μάλιστα το τρέχον έτος όσο η σεζόν «προχωρούσε» τόσο ο αριθμός των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων αυξάνονταν και πλησίαζε τα επίπεδα του 2019. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της MarineTraffic το δίμηνο Σεπτεμβρίου Οκτωβρίου του 2021 προσέγγισαν στο λιμάνι του Πειραιά 79 κρουαζιερόπλοια ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019 προσέγγισαν 86 κρουαζιερόπλοια.
Για το 2022 με βάση τα στοιχεία της προηγούμενης εβδομάδας, ο ΟΛΠ αναμένει αύξηση 18% σε σχέση με το 2019, καθώς με βάση τις προκρατήσεις του 2022 αναμένονται να αφιχθούν στο Λιμάνι πάνω από 700 κρουαζιερόπλοια εκ των οποίων ποσοστό άνω του 60%, αφορούν αφίξεις επιβίβασης (homeport) στον Πειραιά. Σημειώνεται ότι το 2019, πριν την έναρξη της πανδημίας, εξυπηρετήθηκαν 622 κρουαζιερόπλοια. Παράλληλα, το 2022 αναμένονται και νέες αφίξεις εταιρειών στον Λιμένα, όπως η Virgin Cruises και η Ritz-Carlton Yacht Collection.
Μια ιδιαίτερα ικανοποιητική εικόνα εμφανίζει και ο ΟΛΘ καθώς αναμένει τριπλασιασμό της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Στον ΟΛΘ αναμένονται, με τα μέχρι τώρα στοιχεία, για το 2022 συνολικά 41 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έναντι 17 στο σύνολο του 2021. Οι εταιρείες των οποίων τα κρουαζιερόπλοια θα δέσουν στον ΟΛΘ το 2022 είναι οι Celestyal Cruises Silver Sea Azamara και Celebrity Cruise, ενώ αναμένεται το «οκ» και από μία ακόμη.


Latest News

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά