«Εφαρμόζοντας την κυβερνητική δέσμευση για μετατροπή της Ελλάδας σε τουριστικό προορισμό βιώσιμης ανάπτυξης, το υπουργείο Τουρισμού εκπονεί ειδική μελέτη για τη διασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης των δύο household brands (παγκόσμια αναγνωρίσιμα Brands) του τουριστικού μας προϊόντος, της Μυκόνου και της Σαντορίνης», δηλώνει σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» ο Βασίλης Κικίλιας. Ο υπουργός Τουρισμού αποκαλύπτει ότι στη μελέτη αυτή θα αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση στα δύο νησιά ως προς τις εισερχόμενες τουριστικές ροές, το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και τις υποδομές τους, με στόχο τη μετατροπή τους από «επιβαρυμένα νησιά τουριστικής αιχμής» σε «πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης».
Σχετικά με τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, επισημαίνει ότι το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου είχαμε αύξηση των αφίξεων κατά 79,2% και των εισπράξεων κατά 135,7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020, οι οποίες αντιστοιχούν στο 50% των εισπράξεων ολόκληρου του 2019, ενώ τον Αύγουστο οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν στο 75,8% εκείνων του Αυγούστου του 2019. Συμπληρώνει ότι τον Σεπτέμβριο η πληρότητα στα ξενοδοχεία ξεπέρασε το 65% σε όλη τη χώρα, τον Οκτώβριο είδαμε σημαντική κινητικότητα και στους ορεινούς μας προορισμούς, με έντονη δραστηριότητα και από τον εσωτερικό μας τουρισμό, ενώ και τον Νοέμβριο που διανύουμε υπάρχει ακόμα κινητικότητα σε αρκετές τουριστικές περιοχές της Ελλάδας και ανακάμπτει σταδιακά το city break.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΙΚΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΚΩΣΤΑ ΝΤΕΛΕΖΟ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προτού μπούμε στα ειδικά θέματα του τουρισμού, κ. Κικίλια, την ερχόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιήσετε μια σημαντική συνάντηση με τον Τούρκο ομόλογό σας στο πλαίσιο της μεικτής υπουργικής Επιτροπής Ελλάδας-Τουρκίας, στη Σμύρνη. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η προηγούμενη μεικτή υπουργική Επιτροπή στον τομέα του Τουρισμού, πραγματοποιήθηκε πριν από 10 χρόνια τον Οκτώβριο του 2011. Από τότε, οι διμερείς μας σχέσεις έχουν περάσει μέσα από δύσκολα μονοπάτια, ενώ έχουν αλλάξει πολλά στις οικονομίες μας αλλά και στον τουρισμό.
Η Τουρκία είναι μια χώρα με την οποία επιδιώκουμε ειλικρινώς σχέσεις καλής γειτονίας. Ταυτόχρονα είναι μια χώρα με την οποία έχουμε συγκεκριμένες διαφορές και προβλήματα.
Ο τουρισμός όμως είναι ένα πεδίο στο οποίο μπορεί να υπάρχει ένα μίνιμουμ επίπεδο συνεννόησης και περαιτέρω ενδυνάμωσης των σχέσεων μας. Αυτό θα επιδιώξουμε στη Σμύρνη την επόμενη εβδομάδα και προσδοκώ να επιστρέψουμε με θετικές ειδήσεις. Το έχουν ανάγκη και οι δύο χώρες και οι λαοί τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ώρα του «ταμείου» για τη φετινή τουριστική σεζόν έφτασε. Ποια είναι τα μεγέθη (έσοδα-αφίξεις) που πέτυχε ο ελληνικός τουρισμός εν μέσω πανδημίας;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι η ώρα του ταμείου για την φετινή τουριστική σεζόν δεν έχει φτάσει ακόμη. Ο Νοέμβριος είχε κινητικότητα σε αρκετές τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, όπως η Κρήτη, η Ρόδος αλλά και στην Αθήνα είδαμε το city break να ανακάμπτει σταδιακά.
Ωστόσο, τα μηνύματα με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα είναι θετικά. Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο, οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 79,2% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 135,7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020, ενώ αντιστοιχούν στο 50% των εισπράξεων ολόκληρου του 2019. Τον Αύγουστο οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν στο 75,8% εκείνων του Αυγούστου του 2019. Στοχεύαμε για εισπράξεις 5-6 δις ευρώ και πάμε για πάνω από 10 δις. Η πληρότητα στα ξενοδοχεία τον Σεπτέμβριο ξεπέρασε το 65% σε όλη τη χώρα. Τον Οκτώβριο είδαμε σημαντική κινητικότητα και στους ορεινούς μας προορισμούς, όπως και είχαμε έντονη δραστηριότητα και από τον εσωτερικό μας τουρισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στην επίτευξη των μεγεθών αυτών;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Στις επισκέψεις μου τόσο στο Παρίσι όσο και στο Λονδίνο, στις τουριστικές εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν εκεί, κοινός τόπος των συνομιλιών μας με όλους τους παράγοντες της “βιομηχανίας” ήταν ότι πήγαμε καλά γιατί δώσαμε από νωρίς το πλαίσιο βάσει του οποίου θα κινηθούμε. Είπαμε πότε και πώς θα ανοίξουμε, με ποια πρωτόκολλα και με τι μέτρα.
Δώσαμε ορατότητα να κάνουν τον προγραμματισμό τους με τις λιγότερες δυνατές εκπλήξεις, βάσει της δεδομένης πραγματικότητας της πανδημίας και προτάξαμε το αίσθημα της ασφάλειας που αποτελούσε το πρώτο κριτήριο για την επιλογή προορισμού αυτή την χρονιά.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι χάρη στην πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την έκδοση ενός ευρωπαϊκού ψηφιακού πιστοποιητικού εμβολιασμού, διευκολύνθηκε στον μέγιστο βαθμό η κινητικότητα των ταξιδιωτών των χωρών της Ε.Ε. αλλά και τρίτων χωρών που υιοθέτησαν την σχετική πρωτοβουλία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα πρώτα μηνύματα για την επόμενη χρονιά τί δείχνουν;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Είναι νωρίς ακόμη, με μια ρευστή κατάσταση και το τέταρτο κύμα της πανδημίας να εμφανίζεται ξανά σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, να κάνουμε προβλέψεις. Τα δείγματα όμως που έχουμε, δεν θα σας το κρύψω, είναι θετικά. Οι προκρατήσεις κινούνται σε αυξημένα επίπεδα σε σχέση με το 2019, ενώ όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων τους για τους ελληνικούς προορισμούς προσθέτοντας νέα δρομολόγια αλλά και επεκτείνοντας τον χρονική διάρκεια. Από τα μέσα Μαρτίου αρχές Απριλίου θα ξεκινήσει η σεζόν νωρίτερα από ποτέ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα καταφέρει ο ελληνικός τουρισμός να επαναλάβει τα ρεκόρ του 2019 μέσα στο 2022 ή θα χρειαστεί να περιμένουμε το 2023 για να συμβεί αυτό;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Δεν μου αρέσει να προβλέπω με ευχολόγια, αλλά αν έχουμε συνέχεια των μέχρι τώρα δεδομένων που λαμβάνουμε, ο στόχος του 2019 θα ξεπεραστεί το 2022. Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι αυτό δεν είναι μια αυτόματη διαδικασία. Χρειάζεται σωστός σχεδιασμός και προετοιμασία από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς. Και τα οφέλη μιας επιτυχημένης χρονιάς διαχέονται σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία και οικονομία. Τα καλά αποτελέσματα στον τουρισμό είναι εθνικός στόχος και ως τέτοιον πρέπει να τον αντιμετωπίζουν όλοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι ιδιωτικές τουριστικές επενδύσεις κυρίως σε ξενοδοχεία πολυτελείας, παρά την πανδημία, προχωρούν. Είναι αυτό «ψήφος εμπιστοσύνης» στον ελληνικό τουρισμό;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Είναι στοιχείο της διαφοροποίησης και της βελτίωσης του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος. Δεν έχουμε κρύψει ότι βασικός στόχος μας είναι η παγίωση της αύξησης της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη. Οι επισκέπτες υψηλότερων οικονομικών δυνατοτήτων, ο τουρισμός πολυτελείας, είναι ο στόχος.
Και παράλληλα με τις νέες ξενοδοχειακές μονάδες είναι η συζήτηση τι κάνουμε με τις υποδομές για τα ιδιωτικά αεροσκάφη, τις μαρίνες, τη luxury κρουαζιέρα. Δεν αρκούν μόνο τα ξενοδοχεία, είναι ένα ευρύτερο πλαίσιο για να προσελκύσουμε αυτό το τμήμα των δυνητικών μας επισκεπτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας προβληματίζουν τα φαινόμενα υπερτουρισμού σε κάποιες περιοχές, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος; Τί μέτρα σκοπεύετε να πάρετε;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Εφαρμόζοντας την κυβερνητική δέσμευση για μετατροπή της Ελλάδας σε τουριστικό προορισμό βιώσιμης ανάπτυξης, το Υπουργείο Τουρισμού εκπονεί ειδική μελέτη για τη διασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης των δύο household brands του τουριστικού μας προϊόντος, της Μυκόνου και της Σαντορίνης.
Σε αυτήν αποτυπώνουμε την υφιστάμενη κατάσταση στα δύο νησιά ως προς τις εισερχόμενες τουριστικές ροές, το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν, τις υποδομές τους και την αξιολόγηση της συνολικής φέρουσας ικανότητάς τους στην εξυπηρέτηση των τρεχουσών, αλλά κυρίως των μελλοντικών τουριστικών ροών.
Στόχος μας είναι η ανάπτυξη του πλαισίου που θα διασφαλίσει τη μετατροπή των δύο νησιών από «επιβαρυμένα νησιά τουριστικής αιχμής» σε «πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης». Θα μου επιτρέψετε να επανέλθω σε αυτό το ζήτημα σε λίγες εβδομάδες με την παρουσίαση του πλάνου των δράσεών μας, τόσο των άμεσων όσο και των μεσοπρόθεσμων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Τουρισμός εξαρτάται και από τις αποφάσεις άλλων 4-5 υπουργείων. Υπάρχει η αντίστοιχη ανταπόκριση από τους συναδέλφους σας;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ο τουρισμός άμεσα ή έμμεσα «ευθύνεται» για το 25% του ΑΕΠ της χώρας, αποτελεί συνολικά έναν από τους μεγαλύτερους τομείς απασχόλησης, καθώς και πεδίο σημαντικών επενδύσεων από ελληνικά και ξένα κεφάλαια. Είναι θεωρώ κατανοητή από όλους η σημασία του και επειδή είναι κατανοητή, υπάρχει συνεργασία με τα συναρμόδια κατά περίπτωση υπουργεία.
Δεν θα σας κρύψω ότι με τόσες συναρμοδιότητες οι εξελίξεις είναι λιγότερο ταχείες από αυτές που ιδανικά θα επιθυμούσα, αλλά ο ρόλος μας είναι να δίνουμε λύσεις και όχι να βρίσκουμε δικαιολογίες. Εξάλλου είμαι ομαδικός παίκτης εκ πεποιθήσεως και διαχρονικά όπως γνωρίζετε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς βλέπετε τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας, δεδομένου ότι η μετάλλαξη «Δέλτα» φαίνεται να μας οδηγεί σε έναν πολύ δύσκολο χειμώνα;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η πανδημία, αυτή η παγκόσμια κρίση δημόσιας υγείας, δεν είναι μια γραμμική διαδικασία, έχει εξάρσεις και υφέσεις. Ο ιός είναι εδώ και χτυπάει πρωτίστως και πολλές φορές βαριά όσους δεν έχουν εμβολιαστεί. Είναι θετικό πως υπάρχει μια σημαντική αύξηση των συμπολιτών μας προκειμένου να εμβολιαστούν, γιατί συνειδητοποιούν ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος προστασίας της ανθρώπινης ζωής.
Η πιστή εφαρμογή των κανόνων υγιεινής, των μέτρων και ο αποτελεσματικός έλεγχός τους, μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή τη μεγάλη εθνική προσπάθεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η χειμερινή σεζόν, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα συμπέσει με την κορύφωση της πανδημίας. Τι να περιμένουν οι χειμερινοί προορισμοί και τα city breaks;
Β.ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Οι ορεινοί προορισμοί τον Οκτώβριο πήγαν καλά. Η Αθήνα βλέπει τους ξένους επισκέπτες να επιστρέφουν σταδιακά, ενώ υπάρχει πληθώρα νέων ξενοδοχειακών μονάδων ή βελτίωση υφιστάμενων, γεγονός που δημιουργεί ένα ελκυστικότερο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και για τώρα και για την επικείμενη σεζόν. Η Θεσσαλονίκη ανακηρύχτηκε αυτή την εβδομάδα ως η πρώτη ελληνική πόλη που εντάχθηκε στο δίκτυο δημιουργικών πόλεων γαστρονομίας της Unesco, μετά από μια πολύμηνη προσπάθεια.
Σε λίγες εβδομάδες θα ξεκινήσουμε για πρώτη φορά ειδική καμπάνια για τους χειμερινούς μας προορισμούς και για το city break. Οι δυνατότητες είναι εδώ.
Latest News
Λίφτινγκ 20 εκατ. σε «Athens Crowne Plaza» και «Holiday Inn» - Και νέο ξενοδοχείο από την οικογένεια Μουσαμά
Στον ΟΤ μιλά ο Απόστολος Μουσαμάς για το Athens Crowne Plaza αλλά και για τα σχέδια για νέα μονάδα
Ποιους τουρίστες μαγνητίζει η Ευρώπη - Το top5 των χωρών [γραφήματα]
Ο τουρισμός αναμένεται να ξεπεράσει τα ρεκόρ του 2019 σε ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης
Ανοίγει φτερά για νέες αγορές o Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Στο πρώτο δεκαμήνο η επιβατική κίνηση στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 27,5 εκατομμύρια επιβάτες, αυξημένη κατά 12,9% σε σχέση με το 2023
Ανάσα για την Αθήνα ο Μαραθώνιος - Γίνεται σταδιακά city break προορισμός
Ο 41ος Αυθεντικός Μαραθώνιος που διοργανώνει ο ΣΕΓΑΣ φέρνει ώθηση στον τουρισμό της πρωτεύουσας
Από την Ρόδο έως την Κέρκυρα - «Αλλάζουν πίστα» οι μαρίνες με επενδύσεις άνω των 500 εκατ.
Ριζικό λίφτινγκ στις υποδομές που διαθέτουν οι μαρίνες σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της χώρας - Τα σχέδια για Ρόδο, Κέρκυρα, Άγιο Κοσμά και Πύλο
Ποιο είναι το ελληνικό επιτραπέζιο που γίνεται το Νο1 σουβενίρ της Μάλτας
Το παιχνίδι παρουσιάστηκε επίσημα και στην πρεσβεία της Μάλτας στην Αθήνα
ΕΟΤ: Η Ελλάδα τιμώμενη χώρα στη διεθνή έκθεση τουρισμού του Λονδίνου
Προβολή της ελληνικής γαστρονομίας και της εναλλακτικής Ελλάδας
Ισχυρή ζήτηση για Ελλάδα δείχνει η τουριστική έκθεση WTM από το Λονδίνο
Ο τουρισμός κερδίζει το στοίχημα στην Ελλάδα, τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ σχολιάζοντας τα μηνύματα από την έκθεση World Travel Market
Για πρώτη φορά χειμερινές κρουαζιέρες από τον Πειραιά φέρνει η MSC Cruises
Η κίνηση για τη χειμερινή κρουαζιέρα εντάσσεται και στην στρατηγική της εταιρείας για επιμήκυνση της παραδοσιακής περιόδου
Ολικό rebranding, δύο νέα ξενοδοχεία και στο βάθος Marriott για την Atlantica Hotels & Resorts
Ο όμιλος Atlantica Hotels & Resorts έχει 50 ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Κύπρο - Συνεργάζεται με τον μεγαλύτερο tour operator την Tui