Εξαιρετικά υψηλή είναι στην Ελλάδα η κατανάλωση του ελαιολάδου, με την πλειοψηφία των νοικοκυριών να χρησιμοποιεί εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο προμηθεύεται από συγγενείς, φίλους και γνωστούς. Παράλληλα, οι Έλληνες καταναλωτές δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για τη νοθεία του ελαιολάδου, κυρίως γιατί θεωρούν ότι το λάδι που προμηθεύονται από συγγενείς και γνωστούς δεν ενέχει αυτό το ρίσκο. Το κύριο μέτρο που παίρνουν εκείνοι που ανησυχούν για νοθεία είναι η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου συγκεκριμένης εταιρείας.
Τα παραπάνω αποτελούν ευρήματα από έρευνα σχετικά με τις γνώσεις, τη στάση και τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών ως προς την επιλογή, την ασφάλεια και τη νοθεία του ελαιόλαδου και της επιτραπέζιας ελιάς. Η έρευνα διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΕΦΕΤ από την εταιρεία εταιρεία Hellenic Research Houseστο πλαίσιο της εμβληματικής δράσης «Οι Δρόμοι της ελιάς», με στόχο την διαμόρφωση στοχευμένων πολιτικών ευαισθητοποίησης των καταναλωτών σχετικά με το ελαιόλαδο και την επιτραπέζια ελιά.
Συγκεκριμένα, τα βασικότερα ευρήματα της έρευνας ήταν τα ακόλουθα:
• Επιβεβαιώθηκε ότι η κατανάλωση του ελαιολάδου είναι εξαιρετικά υψηλή στην Ελλάδα, δεδομένου ότι 2 μόλις νοικοκυριά (επί συνόλου 859 που ρωτήθηκαν) εξαιρέθηκαν από την έρευνα λόγω μη κατανάλωσης ελαιολάδου.
• Το ελαιόλαδο χρησιμοποιείται από τα νοικοκυριά σε όλους τους τρόπους μαγειρέματος με αποκλειστική χρήση στις σαλάτες και τα μαγειρευτά, παράλληλη χρήση με σπορέλαια στο τηγάνισμα και παράλληλη χρήση με το βούτυρο για την παρασκευή γλυκών.
• Η πλειοψηφία των νοικοκυριών (57%) ανέφερε ότι χρησιμοποιεί εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο το οποίο προμηθεύεται από συγγενείς, φίλους και γνωστούς σε ποσοστό 74%.
• Η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου φάνηκε να συνδέεται με την πρόσβαση στην παραγωγή ελαιολάδου – το 59% όσων δεν έχουν πρόσβαση αγοράζουν τυποποιημένο, έναντι πολύ μικρού αριθμού (7%) όσων έχουν πρόσβαση.
• Για όσους αγοράζουν τυποποιημένο ελαιόλαδο, τα βασικά κριτήρια επιλογής είναι η τιμή (54%), η οξύτητα (44%) και η γεωγραφική ένδειξη (39%), ενώ το 63% αγοράζει σταθερά συγκεκριμένη μάρκα.
• Γενικά το ελαιόλαδο θεωρείται από τους Έλληνες καταναλωτές ως ανώτερο των άλλων φυτικών ελαίων (91% το θεωρούν πιο θρεπτικό/υγιεινό).
• Η γνώση για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου φάνηκε να ποικίλει, με αρκετούς καταναλωτές να μπερδεύονται. Παρότι το 54% των συμμετεχόντων γνώριζαν ότι το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο έχει οξύτητα μικρότερη του 0,8, μόνο το 19% γνώριζε ότι ένα ελαιόλαδο μπορεί να είναι πικρό ή πικάντικο στη γεύση επειδή είναι πλούσιο σε φαινολικά συστατικά τα οποία έχουν ευεργετικές ιδιότητες.
• Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι το 59% καταναλώνει το ελαιόλαδο 6 μήνες μετά την παραγωγή του για να «ηρεμήσει» η γεύση του. Σε γενικές γραμμές, η διάρκεια ζωής των εξαιρετικών παρθένων ελαιολάδων κυμαίνεται μεταξύ 9 και 18 μηνών, ανάλογα με άλλους συνακόλουθους παράγοντες όπως είναι η θερμοκρασία ή η χημική σύνθεση. Η ιδανική θερμοκρασία για τη διατήρηση του ελαιολάδου είναι περίπου 23°C, ενώ η αποθήκευση του σε υψηλές θερμοκρασίες (π.χ. κοντά στους 40ºC) υποβαθμίζει την ποιότητα του.
• Η αποθήκευση του ελαιολάδου γίνεται από το 95% των νοικοκυριών, ορθώς σε σκιερό και δροσερό μέρος, όμως χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό ακατάλληλα δοχεία. Συγκεκριμένα μόλις το 16% των νοικοκυριών που συμμετείχαν δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν σκούρα γυάλινα μπουκάλια, ενώ το 61% χρησιμοποιεί μεταλλικά δοχεία και τενεκέδες. Το ελαιόλαδο που παραμένει σε τενεκέδες έρχεται σε επαφή με περισσότερο οξυγόνο όσο περνάει ο χρόνος, το οποίο μπορεί να υποβαθμίσει τη συνολική ποιότητα του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου και τη διάρκεια ζωής του κατά την αποθήκευση.
• Οι Έλληνες καταναλωτές δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για τη νοθεία του ελαιολάδου (16% μόνο ανησυχούν), κυρίως διότι θεωρούν ότι το λάδι που προμηθεύονται από συγγενείς και γνωστούς δεν ενέχει αυτό το ρίσκο (81% όσων δεν ανησυχούν), ενώ το κύριο μέτρο που παίρνουν εκείνοι που ανησυχούν είναι η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου συγκεκριμένης εταιρείας (56%).
• Για τους καταναλωτές η νοθεία σχετίζεται πρωτίστως με άλλα φυτικά έλαια (π.χ. ηλιέλαιο) και δευτερευόντως με αναμείξεις ελαιολάδων διαφορετικής ποιότητας ή γεωγραφικής προέλευσης ή παραπλανητικές ετικέτες.
• Στο θέμα της νοθείας του ελαιολάδου το κοινό εμπιστεύεται σε μεγάλο βαθμό τα ελαιοτριβεία και τους κρατικούς φορείς ελέγχου, όμως η εμπιστοσύνη στις εταιρείες ελαιολάδου φάνηκε να είναι περιορισμένη στα νοικοκυριά που συμμετείχαν στην έρευνα.
Latest News
ΣΕΒΙΤΕΛ: Τάσσεται ανοικτά κατά της εμπορίας του χύμα ελαιόλαδου
Σύμφωνα με τον ΣΕΒΙΤΕΛ Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Ε.Ε. έχει από το Νοέμβριο 2003 θεσπίσει την πλήρη απαγόρευση της διακίνησης συσκευασιών άνω των 5 λίτρων
Τσιάρας: Τα προβλήματα του αγροτικού κόσμου λύνονται μόνο με διάλογο
«Η πόρτα μου είναι πάντα ανοιχτή. Έχουμε τη γνώση και την πρόθεση να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν», είπε από την Κρήτη ο ΥπΑΑΤ Κώστας Τσιάρας
Σε ποια προϊόντα καταβάλλονται de minimis 11,165 εκατ. ευρώ – Οι δικαιούχοι
Οι ενισχύσεις αφορούν την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως 31 Αυγούστου 2024 και έρχονται να καλύψουν μέρος των απωλειών
Παγκρήτια αγροτική διαμαρτυρία στο Ηράκλειο
Οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι της Κρήτης διαδηλώνουν την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου ενάντια στο οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται
Ανδρουλάκης: Σε συνεχή απαξίωση ο πρωτογενής τομέας
Σοβαρά προβλήματα στον πρωτογενή τομέα παραμένουν δισεπίλυτα, επισημαίνει σε Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο Νίκος Ανδρουλάκης
Σε αδιέξοδο οι πληττόμενοι κτηνοτρόφοι από τις ζωονόσους
Σειρά προτάσεων, ώστε να στηριχθεί η οικονομικοί βιωσιμότητα των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων καταθέτουν οι Κτηνοτροφικοί Σύλλογοι ΑΜ-Θ
Ποια μέτρα στήριξης της αγροτικής παραγωγής στην Κρήτη ανακοίνωσε ο Τσιάρας
«Βρίσκομαι εδώ για να συζητήσω με τους αγρότες και να αναζητήσουμε λύσεις», ανέφερε σε δηλώσεις του ο Κώστας Τσιάρας
Ανάδειξη της ταυτότητας των προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ της θεσσαλικής γης
Έκθεση με τα ΠΟΠ - ΠΓΕ προϊόντα από τη Θεσσαλία διοργανώνει η Περιφέρεια στην Αθήνα - Ποιοι συμμετέχουν
Οφέλη για την υγεία από τη μέτρια κατανάλωση αλκοόλ – Τι επιβεβαιώνει έκθεση
Η έκθεση που ανατέθηκε από το Κογκρέσο των ΗΠΑ εξέτασε τον αντίκτυπο, θετικό, αρνητικό ή ουδέτερο της μέτριας κατανάλωσης αλκοόλ
Ρεκόρ στις εξαγωγές και εισαγωγές φρούτων και λαχανικών το 2024 [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις εξαγωγές και εισαγωγές σε φρούτα και λαχανικά – Πώς θα αντιμετωπιστούν οι διαταραχές στην αγορά