Εξαιρετικά υψηλή είναι στην Ελλάδα η κατανάλωση του ελαιολάδου, με την πλειοψηφία των νοικοκυριών να χρησιμοποιεί εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο προμηθεύεται από συγγενείς, φίλους και γνωστούς. Παράλληλα, οι Έλληνες καταναλωτές δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για τη νοθεία του ελαιολάδου, κυρίως γιατί θεωρούν ότι το λάδι που προμηθεύονται από συγγενείς και γνωστούς δεν ενέχει αυτό το ρίσκο. Το κύριο μέτρο που παίρνουν εκείνοι που ανησυχούν για νοθεία είναι η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου συγκεκριμένης εταιρείας.
Τα παραπάνω αποτελούν ευρήματα από έρευνα σχετικά με τις γνώσεις, τη στάση και τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών ως προς την επιλογή, την ασφάλεια και τη νοθεία του ελαιόλαδου και της επιτραπέζιας ελιάς. Η έρευνα διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΕΦΕΤ από την εταιρεία εταιρεία Hellenic Research Houseστο πλαίσιο της εμβληματικής δράσης «Οι Δρόμοι της ελιάς», με στόχο την διαμόρφωση στοχευμένων πολιτικών ευαισθητοποίησης των καταναλωτών σχετικά με το ελαιόλαδο και την επιτραπέζια ελιά.
Συγκεκριμένα, τα βασικότερα ευρήματα της έρευνας ήταν τα ακόλουθα:
• Επιβεβαιώθηκε ότι η κατανάλωση του ελαιολάδου είναι εξαιρετικά υψηλή στην Ελλάδα, δεδομένου ότι 2 μόλις νοικοκυριά (επί συνόλου 859 που ρωτήθηκαν) εξαιρέθηκαν από την έρευνα λόγω μη κατανάλωσης ελαιολάδου.
• Το ελαιόλαδο χρησιμοποιείται από τα νοικοκυριά σε όλους τους τρόπους μαγειρέματος με αποκλειστική χρήση στις σαλάτες και τα μαγειρευτά, παράλληλη χρήση με σπορέλαια στο τηγάνισμα και παράλληλη χρήση με το βούτυρο για την παρασκευή γλυκών.
• Η πλειοψηφία των νοικοκυριών (57%) ανέφερε ότι χρησιμοποιεί εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο το οποίο προμηθεύεται από συγγενείς, φίλους και γνωστούς σε ποσοστό 74%.
• Η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου φάνηκε να συνδέεται με την πρόσβαση στην παραγωγή ελαιολάδου – το 59% όσων δεν έχουν πρόσβαση αγοράζουν τυποποιημένο, έναντι πολύ μικρού αριθμού (7%) όσων έχουν πρόσβαση.
• Για όσους αγοράζουν τυποποιημένο ελαιόλαδο, τα βασικά κριτήρια επιλογής είναι η τιμή (54%), η οξύτητα (44%) και η γεωγραφική ένδειξη (39%), ενώ το 63% αγοράζει σταθερά συγκεκριμένη μάρκα.
• Γενικά το ελαιόλαδο θεωρείται από τους Έλληνες καταναλωτές ως ανώτερο των άλλων φυτικών ελαίων (91% το θεωρούν πιο θρεπτικό/υγιεινό).
• Η γνώση για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου φάνηκε να ποικίλει, με αρκετούς καταναλωτές να μπερδεύονται. Παρότι το 54% των συμμετεχόντων γνώριζαν ότι το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο έχει οξύτητα μικρότερη του 0,8, μόνο το 19% γνώριζε ότι ένα ελαιόλαδο μπορεί να είναι πικρό ή πικάντικο στη γεύση επειδή είναι πλούσιο σε φαινολικά συστατικά τα οποία έχουν ευεργετικές ιδιότητες.
• Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι το 59% καταναλώνει το ελαιόλαδο 6 μήνες μετά την παραγωγή του για να «ηρεμήσει» η γεύση του. Σε γενικές γραμμές, η διάρκεια ζωής των εξαιρετικών παρθένων ελαιολάδων κυμαίνεται μεταξύ 9 και 18 μηνών, ανάλογα με άλλους συνακόλουθους παράγοντες όπως είναι η θερμοκρασία ή η χημική σύνθεση. Η ιδανική θερμοκρασία για τη διατήρηση του ελαιολάδου είναι περίπου 23°C, ενώ η αποθήκευση του σε υψηλές θερμοκρασίες (π.χ. κοντά στους 40ºC) υποβαθμίζει την ποιότητα του.
• Η αποθήκευση του ελαιολάδου γίνεται από το 95% των νοικοκυριών, ορθώς σε σκιερό και δροσερό μέρος, όμως χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό ακατάλληλα δοχεία. Συγκεκριμένα μόλις το 16% των νοικοκυριών που συμμετείχαν δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν σκούρα γυάλινα μπουκάλια, ενώ το 61% χρησιμοποιεί μεταλλικά δοχεία και τενεκέδες. Το ελαιόλαδο που παραμένει σε τενεκέδες έρχεται σε επαφή με περισσότερο οξυγόνο όσο περνάει ο χρόνος, το οποίο μπορεί να υποβαθμίσει τη συνολική ποιότητα του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου και τη διάρκεια ζωής του κατά την αποθήκευση.
• Οι Έλληνες καταναλωτές δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για τη νοθεία του ελαιολάδου (16% μόνο ανησυχούν), κυρίως διότι θεωρούν ότι το λάδι που προμηθεύονται από συγγενείς και γνωστούς δεν ενέχει αυτό το ρίσκο (81% όσων δεν ανησυχούν), ενώ το κύριο μέτρο που παίρνουν εκείνοι που ανησυχούν είναι η αγορά τυποποιημένου ελαιολάδου συγκεκριμένης εταιρείας (56%).
• Για τους καταναλωτές η νοθεία σχετίζεται πρωτίστως με άλλα φυτικά έλαια (π.χ. ηλιέλαιο) και δευτερευόντως με αναμείξεις ελαιολάδων διαφορετικής ποιότητας ή γεωγραφικής προέλευσης ή παραπλανητικές ετικέτες.
• Στο θέμα της νοθείας του ελαιολάδου το κοινό εμπιστεύεται σε μεγάλο βαθμό τα ελαιοτριβεία και τους κρατικούς φορείς ελέγχου, όμως η εμπιστοσύνη στις εταιρείες ελαιολάδου φάνηκε να είναι περιορισμένη στα νοικοκυριά που συμμετείχαν στην έρευνα.
Latest News
Συμφωνία για στήριξη της αμπελουργίας και των δενδρωδών καλλιεργειών του Τυρνάβου
Η αμπελουργία και το αρδευτικό πρόβλημα στη Θεσσαλία τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων της Περιφέρειας με Αγροτικούς Συνεταιρισμούς
Σε πτώση η παγκόσμια παραγωγή εσπεριδοειδών – Τι αναμένεται για την Ελλάδα
Διακυμάνσεις στις τιμές ανά χώρα για τα εσπεριδοειδή εν μέσω σημαντικών προκλήσεων - Τι δείχνουν τα στοιχεία για τη φετινή σεζόν 2024/25
Πληρωμές ενστάσεων από τον ΕΛΓΑ ύψους 2,62 εκατ. ευρώ
Οι ενστάσεις, σύμφωνα με τον ΕΛΓΑ έχουν κατατεθεί από παραγωγούς, οι οποίοι έχουν πληγεί οι εκμεταλλεύσεις τους τα τέσσερα τελευταία χρόνια
Τσιάρας: Έρχεται η ρύθμιση για τα αγροτικά κόκκινα δάνεια
Οι εξαγγελίες στη ΔΕΘ είναι ο «οδικός χάρτης» για τη στήριξη και ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής, είπε ο Κώστας Τσιάρας
Περίπου 3,3 εκατ. τόνοι ψαριών αλιεύονται από τον ευρωπαϊκό στόλο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat για τις ποσότητες των αλιευμάτων της ΕΕ το 2023 - Ποια είδη ψαριών και από πού αλιεύτηκαν
Χάνουν «έδαφος» τα ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα από τη συμφωνία ΕΕ - Mercosur
Αμφίρροπο το μέλλον του αγροτικού ευρωπαϊκού χάρτη λόγω της συμφωνίας ΕΕ με τη Mercosur, προειδοποιεί η ΕΘΕΑΣ
Ξεκινούν αιτήσεις για αποζημιώσεις στα αλιευτικά σκάφη – Οι δικαιούχοι και τα ποσά
Οι αιτήσεις χρηματοδότησης αφορούν το πρόγραμμα «Αλιεία, υδατοκαλλιέργεια και θάλασσα» - Οι ειδικοί στόχοι των κατατεθέντων προτάσεων
Τι φέρνει η συμφωνία ΕΕ - Mercosur για τα ευρωπαϊκά κρασιά
Η συμφωνία ΕΕ – Mercosur δεν ικανοποιεί πλήρως το οινικό τμήμα των ευρωπαϊκών συνεταιριστικών οργανώσεων Copa - Cogeca
Στα 519,6 εκατ. τα διαθέσιμα για την αλιεία από το ΠΑΛΥΘ 2021-2027
Στι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κλάδοι της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών αναφέρθηκε από την Αλεξανδρούπολη ο Χρήστος Κέλλας
Σατολιάς στον ΟΤ: Πώς η φέτα Καλαβρύτων κατέκτησε την πρώτη θέση στα σούπερ μάρκετ
Η φέτα ΠΟΠ Καλαβρύτων και το μυστικό επιτυχίας - Τι λέει στον ΟΤ ο πρόεδρος του Γαλακτοκομικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων Παύλος Σατολιάς