![Πώς το κοβάλτιο επηρεάζει την τιμή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/05/electric-car1-scaled.jpg)
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου βρίσκονται πλέον σε κάθε είδους σύγχρονη συσκευή, ανεξαρτήτως μεγέθους, από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα μέχρι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Στο εσωτερικό τους περιλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός διαφορετικών υλικών όπως λίθιο, νικέλιο, αργίλιο (δηλαδή αλουμίνιο), σίδηρος, μαγγάνιο και κοβάλτιο. Από όλα αυτά τα μέταλλα το πιο ακριβό θεωρείται το τελευταίο: το κοβάλτιο.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το δίκτυο CNBC, τα τελευταία τέσσερα χρόνια η μέση τιμή του κοβάλτιου ήταν υψηλότερη από το κόστος όλων μαζί των υπολοίπων μετάλλων που χρησιμοποιούνται σε μία μπαταρία.
Η τιμή του κοβάλτιου ιστορικά έχει υπάρξει εξαιρετικά ασταθής. Κατά ένα μέρος αυτή η αστάθεια οφείλεται στο γεγονός ότι το κοβάλτιο συνήθως παράγεται σαν ένα υπό-προϊόν της εξόρυξης νικελίου και χαλκού, έτσι το συγκεκριμένο μέταλλο παραμένει «δεμένο» με τις διακυμάνσεις σε ζήτηση και τιμές των συγκεκριμένων μετάλλων.
Επιπλέον, η εξόρυξη και η επεξεργασία του κοβάλτιου είναι γεωγραφικά εξαιρετικά περιορισμένη.
«Το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων αποθεμάτων κοβαλτίου, ιδανικού για χρήση σε μπαταρίες, βρίσκεται στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, όπου η εξόρυξη του μετάλλου έχει συσχετισθεί με καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την παιδική εργασία», δηλώνει στο CNBC ο Sam Adham, επικεφαλής αναλυτής ερευνών της LMC Automotive.
Επιπλέον, Κινέζοι επενδυτές ελέγχουν περίπου το 70% της εξορυκτικής δραστηριότητας στο Κονγκό. Επιπρόσθετα, η Κίνα ελέγχει πάνω από το 80% της βιομηχανίας επεξεργασίας του κοβάλτιου, δηλαδή της διαδικασίας μετατροπής της πρώτης ύλης σε μέταλλο κατάλληλο για εμπορική χρήση, όπως είναι οι μπαταρίες για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Υπό το φως του σινο-αμερικανικού εμπορικού πολέμου, η τροφοδοσία των αμερικανικών βιομηχανιών με κοβάλτιο καθίσταται εξαιρετικά ασταθής.
Η λύση των μπαταριών χωρίς κοβάλτιο
Σήμερα υπάρχουν ορισμένοι τύποι μπαταριών χωρίς κοβάλτιο στη σύνθεσή τους, όχι όμως χωρίς περιορισμούς. «Υπάρχουν ήδη πλήρως λειτουργικές μπαταρίες χωρίς κοβάλτιο και αυτές είναι οι LFP, δηλαδή οι μπαταρίες φωσφορικού λιθίου σιδήρου. Ωστόσο, το κύριο μειονέκτημά τους είναι η μειωμένη πυκνότητα των μπαταριών LFP, άρα και των επιδόσεων που προσφέρουν σε ένα όχημα» λέει ο Adham.
Ωστόσο, το γεγονός ότι πλέον και αυτές οι μπαταρίες έχουν βελτιωθεί σημαντικά έχει οδηγήσει πολλούς κατασκευαστές να υιοθετήσουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία είναι και σημαντικά φθηνότερη.
Η Tesla ήδη χρησιμοποιεί LFP μπαταρίες στα μοντέλα Model 3 και Model Y τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα. Η εταιρεία επιβεβαιώνει ότι θα επεκτείνει τη χρήση αυτού του είδους μπαταριών σε όλα οχήματα, αυτών των συγκεκριμένων μοντέλων, ανεξαρτήτως του εργοστασίου κατασκευής. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι Ford και Volkswagen, οι οποίες έχουν ανακοινώσει ότι θα διαθέτουν σύντομα μοντέλα με μπαταρίες LFP.
Ο κινέζικος παράγοντας… ξανά
Όπως και με την περίπτωση του κοβαλτίου έτσι και με τις μπαταρίες LFP, ο τομέας κυριαρχείται από κινεζικές εταιρείες. Σε μια προσπάθεια να μειώσει αυτές τις εξαρτήσεις το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας ανακοίνωσε τον Ιούνιο ένα εθνικό σχέδιο που θα φέρει επενδύσεις για την ανάπτυξη βιομηχανιών λιθίου από αμερικανικές εταιρείες ενώ θα υποστηρίξει ακόμη περισσότερο τον τομέα της Έρευνας και της Ανάπτυξης.
Ανάμεσα στους στόχους αυτού του εθνικού σχεδίου των ΗΠΑ περιλαμβάνεται η πλήρης εξάλειψη του κοβάλτιου από τις μπαταρίες λιθίου έως το 2030 δημιουργώντας έτσι συνθήκες «απεξάρτησης» από την Κίνα.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Foxconn: Σε διαπραγματεύσεις για το μερίδιο της Renault στη Nissan](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/foxconn-600x400.jpg)
Η Foxconn σε διαπραγματεύσεις για το μερίδιο της Renault στη Nissan
Η ταϊβανέζικη εταιρεία συναρμολόγησης ηλεκτρονικών Foxconn λέει ότι εξετάζει μια συμφωνία μόνο ως μέρος συνεργασίας για ηλεκτρικά οχήματα
![ΗΠΑ: Ευρείας κλίμακας απολύσεις στο Δημόσιο διέταξε ο Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Capture-15-600x397.jpg)
ΗΠΑ: Ευρείας κλίμακας απολύσεις στο Δημόσιο διέταξε ο Τραμπ
Ο Μασκ και ο Τραμπ υπολόγισαν την εξοικονόμηση για το Δημόσιο σε 1 τρισ. δολάρια από τον «περιορισμό της σπατάλης», στις ομοσπονδιακές υπηρεσίες
![Johnson & Johnson: Προς πώληση η επιχείρηση φροντίδας εγκεφαλικών επεισοδίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/Johnson_J_Lobby01-600x400.jpg)
Johnson & Johnson: Προς πώληση η επιχείρηση φροντίδας εγκεφαλικών επεισοδίων
Η Johnson & Johnson έχει προσεγγίσει πιθανούς ιδιωτικούς επενδυτές και στρατηγικούς αγοραστές μέσω συμβούλων για να εξετάσει το πιθανό ενδιαφέρον τους για την Cerenovus
![ΗΠΑ, η μεγαλύτερη φούσκα της ανθρωπότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/stock-market-600x400.jpg)
ΗΠΑ, η μεγαλύτερη φούσκα της ανθρωπότητας
Το μοντέλο των ΗΠΑ – χρηματιστικοποίηση, ολιγαρχία εισοδηματιών και επιβολή ηγεμονίας του δολαρίου – έχει φτάσει στα όριά του.
![Golden Visa: Η Πορτογαλία επιταχύνει την διαδικασία μετά από μεγάλες καθυστερήσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_golden_visa24_1-600x352.png)
Η Πορτογαλία επιταχύνει την διαδικασία Golden Visa μετά από μεγάλες καθυστερήσεις
Η Πορτογαλία επισπεύδει τις αιτήσεις για Golden Visa μεταβαίνοντας από ένα σύστημα ψηφιακής υποβολής αιτήσεων
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία