Ντιν – Ντιν! Οι ειδοποιήσεις μάς τρελαίνουν
Με τα εργαλεία για τον χώρο εργασίας μας να πολλαπλασιάζονται και τα μηνύματα που λαμβάνουμε να αυξάνονται, είναι δύσκολο να κάνουμε το οτιδήποτε
Μισό λεπτάκι, τι ήταν αυτό;
Ο J.J. Cooper έχει συνηθίσει τη φασαρία που δημιουργείται από τις ειδοποιήσεις (notifications) που του έρχονται στο τηλέφωνο και τον υπολογιστή του τις καθημερινές. Αλλά, αυτό το «ντιν» ήταν διαφορετικό.
«Ήταν σαν τον ήχο μίας βελόνας που γρατζουνάει κάποιον δίσκο, που όταν το ακούς λες: μισό λεπτάκι, τι ήταν αυτό;» αναφέρει ο 49χρονος, ο οποίος εργάζεται ως επιμελητής σε ένα περιοδικό μπέιζμπολ και σε ένα site, στη Βόρεια Καρολίνα. «Σκεφτόμουν ότι: Όχι, πρέπει να καταλάβω τι είναι αυτό το πράγμα».
Έψαξε σε 20 διαφορετικές, ανοιχτές καρτέλες. Του πήρε, όμως, λίγο χρόνο να βρει τον ένοχο.
«Κάποια άλλη ειδοποίηση ήταν αυτή που με αποσυντόνισε», αναφέρει ο ίδιος.
Δεχόμαστε, καθημερινά, υπερβολικά πολλές ειδοποιήσεις. Σχόλια και ερωτήματα, που για να τα εκφράζαμε κάποτε θα έπρεπε να φωνάζαμε στο γραφείο, σήμερα, κάνουν το κινητό μας να αναβοσβήνει και να χτυπάνε οι διάφορες εφαρμογές μας, όπως το Microsoft Teams ή και το Slack. Η επικοινωνία μας έχει αλλάξει, έχει εξαπλωθεί σε μυριάδες εφαρμογές που πρέπει να μάθουμε να τις χρησιμοποιούμε και να θυμόμαστε να τις κοιτάζουμε συχνά.
Εντωμεταξύ, τα μηνύματα και τα mentions (αναφορές) στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αρχίσει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, αποσπώντας ακόμη περισσότερο την προσοχή μας από την εργασία μας. Γιατί, εξάλλου, να βάλετε το κινητό σας στο αθόρυβο, εάν ο εργοδότης σας δεν στέκεται από πάνω σας;
Ο πολιτισμός μας έχει εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί την ταχεία επικοινωνία, αναφέρει η Gloria Mark, καθηγήτρια πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Ιρβάιν, ωστόσο, η εξέλιξη αυτή μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική μας υγεία. Πολλοί από εμάς, έπειτα από μία ειδοποίηση, παλεύουμε να ξανασκεφτούμε αυτή τη φαεινή ιδέα που είχαμε πριν ακούσουμε τον ήχο της ειδοποίησης. «Η μνήμη μας έχει γεμίσει με πληροφορίες», συνεχίζει η ίδια.
Δεν δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες, ώστε να τελειοποιήσετε τη δουλειά σας, αλλά υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους τα άτομα, οι διευθυντές και οι οργανισμοί μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτή την επίθεση που δεχόμαστε από πληθώρα ειδοποιήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε ο Δρ. Μαρκ, οι άνθρωποι αλλάζουν την οθόνη που κοιτάνε, κατά μέσο όρο, 566 φορές την ημέρα. Τις μισές από αυτές τις φορές μάς διακόπτουν, τις άλλες μισές στρέφουμε τα βλέμματά μας από μόνοι μας μακριά από την οθόνη.
Όταν ένας εξωτερικός παράγοντας μάς αποσπά την προσοχή, χρειαζόμαστε, κατά μέσο όρο, 25 λεπτά και 26 δευτερόλεπτα για να επιστρέψουμε σε αυτό που κάναμε αρχικά, όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα. (Οι υπάλληλοι, συνήθως, κάνουν διαφορετικά πράγματα στο ενδιάμεσο.) Και αυτό είναι κάτι που μας αγχώνει. Σύμφωνα με έρευνα, κατά την οποία χρησιμοποιήθηκαν καρδιογράφοι, αποδείχθηκε ότι οι καρδιακοί μας παλμοί, όταν μας διακόπτουν, είναι κανονικοί, γεγονός που σημαίνει ότι είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε κάθε κατάσταση, είτε αυτό συνεπάγεται ότι θα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση ή χαλαροί.
Εναπόκειται, λοιπόν, στις ομάδες και τους οργανισμούς να δημιουργήσουν νέους κανόνες, λέει ο Δρ. Μαρκ. Εάν, απλώς, απενεργοποιήσουμε τις ειδοποιήσεις μας, πιθανότατα, θα μας κάνουν παρατήρηση, επειδή δεν θα έχουμε ενημερωθεί για ό,τι έχει συμβεί. Αντίθετα, οι διευθυντές θα πρέπει να ορίσουν ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι εργαζόμενοι δεν θα είναι απαραίτητο να βλέπουν ή να απαντήσουν στις ειδοποιήσεις τους.
«Είναι σαν να ξαναμαθαίνεις πώς να εργάζεσαι», προσθέτει η ίδια.
Ο Matt McDonald το προσπάθησε. Πέρυσι, η εταιρεία του είπε σε όλους να δοκιμάσουν να βάλουν στο mute τις ειδοποιήσεις τους στο Slack. Ο 36χρονος, ο οποίος εργάζεται για ένα ψηφιακό πρακτορείο, στη Νότια Καρολίνα, τα κατάφερε λίγες ώρες πριν ενδώσει.
«Θα συνέχιζα να τσεκάρω τους λογαριασμούς μου απλώς και μόνο για να επιβεβαιωθώ ότι δεν έχω αφήσει κανέναν να περιμένει», αναφέρει ο ίδιος. «Ό,τι κι αν γίνει, πάντα κοιτάζω τις ειδοποιήσεις μου».
Φοβάται ότι τον περιμένει ένα σωρό δουλειά, αν δεν ελέγξει τις ειδοποιήσεις του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Και ανεξάρτητα από το τι λένε οι εργοδότες του και οι συνάδελφοί του, δεν μπορεί να βγάλει από το μυαλό του την ιδέα ότι στα μηνύματα αυτά υποτίθεται ότι πρέπει να απαντάμε αμέσως.
«Υπάρχει αυτή η αίσθηση ότι κάποιος σας έστειλε ένα μήνυμα και περιμένει μία απάντηση άμεσα, σαν να υπάρχει κάποιου είδους αντίστροφη μέτρηση», συνεχίζει ο ίδιος.
Η Emily Parks, σύμβουλος παραγωγικότητας, στο Ράλεϊ, στη Βόρεια Καρολίνα, αναφέρει ότι ορισμένοι από τους πελάτες της νιώθουν δραστήριοι όταν κάνουν παράλληλα διαφορετικά πράγματα. Τους προτείνει, λοιπόν, να απενεργοποιήσουν τις ειδοποιήσεις τους για 25 λεπτά, ώστε να μπορέσουν να συγκεντρωθούν, και, στη συνέχεια, να κάνουν ένα διάλειμμα πέντε λεπτών. Όσοι μπορούν να παραμείνουν συγκεντρωμένοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να στοχεύουν στο να μην ελέγξουν τις ειδοποιήσεις τους για, τουλάχιστον, 52 λεπτά και, μετά, να κάνουν ένα διάλειμμα 17 λεπτών.
Το μυστικό για μία ασφαλή αποσύνδεση από το email ή το Slack είναι να βάλεις το online status σου στο «αόρατος», προσθέτει η ίδια. Πείτε στον εργοδότη σας ότι θέλετε πραγματικά να παραμείνετε συγκεντρωμένοι και ρωτήστε τον κάθε πότε πιστεύουν ότι θα ήταν καλό να ελέγχετε τα μηνύματά σας. Βάλτε το, αρχικά, ως ειδοποίηση στο ημερολόγιό σας και, σταδιακά, θα σας γίνει συνήθεια. «Από εσάς εξαρτάται», συνεχίζει η ίδια.
Και περιορίστε όσο περισσότερο μπορείτε τα κλικ που κάνετε. Διάφορα εργαλεία, όπως η εφαρμογή Mail της Apple, μπορούν να συγκεντρώσουν όλα τα εισερχόμενα email σας σε ένα μέρος, προσθέτει η κα Parks. Οι περισσότεροι από τους πελάτες της λαμβάνουν 300 έως 500 email την ημέρα, σε περισσότερους από έναν λογαριασμούς. Πλατφόρμες, όπως το Hootsuite ή το Buffer, σας δίνουν τη δυνατότητα να συγκεντρώσετε μαζί όλες τις ειδοποιήσεις σας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωση που διαθέτετε.
Μερικές φορές, το πρόβλημα, τεχνικά, δεν είναι καν δικό σας. Η Kelly Mayes, επαγγελματίας στον τομέα των δημοσίων σχέσεων, η οποία εργάζεται εδώ και καιρό από το σπίτι, μισεί αυτές τις ειδοποιήσεις.
«Απλώς με τρελαίνουν», αναφέρει.
Έτσι, τις απενεργοποίησε. Στη συνέχεια, τον Μάρτιο του 2020, ο σύζυγός της άρχισε, επίσης, να εργάζεται από το σπίτι τους, στο Φράνκλιν, στο Τενεσί. Τότε ήταν που κατάλαβε ότι του αρέσει να έχει το κινητό του στο δυνατό και να λαμβάνει περίπου 10 ειδοποιήσεις Slack ανά πέντε λεπτά.
«Είπα: “Ε, αυτός ο επίμονος ήχος, σου αρέσει όντως; Δεν σε ενοχλεί;”» λέει η κα Mayes, αναφερόμενη σε έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς ήχους της πλατφόρμας. Ένιωθε να την καταβάλει το άγχος με κάθε «ντιν» που άκουγε. «Ήταν μία άλλη εταιρεία – δεν αφορούσε εμένα. Αλλά αυτός ο ήχος με έκανε να σκέφτομαι ότι “γίνεται χαμός, κάπου πρέπει να δώσω προσοχή”».
Άρχισε να φοράει AirPods και να ακούει ένα ακουστικό βιβλίο (audio book) ή μουσική, ενώ εργαζόταν. Έπεισε, επίσης, τον σύζυγό της να απενεργοποιεί τις ειδοποιήσεις του κάθε φορά που εργάζεται στους κοινόχρηστους χώρους του σπιτιού τους.
Ο Shawn J. Burke προσπάθησε να απενεργοποιήσει όσες ειδοποιήσεις πίστευε ότι δεν του ήταν χρήσιμες (διαφημίσεις από την Uber), ώστε να μπορεί να επικεντρωθεί, αποκλειστικά, σε αυτές που δεν μπορεί να παραβλέπει (π.χ. πότε θα αρχίσει το meeting). Ωστόσο, πρόσφατα, ήρθε αντιμέτωπος με ένα νέο «μπιπ-φάντασμα». Δεν μπορούσε καν να καταλάβει από ποια συσκευή ερχόταν αυτός ο ήχος.
«Θα πήγαινα σε κάποιο άλλο μέρος του σπιτιού και θα πάλι θα άκουγα τον ήχο αυτό», λέει ο κ. Burke, ο οποίος ζει στο Γκάρντεν Γκρόουβ της Καλιφόρνια και εργάζεται για την εταιρεία που παρέχει τεχνολογία για ενυπόθηκα δάνεια σε χρηματοπιστωτικούς οίκους, τη PhoenixTeam. Έκρυψε το Samsung smartwatch του, στο οποίο είχε κάνει πρόσφατα reset, στο μπάνιο του. Μετά από 48 ώρες ταλαιπωρίας, βρήκε, τελικά, από που προερχόταν αυτός ο ήχος: από μια προεπιλογή στις εργοστασιακές ρυθμίσεις, την οποία είχε ενεργοποιήσει κατά λάθος.
Ένιωθε νικητής. Κι όμως, καθώς κοιτάζει τη συλλογή του από επτά υπολογιστές που έχει για προσωπικούς λόγους και για λόγους εργασίας, το τηλέφωνο του και το ρολόι του, μερικές φορές, αναρωτιέται αν αξίζει να τα έχει όλα αυτά.
«Όλο αυτό υποτίθεται ότι θα έπρεπε να κάνει τη ζωή μας ευκολότερη», αναφέρει ο ίδιος.
Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης
Τουρισμός και βιομηχανία δεν βρίσκουν εργαζομένους - «Διαβατήριο» η εξειδίκευση
Το πρόβλημα στην αγορά εργασίας καταγράφεται εντονότερο στον δευτερογενή τομέα (71%) καθώς και στον τουρισμό (64%)
Βρίσκουν νόημα οι εργαζόμενοι στην εργασία τους; - Γιατί 1 στους 3 βλέπουν προς την έξοδο
Οι εργαζόμενοι περιμένουν ότι η εργασία τους, θα τους προσφέρει περισσότερα - Σε κρίσιμο σταυροδρόμι η σχέση τους με τους εργοδότες
Ιταλία: Πιλοτική εφαρμογή της τετραήμερης εργασίας
Ξεκινά σε υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς στην Ιταλία
Πόσο ταιριάζουν οι δεξιοτήτες με την εργασία και την αγορά - Τι ζητούν οι εργοδότες
Αποκαλυπτική για την εργασία η έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου που αφορούσε και τις ανάγκες των εργοδοτών