Τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα πρέπει έως τον προσεχή Ιούλιο να έχουν διακόψει τα προγράμματα έκτακτης αρωγής προς τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία, ανακοίνωσαν την Πέμπτη οι Βρυξέλλες. Η αρμόδια για θέματα ανταγωνισμού επίτροπος Μαργκρέτε Βεστάγκερ επιβεβαίωσε πάντως ότι οι υπηρεσίες που εποπτεύει θα αναθεωρήσουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες που διέπουν και ρυθμίζουν τα θέματα ανταγωνισμού και θα ανοίξουν το δρόμο για τη χορήγηση δημόσιων επιχορηγήσεων στον κλάδο της κατασκευής ημιαγωγών, η κρίση του οποίου εξελίσσεται σε τροχοπέδη για την ανάπτυξη πολλών βιομηχανικών δραστηριοτήτων.
Η δανέζα επίτροπος ανακοίνωσε ουσιαστικά την παράταση για ένα εξάμηνο της κρατικής στήριξης στις πληττόμενες από την πανδημία επιχειρήσεις, καθώς η περίοδος αναστολής των σχετικών απαγορευτικών κανόνων δεν θα λήξει στις 31 Δεκεμβρίου 2021, όπως αρχικά είχε οριστεί, αλλά στις 30 Ιουνίου 2022.
Πιο αισιόδοξη από την ΕΚΤ
«Η παράταση αυτή των έξι μηνών θα επιτρέψει να γίνει μια προοδευτική και συντονισμένη άρση των μέτρων που υιοθέτησαν οι κυβερνήσεις για να αντιμετωπίσουν την κρίση, λαμβάνοντας υπόψη την αναμενόμενη ισχυρή ανάκαμψη του συνόλου της οικονομίας», σημείωσε η Βεστάγκερ.
Εν προκειμένω διαπιστώνει κανείς μια πιο αισιόδοξη προσέγγιση της Κομισιόν στο θέμα της εξέλιξης της πανδημίας συγκριτικά με την προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, δεδομένου ότι ένα εικοσιτετράωρο πριν από τις δηλώσεις της αρμόδιας επιτρόπου, σε ανάλυσή της η ΕΚΤ θεωρεί ότι, παρά τα σημάδια ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας, η πανδημία συνιστά πιο σοβαρή απειλή για την αναπτυξιακή διαδικασία ακόμα και από τον πληθωρισμό, που επανειλημμένως η ίδια η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ έχει χαρακτηρίσει ως «παροδική», προβλέποντας ότι εντός εξαμήνου θα υποχωρήσει προς το ανώτατο ανεκτό ποσοστό 2%.
«Οι απειλές από την πανδημία παραμένουν παρούσες κυρίως λόγω της αργής εμβολιαστικής διαδικασίας σε πολλές περιοχές του πλανήτη, αλλά και από την επιδείνωση της επιδημιολογικής εικόνας στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες», διευκρίνισε στην εισαγωγική έκθεση της μελέτης ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ Λουίς Ντε Γκίντος.
Χορηγήθηκαν επιδοτήσεις 3 τρισ. ευρώ
Το Μάρτιο του 2020 η Κομισιόν εν μέσω επέλασης του φονικού ιού στην Ευρώπη ανέστειλε την ισχύ βασικών κανόνων για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού επιτρέποντας στις κυβερνήσεις των «27» να κάνουν ζωτικές ενέσεις ρευστότητας στις εθνικές τους οικονομίες, δηλαδή στις επιχειρήσεις και στους πολίτες που πλήττονταν από τα μέτρα απαγόρευσης των μετακινήσεων, το κλείσιμο των επιχειρήσεων και εν γένει την αναγκαστική αναστολή πάμπολλων οικονομικών δραστηριοτήτων.
«Δίχως την έκτακτη κρατική βοήθεια και οι βιώσιμες επιχειρήσεις δεν θα κατάφερναν να ανταπεξέλθουν», εξήγησε η Μαργκρέτε Βεστάγκερ κατά τη διάρκεια ενημέρωσης εκπροσώπων του Τύπου στις Βρυξέλλες. Κατά την επίτροπο η Κομισιόν ενέκρινε από την αρχή της πανδημίας την εκταμίευση κρατικών ενισχύσεων περίπου 3 τρισεκατομμυρίων ευρώ προς τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
Η Βεστάγκερ προανήγγειλε μεν το κλείσιμο της στρόφιγγας ροής δημόσιου χρήματος προς τις επιχειρήσεις, διευκρίνισε όμως ότι ληφθεί μέριμνα ώστε να μη διακοπεί η αρωγή προς τον τεχνολογικό κλάδο και η διευκόλυνση των επενδύσεων προς αυτόν. Είπε επίσης η επίτροπος ότι θα εξασφαλιστεί εξίσου η χρηματοδότηση των σχεδίων και των δράσεων για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Απεξάρτηση από την Ανατολή
«Η ΕΕ πρέπει να προχωρήσει στον ανηφορικό δρόμο της ανάκαμψης μετά τον κορωνοϊό επιτρέποντας στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες να ισχυροποιηθούν τόσο ώστε να πετύχουν μια διπλή μετάβαση, περιβαλλοντική και ψηφιακή», τόνισε χαρακτηριστικά η Μαργκρέτε Βεστάγκερ. Το στοίχημα είναι η παραγωγή ημιαγωγών, των πανταχού παρόντων αυτών εξαρτημάτων στις ηλεκτρονικές συσκευές, στα αυτοκίνητα, στις τεχνολογικές υποδομές. Εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα στην Ευρώπη αλλά έρχονται από την Κίνα, την Ταϊβάν και τη Νότια Κορέα.
Η επίτροπος είπε ότι η ΕΕ πρέπει να δημιουργήσει «τα δικά της ασφαλή αποθέματα ημιαγωγών» και για τον σκοπό αυτό «θα εγκρίνει την εκταμίευση δημοσίων κονδυλίων για να καλυφθούν τυχόν ελλείμματα χρηματοδότησης που θα προκύψουν». Διακηρυγμένος στόχος πλέον της Ευρώπης είναι η σταδιακή απεξάρτησή της από την Ανατολή σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές ημιαγωγών. Και η κρατική ενίσχυση των ιδιωτικών επιχειρήσεων σ’ αυτό ακριβώς αποσκοπεί, στην κάλυψη αυτής της τεχνολογικής υστέρησης.
Latest News
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο