Πάλαι ποτέ από τα επίκεντρα της βιομηχανικής επανάστασης στη Μεγάλη Βρετανία, το Μπέρμιγχαμ επανασχεδιάστηκε κατά τις δεκαετίες του ‘50 του ‘60.
‘Ηταν στο πλαίσιο των προσπαθειών αποκατάσης και των μεγάλων καταστροφών από τους βομβαρδισμούς του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου.
Το αποτέλεσμα ωστόσο ήταν να γίνει αυτό που έκτοτε πολλοί αποκαλούσαν «ζούγκλα του μπετόν» και «πόλη των αυτοκινήτων».
Καθώς όμως τα χρόνια πέρασαν, οι καιροί ξανάλλαξαν και η τοπική οικονομία άρχισε πια να βασίζεται κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών, τέθηκαν και πάλι επί τάπητος σχέδια αστικής ανάπλασης.
Νέος στόχος είναι να απαλλαγεί η πόλη από την ατμοσφαιρική ρύπανση, που υπολογίζεται ότι μειώνει κατά μέσο όρο έξι μήνες το προσδόκιμο ζωής των κατοίκων της δεύτερης μεγαλύτερης μητροπολιτικής περιοχής του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ευθύνεται για 900 θανάτους ετησίως.
Διαβάστε επίσης: Πώς η ατμοσφαιρική ρύπανση βλάπτει την καρδιά – Υπεύθυνη για 9 εκ. θανάτους παγκοσμίως το 2019
Και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στον διακηρυγμένο πια στόχο του Μπέρμιγχαμ να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα έως το τέλος της δεκαετίας: μια 20ετία νωρίτερα από τον εθνικό στόχο.
«Πόλεμος» στα ρυπογόνα ΙΧ
Με τις μεταφορές να ευθύνονται για το ένα τρίτο των εκπομπών CO2 στο Μπέρμιγχαμ, το τελευταίο σχέδιο του δημοτικού συμβουλίου εγκρίθηκε προ ημερών και περιλαμβάνει μια δέσμη φιλόδοξων στόχων για βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Βασική επιδίωξη είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων από τα οχήματα κατά 70% μέχρι το 2030, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2020.
Προς τούτο, στο λεγόμενο Σχέδιο Μεταφορών του Μπέρμιγχαμ ενσωματώθηκε μια 12ετής στρατηγική για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με κίντρα για την αγορά τους και επέκταση του δικτύου φόρτισης.
Ο σχεδιασμός δεν μένει όμως εκεί, μίας και αυτό, από μόνο του, δεν αρκεί.
Για να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα, έχουν τεθεί επί τάπητος αλλαγές στο οδικό δίκτυο, με έμφαση στην κυκλοφορία των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Προωθούνται σχέδια επέκτασης του μετρό και δημιουργίας ενός νέου περιφερειακού δρόμου, που θα εξυπηρετεί τα ΙΧ, καθώς αυτά σχεδόν θα «εξοριστούν» από το κέντρο.
Οι θέσεις δωρεάν στάθμευσης θα καταργηθούν. Θα μειωθούν όσες είναι επί πληρωμή, και δη με αύξηση του κόστους.
Θα υπάρχουν μέχρι και τέλη για τις εταιρείες που παρέχουν χώρους στάθμευσης στους εργαζομένους.
Υφιστάμενες μεγάλες εκτάσεις πάρκινγκ θα μετατραπούν σε οάσεις πρασίνου και συγκροτήματα σύγχρονων κατοικιών.
Πολλοί δρόμοι θα πεζοδρομηθούν ή θα μετατραπούν -είτε εν μέρει, είτε εξ ολοκλήρου- σε ποδηλατόδρομους, επεκτείνοντας σημαντικά το δίκτυό τους.
Στους τοπικούς δρόμους, θα επιβληθεί ανώτατο όριο ταχύτητας περίπου στα 30 χιλιόμετρα την ώρα.
Σε κάθε περίπτωση, οι δρόμοι γύρω από τα σχολεία θα γίνουν ζώνες χωρίς αυτοκίνητα.
#Lozells is the second area in #Birmingham where people are being consulted about expanding and making permanent the temporary measures instigated, last year to create #PlacesforPeople @WaseemZaffarhttps://t.co/I0vpHn1wkp https://t.co/MsKD3yensM pic.twitter.com/1GZytUFLkL
— Bham City Council (@BhamCityCouncil) November 19, 2021
Αλλαγή σκηνικού και νοοτροπίας
Ο σχεδιασμός «απαιτεί ριζικές αλλαγές, σε κλίματα άνευ προηγουμένου κλίμακα και με ταχείς ρυθμούς», παραδέχονται οι τοπικές αρχές, καλώντας άπαντες σε συνεργασία.
Ζητούμενο είναι η μετατροπή του Μπέρμιγχαμ σε μία πολυκεντρική πόλη, όπου η πρόσβαση στις υπηρεσίες θα είναι εύκολη για όλους τους κατοίκους, με μικρότερες διαδρομές.
Κάτι, που προϋποθέτει αποτελεσματικό και αξιόπιστο δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς για την εξυπηρέτηση του κοινού, καθώς και προσεκτική αστική ανάπτυξη των επιμέρους κέντρων.
Εξίσου κομβική θεωρείται η αλλαγή νοοτροπίας των κατοίκων, που θα πρέπει να… απεξαρτηθούν από το τιμόνι του ΙΧ τους, να μάθουν να περπατούν περισσότερο και να χρησιμοποιούν συχνότερα το ποδήλατο για τις μετακινήσεις.
Προς επίρρωση, στο Μπέρμιγχαμ ήδη ισχύει η λεγόμενη Ζώνη Καθαρού Αέρα (CAZ), στα όρια της οποίας επιβάλλεται από τον περασμένο Ιούνιο τέλος εισόδου σε ρυπογόνα οχήματα, ιδιωτικά και επαγγελματικά, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 8-50 λιρών την ημέρα, ανάλογα τον τύπο.
Latest News
Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS
Το έργο TRIĒRĒS επικεντρώνεται στη δημιουργία Κοιλάδας Υδρογόνου με γεωγραφική αναφορά στα Διυλιστήρια της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29