
Με την Εγνατία Οδό και τη ΔΕΠΑ Υποδομών να οδηγούν τις εισπράξεις για το 2022, τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 2,204 δισ. ευρώ. Όπως προβλέπεται στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους, οι δύο διαγωνισμοί που έφτασαν στην ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή θα βάλουν χρήματα στα ταμεία κατά το 3οτρίμηνο του 2022.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα για το 2021 θα κλείσουν στα 638,3 εκατ. ευρώ, έναντι των 1,79 δις. ευρώ που είχαν προϋπολογισθεί κατά την περσινή χρονιά. Το χαμένο όμως έδαφος που έφερε το «φρένο» της πανδημίας στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, καλύπτεται με αργούς ρυθμούς.
Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός προβλέπει ταμειακά έσοδα ύψους 2,204 από ιδιωτικοποιήσεις, εκ των οποίων ποσό 1,972 δισ. ευρώ θα προέλθει από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές, με αναμενόμενη πρώτη εκταμίευση το 2022. Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός της προηγούμενης χρονιάς προέβλεπε για το 2021 έσοδα 1,79 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις, τα οποία για το 2022 έφταναν τα 1,42 δισ. ευρώ.
Επίσης, για τη νέα χρονιά 178,7 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από καταβολές δόσεων ολοκληρωμένων συναλλαγών προηγούμενων ετών, ενώ ακόμη 52,6 εκατ. ευρώ έχουν εκτιμώμενα έσοδα από διαγωνισμούς έργων που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2021.
Οι επιδόσεις του 2021
Μέσα στο 2021 μπήκαν στο ταμείο 300 εκατ. ευρώ από την πρώτη δόση του εφάπαξ τιμήματος των 915 εκατ. ευρώ για την πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ, σηματοδοτώντας την έναρξη της αξιοποίησης της έκτασης ως της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη.
Επίσης, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού με δεσμευτική προσφορά 1,49 δισ. ευρώ. Πλέον αυτού του ποσού, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το χρηματοοικονομικό μοντέλο του αναδόχου.
Προτιμητέος επενδυτής ανακηρύχθηκε και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η ITALGAS, προσφέροντας τίμημα 476 εκατ. ευρώ. Ακόμη, υπεγράφη η σύμβαση πώλησης για το Βόρειο Αφάντου Ρόδου, έναντι 26,9 εκατ. ευρώ, ενώ ολοκληρώθηκαν και οι διαγωνισμοί για τέσσερα ακίνητα. Τέλος, αποδόθηκε στο Ταμείο το μερίδιο από τον πλειστηριασμό για τη χορήγηση του φάσματος συχνοτήτων για την ανάπτυξη δικτύων 5ης γενιάς.
Σε επίπεδο διαγωνιστικών διαδικασιών, τον πρώτο λόγο είχαν τα λιμάνια, με την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα, την Ηγουμενίτσα και το Ηράκλειο να είναι σε εξέλιξη, όπως και η μαρίνα Καλαμαριάς. Ακόμη, προχωρά ο διαγωνισμός για το ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου, η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Νότιας Καβάλας και η ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Όσον αφορά στις πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων, τα έσοδα εκτιμώνται σε 30 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 307 εκατ. ευρώ από τον στόχο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025. Μείωση που οφείλεται στο γεγονός ότι η είσπραξη του τιμήματος από την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην Διεθνούς Αεροδρομίου του Ελληνικού, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο 2021, αναγνωρίστηκε ως πώληση μετοχών.
Η πρώτη δεκαετία του ΤΑΙΠΕΔ
Από την έναρξη της λειτουργίας του Ταμείου το 2011 ως και το 2021, υλοποιήθηκαν 52 έργα με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών συνολικής αξίας σχεδόν 11,3 δις. ευρώ και εισπράχθηκαν έσοδα (σε ταμειακή βάση) από ολοκληρωμένες συναλλαγές συνολικής αξίας 7,6 δισ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται μάλιστα, στο κείμενο του προϋπολογισμού, η διαφορά των 3,7 δις. ευρώ έγκειται αφενός, σε προγραμματισμένη κατανομή δόσεων για έργα, στα οποία το οικονομικό κλείσιμο έχει ήδη γίνει και αφετέρου σε έργα για τα οποία υπάρχει δεσμευτική προσφορά και το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται σε επόμενο χρόνο. Επιπλέον, πλέον του συνολικού τιμήματος που καταβάλλεται, οι επενδυτές, ανάλογα με το είδος της συναλλαγής και εφόσον το επιτρέπει η φύση του περιουσιακού στοιχείου, δεσμεύονται σε ένα ελάχιστο ύψος επενδυτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων.
Σημαντικό μέρος του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ συνιστούν τα ακίνητα. Μετά το 2016, όπως σημειώνεται στο κείμενο του προϋπολογισμού, μετά το 2016 παρέμειναν περί τα 91 ακίνητα ή clusters ακινήτων. Εξ αυτών έχουν ήδη αξιοποιηθεί τα 48, ενώ σε ώριμη φάση προς αξιοποίηση βρίσκονται άλλα 20.


Latest News

Σε… ράγες οι υποδομές και μεταφορές – Το στοίχημα με Δήμα και Κυρανάκη
Το στοίχημα των μεταρρυθμίσεων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον νέο υπουργό Χρίστο Δήμα και αναπληρωτή Κωνσταντίνο Κυρανάκη

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA