Το ράλι στις διεθνείς τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων συνεχίζεται, αγγίζοντας για πρώτη φορά στην ιστορία τα 70 ευρώ ανά τόνο CO2. Κι αυτό όταν το πρώτο εξάμηνο του έτους η μέση τιμή του δικαιώματος ήταν περίπου στα 44 ευρώ ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020, το κόστος ήταν περίπου στο μισό.
Πάντως, το «σκαρφάλωμα» της τιμής των δικαιωμάτων στο ευρωπαϊκό Χρηματιστήριο Ρύπων (Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών – ΣΕΔΕ) φαίνεται ότι, αυτή τη φορά, δίνει μια «ανάσα» στην κυβέρνηση για την επιδότηση των τιμολογίων ρεύματος, τουλάχιστον έως τα τέλη του έτους. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη χθεσινή συζήτηση στη Βουλή, αναφερόμενος στην αύξηση της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος, μίλησε για συνολικό πακέτο στήριξης 680 εκατομμυρίων ευρώ, αντί 620 εκατ. ευρώ που είχε ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας.
Και αυτό διότι στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για τις επιδοτήσεις των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας των καταναλωτών της χαμηλής τάσης κατευθύνεται πλέον – σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του κ. Σκρέκα – το 69,36% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών. Και όσο τα δικαιώματα ακριβαίνουν τόσο το πορτοφόλι των ρύπων γεμίζει και έτσι αυξάνεται και η «προίκα» του Ταμείου.
Ωστόσο, με όλους τους διεθνείς αναλυτές να τοποθετούν την αρχή της ύφεσης της ενεργειακής κρίσης στα μέσα της άνοιξης, όσο κι αν αυξηθούν τα έσοδα από τους πλειστηριασμούς ρύπων δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις επιδοτήσεις των «φουσκωμένων» τιμολογίων ρεύματος από τον Ιανουάριο και μετά, οπότε η κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει άλλα μέτρα στήριξης.
Πάνω από 1 δισ. ευρώ τα έσοδα των ρύπων
Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, με βάση τα στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ, από την αρχή του χρόνου ως την τελευταία δημοπρασία της 7ης Οκτωβρίου 2021, η πώληση των δικαιωμάτων εκπομπών που κατανεμήθηκαν στην Ελλάδα απέφερε στη χώρα έσοδα 755 εκατομμυρίων ευρώ. Δεδομένου ότι ως το τέλος του χρόνου θα διεξαχθούν επιπλέον 32 δημοπρασίες όπου θα πουληθούν περίπου 3,85 εκατομμύρια δικαιώματα, αναμένονται επιπλέον έσοδα άνω των 250 εκατομμυρίων ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι η ανοδική πορεία της τιμής του δικαιώματος θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά. Να σημειωθεί ότι από 8 Νοεμβρίου οπότε ήταν στα 60,63 ευρώ έφτασε την περασμένη Παρασκευή στα 69,36 ευρώ.
Ποιοι άλλοι ευνοούνται
Όμως με τα έσοδα των ρύπων για το 2021 να ξεπερνούν πλέον το ένα δισ. ευρώ, δεν ευνοείται μόνο το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, αλλά και οι υπόλοιποι δικαιούχοι της κατανομής που είναι: ο Ειδικός Λογαριασμός για τις ΑΠΕ (8%), η βιομηχανία που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα (11%), το Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση δράσεων στις υπό απολιγνιτοποίηση Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και στο Δήμο Μεγαλόπολης (4,5%) και για τη χρηματοδότηση έργων για την προστασία, διατήρηση και βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος (1,5%), η Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης (1,5%), ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (1%), το ΥΠΕΝ για την εξόφληση συσσωρευμένων υποχρεώσεων (1%), το Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης (1%), ο Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής ( 0,6%) και ο Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Νέστου – Βιστωνίδας– Ισμαρίδας (0,04%).
Παραμένει φθηνότερος ο λιγνίτης
Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, παρότι οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων έφτασαν μια ανάσα πριν τα 70 ευρώ ανά τόνο CO2, η παραγόμενη μεγαβατώρα (MWh) από λιγνίτη είναι φθηνότερη από εκείνη που παράγεται με καύσιμο φυσικό αέριο. Ειδικότερα, με τα δικαιώματα σε ιστορικό ρεκόρ, το κόστος ηλεκτροπαραγωγής μιας MWh από λιγνιτική μονάδα υπολογίζεται μεσοσταθμικά στα 130 ευρώ με 140 ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος (105 ευρώ) να αφορά πλέον στο κόστος του CO2. Όσο για τις μονάδες φυσικού αερίου, το ράλι στις τιμές του καυσίμου έχει εκτοξεύσει το μεσοσταθμικό κόστος της παραγόμενης μεγαβατώρας πάνω από τα 200 ευρώ, με πολύ μικρό ποσοστό της τιμής να αφορά στα δικαιώματα εκπομπών ρύπων.
Latest News
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού