Εκδόθηκαν και αναρτήθηκαν στο MyAADE τα τέλη κυκλοφορίας του 2021, με καταληκτική ημερομηνία εξόφλησης μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του 2021, δηλαδή μέχρι την Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2021.
Είναι έθιμο πλέον να δίνεται και μια μικρή παράταση, στην εξόφλησή τους.
Διαβάστε επίσης: Τέλη κυκλοφορίας 2022 – Στο myCar από σήμερα τα ειδοποιητήρια
Σήμερα δεν θα ασχοληθούμε με τον τρόπο έκδοση τους ή με το πόσο θα πληρώσει κάθε ένα από τα οχήματα, αλλά με την διαδικασία της απόσυρσης των πινακίδων των οχημάτων, που η καταληκτική ημερομηνία είναι ίδια με αυτή της εξόφλησης των τελών κυκλοφορίας.
Ηλεκτρονική απόσυρση
Από πέρυσι η απόσυρση των πινακίδων γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, μέσω της σελίδα της ΑΑΔΕ και συγκεκριμένα μέσω της εφαρμογής myCAR,
και την ευθύνη της φύλαξής τους την έχει ο ιδιοκτήτης του οχήματος.
Θέση σε Ακινησία
Από την υπηρεσία αυτή μπορείτε να θέσετε σε ακινησία, ηλεκτρονικά, επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες Ι.Χ., χωρίς παράδοση των στοιχείων κυκλοφορίας στη Φορολογική Αρχή (Δ.Ο.Υ.)
Η δυνατότητα ηλεκτρονικής θέσης οχημάτων σε ακινησία καταλαμβάνει τα οχήματα που εμφανίζονται «σε κίνηση» στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων της ΑΑΔΕ, τα δε οχήματα αυτά καθώς και τα στοιχεία κυκλοφορίας τους βρίσκονται στην κατοχή των ιδιοκτητών τους.
Τέλη κυκλοφορίας
Προκειμένου για την έκπτωση από τα τέλη κυκλοφορίας το όχημα πρέπει να τεθεί σε ακινησία εμπρόθεσμα, δηλαδή πριν την λήξη την 31/12 του προηγούμενου έτους από αυτό που αφορούν τα τέλη κυκλοφορίας ή τη λήξη της παράτασης.
Δήλωση ακινησίας μετά τη λήξη της προθεσμίας, γίνεται δεκτή αλλά δεν λαμβάνεται υπόψη για την έκπτωση των τελών κυκλοφορίας.
Το όχημα μπορεί να τεθεί σε Ακινησία, ακόμα και αν οφείλονται τέλη κυκλοφορίας τρέχοντος ή παρελθόντων ετών.
Φύλαξη οχήματος και στοιχείων κυκλοφορίας του
Μετά τη θέση του οχήματος σε ακινησία ηλεκτρονικά, τα στοιχεία κυκλοφορίας αφαιρούνται από το όχημα και φυλάσσονται με ευθύνη του ιδιοκτήτη ή κατόχου.
Το όχημα φυλάσσεται σε κλειστό ή περιφραγμένο χώρο, τα ακριβή στοιχεία του οποίου δηλώνονται υπευθύνως κατά τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής αίτησης θέσης του οχήματος σε ακινησία.
Εξαιρέσεις
Δεν δύνανται να υποβληθεί δήλωση ακινησίας ηλεκτρονικά, αλλά μόνο στη Δ.Ο.Υ. που είναι αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος, στις εξής περιπτώσεις:
- Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος
- Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό
- Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί
- Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού
- Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή
- Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος ( ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση
- Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας
- Πλειστηριασμού του οχήματος
- Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου
- Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).
Για την απόδειξη των ως άνω ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος προσκομίζει στην Δ.Ο.Υ. τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά έγγραφα, τα οποία εξετάζονται από τη Δ.Ο.Υ. πριν την θέση του οχήματος σε ακινησία.
Εάν για όχημα που έχει τεθεί ηλεκτρονική ακινησία, συντρέξει γεγονός εκ των περιπτώσεων α-ι, , ο ιδιοκτήτης ή κάτοχός του δηλώνει το γεγονός στη Δ.Ο.Υ., προσκομίζοντας και τα απαραίτητα αποδεικτικά έγγραφα.
Για τις περιπτώσεις που η κατάθεση των στοιχείων κυκλοφορίας γίνεται σε άλλη δημόσια αρχή και συντρέχει κάποιο από τα γεγονότα των προαναφερόμενων περιπτώσεων (α) – (ι), η θέση του οχήματος σε ακινησία δηλώνεται στη Δ.Ο.Υ., με την προσκόμιση των απαραίτητων αποδεικτικών εγγράφων.
Σε περίπτωση αποβιώσαντος ιδιοκτήτη/συνιδιοκτήτη ή κατόχου, οι νέοι κάτοχοι (κληρονόμοι στο όνομα των οποίων δεν έχει ακόμα εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας) θέτουν το όχημα σε ακινησία στη Δ.Ο.Υ.
Διαδικασία θέσης οχήματος σε ακινησία ηλεκτρονικά
Ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος εισέρχεται στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης, και μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ myCAR, επιλέγει «Ψηφιακή Ακινησία/Άρση»
Τι δηλώνουμε
Το νέο στοιχείο είναι ότι η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος δεν παραδίδονται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και δεν θα έχει υποχρέωση αποστολής των πινακίδων στην Δ.Ο.Υ. (εφορία), θα αρκεί η δήλωσή του στην πλατφόρμα.
Στην πλατφόρμα θα δηλώνονται:
- τα ακριβή στοιχεία της πόλης,
- της οδού και του αριθμού και
- του σημείου ακινητοποίησης του οχήματος.
Αμέσως μετά τη δήλωση, ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος έχει υποχρέωση να αφαιρέσει από το όχημα τις πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας του και να φυλάξει το όχημα.
Μάλιστα – τα οχήματα, για τα οποία υποβλήθηκε δήλωση ακινησίας, απαγορεύεται απολύτως να κυκλοφορήσουν για οποιαδήποτε αιτία. Επίσης, όχημα που εντοπίζεται σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική ακινησία ή διερχόμενο, θεωρείται ότι κυκλοφόρησε.
Προκειμένου για την έκπτωση των τελών κυκλοφορίας, η ακινησία δηλώνεται πριν την έναρξη του έτους που αφορά και ισχύει μέχρι την ανάκλησή της μέσω αίτησης άρσης ακινησίας.
Δήλωση ακινησίας μετά την έναρξη του έτους που αφορά, δεν λαμβάνεται υπόψη για τις ανάγκες έκπτωσης των τελών κυκλοφορίας.
Πρόστιμα
Όχημα, για το οποίο υποβλήθηκε δήλωση ακινησίας, απαγορεύεται απολύτως να κυκλοφορήσει για οποιαδήποτε αιτία.
Όχημα, για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, εάν εντοπισθεί στο πλαίσιο ελέγχων που διενεργούνται από τα κατά νόμο αρμόδια όργανα και από τις υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, είτε να κυκλοφορεί είτε να φέρει πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής αυτών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις, και διοικητικό πρόστιμο ίσο με δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο του προηγουμένου εδαφίου τριπλασιάζεται και, με απόφαση του κατά νόμο αρμοδίου οργάνου, αφαιρείται για τρία (3) έτη το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.
Όχημα που εντοπίζεται σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική ακινησία ή διερχόμενο, θεωρείται ότι κυκλοφόρησε.
«Κέρδη» από την κατάθεση των πινακίδων
Με την υποβολή δηλώσεων «ακινησίας» και την «κατάθεση» των πινακίδων:
- Όσοι φορολογούμενοι κατέχουν Ι.Χ. αυτοκίνητα με κινητήρες μέχρι 1.928 κυβικά εκατοστά θα απαλλαγούν από τα τέλη κυκλοφορίας του έτους 2022.
- Όσοι φορολογούμενοι κατέχουν Ι.Χ. αυτοκίνητα κυβισμού άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών θα απαλλαγούν από την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του έτους 2022 και δεν θα πληρώσουν καθόλου φόρο πολυτελούς διαβίωσης γλιτώνοντας ποσά που κυμαίνονται από 287 έως και πάνω από 4.000 ευρώ.
- Οι κάτοχοι Ι.Χ. αυτοκινήτων, ανεξαρτήτως κυβισμού, θα γλιτώσουν από την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης για το έτος 2022. Στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που θα υποβάλουν το 2023 δεν θα υπολογιστούν τεκμήρια διαβίωσης για τα Ι.Χ. αυτοκίνητά τους.
Σημειώστε: ότι η κατάθεση των πινακίδων δεν συνιστά οριστική απόσυρση του αυτοκινήτου, αλλά απλή ακινησία.
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να διαβάσετε την απόφαση με αριθμ. Α 1304/2020 (ΦΕΚ Β 5871/31.12.2020), με την οποία έγινε ο καθορισμός της διαδικασίας θέσης των Επιβατικών Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) οχημάτων και μοτοσυκλετών σε ακινησία ηλεκτρονικά, του τύπου της δήλωσης ακινησίας και άρσης αυτής και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για τη θέση ΕΙΧ οχήματος σε ακινησία και την άρση αυτής.
O Απόστολος Αλωνιάτης είναι Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας
Latest News
Η συστηματική καταπίεση των γυναικών στην αφγανική κοινωνία δικαιολογεί προσφυγική προστασία
Μία απόφαση-ορόσημο από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ο καπιταλισμός των... «συντρόφων» και οι κίνδυνοι μιας οικονομίας Τραμπ-Μάσκ
Ο Ντόναλντ Τραμπ προσφέρει ένα όραμα φιλικού καπιταλισμού που έχει δελεάσει πολλούς ηγέτες της βιομηχανίας και των οικονομικών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης – Γ’ Μέρος
Οι ημερομηνίες διαβίβασης των δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για τις υπόχρεες οντότητες
Απόλυτη καταστροφή ο Οκτώβριος στο ελληνικό Χρηματιστήριο - Τι συνέβη
Κατεγράφησαν οι χειρότερες μηνιαίες απώλειες του έτους για Γενικό και Τραπεζικό Δείκτη. Υποτιμημένες οι περισσότερες μετοχές σε μεγάλη και μεσαία κεφαλαιοποίηση.
Ψηφιακό ευρώ: ποια τα οφέλη του για εσάς
Το ψηφιακό ευρώ θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τα τραπεζογραμμάτια, παρέχοντας – δωρεάν – μία και μοναδική επιλογή για τις ψηφιακές πληρωμές σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ
Σενάριο σοκ για την οικονομία - Το χτύπημα του Ισραήλ στα πυρηνικά του Ιράν
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι διαχειριστές οικονομικών κινδύνων μπορεί να ελπίζουν για το καλύτερο, αλλά θα πρέπει να προετοιμάζονται για το χειρότερο.
Για μια επιχειρούσα κοινωνία
Το βιβλίο των Αθ. Παπανδρόπουλου και Κώστα Χριστίδη φέρνει στο προσκήνιο τον δημιουργικό δυναμισμό ως δημόσια φιλοσοφία
Πράσινη μετάβαση με ψηφιακές τεχνολογίες
Η προσαρμογή των επιχειρήσεων σε αυτές τις νέες συνθήκες απαιτεί στρατηγικές καινοτομίας και εκσυγχρονισμού
Κληρονομιές: Ορισμένα νομικά θέματα και όχι μόνο
Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις κληρονομιές
Ενεργός γήρανση, απασχόληση και ανεργία
Το επίπεδο της απασχόλησης αποτελεί έναν πιο αντιπροσωπευτικό δείκτη για να εκφράσει την ικανότητα μιας οικονομίας να δημιουργεί απασχόληση και να διαθέτει μια δυναμική αγορά εργασίας