![Κόκκινα δάνεια – Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/09/daneia.jpg)
Στις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων έχουν πλέον περάσει οι ρυθμίσεις κόκκινων δανείων σε μια προσπάθεια να μετατραπούν σε εξυπηρετούμενα και να επιστρέψουν στις τράπεζες.
Η συντριπτική πλειοψηφία των δανείων που έχουν πάρει οι Έλληνες από τις τράπεζες περνάει πλέον στις Eταιρίες Διαχείρισης Απαιτήσεων. Ωστόσο, πολλά είναι τα ερωτήματα νοικοκυριών και επιχειρήσεων για αυτές τις εταιρείες και αν διαφέρουν από τα funds.
Όπως αναφέρει στον ΟΤ ο διαμεσολαβητής διαπιστευμένος στο υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΥΔΔΑΔ), Στρατής Νικολακέας, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν.3156/2003 οι ελληνικές τράπεζες δύνανται να τιτλοποιούν, δηλαδή να μεταβιβάζουν τις απαιτήσεις – δάνεια που τους ανήκουν ώστε να εκκαθαρίζουν τα χαρτοφυλάκιά τους. Νέοι δικαιούχοι των τιτλοποιημένων αυτών απαιτήσεων είναι ξένες εταιρείες που έχουν συσταθεί για τον συγκεκριμένο ειδικό σκοπό. Αυτές οι εταιρείες ειδικού σκοπού είναι τα γνωστά σε όλους μας «Funds».
Διαβάστε επίσης: Δανειολήπτες 2008 vs δανειοληπτών 2021
Καθένα από τα ξένα αυτά funds που αποκτά ως νέος δικαιούχος οιασδήποτε φύσης δάνειο που τιτλοποιήθηκε, πρέπει να εκπροσωπείται στην Ελλάδα από μία εταιρεία που θα ορίσει ως διαχειρίστρια των απαιτήσεων που απέκτησε. Οι εταιρείες αυτές που αναλαμβάνουν τη διαχείριση των εν λόγω δανείων είναι οι γνωστές Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, εν συντομία Α.Ε.Δ.Α.Δ.Π.. Οι εταιρείες αυτές είναι αδειοδοτημένες από την Τράπεζα της Ελλάδος και υπάγονται στο πλαίσιο του Ν.4354/2015. Ο ρόλος τους έγκειται στο να διαχειρίζονται την είσπραξη και την παρακολούθηση των απαιτήσεων που τους έχουν ανατεθεί για λογαριασμό των νέων δικαιούχων τους, δηλαδή για λογαριασμό των ξένων funds.
Εταιρείες Διαχείρισης και funds
Συνεπώς, συνεχίζει ο κ. Νικολακέας, οι Εταιρείες Διαχείρισης διαφέρουν από τα funds στο ότι δεν είναι οι δικαιούχοι της απαίτησης, αλλά τους έχει ανατεθεί κατ’ εντολή των δεύτερων η εκπροσώπησή τους στην Ελλάδα και η διαχείριση των συγκεκριμένων και μόνο απαιτήσεων ανά περίπτωση. Μάλιστα, είναι συχνό το φαινόμενο μία Εταιρεία Διαχείρισης Απαιτήσεων να εκπροσωπεί στην Ελλάδα πολλά περισσότερα από ένα ξένα funds. Επιπλέον, είναι συχνό και το φαινόμενο μία απαίτηση (π.χ. καταναλωτικό δάνειο) να μεταβιβάζεται περισσότερες από μία φορές σε διαφορετικά funds που με τη σειρά τους εκπροσωπούνται από την ίδια ή και από διαφορετική Εταιρεία Διαχείρισης κατά περίπτωση.
Τα εν λόγω φαινόμενα έχουν προκαλέσει μεγάλη σύγχυση στους καταναλωτές – δανειολήπτες οι οποίοι πολλές φορές ενημερώνονται με μεγάλη καθυστέρηση από τους νέους δικαιούχους για τη μεταβίβαση των δανείων τους, καθώς και για την αλλαγή των λογαριασμών εξυπηρέτησης των δανείων τους.
Επίσης, επειδή οι Εταιρείες Διαχείρισης έχουν κληθεί να εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό δανειοληπτών, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν εγκαίρως στα αιτήματά τους για πληρέστερη ενημέρωση και διευθέτηση ρυθμίσεων ή των μηνιαίων καταβολών, με αποτέλεσμα να προκαλείται μεγάλη ταλαιπωρία στους δανειολήπτες. Μάλιστα, αναφέρει ο κ. Νικολακέας, εξαιτίας των καθυστερήσεων αυτών, οι δανειολήπτες εξακολουθούν να καταβάλλουν μηνιαίες δόσεις για τα δάνειά τους σε λανθασμένους λογαριασμούς, αναγκάζονται να αιτούνται αντιλογισμούς καταβολών, ενώ πολλές φορές κινδυνεύουν να απωλέσουν ακόμη και τον όποιο διακανονισμό των οφειλών τους είχαν επιτύχει στο παρέλθον.
«Δεν δρουν ανεξέλεγκτα»
Όπως όμως προεκτέθηκε, οι εν λόγω Εταιρείες δεν δρουν ανεξέλεγκτα. Αφενός υπάγονται στο πλαίσιο του ν. Ν.4354/2015, και αφετέρου οφείλουν να ακολουθούν τον Κώδικα Δεοντολογίας του ν.4224/2013 ως προς τη συμπεριφορά τους προς τους δανειολήπτες.
Σε περίπτωση που ένας καταναλωτής – δανειολήπτης έχει παράπονα κατά μίας Εταιρείας Διαχείρισης, οι δυνατότητες που διαθέτει είναι οι ακόλουθες, σύμφωνα με τον κ. Νικολακέα:
1) Συμπλήρωση του Εντύπου Υποβολής Παραπόνου και παράδοση αυτού είτε με φυσική παρουσία ή μέσω ταχυδρομείου προς την εκάστοτε εταιρία διαχείρισης
2) Υποβολή – γνωστοποίηση Εξώδικης διαμαρτυρίας προς την εκάστοτε εταιρία διαχείρισης
3) Υποβολή καταγγελίας μέσω των Φορέων Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ), οι οποίοι βρίσκονται καταχωρημένοι στο ειδικό Μητρώο που τηρείται στην ιστοσελίδα της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή https://www.mindev.gov.gr και επιλέγοντας ως βήματα: Εμπόριο – καταναλωτής, Ενημέρωση και Προστασία Καταναλωτή
4) Να απευθυνθεί στο Συνήγορο του καταναλωτή http://www.synigoroskatanaloti.gr/index.html
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 1,5% στον τζίρο των επιχειρήσεων τον Μάιο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/epixeiriseis_2-600x414.jpg)
Άνοδος 1,5% στον τζίρο των επιχειρήσεων τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής
![Νέα Οδός – Κεντρική Οδός: Διπλή διάκριση στα Hellenic Responsible Awards 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Σιμόπουλος-Αντωνακόπουλος-Λαμπρόπουλος-600x450.jpeg)
Νέα Οδός – Κεντρική Οδός: Διπλή διάκριση στα Hellenic Responsible Awards 2024
Η Νέα Οδός - Κεντρική Οδός απέσπασε 2 βραβεία στο πεδίο της Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας
![Βρεττού – Attica Bank: Το roadmap για τον 5ο τραπεζικό πόλο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Photo_Eleni-Vrettou-768x546-1-1-600x427.jpg)
Το roadmap της Attica Bank για τον πέμπτο τραπεζικό πόλο - Τι δήλωσε η Βρεττού
Η CEO της Attica Bank μίλησε για το deal και τη συμφωνία με τους μετόχους στη γενική συνέλευση της τράπεζας
![Space Hellas: Ανέλαβε την τεχνολογική αναβάθμιση του Ιονίου Πανεπιστημίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Space-Hellas-600x375.jpg)
Ανέλαβε την τεχνολογική αναβάθμιση του Ιονίου Πανεπιστημίου η Space Hellas
Το έργο περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του Ιονίου Πανεπιστημίου και τη λήψη των κατάλληλων τεχνικών μέτρων για τον περιορισμό του κινδύνου παραβίασης ή καταστροφής των πληροφοριακών του συστημάτων
![Attica Bank: Κλειδώνει το deal – Τα βλέμματα στη γενική συνέλευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/attica_bank_774064730-600x375.jpg)
Κλειδώνει το deal για την Attica Bank - Τα βλέμματα στη γενική συνέλευση
Oλοκληρώνονται οι διαδικασίες της Attica Bank για τη δημιουργία του πέμπτου ισχυρότερου πόλου στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα
![Linea Piu: Τριπλάσια κέρδη για τον αποκλειστικό αντιπρόσωπο της Chanel στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/chanel-flap-bag-600x420.jpg)
«Τα σπάει» η Chanel στην Ελλάδα
Ώθηση από τις νέες μπουτίκ Chanel σε Βουκουρεστίου και Nammos Vilage στη Μύκονο
![Flora: Λίγο πιο «θαμπά» το 2023 τα χρυσά κέρδη της μυκονιάτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/flora1-600x398.png)
Γιατί «θάμπωσαν» τα χρυσά κέρδη της μυκονιάτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ Flora
Πόσο επηρέασε η πτώση του τουρισμού στη Μύκονο την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Flora
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Τράπεζα Χανίων: Προχωρούν οι διαδικασίες για τον μετασχηματισμό σε ΑΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/synaiteristiki_xanion-768x384-1-600x300.jpg)
Τράπεζα Χανίων: Προχωρούν οι διαδικασίες για τον μετασχηματισμό σε ΑΕ
Ενδιαφέρον από τσεχικό επενδυτικό fund
![Space Hellas: Διανέμει καθαρό μέρισμα 0,152 ευρώ ανά μετοχή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/space-hellas-600x380.jpg)
Space Hellas: Διανέμει καθαρό μέρισμα 0,152 ευρώ ανά μετοχή
Από τη Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024 οι μετοχές της εταιρείας θα είναι διαπραγματεύσιμες στο Χρηματιστήριο Αθηνών