
Το έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη «Η αποθέωση του Αθανάσιου Διάκου» αναδείχθηκε ως το κορυφαίο έργο της δημοπρασίας με έργα ελληνικής τέχνης του Μπόναμς, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στο Παρίσι, καθώς άλλαξε χέρια για 644.313 ευρώ, ποσό κατά πολύ υψηλότερο από την ανώτατη αρχική εκτίμηση του οίκου που ήταν 550.000 ευρώ. Η τιμή αυτή αποτελεί ρεκόρ για έργο του συγκεκριμένου καλλιτέχνη. Το συγκεκριμένο, διαστάσεων 1,175 x 1,17 μ., φιλοτεχνήθηκε το 1927 κι αποτελεί πρωιμότερη εκδοχή της σύνθεσης του 1933 που ανήκει στις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης.
Ο τζίρος της δημοπρασίας έφτασε τα 4.197.588 ευρώ. Πωλήθηκαν τα 120 από τα 152 έργα που βρίσκονταν στον κατάλογο, ποσοστό δηλαδή 78,95%.
Την «Αποθέωση του Αθανάσιου Διάκου» που κατέκτησε την κορυφή της δημοπρασίας στο Παρίσι ακολούθησε «Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος στη μάχη της 29ης Μαΐου 1453» του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση, καθώς πωλήθηκε προς 350.313 ευρώ, δηλαδή σχεδόν σε διπλάσια τιμή από την αρχική εκτίμηση, η οποία κυμαινόταν από 120.000 έως 180.000 ευρώ.
Τρίτο πιο ακριβό έργο αναδείχτηκε ο πίνακας του Νίκου Εγγονόπουλου «Σχολιαστές ενός μελλοντικού κειμένου» με 275.313 ευρώ. Ακολούθησε «Το τάμα» του Νικολάου Γύζη με 250.313 ευρώ και η πεντάδα των ακριβότερων έργων της βραδιάς έκλεισε με τον Γιάννη Μόραλη και το έργο «Κοντά στη θάλασσα» (2006) που πωλήθηκε προς 225.313 ευρώ. Είναι ενδιαφέρον μάλιστα ότι ο εν λόγω πίνακας, αν και είχε χαμηλότερη αρχική εκτίμηση (80.000-120.000 ευρώ), ξεπέρασε κατά δύο θέσεις το δεύτερο έργο του καλλιτέχνη στη δημοπρασία υπό τον τίτλο «Ποίηση», δημιουργία της περιόδου 1965-67, του οποίου, αν και η αρχική εκτίμηση κυμαινόταν μεταξύ 100.000 και 150.000 ευρώ, τελικώς πωλήθηκε προς 125.313 ευρώ.

Θετικά είναι τα μηνύματα που προκύπτουν από την εικόνα που διαμορφώθηκε μετά το πέρας της δημοπρασίας, σύμφωνα με τη διευθύντρια της Αρτ Εξπερτίζ και επικεφαλής της 39ης δημοπρασίας του οίκου Μπόναμς με έργα ελλήνων καλλιτεχνών Τερψιχόρη Αγγελοπούλου. «Η σημασία της τέχνης εκτιμήθηκε πολύ κατά την περίοδο του εγκλεισμού και αυτό αποτυπώθηκε στην αγορά από την πρώτη κιόλας δημοπρασία που διοργανώσαμε, τον Μάιο του 2020, αμέσως μετά την πρώτη περίοδο εγκλεισμού. Εκτοτε σταθερά η πορεία είναι ανοδική», σχολιάζει στα «ΝΕΑ» η διευθύντρια. Οσον αφορά τη μεγάλη εικόνα – πέραν των συμπτωμάτων της πανδημίας -, επισημαίνει δύο παράγοντες που παίζουν ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς τέχνης. «Πρώτον, σε περιόδους ανόδου του πληθωρισμού παρατηρείται στροφή των επενδυτών στην αγορά ακινήτων, τέχνης και κοσμημάτων. Δεύτερον, όσο κι αν ακούγεται περίεργο, την περίοδο της οικονομικής κρίσης όσοι είχαν καλά έργα στα χέρια τους δεν ήθελαν να τα πουλήσουν καθώς δεν επιθυμούσαν να έχουν χαμηλά αποτελέσματα στις δημοπρασίες. Προτίμησαν να τα διαθέσουν σε μια δυναμική και περισσότερο υγιή αγορά. Κι όταν βεβαίως βγαίνουν στις δημοπρασίες πολύ καλά έργα, η αγορά ανταποκρίνεται».
18.750 ευρώ για σχέδιο που έκλεψαν οι ναζί
Μπορεί το μικρό διαστάσεων σχέδιο με μολύβι του Καρλ Σπίτζβεγκ να περνούσε απαρατήρητο από τη δημοπρασία του οίκου Κρίστις την περασμένη Τετάρτη. Το γεγονός όμως ότι από την ανώτατη αρχική εκτίμηση των 1.500 ευρώ η τιμή του εκτοξεύτηκε στα 18.750 ευρώ έστρεψε τα βλέμματα πάνω του κι αποκαλύφθηκε η ιστορία του: πρόκειται για ένα από τα έργα της συλλογής Γκούρλιτ, ο οποίος εξαιτίας ενός τυπικού τελωνειακού ελέγχου το 2012 βρέθηκε να έχει στην κατοχή του περισσότερα από 1.500 έργα με υπογραφές Πικάσο, Μονέ, Ματίς κ.ά. Τα έργα κατασχέθηκαν ώστε να εξεταστεί αν είχαν λεηλατηθεί από τους ναζί. Το εν λόγω σχέδιο είναι ένα από εκείνα που αποδεδειγμένα αφαίρεσαν οι ναζί από τους κατόχους τους. Ο ιδιοκτήτης του, εβραίος εκδότης δρ. Χένρι Χίνρισχεν πέθανε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης και το έργο πωλήθηκε από τους απογόνους του.
Διαδικτυακά μαθήματα για συλλέκτες
Απαντήσεις σε όλα όσα θα ήθελε να μάθει ένας υποψήφιος συλλέκτης, αλλά φοβόταν να ρωτήσει, είναι έτοιμος να δώσει ο οικονομολόγος, ειδικός σε θέματα αγοράς τέχνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ και συγγραφέας Μάγκνους Ρες. Δημιούργησε μια σειρά διαδικτυακών μαθημάτων στα οποία αναλύει τις βασικές αρχές της επιτυχημένης πλοήγησης στον κόσμο της τέχνης τόσο για συλλέκτες όσο και για καλλιτέχνες. Με ύλη χωρισμένη σε εννέα κύριες θεματικές και με τρία έως επτά μαθήματα ανά θεματική διάρκειας κατά μέσο όρο εννέα λεπτών, ο Ρες υποστηρίζει ότι παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία στους «μαθητές» του ώστε να αποφύγουν παγίδες και να εξελιχθούν σε δυναμικούς συλλέκτες. Περισσότερα στο https://www.magnusclass.com.


Latest News

Χρόνος: Τελικά όλα είναι στο μυαλό;
Γιατί κάποιες μέρες ο χρόνος περνάει γρήγορα και κάποιες άλλες όχι; Και γιατί το αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά μεταξύ μας;

Πόσα χρήματα εξασφάλισε ο Ολυμπιακός από την ευρωπαϊκή του πορεία
Ο Ολυμπιακός μπορεί να μην προκρίθηκε κόντρα στην Μπόντο Γκλιμτ, όμως πήρε μια σημαντική νίκη που τον φέρνει προ των πυλών του Champions League – Πόσα χρήματα εξασφάλισαν οι ερυθρόλευκοι από την ευρωπαϊκή τους πορεία…

«Οδύσσεια»: Και ο Ράιαν Χαρστ στο all-star cast του Κρίστοφερ Νόλαν
Η ταινία «Οδύσσεια» του Κίστοφερ Νόλαν βρίσκεται ήδη στην παραγωγή, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες το καλοκαίρι το 2026.

Οι σεναριογράφοι του «Dungeons & Dragons» παίρνουν τα ηνία της επερχόμενης ταινίας «Monopoly»
«Είναι οι τέλειοι ‘αρχιτέκτονες’ για αυτό το Monopoly», δήλωσε η Έριν Γουέστερμαν, συμπρόεδρος της Lionsgate Motion Picture Group, για τους Οι Τζον Φράνσις Ντέιλι και Τζόναθαν Γκόλντσταϊν

Στην κορυφή της Ευρώπης ο Εμμανουήλ Καραλής
Ο «Μανόλο» συνεχίζει τις υψηλές πτήσεις, κατακτώντας το χρυσό μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κλειστού στίβου στην Ολλανδία

100 χρόνια Ολυμπιακός- Ο χρυσός αιώνας του «Θρύλου»
Ο Ολυμπιακός συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής και το γιορτάζει με ένα επικό τριήμερο εκδηλώσεων

Οι 3+1 λόγοι για να αλλάξει κάποιος δουλειά
Γιατί να αφήσει κάποιος τη δουλειά του για μια άλλη - Τι ισχύει στην Ελλάδα

Τα 100 εκατομμύρια του Στίβεν Έι Σμιθ και το… πέσιμο του «μπαμπά» Λεμπρόν Τζέιμς
Ο Στίβεν Έι Σμιθ θα έχει να το λέει με την χθεσινή μέρα να του επιφυλάσσει τα πάντα αφού υπέγραψε νέο πενταετές συμβόλαιο με το ESPN αλλά είχε και επεισόδιο με τον Λεμπρόν Τζέιμς.

Μήπως οι influencers… βλάπτουν σοβαρά την υγεία μας;
Οι «ιατρικές» αναρτήσεις στα social media είναι συχνά παραπλανητικές. Πώς μπορούμε να προστατευθούμε από τους… σύγχρονους κομπογιαννίτες των social media;

Γυναίκες και καριέρα: Ο μακρύς δρόμος της επαγγελματικής ισότητας [γράφημα]
Αν και έχουν γίνει βήματα προς την κατάκτηση της ισότητας, η εξίσωση «γυναίκες και καριέρα» είναι δύσκολη - Oι τελευταίες έρευνες