Η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να συγκροτηθεί μια νέα Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ είναι μια καλή αρχή για να λειτουργήσει ο ασφαλιστικός οργανισμός ως θεσμικός εταίρος σε μια δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά με κανόνες, διαφάνεια και εποπτεία.

Η συνέχεια πρέπει να είναι η είσοδος  με νέους όρους του ΕΦΚΑ στην χρηματιστηριακή αγορά σε μια περίοδο άνθησης των ομολογιακών δανείων από μεγάλες και δυναμικές εταιρείες. Διαβάστε την ανάρτηση του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη στο Linkedin.  https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6871516236988211200/

Η Ανάπτυξη

Η ανάπτυξη του Ομίλου ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή συνεχίζεται κανονικά, με το επενδυτικό πρόγραμμά του που υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ να εξελίσσεται απρόσκοπτα και με εντατικούς ρυθμούς σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του, με στόχο η συνολική εγκατεστημένη ισχύς να προσεγγίσει τα 3.000 MW μέσα στη επόμενη πενταετία.

Τα Δεδομένα: Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκονται σε φάση αδειοδοτικής ωρίμανσης (έχοντας εξασφαλίσει άδεια παραγωγής) νέα αιολικά έργα συνολικής ισχύος περίπου 2.200 MW, αναπτύσσονται και σχεδιάζονται φωτοβολταϊκά πάρκα (χερσαία και πλωτά) συνολικής ισχύος 1.700 MW, ενώ προωθούνται συστήματα υβριδικών έργων και έργων αποθήκευσης (κυρίως αντλησοταμίευσης) συνολικής ισχύος περίπου 3.500 MW, καθώς και περίπου 200 MW έργων άλλων τεχνολογιών (υδροηλεκτρικά, βιοαέριο, βιομάζα κ.ά.). Παράλληλα, ο Όμιλος έχει τοποθετηθεί εγκαίρως και στην αγορά των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, όπου σε κοινοπραξία με την OCEAN WINDS σχεδιάζει να αναπτύξει πάρκα στις ελληνικές θάλασσες.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Το Ακίνητο του ΕΟΜΜΕΧ

Εδώ, το ερώτημα δεν είναι ποιος θυμάται τον ΕΟΜΜΕΧ αλλά ποιος ήταν ο ΕΟΜΜΕΧ; Τα ερωτήματα ήρθαν εκ νέου στο προσκήνιο λόγω του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του ακινήτου του ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο. Η προσπάθεια αυτή ούτε η πρώτη είναι και μπορεί να μην είναι και η τελευταία… Η προηγούμενη προσπάθεια που είχε αποβεί άκαρπη ήταν το 2019.

Αλλά, ας αρχίσουμε από τα …θεμελιώδη. Ο ΕΟΜΜΕΧ (Ελληνικός Οργανισμός Μικρών-Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας) ήταν ένας δημόσιος οργανισμός, που είχε στόχο, όπως υποστήριζαν οι κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης αλλά και της Αλλαγής στη συνέχεια,  να προωθήσει και να στηρίξει την ελληνική βιοτεχνία και χειροτεχνία.

Ο ΕΟΜΜΕΧ ιδρύθηκε το 1977 με το νόμο 707/77 από τη συγχώνευση των οργανισμών ΕΟΕΧ (Χειροτεχνία) και ΚΕΒΑ (Βιοτεχνία). Το 1997 μετατράπηκε σε ΑΕ με το Π.Δ. 159/1997. Το 2011 με εξουσιοδότηση του άρθρου 66 του Ν. 4002/2011, εκδόθηκε υπουργική απόφαση με την οποία η ΕΟΜΜΕΧ ΑΕ συγχωνεύτηκε με απορρόφηση από την ΕΤΕΑΝ ΑΕ. Με το άρθρο 17 του Ν. 4038/2012 θεσπίστηκαν και οι επιμέρους ρυθμίσεις της συγχώνευσης που αφορούσαν κυρίως το υφιστάμενο προσωπικό του. Οι δράσεις και οι αρμοδιότητες του ΕΟΜΜΕΧ μεταφέρθηκαν και ασκούνται έκτοτε από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.

Αλλά, ας πάμε στο ακίνητο και τον σχετικό διαγωνισμό. Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με ανακοίνωση του, προκηρύσσει διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό με σκοπό την αξιοποίηση έκτασης 3,294.75 τ.μ., μετά κτισμάτων συνολικής επιφάνειας 1,526.79 τ.μ. στην περιοχή Ταύρος του Δήμου Μοσχάτου – Ταύρου, σε απόσταση περίπου 3χλμ. από το κέντρο της Αθήνας.

Ένα εκ των κτισμάτων, επιφάνειας 837,22 τ.μ., είναι χαρακτηρισμένο ως νεώτερο μνημείο σύμφωνα με την Απόφαση 207951/8.6.2021 (ΦΕΚ 368/Δ/2021).

Οι Καταμετρήσεις: Στον διαγωνισμό βγαίνει  το οικόπεδο μετά κτισμάτων «περικλειόμενο από τις οδούς Θράκης, Κορυζή και Τιμοθέου Ευγενικού στον Δήμο Μοσχάτου – Ταύρου, (Δημοτική Ενότητα Ταύρου), της Περιφερειακής Ενότητας Νοτίου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής, συνολικής εκτάσεως 3.300,90 τ.μ. σύμφωνα με τον τίτλο κτήσης, 3.293,73 τ.μ. σύμφωναμε νεώτερη και επακριβέστερη καταμέτρηση και 3.295 τ.μ. σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Κτηματολογίου, στο οποίο έχει λάβει αριθμό ΚΑΕΚ 05 138 16 02 007 /0/0». Εντός του οικοπέδου βρίσκονται πέντε αυτοτελή κτίρια. Το πρώτο από τα κτίρια (Διοίκησης – Εκθετηρίων) με ισόγειο, α΄ όροφο και δώμα ολοκληρώθηκε το 1940, με αρχική χρήση σχολείου (Σιβιτανίδειος Σχολή), ενώ τα υπόλοιπα κτίρια ολοκληρώθηκαν το 1970. Ας ελπίσουμε σε αίσιον τέλος μιας και πλέον έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να γυρίσει σελίδα ολόκληρη η περιοχή της Οδού Πειραιώς. 

Η Μεγάλη Εικόνα

Στην ερώτηση του βουλευτή Μεσσηνίας Αλέξη Χαρίτση – ένα από τα προβεβλημένα στελέχη των κυβερνήσεων του Αλέξη Τσίπρα καθώς διετέλεσε υπουργός Εσωτερικών, αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, καθώς και υφυπουργός Οικονομίας- με θέμα: «Ανησυχητικές για την ελληνική οικονομία οι αναθεωρήσεις προς τα κάτω των δαπανών του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για το 2021» απάντησε ο καθ’ ύλην αρμόδιος, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης.

Τα Δεδομένα: Στην απάντηση του, ο άμεσα πολιτικά υπεύθυνος από την πλευρά της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θέλησε να προβάλει, μέσα από τα δεδομένα, τη μεγάλη εικόνα στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για παράδειγμα, η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες που βρίσκονται στη πρώτη σειρά των εξελίξεων- ήταν η δεύτερη που κατέθεσε το πρόγραμμα της (το «Ελλάδα 2.0»), ήταν από την πρώτη (μικρή σε αριθμό) ομάδα χωρών που έλαβε έγκριση για το πρόγραμμα της, ήταν από εκείνες τις (λίγες) χώρες που πήρε γρήγορα το ποσό της προκαταβολής που της αντιστοιχούσε, ανταποκρίθηκε στο σωστό χρόνο στις υποχρεώσεις της (ορόσημα)και σήμερα είναι μεταξύ των 4 (κατά πάσα πιθανότητα) χωρών που διεκδικούν  επάξια την πρώτη εκταμίευση. Πιο συγκεκριμένα, εντός του Δεκεμβρίου 2021 η χώρα μας θα υποβάλλει το αίτημα της πρώτης εκταμίευσης (πρώτη δόση) που αναμένεται να ικανοποιηθεί από τις Βρυξέλλες κάτι που σημαίνει ότι το ποσό των 3,5 δις ευρώ θα είναι διαθέσιμο εντός του πρώτου τριμήνου του 2022.  Η Ισπανία έχει ήδη υποβάλλει αίτημα πρώτης εκταμίευσης, ενώ μαζί με την Ελλάδα εντός του Δεκεμβρίου θα είναι έτοιμες να υποβάλλουν αιτήματα η Γαλλία και η Πορτογαλία. 

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι οι χρόνοι (τήρηση των σχετικών χρονοδιαγραμμάτων) δεν ήταν αποκλειστική ευθύνη των χωρών. Σε καμία περίπτωση. Για παράδειγμα, η χώρα μας παρέλαβε τα σχετικά κείμενα για την επιχειρησιακή σύμβαση μόλις το δεύτερο 15ημερο του Νοεμβρίου. Και δεν ήταν μόνο οι καθυστερήσεις από την πλευρά των Βρυξελλών που έχουν να κάνουν με τις τεχνικές δυσκολίες ενός νέου, μεγαλεπήβολου επενδυτικού αναπτυξιακού εγχειρήματος αλλά και το περιβάλλον που διαμόρφωσαν οι συνέπειες της πανδημίας Covid-19.

Παρ΄όλα αυτά η κυβέρνηση Μητσοτάκη, όπως επεσήμανε και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης επιτάχυνε όσο ήταν δυνατό την προετοιμασία των κινήσεων της.

Οι Επόμενες Κινήσεις: Eντός του Δεκεμβρίου 2021 προχωρά στην ολοκλήρωση της υπογραφής των συμβάσεων με τους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς (ήδη έπεσαν οι υπογραφές με την EBRD και ακολουθεί και εκείνες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) αλλά και τις ελληνικές τράπεζες ( Aplha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς, Παγκρήτια Τράπεζα και Optima Bank).  Μάλιστα, εντός του Δεκεμβρίου 2021 και πάντως πριν από το τέλος του έτους στις τράπεζες- συνεργάτες που θα κληθούν να «τρέξουν» τα δάνεια για τις ιδιωτικές επενδύσεις θα έχει «περάσει» ένα ποσό της τάξης των 1,5 δις ευρώ. Μια πολύ καλή μαγιά για να προχωρήσουν μεγάλες και μικρές επενδύσεις που θα τονώσουν την αγορά και την οικονομία.  Επιπλέον, η κυβέρνηση ρίχνεται με όλες τις δυνάμεις της στη μάχη της ωρίμανσης των έργων, επιστρατεύοντας μια σειρά από κίνητρα για τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης που θα σηκώσουν μανίκια και με την γνώση και την εμπειρία που διαθέτουν στους τομείς τους θα συμβάλλουν για να φτάσουμε πιο γρήγορα στους διαγωνισμούς για τα έργα. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση αλλά και η ομάδα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει κάνει την επιλογή να θέσει σε προτεραιότητα έργα και προγράμματα υψηλής οικονομικής και κοινωνικής αξίας που «δουλεύουν» με επιδοτήσεις όπως τα προγράμματα του «Εξοικονομώ», της  προγράμματα στήριξης για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό  των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων κλπ.    

Η Κριτική: Από την πλευρά του, ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης,  υποστήριξε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Σε μια χρονιά που οι πολλαπλές κρίσεις καθιστούν πιο αναγκαία από ποτέ την εισροή πόρων στην πραγματική οικονομία, πέσατε έξω πάνω από 2 δισ. στις δαπάνες που εσείς οι ίδιου είχατε προϋπολογίσει για το Ταμείο Ανάκαμψης. (…) Στον προϋπολογισμό του προηγούμενου έτους εκτιμούσατε τις δαπάνες του Ταμείου σε 2,6 δισ. ευρώ για το 2021, ποσό που μειώθηκε σε 1,6 δισ. στο Μεσοπρόθεσμo μόλις 7 μήνες μετά, για να φτάσουμε στα 600 εκατ. στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022 που συζητείται αυτές τις μέρες στην Βουλή. (…)  Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, όμως, φαίνεται ότι τελικά οι πραγματικές δαπάνες δεν θα ξεπεράσουν τα 150 εκατ. ευρώ».

Το Συμπέρασμα: Σε κάθε περίπτωση, η  αντιπαράθεση γύρω από «νούμερα» που αφορούν ή προκύπτουν από προβλέψεις και εκτιμήσεις κλπ δεν έχει κανένα νόημα όταν η χώρα έχει να αντιμετωπίσει μια μεγάλη επενδυτική και αναπτυξιακή πρόκληση, ένα πολύ δύσκολο στοίχημα για ένα πρωτοφανέρωτο εγχείρημα σε συνθήκες πανδημίας και κλιματικής κρίσης. Όλοι και όλα θα κριθούν στην ώρα τους.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories