Μπροστά σε τεκτονικές αλλαγές βρίσκεται σήμερα ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας της χώρας και ιδιαίτερα η ευρεία ναυπηγική και επισκευαστική περιοχή που απαρτίζεται από τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (ΝΕΖ) και τα Ναυπηγεία Περάματος, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ενα μοναδικό στην Ευρώπη ναυπηγικό cluster που δείχνει έτοιμο να περάσει σε μια νέα αναπτυξιακή περίοδο, καθώς για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες νέα φρέσκα κεφάλαια είναι έτοιμα να τοποθετηθούνστα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, δημιουργώντας καλύτερες προϋποθέσεις και για τη ζώνη στο Πέραμα.
Δείτε ακόμη: ΦΑΚΕΛΟΣ: Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
O ρόλος του «κινεζικού δράκου»
Από την άλλη όμως κρίσιμος είναι ο ρόλος του «κινεζικού δράκου» της Cosco/ΟΛΠ που με βάση τη σύμβαση παραχώρησης έχει τη διαχείριση των χώρων στη ΝΕΖ ενώ επιδιώκει τη δημιουργία ναυπηγείου, κάτι που δεν προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο ναυπηγικός κλάδος στη χώρα μας φαίνεται να βγαίνει από το «κώμα» και να εισέρχεται σε περίοδο ανάνηψης, όπως αναφέρει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης εκφράζοντας την αισιόδοξη άποψη ότι κάτι καλύτερο θα έρθει στην πολύπαθη περιοχή του Περάματος, εν όψει και των διευρυμένων αναγκών για τη μετατροπή και ναυπήγηση νέων πιο «πράσινων» πλοίων, ειδικά στην ακτοπλοΐα.
Ανάκαμψη για πέντε λόγους
Σύμφωνα και με το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΝΕΕ) η ανάκαμψη του τομέα οφείλεται σε πέντε λόγους:
1. Στην κινητικότητα ως προς τη λειτουργία των μεγάλων ναυπηγείων.
2. Στη δρομολόγηση της απλοποίησης διαδικασιών και της σταδιακής εξάλειψης δυσλειτουργιών.
3. Στη διατήρηση της τεχνογνωσίας που διαθέτουν οι έλληνες τεχνικοί, αναλαμβάνοντας εργασίες επισκευών και συντήρησης σε πλοία που βρίσκονται στα λιμάνια του εξωτερικού.
4. Σε νεοφυείς επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού, όπως αυτοματισμών, λογισμικού, τηλεπικοινωνιών, καβοδεσίας, καινοτόμων συστημάτων φωτισμού κ.ά.
5. Στην έφεση των ελλήνων ναυτιλιακών επιχειρηματιών να ενισχύουν την ελληνική παραγωγή και οικονομία.
83 νέες κατασκευές πλοίων
Τα τελευταία πέντε χρόνια στα 24 Ιδιωτικά Ναυπηγεία Περάματος σύμφωνα με τον κ. Θεολόγο Κατσουλάκη, πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος, έχουν υλοποιηθεί 83 νέες κατασκευές πλοίων ολικής χωρητικότητας άνω των 165.000 κόρων, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί ανελκύσεις, συντηρήσεις ή επισκευές σε 8.300 πλοία.
Μεταξύ άλλων, έχουν κατασκευασθεί στα Ναυπηγεία Περάματος το mega yacht «O’Pari» (96 μέτρα, 2020), το επιβατηγό οχηματαγωγό «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ IXV» (100 μέτρα, 2021) αλλά και το παραδοσιακό και από τα πιο ονομαστά σκάφη στον κόσμο, το «Μ/Υ ΑΕΤΟΣ», που είναι 35 μέτρα και ναυπηγήθηκε το 1960!
100 χρόνια συνεχούς λειτουργίας
Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία έχουν συμπληρώσει 100 χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Ξεκίνησαν ως μικρά ναυπηγεία ξύλινων σκαφών και με την πάροδο των χρόνων εξελίχθηκαν σε σύγχρονα ναυπηγεία και αυτόνομες τεχνικοοικονομικές μονάδες, απολύτως υγιείς, νόμιμα αδειοδοτημένες κατά τη βιομηχανική, περιβαλλοντική και πυροσβεστική νομοθεσία, επισημαίνει ο κ. Κατσουλάκης, προσθέτοντας ότι απασχολούνται σήμερα περίπου 15.000-20.000 εργαζόμενοι.
Ο ετήσιος τζίρος των ναυπηγείων και των δορυφορικών επιχειρήσεων που απασχολούνται σε αυτά ανέρχεται σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ του οποίου το 80% του κύκλου εργασιών προέρχεται από συνάλλαγμα.
Η υψηλή τεχνογνωσία τους και οι σύγχρονες υποδομές τους προσελκύουν μεγάλο αριθμό πλοίων του εξωτερικού και είναι αξιοσημείωτο ότι δεν χρωστάνε στα δημόσια ταμεία, αλλά και κατόρθωσαν να εκσυγχρονιστούν με ίδια κεφάλαια και να γίνουν ένας από τους σημαντικότερους πόλους έλξης της διεθνούς Ναυτιλίας.
H επισκευαστική βιομηχανία
Οπως υπογραμμίζει ο κ. Κατσουλάκης, τα ναυπηγεία έχουν μέλλον και θα έχουν ακόμη περισσότερο από τη θετική εξέλιξη της επαναλειτουργίας, όπως φαίνεται, των δύο μεγάλων ναυπηγείων, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας. Πιστεύουμε, σημειώνει, ότι θα αποτελέσει θετική εξέλιξη για την ανάπτυξη της επισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας καθώς θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μεγάλου τονάζ. Η λειτουργία των δύο μεγάλων ναυπηγείων δεν είναι ανταγωνιστική των Ναυπηγείων Περάματος, τόσο λόγω του μεγέθους των πλοίων, αλλά και λόγω τις ιδιαίτερης τεχνογνωσίας που κατέχουν τα Ναυπηγεία Περάματος, ιδιαίτερα για πλοία μέχρι 120 μέτρα.
Ενισχύσεις και ελαφρύνσεις
Στο ίδιο μήκος κύματος από την πλευρά του ο Βασίλειος Κανακάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), σημειώνει ότι τώρα που ανοίγουν και τα δύο μεγάλα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας θα αυξηθούν πάρα πολύ οι ανάγκες επισκευών στο Πέραμα, καθώς θα υπάρχουν αρκετές συνέργειες.
Ηδη πολλοί συνάδελφοί μας πηγαίνουν και απασχολούνται σε εργασίες στα ναυπηγεία της Σύρου, προσθέτει.
Πάντως τα Ναυπηγεία Περάματος αναπτύχθηκαν χωρίς τη φροντίδα και τη μέριμνα της πολιτείας, αναφέρει ο κ. Κατσουλάκης, και συμπληρώνει ότι ζητούν επιτέλους ενισχύσεις κεφαλαίων και εγγυοδοσίας, αλλά και φορολογικές ελαφρύνσεις, ανάλογες των ευρωπαίων ανταγωνιστών μας, όπως είναι για παράδειγμα η Μάλτα, η Κροατία και η Κύπρος.
Η Cosco και οι σχέσεις με τα ναυπηγεία
Οι σχέσεις της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας με την Cosco που ελέγχει τον ΟΛΠ και διαχειρίζεται τη ΝΕΖ είναι ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο. Η απαίτηση των Κινέζων να ιδρύσουν ναυπηγείο, το οποίο δεν ήταν μέρος της σύμβασης παραχώρησης, προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των ναυπηγοεπισκευαστών. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Κανακάκης, οι Κινέζοι έχουν εγκαταλείψει τη ζώνη στη μοίρα της, με αποτέλεσμα να καταγράφονται σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της. Καθυστερούν έργα, κλείνουν προβλήτες, με αποτέλεσμα να μην έχουν πού να δέσουν τα πλοία για επισκευή κ.λπ.
Ενώ παλαιότερα υπήρχαν διαθέσιμες 100 θέσεις για να δέσουν πλοία προς επισκευή, τώρα έχουν μείνει μόνο δώδεκα.
Από την πλευρά του ο κ. Κατσουλάκης επισημαίνει ότι οι σχέσεις των ναυπηγείων με την Cosco δεν είναι «εχθρικές, αλλά ούτε και αρμονικές». Το θέμα των «αυθαίρετων» και «υπέρμετρων», όπως τις χαρακτηρίζει, χρεώσεων «από τον ΟΛΠ/COSCO προς τα πλοία αποτελεί σημείο τριβής και επιδρά αρνητικά στην ανταγωνιστικότητα των Ναυπηγείων Περάματος.
Ο ΟΛΠ/COSCO πέραν των μισθωμάτων που εισπράττει από τα Ιδιωτικά Ναυπηγεία Περάματος (σύμφωνα με τη Σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ ΟΛΠ/COSCO και Ναυπηγείων Περάματος για την αποκλειστική χρήση από τα ναυπηγεία του έμπροσθεν θαλασσίου χώρου των εγκαταστάσεών τους), επιβάλλει την εν λόγω καταχρηστική και αυθαίρετη χρέωση και προς την πλοιοκτήτρια εταιρεία των πλοίων που βρίσκονται πρυμνοδετημένα στις εγκαταστάσεις των Ιδιωτικών Ναυπηγείων Περάματος, αναφέρει και καταλήγει ότι «τα Ναυπηγεία Περάματος ελπίζουν και επιδιώκουν την ειλικρινή βελτίωση των σχέσεών τους με τον ΟΛΠ/COSCO και αναμένουν την αλλαγή του τρόπου σκέψης και πλεύσης του».
Τα σχέδια για Σκαραμαγκά και Ελευσίνα
Σε κομβικό σημείο βρίσκονται οι εξελίξεις στα δύο μεγάλα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Από την πλευρά της η ONEX, που λειτουργεί ήδη τα ναυπηγεία της Σύρου που απασχολεί 650 εργαζομένους, και διεκδικεί και της Ελευσίνας, αναφέρει ότι στη Σύρο έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις περί τα 30 εκατομμύρια ευρώ που έχουν θέσει το ναυπηγείο σε δυνατότητες πλήρους λειτουργείας, με αποτέλεσμα να πραγματοποιούνται επισκευές σε περίπου 100 πλοία τον χρόνο, όλων των κατηγοριών και μεγέθους μέχρι και panamax. Στα μελλοντικά σχέδια για το ναυπηγείο της Σύρου είναι τόσο η προσθήκη άλλης μιας δεξαμενής για να αυξήσει τη χωρητικότητα όσο και η πλήρης λειτουργία του synchrolift, όπου εκεί θα επικεντρωθεί τόσο σε νέες κατασκευές όσο και σε συντηρήσεις yachting και σκαφών του λιμενικού και του πολεμικού ναυτικού, μιας και το Νεώριο είναι στο κέντρο του Αιγαίου.
Επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ
Στην Ελευσίνα τα σχέδια αφορούν ένα πλάνο στο οποίο η ανάληψη χρεών και οι επενδύσεις θα αγγίξουν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Θα αναπτυχθούν δύο οργανισμοί, ένας εμπορικός και ένας αμυντικός. Ο εμπορικός θα επισκευάζει πλοία μέχρι κατηγορίας Suez, aframax και suezmax και ο αριθμός θα είναι 150-180 πλοία τον χρόνο.
Παράλληλα, θα γίνονται οι εργασίες που θα αφορούν τόσο την «πράσινη» μετάβαση των πλοίων όσο και επισκευές που σχετίζονται άμεσα με τα περιβαλλοντικά θέματα.
Επιπλέον, θα επικεντρωθεί σε επισκευές, σε μετασκευές και στο κομμάτι του offshore εξοπλισμού που αφορά πράσινες τεχνολογίες, όπως ανεμογεννήτριες κ.λπ., ενώ θα αναπτυχθεί κέντρο καινοτομίας και νέων τεχνολογιών και νέων υλικών, σε συνεργασία με αρμόδια εγχώρια ακαδημαϊκά ιδρύματα και σε συνεργασία με startups κ.λπ.
Κάλυψη όλων των αναγκών
Ο αμυντικός οργανισμός θα επικεντρωθεί στις κατασκευές νέων πολεμικών πλοίων όλων των κατηγοριών, όπου η συνεργασία/σύμπραξη με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri δίνει δυνατότητες ούτως ώστε το ναυπηγείο να καλύψει οποιεσδήποτε ανάγκες έχει το Πολεμικό Ναυτικό και να επικεντρωθεί στην αγορά της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Επιπλέον, θα μπορούν να γίνονται μετασκευές και αναβαθμίσεις σε κομμάτια που αφορούν αμυντικό εξοπλισμό. Οσον αφορά τις θέσεις εργασίας στο ναυπηγείο Ελευσίνας, τόσο στο εμπορικό όσο και στο αμυντικό κομμάτι του οργανισμού υπολογίζονται ότι θα ξεπεράσουν τις 2.500-3.000 σε 3-5 χρόνια.
Στον Σκαραμαγκά προς το παρόν ακόμη εκκρεμεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης της μονάδας στον πλειοδότη, τον έλληνα εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου.
Ενώ η απόφαση του δικαστηρίου που κατακυρώνει την ανάδειξη του κ. Προκοπίου ως πλειοδότη έχει εκδοθεί, ωστόσο δεν μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία της μεταβίβασης καθώς υπάρχει ένα «νομικό αγκάθι». Πρέπει πριν από τη μεταβίβαση να εκδοθεί απόφαση επί της αίτησης αναστολής της διαδικασίας που έχει καταθέσει στο ΣτΕ ο δήμαρχος Χαϊδαρίου, απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί τις προσεχείς ημέρες, ενώ στις 18 Ιανουαρίου συζητείται στο ΣτΕ η αίτηση του δημάρχου για ακύρωση του διαγωνισμού. Πριν προχωρήσει η μεταβίβαση των ναυπηγείων θα πρέπει να κλείσουν οι δύο νομικές εκκρεμότητες.
Συμφωνίες με το Πολεμικό Ναυτικό
Πάντως στα σχέδια του κ. Προκοπίου, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, είναι να προχωρήσουν οι συμφωνίες με το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το ναυπηγείο θα ασχοληθεί και με τη ναυπήγηση πολυτελών yacht, πέρα από την επισκευή πλοίων. Να σημειωθεί ότι ο όμιλος Προκοπίου ελέγχει την Olympic Marine στο Λαύριο η οποία είναι η μοναδική μαρίνα στην Αττική που προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και αναβάθμισης του σκάφους σας.
Με μόνιμο προσωπικό 30 ειδικευμένων εργαζομένων διαφόρων ειδικοτήτων, μια σειρά από εξειδικευμένους εξωτερικούς συνεργάτες και μια βραβευμένη ομάδα ναυπηγών και μηχανικών σκαφών, η Olympic Marine μπορεί να αναλάβει και να διεκπεραιώσει όλες τις εργασίες που μπορεί να χρειαστεί ένας ιδιοκτήτης σκάφους, από μικροεπισκευές ως την πλήρη επισκευή ή μετασκευή του σκάφους.
Νέα επένδυση 7,5 εκατ. ευρώ σε νέο ναυπηγείο
Σε μια νέα επένδυση ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, κατασκευής νέου ναυπηγείου, του GOLDENYACHTS SHIPYARD στην περιοχή του Περάματος, προχωρεί η GOLDENYACHTS, του Ομίλου Δράγνη, ο οποίος έχει ήδη επενδύσει από το 2009 στο Ναυπηγείο Χαλκίτη.
Η νέα μονάδα θα βρίσκεται επί της οδού Λεωφόρου ∆ηµοκρατίας 122 στον ∆ήµο Περάµατος, και θα αφορά τη δυνατότητα κατασκευής και επισκευής σκαφών αναψυχής, μήκους μέχρι και 120 μέτρων. Προβλέπεται η εγκατάσταση/δημιουργία νέας προβλήτας καθώς και η προμήθεια νέου και σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού με στόχο την επισκευή και συντήρηση σκαφών αναψυχής.
Ο κλάδος της επισκευής και συντήρησης σκαφών αναψυχής είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον ναυτικό τουρισμό και ειδικότερα με τον διαθέσιμο ελληνικό στόλο σκαφών αναψυχής που εντάσσονται στην κατηγορία yachting.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations) υπάρχουν 170.052 σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα, εκ των οποίων τα 125.137 ανήκουν στην κατηγορία των πλαστικών σκαφών, περιλαμβανομένων και των σκαφών με εξωλέμβια μηχανή, ήτοι 74%. Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία είναι τα φουσκωτά σκάφη τα οποία ανέρχονται σε 21.400, αντιπροσωπεύοντας το 13% των σκαφών της Ελλάδας. Οσον αφορά τις οικονομικές προοπτικές, τη σημαντικότερη θέση κατέχουν τα ιστιοπλοϊκά σκάφη που ανέρχονται σε 4.060 και τα 13.445 μηχανοκίνητα σκάφη με εσωτερική μηχανή, δηλαδή συνολικά 17.505 σκάφη αναψυχής.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη