Την πλήρη ανατροπή σκηνικού στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων απειλεί να φέρει η παραλλαγή Ομικρον, τη στιγμή που είχε αρχίσει να διαγράφεται προοπτική δυναμικής ανάκαμψης από τη νέα χρονιά.
Τα δεξαμενόπλοια, όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, αναμένεται να «πονέσουν» περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας εφόσον κυριαρχήσει το κακό σενάριο για τη παραλλαγή Ομικρον και αποδειχθεί ότι δεν αντιμετωπίζεται με τα παρόντα εμβόλια.
Η Ομικρον θα απειλήσει την προσπάθεια για ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, πλήττοντας την κατανάλωση πετρελαίου, άρα και τα δεξαμενόπλοια. Ηδη οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις κινήσεις παγκοσμίως, η υποτονική οικονομική δραστηριότητα και το κακό κλίμα περιόρισαν την κατανάλωση πετρελαίου, οδήγησαν σε μείωση των ναύλων αλλά και της ζήτησης για δεξαμενόπλοια (το 2020 η πτώση διαμορφώθηκε στο 8,5%).
Στη σκιά των παραπάνω εξελίξεων, ο συνολικός στόλος πετρελαιοφόρων συνέχισε να αυξάνεται το 2020 κατά σχεδόν 3%, ύστερα και από μια αύξηση 2,6% που σημειώθηκε το 2019, ενώ και στη διάρκεια του 2021 καταγράφηκε σχετική βελτίωση στη σχέση ζήτησης – προσφοράς, καθώς τα μεταφερόμενα φορτία πετρελαίου άρχισαν να αυξάνονται, τη στιγμή που οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων καθυστερούσαν.
Η σημαντική άνοδος των τιμών του πετρελαίου το 2021 αναμφίβολα έπαιξε ρόλο σε αυτό το μειωμένο ενδιαφέρον. Η εικόνα είναι πιο ενθαρρυντική για το 2022, καθώς τα στοιχεία των διεθνών οργανισμών (OPEC) δείχνουν τη ζήτηση στα 100,6-100,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, περίπου 3,5% υψηλότερα σε ετήσια βάση. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις στην πανδημία μπορεί να υπονομεύσουν τις εκτιμήσεις αυτές, καθώς δεν αποκλείονται νέοι περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω της Ομικρον.
Στο μέτωπο των τιμών, η πρόσφατη απόφαση του OPEC+ να διατηρήσει το σχέδιό του για πρόσθετη παραγωγή είναι πιθανό να περιορίσει τις τιμές του πετρελαίου, παράγοντας που θα μπορούσε να τονώσει το ενδιαφέρον για άνοδο του εμπορίου δεδομένου πως τα αποθέματα τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ έχουν σημειώσει κάθετη πτώση.
Τέλος, η ανάπτυξη του στόλου θα διαδραματίσει επίσης σημαντικό ρόλο, με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις να δείχνουν αύξησή του περίπου 1,8% για το 2022, συμβάλλοντας στο να κλείσει ακόμα περισσότερο το χάσμα ζήτησης και προσφοράς.
Ρεκόρ αγοραπωλησιών
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον εντυπωσιάζει το γεγονός ότι οι συναλλαγές στις αγοραπωλησίες δεξαμενοπλοίων από «δεύτερο χέρι» (second hand) κατέγραψαν νέο ρεκόρ το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, παρά το γεγονός, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, ότι τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων είναι τα ασθενέστερα εδώ και 30 χρόνια.
Οι πωλήσεις έφτασαν τα 47,1 εκατομμύρια dwt κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021 έναντι των 42,8 εκατομμυρίων dwt που πουλήθηκαν την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Clarksons Research.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied συνδέει αυτό το αυξημένο ενδιαφέρον στις αγοροπωλησίες με τις τιμές των πλοίων και με το γεγονός ότι η άνοδος του κλάδου είναι κοντά (around the corner) και εξ αυτού του λόγου αναμένει και νέες ενδιαφέρουσες συναλλαγές.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons