
Την πλήρη ανατροπή σκηνικού στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων απειλεί να φέρει η παραλλαγή Ομικρον, τη στιγμή που είχε αρχίσει να διαγράφεται προοπτική δυναμικής ανάκαμψης από τη νέα χρονιά.
Τα δεξαμενόπλοια, όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, αναμένεται να «πονέσουν» περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας εφόσον κυριαρχήσει το κακό σενάριο για τη παραλλαγή Ομικρον και αποδειχθεί ότι δεν αντιμετωπίζεται με τα παρόντα εμβόλια.
Η Ομικρον θα απειλήσει την προσπάθεια για ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, πλήττοντας την κατανάλωση πετρελαίου, άρα και τα δεξαμενόπλοια. Ηδη οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις κινήσεις παγκοσμίως, η υποτονική οικονομική δραστηριότητα και το κακό κλίμα περιόρισαν την κατανάλωση πετρελαίου, οδήγησαν σε μείωση των ναύλων αλλά και της ζήτησης για δεξαμενόπλοια (το 2020 η πτώση διαμορφώθηκε στο 8,5%).
Στη σκιά των παραπάνω εξελίξεων, ο συνολικός στόλος πετρελαιοφόρων συνέχισε να αυξάνεται το 2020 κατά σχεδόν 3%, ύστερα και από μια αύξηση 2,6% που σημειώθηκε το 2019, ενώ και στη διάρκεια του 2021 καταγράφηκε σχετική βελτίωση στη σχέση ζήτησης – προσφοράς, καθώς τα μεταφερόμενα φορτία πετρελαίου άρχισαν να αυξάνονται, τη στιγμή που οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων καθυστερούσαν.
Η σημαντική άνοδος των τιμών του πετρελαίου το 2021 αναμφίβολα έπαιξε ρόλο σε αυτό το μειωμένο ενδιαφέρον. Η εικόνα είναι πιο ενθαρρυντική για το 2022, καθώς τα στοιχεία των διεθνών οργανισμών (OPEC) δείχνουν τη ζήτηση στα 100,6-100,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, περίπου 3,5% υψηλότερα σε ετήσια βάση. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις στην πανδημία μπορεί να υπονομεύσουν τις εκτιμήσεις αυτές, καθώς δεν αποκλείονται νέοι περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω της Ομικρον.
Στο μέτωπο των τιμών, η πρόσφατη απόφαση του OPEC+ να διατηρήσει το σχέδιό του για πρόσθετη παραγωγή είναι πιθανό να περιορίσει τις τιμές του πετρελαίου, παράγοντας που θα μπορούσε να τονώσει το ενδιαφέρον για άνοδο του εμπορίου δεδομένου πως τα αποθέματα τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ έχουν σημειώσει κάθετη πτώση.
Τέλος, η ανάπτυξη του στόλου θα διαδραματίσει επίσης σημαντικό ρόλο, με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις να δείχνουν αύξησή του περίπου 1,8% για το 2022, συμβάλλοντας στο να κλείσει ακόμα περισσότερο το χάσμα ζήτησης και προσφοράς.
Ρεκόρ αγοραπωλησιών
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον εντυπωσιάζει το γεγονός ότι οι συναλλαγές στις αγοραπωλησίες δεξαμενοπλοίων από «δεύτερο χέρι» (second hand) κατέγραψαν νέο ρεκόρ το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, παρά το γεγονός, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, ότι τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων είναι τα ασθενέστερα εδώ και 30 χρόνια.
Οι πωλήσεις έφτασαν τα 47,1 εκατομμύρια dwt κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021 έναντι των 42,8 εκατομμυρίων dwt που πουλήθηκαν την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Clarksons Research.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied συνδέει αυτό το αυξημένο ενδιαφέρον στις αγοροπωλησίες με τις τιμές των πλοίων και με το γεγονός ότι η άνοδος του κλάδου είναι κοντά (around the corner) και εξ αυτού του λόγου αναμένει και νέες ενδιαφέρουσες συναλλαγές.


Latest News

«Κοπή χάλυβα» για το δεύτερο σύγχρονο πλοίο μεταφοράς οχημάτων της Neptune Lines
Στις 17 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η παραδοσιακή τελετή κοπής χάλυβα που σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη κατασκευής ενός πλοίου.

Τα ελληνικά λιμάνια και το παζλ του IMEC
Αλλαγή δεδομένων προκαλεί ο ανταγωνισμός για τον οικονομικό διάδρομο που προωθεί η Ινδία n Οι βλέψεις της Αθήνας και η «σφήνα» Τραμπ υπέρ Ιταλίας

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.