
Τα γνωστά σε όλους εμπορευματοκιβώτια, τα οποία φορτώνονται κατά χιλιάδες στα πλοία και μεταφέρουν από καρφίτσες μέχρι οχήματα από τη μία πλευρά της Γης στην άλλη, έχουν φέτος γενέθλια: κλείνουν φέτος τα 65 χρόνια ύπαρξης.
Πρόκειται για την κινητήρια δύναμη της ναυτιλίας, αφού τα εμπορευματοκιβώτια, γνωστά και ως κοντέινερ, οδήγησαν στην παγκοσμιοποίηση όπως την ξέρουμε τώρα – ή όπως τουλάχιστον τη γνωρίζαμε πριν από την πανδημία.
Ηταν τον Δεκέμβριο του 1956 που ο αμερικανός επιχειρηματίας ειδικός στη ναυτιλία και στην αποθηκευτική (logistics) Μάλκολμ ΜακΛιν (Malcolm McLean) πήρε επίσημα την πατέντα για το εμπορευματοκιβώτιο όπως το είχε σκεφτεί («intermodal shipping container» είναι ο επίσημος τίτλος του). Πρόκειται για τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο για μεταφορές αγαθών ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διαφορετικούς τρόπους μεταφοράς – από πλοίο σε τρένο ή σε φορτηγό – χωρίς εκφόρτωση και επαναφόρτωση του φορτίου που βρίσκεται μέσα σε αυτό.
Τα εμπορευματοκιβώτια αυτά υπάρχουν σε πολλούς τύπους και τυποποιημένα μεγέθη, αλλά η συντριπτική τους πλειονότητα είναι τα λεγόμενα εμπορευματοκιβώτια «dry freight» (ξηρού φορτίου) ή «γενικής χρήσης». Εχουν πλάτος 8 πόδια (ή 2,44 μέτρα) και μήκος είτε 20 είτε 40 πόδια (6,10 ή 12,19 μέτρα), όπως ορίζεται από ειδικό πρότυπο του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης. Το ύψος είναι 8 πόδια και 6 ίντσες (2,59 μέτρα).
Η εφεύρεση αυτή του ΜακΛιν θα έφερνε επανάσταση στις μεταφορές και στο διεθνές εμπόριο από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και μετά επειδή δημιούργησε κάποια πρότυπα στη μεταφορά.
Το στάνταρντ κοντέινερ οδήγησε σε τεράστια εξοικονόμηση πόρων στις εμπορευματικές μεταφορές, καταργώντας την ανάγκη για την πραγματοποίηση πολλαπλών συσκευασιών σε διάφορα είδη φορτίου, ενώ μείωσε το κόστος μειώνοντας συνολικά τον χρόνο της μεταφοράς αυτής. Τα εμπορευματοκιβώτια βελτίωσαν επίσης την αξιοπιστία και την ασφάλεια του φορτίου. Σήμερα, υπάρχουν περίπου 17 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια σε χρήση παγκοσμίως, όπως αναφέρει το Supplychaindigital.com. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που κυκλοφορούν ανά πάσα δεδομένη στιγμή μέσα στη θάλασσα είναι περίπου 5 εκατομμύρια.
Το 1956 ο κόσμος εξακολουθούσε να ανακάμπτει από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ήταν ο πόλεμος που είχε δείξει στις χώρες τις δυνατότητες των logistics. Αυτό έκανε τον ΜακΛιν να σκεφτεί ότι το εμπόριο θα μπορούσε να γίνει πιο διεθνές σε εύρος. Η εμπειρία του αφορούσε τις μεταφορές διά ξηράς και όχι διά θαλάσσης. Αλλά πρόθυμος να επεκταθεί σε νέα εδάφη, απέκτησε δύο τάνκερ του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και δημιούργησε την εταιρεία Sea-Land Shipping. Αυτά τα τάνκερ μετέτρεψε στα πρώτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Το παρθενικό ταξίδι με κοντέινερ ήταν τον Απρίλιο του 1956, όταν το πλοίο «SS Ideal X» μετέφερε 58 κοντέινερ από το Νιου Τζέρσεϊ στο Τέξας. Αν και αυτή η πρώτη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων θα έφερνε επανάσταση στη ναυτιλία, για την επικράτηση της πρακτικής χρειάστηκε μία ακόμα δεκαετία. Καθώς οι οικονομίες εξακολουθούσαν να ανακάμπτουν από τον πόλεμο, οι χώρες ανησυχούσαν για τις επενδύσεις υποδομής που απαιτούνταν εάν τα λιμάνια, οι δρόμοι και οι σιδηρόδρομοι επρόκειτο να αντιμετωπίσουν τεράστιο όγκο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα συνδικάτα ανησυχούσαν επίσης για την απώλεια θέσεων εργασίας μεταξύ των λιμενεργατών και υπήρξαν απεργίες στα λιμάνια σε όλον τον κόσμο, αναφέρει ακόμα το Supplychaindigital.com.
Στα χρόνια που μεσολάβησαν, ο σχεδιασμός του ΜακΛιν τροποποιήθηκε και βελτιώθηκε. Το 1968, ύστερα από συμφωνία μεταξύ των σιδηροδρόμων της Ευρώπης και των ΗΠΑ, των εταιρειών μεταφορών και των διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών, εισήχθη το πρότυπο ISO 668, και αυτό καθορίζει τις διαστάσεις των εμπορευματοκιβωτίων που χρησιμοποιούνται σήμερα σε όλον τον κόσμο.


Latest News

Προσφεύγει στη Δικαιοσύνη η πολιτεία της Καλιφόρνια για τους δασμούς
Η Καλιφόρνια βρέθηκε ξαφνικά στην πρώτη γραμμή του εμπορικού πολέμου που ξεκίνησε ο Τραμπ

Πόσο πουλιέται η έπαυλη που έχτισε ο Ελληνοαμερικανός ηθοποιός Τζον Στάμος στο Λος Άντζελες
Καθισμένο σε ένα λόφο, το σπίτι που έχτισε ο Τζον Στάμος έχει θέα στο φαράγγι του Μαλιμπού

Από το «κάνε το όπως η Ευρώπη» στο «κάνε το όπως η Κίνα» - Πώς άλλαξε άρδην ο κόσμος των αυτοκινήτων
Η Κίνα έκανε τεράστια βήματα στα αυτοκίνητα ξεπρόβαλε από τα βαριά lockdown της πανδημίας μπροστά από τον ανταγωνισμό - Τι λένε οι FT

Ποιοι ταξιδιώτες αφήνουν τα μπάνια στη Μεσόγειο για... cool διακοπές στη Β. Ευρώπη
Κάποιοι αποφεύγουν τα καλοκαιρινά hotspots της Ευρώπης υπέρ «πιο cool», κυριολεκτικά, προορισμών

Πως η Virgin Atlantic επέστρεψε στην κερδοφορία
Ο CEO της Virgin Atlantic Σάι Βάις επέστρεψε την αεροπορική εταιρεία στη κερδοφορία, αλλά υπάρχουν προκλήσεις

Πόσο θα κοστίσουν οι δασμοί Τραμπ στους Αμερικανούς - Το σενάριο με 10%
Οι ειδικοί είχαν προειδοποιήσει ότι η προεκλογική ιδέα του Τραμπ θα είχε κόστος για τους Αμερικανούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις

Blackstone: Κινήσεις επέκτασης σε χαρτοφυλάκια μικροεπενδυτών
Η Blackstone συνεργάζεται με τις Vanguard και Wellington για να προσφέρει χαρτοφυλάκια με δημόσια και ιδιωτικά περιουσιακά στοιχεία

Πώς οι δασμοί Τραμπ σε κινεζικά ανταλλακτικά διαταράσσουν τα σχέδια της Tesla
Οι δασμοί πλήττουν την προσπάθεια της Tesla να εισάγει τα απαραίτητα ανταλλακτικά για να κατασκευάσει αυτοκίνητα στις ΗΠΑ

Παρουσία Τραμπ οι διαβουλεύσεις ΗΠΑ-Ιαπωνίας για τους δασμούς
«Η Ιαπωνία έρχεται σήμερα για να διαπραγματευτεί τους Δασμούς, το κόστος της στρατιωτικής υποστήριξης», ανέφερε σε ανάρτησή του ο πρόεδρος των ΗΠΑ

Αυτές είναι οι πιο ακριβές πόλεις του κόσμου για το 2025
Η έκθεση της Henley & Partners για το 2025 κατατάσσει τις πιο ακριβές πόλεις στον κόσμο – Η κατάταξη βασίζεται στην τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο για πολυτελή ακίνητα 100 – 200 τ.μ.