![EY – Οι καταναλωτές παγκοσμίως επιλέγουν να ζήσουν με λιγότερα και επαναξιολογούν τις αγορές τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/shopping-scaled.jpg)
Καθοριστική στάθηκε η επίδραση της πανδημίας στη διαμόρφωση καταναλωτικών συμπεριφορών με διάρκεια σε όλο τον κόσμο, με πιο χαρακτηριστική αλλαγή την τάση των καταναλωτών να ξοδεύουν λιγότερα για μη αναγκαία αγαθά.
Αυτό προκύπτει από τη σειρά καταναλωτικών ερευνών της EY, Future Consumer Index, από τον Απρίλιο του 2020, σύμφωνα με τις οποίες ορισμένες από τις συμπεριφορές που υιοθετήθηκαν από τους καταναλωτές εξαιτίας της πανδημίας του COVID-19 έχουν σήμερα εμπεδωθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι η πλειοψηφία (63%) των 16.000 καταναλωτών από 21 χώρες που συμμετείχαν στην τελευταία έρευνα, δηλώνει ότι πλέον αντιλαμβάνεται τις νέες συμπεριφορές που αναγκάστηκε να αναπτύξει από το ξεκίνημα της πανδημίας, ως «φυσιολογικές».
Η κλιματική αλλαγή και η αναζήτηση ολοκληρωμένων και ικανοποιητικών εμπειριών, είναι πλέον πιο σημαντικά ζητήματα. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι ομάδες των καταναλωτών που θέτουν το περιβάλλον (“planet first”) και τις εμπειρίες (“experience first”) ως προτεραιότητα, ενισχύθηκαν – από 16% στο 26%, και από 11% στο 18%, αντίστοιχα – σύμφωνα με την όγδοη έκδοση του EY Future Consumer Index. Παράλληλα, η βιωσιμότητα αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο για το 85% των καταναλωτών.
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Η πανδημία άλλαξε τις καταναλωτικές συμπεριφορές
Οι καταναλωτές επιλέγουν να ζήσουν με λιγότερα
Η παγκόσμια έρευνα της EY αποκαλύπτει ότι οι καταναλωτές επαναπροσδιορίζουν τις αγοραστικές τους αποφάσεις και ξοδεύουν λιγότερα για ό,τι αντιλαμβάνονται ως μη απαραίτητο αγαθό, για οικονομικούς (49%) και περιβαλλοντικούς λόγους (30%). Αυτή η τάση ενδέχεται να έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στην επιδεικτική κατανάλωση. Πράγματι, τα brands αποτελούν δευτερεύον κριτήριο για το 44% των καταναλωτών παγκοσμίως (49% για τους millennials και 47% για τη Gen Z).
Αντίστοιχα, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές παγκοσμίως (41%), αισθάνονται λιγότερη πίεση να συμβαδίσουν με την τελευταία λέξη στην τεχνολογία και τα gadgets. Μόλις 27% αναφέρουν ότι αγοράζουν σήμερα περισσότερα πράγματα γιατί αυτό τους κάνει να νιώθουν πιο χαρούμενοι, ενώ 48% έχουν αντίθετη άποψη. Επιπρόσθετα, σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες παγκοσμίως (47%) δηλώνουν ότι αισθάνονται πιο άνετα με τον εαυτό τους, χωρίς να έχουν ανάγκη από προϊόντα καλλωπισμού.
Γενικότερα, η πανδημία βοήθησε τους καταναλωτές να καταλάβουν ότι μπορούν να ζήσουν με λιγότερα και να καταναλώνουν «καλύτερα»: αισθάνονται ότι έχουν περισσότερα ρούχα από όσα πραγματικά χρειάζονται (48%) και είναι πιθανότερο να επισκευάσουν, παρά να αντικαταστήσουν (53%), ό,τι χαλάει.
Διαβάστε επίσης: ΕΥ: Δράση για τη βιωσιμότητα ζητεί από τις επιχειρήσεις το 68% των καταναλωτών παγκοσμίως
Επιστροφή στα φυσικά καταστήματα αυτή την εορταστική περίοδο
Η παγκόσμια έρευνα της EY καταδεικνύει ότι οι νεότεροι σε ηλικία καταναλωτές θα ηγηθούν των εορταστικών αγορών: 71% της Gen Z και 68% των millennials, σε σύγκριση με το 37% των baby boomers, σχεδιάζουν να συμμετέχουν στην επερχόμενη μεγάλη αγοραστική περίοδο. Παρόλα αυτά, ο τρόπος που αγοράζουν έχει αλλάξει από χρονιά σε χρονιά.
Παρά το αυξημένο μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) κατά την πανδημία, πάνω από τους μισούς (51%) ερωτηθέντες θα αναζητήσουν προσφορές στα φυσικά καταστήματα – 39% περισσότεροι από πέρσι. Σύμφωνα με την έρευνα, αυτή η τάση μπορεί να εξηγηθεί από δύο παράγοντες: πέρα από το γεγονός ότι οι περιορισμοί ήρθησαν και τα καταστήματα επαναλειτούργησαν στις περισσότερες περιοχές του κόσμου, οι καταναλωτές επιλέγουν, επίσης, να αγοράσουν απευθείας από το κατάστημα, για να αποφύγουν τα αυξημένα έξοδα αποστολής και τις καθυστερήσεις που προκαλούνται από τις διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού. Πράγματι, για τους καταναλωτές που θα ψωνίσουν διαδικτυακά αυτή την εορταστική περίοδο, η πρωταρχική ανησυχία είναι τα υψηλά έξοδα αποστολής (32%), ακολουθούμενη από τη διαθεσιμότητα των προϊόντων (25%).
Η έρευνα υπογραμμίζει ότι, για να μετριαστούν αυτές οι ανησυχίες, οι εταιρείες πρέπει να επανασχεδιάσουν την εφοδιαστική τους αλυσίδα, το απόθεμά τους και τις διαδικασίες logistics, ειδικότερα καθώς η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν, αποκτά ολοένα και περισσότερη σημασία για το 57% των καταναλωτών. Δεδομένου ότι οι καταναλωτές είναι πλέον πολύ πιο επιλεκτικοί όσον αφορά στο πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους, η εξάλειψη οποιωνδήποτε εμποδίων και η εξασφάλιση μιας απρόσκοπτης εμπειρίας μεταξύ φυσικού και ψηφιακού κόσμου, θα είναι επιτακτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο κ. Θάνος Μαύρος, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σημείωσε: «Ένα από τα μεγάλα ερωτήματα που προέκυψαν μετά την εκδήλωση της πανδημίας ήταν το κατά πόσον οι μεγάλες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες που προκλήθηκαν θα είναι μόνιμες ή προσωρινές. Η τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ, έρχεται να ενισχύσει την πρώτη άποψη, με την πλειοψηφία των καταναλωτών να θεωρούν πλέον ως φυσιολογικές συμπεριφορές που υιοθέτησαν για πρώτη φορά πριν μερικούς μόλις μήνες.
»Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα κανονικότητα, που θα χαρακτηρίζεται από μειωμένες αγορές ειδών που δε θεωρούνται πρώτης ανάγκης, μικρότερη εξάρτηση από τα brands, και μεγαλύτερη έμφαση στη βιωσιμότητα. Οι επιχειρήσεις παγκοσμίως, καθώς και στην Ελλάδα, που θα αποκρυπτογραφήσουν έγκαιρα αυτές τις νέες τάσεις και θα επανασχεδιάσουν τη στρατηγική τους με βάση τα νέα δεδομένα, θα είναι αυτές που θα ξεχωρίσουν τα επόμενα χρόνια».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου