Μπορεί να παραμένει κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη (Research & Development-R&D), ωστόσο η Ελλάδα διαγράφει μια ανοδική πορεία πανευρωπαϊκά στα ποσά που δαπανά για R&D. Μάλιστα, η χώρα μας έχει τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των δαπανών R&D στην Ε.Ε. την τελευταία δεκαετία, αναφέρει το ΣΕΠΕ.
Για την ακρίβεια, η Ελλάδα υπερδιπλασίασε τις δαπάνες για R&D – ως ποσοστό του ΑΕΠ – σε μία δεκαετία. Μεταξύ 2010 και 2020, οι σχετικές δαπάνες αυξήθηκαν σε 24 κράτη – μέλη της Ε.Ε. Την υψηλότερη αύξηση κατέγραψε το Βέλγιο (+1,5 ποσοστιαίες μονάδες, από 2,0% του ΑΕΠ το 2010 σε 3,5% το 2020) και στην Ελλάδα (+0,9 ποσοστιαίες μονάδες, από 0,6% σε 1,5%). Ακολουθούν η Πολωνία και η Τσεχία (και οι δύο +0,7 π.μ. από 0,7% σε 1,4% και από 1,3% σε 2,0%, αντίστοιχα).
Αντίθετα, οι δαπάνες για Ε&Α ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκαν σε τρία κράτη μέλη: τη Φινλανδία (-0,8 ποσοστιαίες μονάδες από 3,7% σε 2,9%), την Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο (και οι δύο -0,4 μονάδες, από 1,6% σε 1,2% και από 1,5% σε 1,1%, αντίστοιχα).
Συνολικά, το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, τα κράτη – μέλη δαπάνησαν το 2020 περίπου €311 δισ., ποσό μειωμένο κατά €1 δισ. σε σύγκριση με το 2019 (€312 δισ.). Ο δείκτης έντασης Ε&Α, δηλαδή οι δαπάνες Ε&Α ως ποσοστό του ΑΕΠ, ήταν 2,3% το 2020 έναντι 2,2% το 2019.
Ωστόσο, αυτή η μικρή αύξηση οφείλεται στη μείωση του ΑΕΠ ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19. Να σημειωθεί ότι δέκα χρόνια νωρίτερα (2010), ο δείκτης έντασης Ε&Α ήταν 2,0%.
Πρωτιά για Βέλγιο – Σουηδία
Την πρώτη θέση μεταξύ των κρατών – μελών, όσον αφορά τις δαπάνες Ε&Α ως ποσοστό του ΑΕΠ, κατέλαβαν Βέλγιο και Σουηδία, με επίδοση 3,5%. Ακολούθησε η Αυστρία με 3,2% και η Γερμανία με 3,1%. Στο αντίθετο άκρο της κλίμακας, έξι κράτη – μέλη κατέγραψαν επιδόσεις κάτω του 1% του ΑΕΠ. Πρόκειται για τη Ρουμανία (0,5%), τη Μάλτα και τη Λετονία (και οι δύο 0,7%) και την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Σλοβακία (όλες 0,9%).
Ο ρόλος των επιχειρήσεων
Ο τομέας των επιχειρήσεων ήταν και το 2020 ο κύριος τομέας στον οποίο κατευθύνθηκαν οι δαπάνες Ε&Α, αντιπροσωπεύοντας το 66% του συνόλου των κεφαλαίων, που επενδύθηκαν το 2020. Ακολούθησε ο τομέας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (22%), ο δημόσιος τομέας (12%), ενώ οι ιδιωτικές μη-κερδοσκοπικές εταιρείες απορρόφησαν το 1% των συνολικών δαπανών Ε&Α.
Latest News
H Adidas ξεπέρασε τις προσδοκίες στις πωλήσεις και αναβαθμίζει το guidance για το 2024
Οι πωλήσεις της Adidas για το δεύτερο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, στα 5,82 δισ. ευρώ
Μουζάκης: Έλαβε διαταγή πληρωμής για οφειλή 4,93 εκατ. ευρώ από την Εθνική Τράπεζα – Τι απαντά
Αφορά σε εγγυητική ευθύνη υπέρ της πρωτοφειλέτριας εταιρείας Ήλιος Βιομηχανία Πλεκτικής ΑΒΕΕ
DBRS για Attica Bank: Στα 2,3 δισ. τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα
Η Attica Bank εκτιμά πώς η επιπλέον ζημιά που θα προκύψει από ενδεχόμενη πώληση του εν λόγω χαρτοφυλακίου μέσω τιτλοποίησης υπό το πρόγραμμα κρατικών εγγυήσεων Ηρακλής ΙΙΙ, δεν θα ξεπεράσει το ποσό των 400 εκατ. ευρώ.
Άνοδος 1,5% στον τζίρο των επιχειρήσεων τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής
Νέα Οδός – Κεντρική Οδός: Διπλή διάκριση στα Hellenic Responsible Awards 2024
Η Νέα Οδός - Κεντρική Οδός απέσπασε 2 βραβεία στο πεδίο της Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας
Το roadmap της Attica Bank για τον πέμπτο τραπεζικό πόλο - Τι δήλωσε η Βρεττού
Η CEO της Attica Bank μίλησε για το deal και τη συμφωνία με τους μετόχους στη γενική συνέλευση της τράπεζας
Ανέλαβε την τεχνολογική αναβάθμιση του Ιονίου Πανεπιστημίου η Space Hellas
Το έργο περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του Ιονίου Πανεπιστημίου και τη λήψη των κατάλληλων τεχνικών μέτρων για τον περιορισμό του κινδύνου παραβίασης ή καταστροφής των πληροφοριακών του συστημάτων
Κλειδώνει το deal για την Attica Bank - Τα βλέμματα στη γενική συνέλευση
Oλοκληρώνονται οι διαδικασίες της Attica Bank για τη δημιουργία του πέμπτου ισχυρότερου πόλου στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα
«Τα σπάει» η Chanel στην Ελλάδα
Ώθηση από τις νέες μπουτίκ Chanel σε Βουκουρεστίου και Nammos Vilage στη Μύκονο
Γιατί «θάμπωσαν» τα χρυσά κέρδη της μυκονιάτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ Flora
Πόσο επηρέασε η πτώση του τουρισμού στη Μύκονο την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Flora