Στην ΕΕ, κάπου 24 εκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή το 11% του εργατικού δυναμικού, έχουν εργαστεί τουλάχιστον μία φορά μέσω πλατφόρμας.
Μάλιστα, για τα 3 εκατ. από αυτούς η εργασία αυτής της μορφής αποτελεί τη βασική πηγή του εισοδήματός τους, ενώ για άλλα 9 εκατ. αποτελεί πηγή συμπληρωματικού εισοδήματος.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, επίσης, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν σήμερα περισσότεροι από 4,5 εκατομμύρια εργαζόμενοι στην αποκαλούμενη οικονομία της πλατφόρμας.
Είναι όλοι εκείνοι οι οποίοι έχουν λάβει την κωδική ονομασία gig workers και, δίχως αμφιβολία, αντιπροσωπεύουν μια σχετικά νέα μορφή εργασίας, η οποία είναι «παιδί» της ψηφιακής εποχής και επεκτείνεται ταχύτατα.
Οσοι δε είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την καταπληκτική ταινία του Κεν Λόουτς με τίτλο «Δυστυχώς απουσιάζατε», μπορούν εύκολα να καταλάβουν τις συνθήκες στις οποίες ζουν και εργάζονται αυτοί οι άνθρωποι.
Σε αυτό το φόντο, η πρόταση που παρουσίασε η Κομισιόν, η οποία αποτελεί την πρώτη – έστω και ατελή – «χάρτα δικαιωμάτων» για τους εργαζομένους στην οικονομία της πλατφόρμας, είναι εξαιρετικά επίκαιρη.
Παρ’ όλα αυτά, τίποτα δεν εγγυάται ότι θα γίνει δεκτή ως έχει, καθώς υπάρχουν αντιθέσεις και ασάφειες. Το σίγουρο είναι ότι θα προωθηθεί προς συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Από τη στιγμή δε που θα εκδοθεί η σχετική οδηγία, μετά τις όποιες τροποποιήσεις, τα κράτη – μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να μεταφέρουν τις διατάξεις της στο εθνικό τους δίκαιο.
Αποφάσεις – οδηγοί
Της χθεσινής εξέλιξης είχαν προηγηθεί οι σχετικές ρυθμίσεις σε μια σειρά από χώρες. Τον Μάιο, για του λόγου το αληθές, η κυβέρνηση της Ισπανίας έδωσε προθεσμία 90 ημερών στις εταιρείες ταχυμεταφορών για να εντάξουν τους «ντελιβεράδες» που απασχολούν στο έμμισθο προσωπικό τους.
Στη δε Γαλλία κατοχυρώθηκε νομικά η δυνατότητά τους να εκλέγουν αντιπροσώπους και να διαπραγματεύονται μια σειρά κοινωνικών παροχών με τους εργοδότες. Τον περασμένο Φεβρουάριο, επίσης, το ανώτατο δικαστήριο της Βρετανίας εξέδωσε απόφαση σύμφωνα με την οποία οι οδηγοί – «συνεργάτες» της Uber είναι εργαζόμενοι που έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους.
«Καθώς ολοένα περισσότερες θέσεις εργασίας δημιουργούνται από ψηφιακές πλατφόρμες, πρέπει να εξασφαλίσουμε αξιοπρεπείς συνθήκες για όλα τα άτομα που αντλούν το εισόδημά τους από τέτοιου είδους εργασία. Η πρότασή μας για οδηγία θα βοηθήσει τους ψευδώς αυτοαπασχολουμένους, οι οποίοι εργάζονται για πλατφόρμες, να καθορίσουν σωστά το καθεστώς απασχόλησής τους και να απολαμβάνουν όλα τα κοινωνικά δικαιώματα που απορρέουν από το καθεστώς αυτό», δήλωσε χαρακτηριστικά η αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
Η αντίδραση των εταιρειών
Σημειώνεται ότι το προτεινόμενο πλαίσιο παρέχει κατάλογο κριτηρίων με τα οποία καθορίζεται αν μια πλατφόρμα αποτελεί «εργοδότη». Εάν πληροί τουλάχιστον δύο από αυτά, τότε τεκμαίρεται νομικά ότι και τα άτομα που εργάζονται μέσω αυτής θα πρέπει να απολαμβάνουν τα δικαιώματα που απορρέουν από το καθεστώς του «εργαζομένου».
Αυτό συνεπάγεται το δικαίωμα σε κατώτατο μισθό (όπου υπάρχει), σε συλλογικές διαπραγματεύσεις, στην προστασία του χρόνου εργασίας και της υγείας, στην άδεια μετ’ αποδοχών ή στη βελτιωμένη πρόσβαση σε προστασία από εργατικά ατυχήματα, σε παροχές ανεργίας και ασθενείας, καθώς και ανταποδοτικές συντάξεις γήρατος. Οι πλατφόρμες, από την πλευρά τους, θα έχουν το δικαίωμα να αμφισβητήσουν ή να «προσβάλουν» αυτόν τον χαρακτηρισμό.
Με δεδομένο, επίσης, ότι το τοπίο παραμένει εξαιρετικά ομιχλώδες, η Κομισιόν έχει στόχο να αυξήσει τη διαφάνεια, αναθεωρώντας τις υπάρχουσες υποχρεώσεις δήλωσης εργασίας στις εθνικές Αρχές και ζητώντας από τις πλατφόρμες να θέτουν στη διάθεσή τους βασικές πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητές τους και τα άτομα που εργάζονται μέσω αυτών.
Μπροστά σε αυτή την προοπτική, πάντως, οι «θιγόμενες» εταιρείες δεν μένουν αδιάφορες. Επιχειρούν δε να πείσουν και μερίδα των εργαζομένων ότι το νέο καθεστώς θα αποβεί εις βάρος τους και θα περιορίσει τη δυνατότητά τους να καθορίζουν μόνοι τον χρόνο εργασίας και τις αποδοχές τους.
«Οι πλατφόρμες είναι ιδιαιτέρως πρόθυμες να στηρίξουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων σε αυτές. Ομως η δημιουργία μεγαλύτερης νομικής αβεβαιότητας και η πρόκληση αντιδικιών θα οδηγήσουν μόνο σε λιγότερες ευκαιρίες απασχόλησης για τους εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους σε αυτές σε όλη την Ευρώπη», σημειώνει χαρακτηριστικά η MoveEU, που εκπροσωπεί τις εταιρείες του κλάδου, όπως η Uber.
Ο απειλητικός τόνος είναι εμφανής. Ετσι, μάλλον πρόκειται για την αρχή και όχι για το τέλος του δρόμου όσον αφορά το μελλοντικό εργασιακό καθεστώς των gig workers στην Ευρώπη.
Latest News
Ο τυφώνας Μίλτον πλησιάζει τη Φλόριντα - «Φύγετε, αλλιώς θα πεθάνετε»
Το 2,8% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος των ΗΠΑ βρίσκεται στην άμεση πορεία του Μίλτον
Copernicus: Ο Σεπτέμβριος ήταν ο δεύτερος θερμότερος μήνας στα χρονικά
Το περασμένο έτος ήταν το θερμότερο που έχει καταγραφεί στα χρονικά, αλλά το 2024 φαίνεται ότι θα επαναλάβει το ρεκόρ αυτό.
Σήμερα η τηλεφωνική επικοινωνία Μπάιντεν – Νετανιάχου για το Ιράν
Εντός της ημέρας, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν αναμένεται να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό για το Ιράν.
Καλοκαιρινές θερμοκρασίες μέχρι και το Σάββατο - Ανατροπή από Κυριακή
Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή άνοδο και θα φτάσει τους 27 με 29 και τοπικά στα ανατολικά ηπειρωτικά τους 30 με 31 βαθμούς Κελσίου.
H «δυναστεία» Μπερλουσκόνι ετοιμάζει την μεγάλη επιστροφή στην πολιτική
Η οικογένεια Μπερλουσκόνι κάνει σχέδια για ένα πιο φιλελεύθερο και μαζικό Forza Italia - Ο παράγοντας Μελόνι
Νετανιάχου: Το Ισραήλ σκότωσε τον Νασράλα και τους διαδόχους του
Ο Νετανιάχου προειδοποιεί τον λαό του Λιβάνου ότι η χώρα τους θα έχει τη μοίρα της Γάζας, αν δεν την «απελευθερώσουν» από τη Χεζμπολάχ.
Πέθανε ξαφνικά σε ηλικία 59 ετών o Μπάμπης Αγρολάμπος
Ξεκίνησε την δημοσιογραφική καριέρα του το 1989. Από το 2013 εργαζόταν στην «Εφημερίδα των Συντακτών»
Τα Τρίκαλα στις είκοσι πόλεις στην ΕΕ που βραβεύτηκαν για έργα κλιματικής ουδετερότητας
Το σήμα αποστολής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για κλιματικά ουδέτερες και έξυπνες πόλεις ανταμείβει τα σχέδιά τους για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας
Ανάρτηση Μητσοτάκη: «Πέντε πράγματα που θέλω να ξέρετε για τον προϋπολογισμό»
Τι αναφέρει ο πρωθυπουργός για το προσχέδιο του προϋπολογισμού
H κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές επιστρέφει στα προπανδημικά επίπεδα
Οι οδικές μεταφορές ήταν ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας, υπεύθυνες για το 74% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές της ΕΕ