
Δραστική μείωση των ατυχημάτων σημειώθηκε κατά την τελευταία δεκαετία στην ποντοπόρο ναυτιλία, σύμφωνα με μελέτη του νηογνώμονα DNV και της υπηρεσίας Lloyd’s List Intelligence του βρετανικού εκδοτικού οίκου Informa UK. Η μελέτη αποδεικνύει ότι το ιστορικό ατυχημάτων στη θάλασσα βελτιώνεται συνεχώς, εν μέσω νέων μέτρων ασφαλείας και της αυστηροποίησης των κανονισμών και εντατικοποίησης των ελέγχων και επιθεωρήσεων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, ο αριθμός των πλοίων που δηλώθηκαν ως ολική απώλεια το 2020 περιορίστηκε στα 58 έναντι 132 το 2012, ενώ παράλληλα παρατηρήθηκε και μείωση των ατυχημάτων από 1.900 σε 1.500. Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι ο παγκόσμιος στόλος αυξάνεται συνεχώς κάθε χρόνο την τελευταία δεκαετία.
Συνολικά, τη δεκαετία 2012-2021 σημειώθηκαν 22.000 ατυχήματα κάθε είδους και 1.000 πλοία δηλώθηκαν ως «ολική απώλεια» (total loss). Την ίδια περίοδο, πραγματοποιήθηκαν 866.000 επιθεωρήσεις σε πλοία, με αποτέλεσμα 26.000 πλοία να κρατηθούν στα λιμάνια μέχρι να αποκαταστήσουν τις ελλείψεις σε θέματα ασφαλείας.
Η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας είναι ακόμη πιο θεαματική σε σύγκριση με παλαιότερες δεκαετίες. Είναι ενδεικτικό ότι στη δεκαετία του 1990 δηλώνονταν κάθε χρόνο ως «ολική απώλεια» περίπου 200 έως 300 πλοία, σε έναν στόλο 80.000 πλοίων (άνω των 100 gt), ενώ την τελευταία δεκαετία δηλώνονται, τον χρόνο, από 50 έως 100 πλοία ως «ολική απώλεια», με τον στόλο να βρίσκεται μεταξύ 120.000 στην αρχή της δεκαετίας και 130.000 πλοίων το 2021.
Οσον αφορά τις ανθρώπινες απώλειες, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη DNV, από το 2012 έως τα μέσα Αυγούστου 2021 «χάθηκαν» 2.340 άνθρωποι. Ωστόσο, μόνο στο τραγικό ατύχημα με τη βύθιση του επιβατηγού πλοίου «Don Fang Zhi Xing» στον ποταμό Yangtze της Κίνας το 2015 κατεγράφησαν 442 νεκροί και μόλις 12 διασωθέντες. Ο αριθμός των ανθρώπινων θυμάτων εξαρτάται πολλές φορές από τον αριθμό των επιβαινόντων, με τα επιβατηγά πλοία να εμφανίζουν τις μεγαλύτερες απώλειες.
Τα πιο «ζημιάρικα» την τελευταία δεκαετία είναι τα πλοία γενικού φορτίου (general cargo), απαριθμώντας 550 ατυχήματα σε ετήσια βάση τη δεκαετία 2012-2021, όταν στα Bulk Carriers κατεγράφησαν 314 ατυχήματα ανά έτος. Πολύ πιο ασφαλή τα δεξαμενόπλοια με μόλις 216 πλοία κατά μέσο όρο ανά έτος να έχουν εμπλακεί σε οποιουδήποτε είδους ατύχημα την ίδια δεκαετία, ενώ στα containerships τα ατυχήματα ανήλθαν στα 163 ανά έτος κατά μέσο όρο.
Στα επιβατηγά πλοία ο αριθμός των ατυχημάτων ανά έτος είναι μεγαλύτερος, στα 463 ανά χρονιά. Ανεξαρτήτως κατηγορίας πλοίου και κλάδου, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες ζημιές κατεγράφησαν σε πλοία μικρού μεγέθους. Μόνο το 7% των περιπτώσεων ατυχημάτων και ζημιών αφορά πλοία μεγαλύτερα των 50.000 gt. Επίσης οι μισές περιπτώσεις ατυχήματος αφορούν ζημιές στο κύτος και στις μηχανές.
Με βάση την ηλικία, σχεδόν οι μισές περιπτώσεις ατυχήματος μεταξύ των μικρότερων πλοίων αφορούν πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών, ενώ στα bulkers τα περισσότερα ατυχήματα αφορούν πλοία μεσαίου μεγέθους και ηλικίας μέχρι 15 ετών. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι ζημιές αφορούν πλοία νεότερης ηλικίας. Στα δεξαμενόπλοια, τέλος, τα ατυχήματα είναι ισομερώς κατανεμημένα σε όλες τις ηλικίες.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ