O Ήλιος ανέτειλε εχθές, ανέτειλε σήμερα, άρα θα ανατείλει και αύριο. Δεν μπορούμε να το αλλάξουμε αυτό. Όμως, είναι στο χέρι μας να διαμορφώσουμε, σε πολλές πτυχές της κοινωνίας, το τοπίο πάνω στο οποίο θα πέσει το φως του Ήλιου αύριο. Με αφορμή την ιδιότητά μου ως φοιτητής, θα επικεντρωθώ στο θέμα του Πανεπιστημίου και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αναβαθμίσει την κατάστασή του, βελτιώνοντας τη λειτουργικότητά του ως θεσμός της ελληνικής κοινωνίας.
Ξεκινώντας, το επίπεδο της μόρφωσης ως νοητική πράξη είναι πολύ υψηλό στα ελληνικά πανεπιστήμια το οποίο είναι ένα πολύ θετικό σημείο. Τα ζητήματα στα οποία υπάρχει περιθώριο βελτίωσης πηγάζουν κυρίως από αλληλεπίδρασή του Πανεπιστημίου με την πολιτεία και την κοινωνία ως μέρος ενός περίπλοκου δυναμικού συστήματος. Το γνωστότερο σε όλους μας πρόβλημα, το οποίο δεν περιορίζεται μόνο στα ΑΕΙ, είναι η υποχρηματοδότηση των εκπαιδευτικών θεσμών. Το πρόβλημα αυτό όμως είναι σοβαρότερο στις ανώτατες εκπαιδευτικές βαθμίδες καθώς απαιτείται μεγάλος προϋπολογισμός για την αγορά και τη συντήρηση εργαστηριακού εξοπλισμού και οργάνων που βοηθούν στην εξοικείωση των φοιτητών με τη σύγχρονη εργασιακή πραγματικότητα (Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές αλλά και ειδικότερες περιπτώσεις όπως προσομοιωτές γραφικού σχεδίου, συστήματα χημικής ανάλυσης, κ.α.), τα οποία είναι απαραίτητα για να μπορέσουν οι φοιτητές να κάνουν τις γνώσεις βίωμά τους και να μην είναι παθητικοί δέκτες αναμετάδοσης πληροφοριών.
Επίσης, ένα άλλο πρόβλημα που σχετίζεται άμεσα με την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η απορρόφηση των φοιτητών στην κοινωνία και ο επιτυχής διαμοιρασμός τους σε επαγγέλματα συναφή με τον τομέα των σπουδών τους. Για να επιτευχθεί αυτό, το κράτος μπορεί να λαμβάνει υπ’όψιν του τον αριθμό και την ιδιότητα των νέων αποφοίτων και να σχεδιάζει κάποιες ενέργειες με σκοπό την ένταξη ενός σημαντικού ποσοστού αυτών στο εργασιακό του δυναμικό. Επί παραδείγματι, η ενίσχυση του δευτερογενούς τομέα στην Ελλάδα, ο οποίος βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, θα επιφέρει την απορρόφηση πολλών αποφοίτων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (και όχι μόνο) καθώς και σημαντική οικονομική ανάπτυξη στη χώρα, η οποία βασίζεται κυρίως σε δραστηριότητες του πρωτογενούς και του τριτογενούς τομέα της οικονομίας.
Επίσης, ο μη κρατικός εργασιακός τομέας θα μπορούσε να εντατικοποιήσει την επικοινωνία του με το Πανεπιστήμιο ώστε, σε συνεργασία με το κράτος, να εξομαλύνει την μετάβαση των αποφοίτων στο επόμενο στάδιο της ζωής τους δηλαδή την επιτυχή απορρόφησή τους στο εργασιακό περιβάλλον. Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν ήδη γραφεία σε Πανεπιστημιακά τμήματα των οποίων η λειτουργία πρέπει να εντατικοποιηθεί με την διοργάνωση δράσεων όπως οι «Ημέρες Καριέρας».
Συμπερασματικά, για να επιτευχθεί μια αναβάθμιση του Πανεπιστημίου, πρέπει να αντιμετωπιστούν καίρια ζητήματα τα οποία το εμποδίζουν να λειτουργεί στο βέλτιστο δυνατό επίπεδο. Τα σημεία αυτά είναι κυρίως η υποχρηματοδότηση και η ανεπαρκής επικοινωνία με τις ανάγκες της αγοράς τα οποία μπορούν, εάν επιμεληθούν αποτελεσματικά, θα οδηγήσουν σε αισθητή βελτίωση της κατάστασης των ΑΕΙ καθώς και τον ρόλο που κατέχουν στην κοινωνία.
Ο Ηλίας Βάσσος είναι φοιτητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου
Latest News
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics
Με «ΑΡΙΣΤΑ» σε όλα τα Κριτήρια Αξιολόγησης πιστοποιήθηκε το ΕΚΠΑ
Για πρώτη φορά το ΕΚΠΑ πιστοποιήθηκε με «Άριστα» σε όλα τα κριτήρια που συνιστούν το πλαίσιο αξιολόγησης
Πού θα είναι το ΑΕΠ και ο πληθωρισμός το 2025-2026; - 22 οίκοι προβλέπουν την ελληνική οικονομία
Τις εκτιμήσεις οργανισμών, τραπεζών και οίκων αξιολόγησης για την ελληνική οικονομία το 2026 παρουσιάζει για πρώτη φορά η Focus Economics