«Ο Τουρισμός ήταν μία από τις πρώτες κοινωνικές δραστηριότητες που ανεστάλησαν παγκόσμια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αλλά η Ελλάδα και το 2020 και πολύ περισσότερο το 2021, εμφάνισε αξιοσημείωτη αντοχή ως αγαπημένος προορισμός ξένων επισκεπτών, κι αυτό δεν πρέπει να το προσπεράσουμε χωρίς να το αναλύσουμε» υπογράμμισε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας κατά την ομιλία του στη Βουλή επί του προϋπολογισμού 2022.
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η ταξιδιωτική κίνηση μέχρι τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε περισσότερο από 90% σε σχέση με το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις 140%, ενώ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 8,033 δις ευρώ, 5 δις παραπάνω από το αντίστοιχο πλεόνασμα του 2020 και όταν κλείσει το έτος θα δούμε ότι ξεπεράσαμε κατά πολύ τα 10 δις ευρώ. «Υπενθυμίζω ότι οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για έσοδα της τάξης των 5-6 δις ευρώ» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: »H μέση κατά κεφαλήν δαπάνη από τον κάθε επισκέπτη, φέτος αυξήθηκε πάνω από 20% με τον κάθε έναν να δαπανά παραπάνω από 600 ευρώ».
Ο υπουργός Τουρισμός υπογράμμισε, ότι στόχος για το 2022 καλώς εχόντων των πραγμάτων, είναι να πάμε σε ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. «Γι’ αυτό το λόγο από σήμερα τρέχει στο εξωτερικό η καμπάνια μας για τον χειμερινό τουρισμό. Θα ακολουθήσει η καμπάνια για τον εσωτερικό τουρισμό και μετά για το city break, ξεκινώντας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη».
Σύμφωνα με τον κ. Κικίλια η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει το 2022 από το Μάρτιο για όσους προορισμούς μπορούν, κυρίως λόγω κλίματος, να το υποστηρίξουν. Και με μεγάλη αισιοδοξία στις επαφές μας με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators, τις εταιρείες κρουαζιέρας, βλέπουμε αύξηση διαθεσιμότητας, πτήσεων, δρομολογίων και προορισμών.
«Θέλω να τονίσω από αυτό το βήμα, ότι στην Ελλάδα η αλυσίδα των ανθρώπων που στηρίζουν και δημιουργούν το τουριστικό προϊόν, το brand name «Greece», που είναι πέμπτο στον κόσμο, αρχίζει από τον αγρότη στο χωράφι και φτάνει ως τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο. Από την πίτα της μαμάς στην οικογενειακή ταβερνούλα ως την επέκταση του 5Gστη χώρα. Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών. Είναι μια δύσκολη, σύνθετη, αλλά εξαιρετικά δυναμική βιομηχανία εκατομμυρίων Ελλήνων που συγκλίνουν συνεργαζόμενοι και δημιουργούν ένα κορυφαίο παγκόσμιο προϊόν».
Ομιλία Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στη Βουλή επί του προϋπολογισμού 2022
Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω εξ’ αρχής να πω ότι αυτή η συζήτηση γίνεται μετά από δύο χρόνια παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης λόγω της Covid 19 και υπό τον φόβο του τι μπορεί να επιφέρει για τρίτη συνεχή χρονιά, μια ακόμη μετάλλαξη, η νέα μετάλλαξη του ιού.
Όλες οι χώρες, όπως και η Ελλάδα, προσαρμόζουν και αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις πολιτικές τους, ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας της οποίας – κακά τα ψέματα – κανείς δεν προϋπολόγισε την τόσο μεγάλη χρονική διάρκεια και κανείς δεν προϋπολόγισε τις επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς: Από την Υγεία των ανθρώπων που είναι πάνω απ’ όλα ως πιο απλή κοινωνική δραστηριότητα που διαταράχτηκε λόγω της πανδημίας.
Ο Τουρισμός ήταν μία από τις πρώτες κοινωνικές δραστηριότητες που ανεστάλησαν παγκόσμια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αλλά η Ελλάδα και το 2020 και πολύ περισσότερο το 2021, εμφάνισε αξιοσημείωτη αντοχή ως αγαπημένος προορισμός ξένων επισκεπτών, κι αυτό δεν πρέπει να το προσπεράσουμε χωρίς να το αναλύσουμε.
Η ταξιδιωτική κίνηση μέχρι τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε περισσότερο από 90% σε σχέση με το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις 140%, ενώ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 8,033 δις ευρώ, 5 δις παραπάνω από το αντίστοιχο πλεόνασμα του 2020 και όταν κλείσει το έτος θα δούμε ότι ξεπεράσαμε κατά πολύ τα 10 δις ευρώ. Υπενθυμίζω ότι οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για έσοδα της τάξης των 5-6 δις ευρώ.
H μέση κατά κεφαλήν δαπάνη από τον κάθε επισκέπτη, φέτος αυξήθηκε πάνω από 20% με τον κάθε έναν να δαπανά παραπάνω από 600 ευρώ.
Ποσοτικοί δείκτες, με δύο απτά και σαφή ποιοτικά χαρακτηριστικά: Πρώτον, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες πολίτες και δεύτερον, αύξηση του εισοδήματος για όλα τα επαγγέλματα τα οποία συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με το τουριστικό προϊόν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στόχος μας είναι το 2022 καλώς εχόντων των πραγμάτων, να πάμε σε ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό το λόγο από σήμερα τρέχει στο εξωτερικό η καμπάνια μας για τον χειμερινό τουρισμό. Θα ακολουθήσει η καμπάνια για τον εσωτερικό τουρισμό και μετά για το city break, ξεκινώντας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει το 2022 από το Μάρτιο για όσους προορισμούς μπορούν, κυρίως λόγω κλίματος, να το υποστηρίξουν. Και με μεγάλη αισιοδοξία στις επαφές μας με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators, τις εταιρείες κρουαζιέρας, βλέπουμε αύξηση διαθεσιμότητας, πτήσεων, δρομολογίων και προορισμών.
Γιατί μας προτιμούν οι ξένοι επισκέπτες; Πρώτος παράγοντας ο εμβολιασμός, δεύτερος παράγοντας η πεποίθηση ότι έρχονται σε μια ασφαλή ευρωπαϊκή χώρα, τρίτος παράγοντας η διαφορετική τουριστική εμπειρία που προσφέρει η Ελλάδα.
Εκατοντάδες μικροί τουριστικοί παράδεισοι διάσπαρτοι σε δεκάδες νησιά, εκατοντάδες παραθαλάσσιες περιοχές, μικρά χωριά, ταβερνάκια, οικογενειακές μονάδες, διατηρητέοι οικισμοί, πολυτελείς πεντάστερες μονάδες και εξαιρετικά gourmet εστιατόρια, τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, δημιούργησαν ένα εξαιρετικά ελκυστικό πλέγμα φτιαγμένο πάνω στο ανθρώπινο μέτρο όχι στη μαζικότητα και την απρόσωπη εξυπηρέτηση.
Αναδείχθηκε λοιπόν το τεράστιο πλεονέκτημα των εκατοντάδων διαφορετικών προορισμών της Ελλάδας, αλλά για εντελώς διαφορετικό λόγο απ’ ότι πριν από την πανδημία: Το μικρό, φιλικό, γραφικό ή πολυτελές έγινε ΚΑΙ ασφαλές για όσους εύλογα αναζητούν συνθήκες κατά το δυνατόν ελεγχόμενες. Κι αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε και να το εντάξουμε στον ευρύτερο στρατηγικό μας σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού.
Όπως εντάξαμε ήδη την προβολή και την ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών, την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη Θεσσαλονίκη ως home port και hub, το project Digital Nomads και πάνω απ’ όλα τον μεγάλο στόχο και κύρια στρατηγική της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τη βιωσιμότητα με σεβασμό στο περιβάλλον – green and blue tourism.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω να τονίσω από αυτό το βήμα, ότι στην Ελλάδα η αλυσίδα των ανθρώπων που στηρίζουν και δημιουργούν το τουριστικό προϊόν, το brand name «Greece», που είναι πέμπτο στον κόσμο, αρχίζει από τον αγρότη στο χωράφι και φτάνει ως τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο. Από την πίτα της μαμάς στην οικογενειακή ταβερνούλα ως την επέκταση του 5Gστη χώρα.
Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών. Είναι μια δύσκολη, σύνθετη, αλλά εξαιρετικά δυναμική βιομηχανία εκατομμυρίων Ελλήνων που συγκλίνουν συνεργαζόμενοι και δημιουργούν ένα κορυφαίο παγκόσμιο προϊόν.
Και όλοι αυτοί, οι πολλοί, είναι η πραγματική ραχοκοκαλιά της Τουριστικής Οικονομίας και θα σας έλεγα και της Ελληνικής Οικονομίας συνολικά.
Πίσω από τους αριθμούς στους ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν οι άνθρωποι που την δημιουργούν: σκληρά εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που εδώ και 10 χρόνια δοκιμάστηκαν σκληρά από την οικονομική κρίση, τους υπέρογκους φόρους, την αδυναμία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό. Πολλοί βίωσαν την ανεργία, οι περισσότεροι είδαν μείωση του εισοδήματός τους και όλοι πάλεψαν να επιβιώσουν της κρίσης. Η παγκόσμια υγειονομική κρίση βρήκε την κοινωνία μας με μειωμένες αντοχές μετά από τόσα χρόνια πίεσης, κλόνισε την αισιοδοξία όλων για το αύριο, δημιούργησε νέες αβεβαιότητες.
Σε αυτές τις αβεβαιότητες πρέπει να απαντήσουμε με καθαρές και αποφασιστικές πολιτικές που θα έχουν έναν και μόνο στόχο: Την αποκατάσταση της δύναμης της λεγόμενης μεσαίας τάξης, των πολλών, όσων διαχρονικά δημιούργησαν και δημιουργούν πραγματικό πλούτο και αξία στον τόπο, με τη δουλειά τους, τις επιχειρήσεις τους, τα προϊόντα τους, τις σπουδές και τις δεξιότητές τους, την εργατικότητα και το φιλότιμό τους.
Σε αυτούς πρέπει να επενδύσουμε για να τους στηρίξουμε, αλλά και για να δημιουργήσουμε ένα Κράτος με ισχυρές οικονομικές βάσεις.
Ο μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) με επενδυτικό μεταρρυθμιστικό πρόσημο, έχει πυλώνα την «βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάκαμψη», αναγνωρίζοντας σαφώς το πρόβλημα από τη συνεχώς διευρυνόμενη οικονομική ανισότητα, τόσο μεταξύ των χωρών όσο και μέσα στις κοινωνίες μας. Και το εγκεκριμένο ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης με πόρους άνω των 30 δις, συνιστά μια μοναδική ευκαιρία ουσιαστικού μετασχηματισμού και ισχυρής ανάπτυξης της οικονομίας μας την επόμενη πενταετία.
Ευκαιρία που αν αξιοποιηθεί και εφαρμοστεί σωστά, χωρίς καθυστερήσεις και με βαθύ αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πραγματικούς δικαιούχους, δηλαδή τους Έλληνες πολίτες, θα μπορέσουμε να πούμε ότι σαν πολιτική τάξη και σαν οργανωμένη Πολιτεία, δικαιώσαμε επιτέλους την εμπιστοσύνη αυτού του κόσμου που δοκιμάζεται σκληρά για χρόνια.
Είναι προφανές και αυταπόδεικτο ότι στηρίζω με όλες μου τις δυνάμεις τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή και προτρέπω όλους να ψηφίσουν και να στηρίξουν αυτό που αποτελεί ένα αναπτυξιακό, μεταρρυθμιστικό εργαλείο, το οποίο μπορεί και πρέπει να πάει τη χώρα μπροστά.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Latest News
Έρχονται αυστηρές προδιαγραφές για τα Airbnb - Η ρύθμιση «κλειδί» και η ανατροπή στις μισθώσεις
Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου αφορούν στα καταλύματα τύπου Airbnb και όχι τους κοινόχρηστους χώρους
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW