«Ο Τουρισμός ήταν μία από τις πρώτες κοινωνικές δραστηριότητες που ανεστάλησαν παγκόσμια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αλλά η Ελλάδα και το 2020 και πολύ περισσότερο το 2021, εμφάνισε αξιοσημείωτη αντοχή ως αγαπημένος προορισμός ξένων επισκεπτών, κι αυτό δεν πρέπει να το προσπεράσουμε χωρίς να το αναλύσουμε» υπογράμμισε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας κατά την ομιλία του στη Βουλή επί του προϋπολογισμού 2022.
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η ταξιδιωτική κίνηση μέχρι τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε περισσότερο από 90% σε σχέση με το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις 140%, ενώ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 8,033 δις ευρώ, 5 δις παραπάνω από το αντίστοιχο πλεόνασμα του 2020 και όταν κλείσει το έτος θα δούμε ότι ξεπεράσαμε κατά πολύ τα 10 δις ευρώ. «Υπενθυμίζω ότι οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για έσοδα της τάξης των 5-6 δις ευρώ» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: »H μέση κατά κεφαλήν δαπάνη από τον κάθε επισκέπτη, φέτος αυξήθηκε πάνω από 20% με τον κάθε έναν να δαπανά παραπάνω από 600 ευρώ».
Ο υπουργός Τουρισμός υπογράμμισε, ότι στόχος για το 2022 καλώς εχόντων των πραγμάτων, είναι να πάμε σε ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. «Γι’ αυτό το λόγο από σήμερα τρέχει στο εξωτερικό η καμπάνια μας για τον χειμερινό τουρισμό. Θα ακολουθήσει η καμπάνια για τον εσωτερικό τουρισμό και μετά για το city break, ξεκινώντας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη».
Σύμφωνα με τον κ. Κικίλια η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει το 2022 από το Μάρτιο για όσους προορισμούς μπορούν, κυρίως λόγω κλίματος, να το υποστηρίξουν. Και με μεγάλη αισιοδοξία στις επαφές μας με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators, τις εταιρείες κρουαζιέρας, βλέπουμε αύξηση διαθεσιμότητας, πτήσεων, δρομολογίων και προορισμών.
«Θέλω να τονίσω από αυτό το βήμα, ότι στην Ελλάδα η αλυσίδα των ανθρώπων που στηρίζουν και δημιουργούν το τουριστικό προϊόν, το brand name «Greece», που είναι πέμπτο στον κόσμο, αρχίζει από τον αγρότη στο χωράφι και φτάνει ως τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο. Από την πίτα της μαμάς στην οικογενειακή ταβερνούλα ως την επέκταση του 5Gστη χώρα. Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών. Είναι μια δύσκολη, σύνθετη, αλλά εξαιρετικά δυναμική βιομηχανία εκατομμυρίων Ελλήνων που συγκλίνουν συνεργαζόμενοι και δημιουργούν ένα κορυφαίο παγκόσμιο προϊόν».
Ομιλία Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στη Βουλή επί του προϋπολογισμού 2022
Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω εξ’ αρχής να πω ότι αυτή η συζήτηση γίνεται μετά από δύο χρόνια παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης λόγω της Covid 19 και υπό τον φόβο του τι μπορεί να επιφέρει για τρίτη συνεχή χρονιά, μια ακόμη μετάλλαξη, η νέα μετάλλαξη του ιού.
Όλες οι χώρες, όπως και η Ελλάδα, προσαρμόζουν και αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις πολιτικές τους, ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας της οποίας – κακά τα ψέματα – κανείς δεν προϋπολόγισε την τόσο μεγάλη χρονική διάρκεια και κανείς δεν προϋπολόγισε τις επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς: Από την Υγεία των ανθρώπων που είναι πάνω απ’ όλα ως πιο απλή κοινωνική δραστηριότητα που διαταράχτηκε λόγω της πανδημίας.
Ο Τουρισμός ήταν μία από τις πρώτες κοινωνικές δραστηριότητες που ανεστάλησαν παγκόσμια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αλλά η Ελλάδα και το 2020 και πολύ περισσότερο το 2021, εμφάνισε αξιοσημείωτη αντοχή ως αγαπημένος προορισμός ξένων επισκεπτών, κι αυτό δεν πρέπει να το προσπεράσουμε χωρίς να το αναλύσουμε.
Η ταξιδιωτική κίνηση μέχρι τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε περισσότερο από 90% σε σχέση με το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις 140%, ενώ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 8,033 δις ευρώ, 5 δις παραπάνω από το αντίστοιχο πλεόνασμα του 2020 και όταν κλείσει το έτος θα δούμε ότι ξεπεράσαμε κατά πολύ τα 10 δις ευρώ. Υπενθυμίζω ότι οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για έσοδα της τάξης των 5-6 δις ευρώ.
H μέση κατά κεφαλήν δαπάνη από τον κάθε επισκέπτη, φέτος αυξήθηκε πάνω από 20% με τον κάθε έναν να δαπανά παραπάνω από 600 ευρώ.
Ποσοτικοί δείκτες, με δύο απτά και σαφή ποιοτικά χαρακτηριστικά: Πρώτον, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες πολίτες και δεύτερον, αύξηση του εισοδήματος για όλα τα επαγγέλματα τα οποία συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με το τουριστικό προϊόν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στόχος μας είναι το 2022 καλώς εχόντων των πραγμάτων, να πάμε σε ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό το λόγο από σήμερα τρέχει στο εξωτερικό η καμπάνια μας για τον χειμερινό τουρισμό. Θα ακολουθήσει η καμπάνια για τον εσωτερικό τουρισμό και μετά για το city break, ξεκινώντας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει το 2022 από το Μάρτιο για όσους προορισμούς μπορούν, κυρίως λόγω κλίματος, να το υποστηρίξουν. Και με μεγάλη αισιοδοξία στις επαφές μας με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators, τις εταιρείες κρουαζιέρας, βλέπουμε αύξηση διαθεσιμότητας, πτήσεων, δρομολογίων και προορισμών.
Γιατί μας προτιμούν οι ξένοι επισκέπτες; Πρώτος παράγοντας ο εμβολιασμός, δεύτερος παράγοντας η πεποίθηση ότι έρχονται σε μια ασφαλή ευρωπαϊκή χώρα, τρίτος παράγοντας η διαφορετική τουριστική εμπειρία που προσφέρει η Ελλάδα.
Εκατοντάδες μικροί τουριστικοί παράδεισοι διάσπαρτοι σε δεκάδες νησιά, εκατοντάδες παραθαλάσσιες περιοχές, μικρά χωριά, ταβερνάκια, οικογενειακές μονάδες, διατηρητέοι οικισμοί, πολυτελείς πεντάστερες μονάδες και εξαιρετικά gourmet εστιατόρια, τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, δημιούργησαν ένα εξαιρετικά ελκυστικό πλέγμα φτιαγμένο πάνω στο ανθρώπινο μέτρο όχι στη μαζικότητα και την απρόσωπη εξυπηρέτηση.
Αναδείχθηκε λοιπόν το τεράστιο πλεονέκτημα των εκατοντάδων διαφορετικών προορισμών της Ελλάδας, αλλά για εντελώς διαφορετικό λόγο απ’ ότι πριν από την πανδημία: Το μικρό, φιλικό, γραφικό ή πολυτελές έγινε ΚΑΙ ασφαλές για όσους εύλογα αναζητούν συνθήκες κατά το δυνατόν ελεγχόμενες. Κι αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε και να το εντάξουμε στον ευρύτερο στρατηγικό μας σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού.
Όπως εντάξαμε ήδη την προβολή και την ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών, την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη Θεσσαλονίκη ως home port και hub, το project Digital Nomads και πάνω απ’ όλα τον μεγάλο στόχο και κύρια στρατηγική της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τη βιωσιμότητα με σεβασμό στο περιβάλλον – green and blue tourism.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω να τονίσω από αυτό το βήμα, ότι στην Ελλάδα η αλυσίδα των ανθρώπων που στηρίζουν και δημιουργούν το τουριστικό προϊόν, το brand name «Greece», που είναι πέμπτο στον κόσμο, αρχίζει από τον αγρότη στο χωράφι και φτάνει ως τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο. Από την πίτα της μαμάς στην οικογενειακή ταβερνούλα ως την επέκταση του 5Gστη χώρα.
Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών. Είναι μια δύσκολη, σύνθετη, αλλά εξαιρετικά δυναμική βιομηχανία εκατομμυρίων Ελλήνων που συγκλίνουν συνεργαζόμενοι και δημιουργούν ένα κορυφαίο παγκόσμιο προϊόν.
Και όλοι αυτοί, οι πολλοί, είναι η πραγματική ραχοκοκαλιά της Τουριστικής Οικονομίας και θα σας έλεγα και της Ελληνικής Οικονομίας συνολικά.
Πίσω από τους αριθμούς στους ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν οι άνθρωποι που την δημιουργούν: σκληρά εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που εδώ και 10 χρόνια δοκιμάστηκαν σκληρά από την οικονομική κρίση, τους υπέρογκους φόρους, την αδυναμία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό. Πολλοί βίωσαν την ανεργία, οι περισσότεροι είδαν μείωση του εισοδήματός τους και όλοι πάλεψαν να επιβιώσουν της κρίσης. Η παγκόσμια υγειονομική κρίση βρήκε την κοινωνία μας με μειωμένες αντοχές μετά από τόσα χρόνια πίεσης, κλόνισε την αισιοδοξία όλων για το αύριο, δημιούργησε νέες αβεβαιότητες.
Σε αυτές τις αβεβαιότητες πρέπει να απαντήσουμε με καθαρές και αποφασιστικές πολιτικές που θα έχουν έναν και μόνο στόχο: Την αποκατάσταση της δύναμης της λεγόμενης μεσαίας τάξης, των πολλών, όσων διαχρονικά δημιούργησαν και δημιουργούν πραγματικό πλούτο και αξία στον τόπο, με τη δουλειά τους, τις επιχειρήσεις τους, τα προϊόντα τους, τις σπουδές και τις δεξιότητές τους, την εργατικότητα και το φιλότιμό τους.
Σε αυτούς πρέπει να επενδύσουμε για να τους στηρίξουμε, αλλά και για να δημιουργήσουμε ένα Κράτος με ισχυρές οικονομικές βάσεις.
Ο μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) με επενδυτικό μεταρρυθμιστικό πρόσημο, έχει πυλώνα την «βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάκαμψη», αναγνωρίζοντας σαφώς το πρόβλημα από τη συνεχώς διευρυνόμενη οικονομική ανισότητα, τόσο μεταξύ των χωρών όσο και μέσα στις κοινωνίες μας. Και το εγκεκριμένο ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης με πόρους άνω των 30 δις, συνιστά μια μοναδική ευκαιρία ουσιαστικού μετασχηματισμού και ισχυρής ανάπτυξης της οικονομίας μας την επόμενη πενταετία.
Ευκαιρία που αν αξιοποιηθεί και εφαρμοστεί σωστά, χωρίς καθυστερήσεις και με βαθύ αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πραγματικούς δικαιούχους, δηλαδή τους Έλληνες πολίτες, θα μπορέσουμε να πούμε ότι σαν πολιτική τάξη και σαν οργανωμένη Πολιτεία, δικαιώσαμε επιτέλους την εμπιστοσύνη αυτού του κόσμου που δοκιμάζεται σκληρά για χρόνια.
Είναι προφανές και αυταπόδεικτο ότι στηρίζω με όλες μου τις δυνάμεις τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή και προτρέπω όλους να ψηφίσουν και να στηρίξουν αυτό που αποτελεί ένα αναπτυξιακό, μεταρρυθμιστικό εργαλείο, το οποίο μπορεί και πρέπει να πάει τη χώρα μπροστά.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Latest News
Συνάντηση Όλ. Κεφαλογιάννη με τον Βρετανό ομόλογό της Sir Chris Bryant στο Λονδίνο
Η Κεφαλογιάννη έθεσε και το θέμα επιστροφής και επανένωσης των γλυπτών του Παρθενώνα, που περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του ομολόγου της
Αυξημένη κατά 10% η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» τον Οκτώβριο
Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν κατά 7,4% και 11,1% τα αντίστοιχα περυσινά μεγέθη, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΔΑΑ
Ξενοδοχεία δύο ταχυτήτων δείχνουν έσοδα και πληρότητες
Έρευνα της GBR Consulting φανερώνει την ψαλίδα εσόδων και πληρότητας ανάμεσα στα ξενοδοχεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας
Σε πτωτική πορεία για 5ο μήνα η πληρότητα στα ξενοδοχεία - Σημαντική αύξηση τιμών [γραφήματα]
Η πορεία στα ξενοδοχεία στην Αθήνα αναδεικνύει σημαντικές τάσεις και προκλήσεις - Πώς διαμορφώνεται η μέση τιμή δωματίου
Έσπασε τα κοντέρ το λιμάνι του Ηρακλείου: Πάνω από μισό εκατ. οι επιβάτες κρουαζιέρας
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου καταγράφει νέο ιστορικό ρεκόρ επισκεψιμότητας από την κρουαζιέρα για το 2024
Το ελληνικό νησί ανάμεσα στα 100 πιο όμορφα
Τι αποκαλύπτει ο ετήσιος κατάλογος που δημοσίευσε το Business Insider
«Η Ελλάδα διαθέτει ισχυρά ατού» - Ο Θεοχάρης για τη θέση του ΓΓ του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού
Στην ισχύ του πρωταγωνιστή στην τουριστική αγορά της νοτιοανατολικής Ευρώπης-Μεσογείου αναφέρθηκε ο Χάρης Θεοχάρης
Πόσο κοστίζει η διανυκτέρευση στα ξενοδοχεία της Αθήνας [γραφήματα]
Στα ύψη εκτοξεύτηκαν και οι πληρότητες στα ξενοδοχεία - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων
Πώς απαντά η κρουαζιέρα στον υπερτουρισμό - Οι επενδύσεις σε θέρετρα και τα ιδιωτικά νησιά
Η κρουαζιέρα ρίχνει δισεκατομμύρια δολάρια σε νέα δημοφιλή θερέτρα - Η αύξηση της επιβατικής κίνησης και ο ρόλος του Airbnb
Η κλιματική αλλαγή διευρύνει την τουριστική σεζόν στην Κρήτη
Πολλά ξενοδοχεία στο Ρέθυμνο θα μείνουν ανοιχτά μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τουρισμό στην Κρήτη