![Σε διαφορετική ρότα τα δεξαμενόπλοια VLCC και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers)](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/lng-carrier-main.jpg)
Αντίθετες ρότες χάραξαν στη διάρκεια της πανδημίας τα πολύ μεγαλά δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικου αερίου (LNG Carriers).
Σύμφωνα με την VesselsValue από τον Απρίλιο του 2020, η αγορά των VLCC παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα λόγω της υψηλής προσφοράς πλοίων και της μειωμένης ζήτησης για πετρέλαιο, ενώ η αγορά των LNG Carriers κατέγραψε νέα ρεκόρ ναύλων, στην spot αγορά.
Ειδκότερα στα VLCC τα κέρδη στην spot αγορά, έφθασαν στο χαμηλό των -6.779 δολ/ημέρα τον Μάρτιο του 2021, καθώς τα VLCC όπως και άλλοι κλάδοι μεταφοράς αργού δεν είχαν την ζήτηση.
Πριν όμως από αυτό την άνοιξη του 2020 ένας πόλεμος τιμών πετρελαίου μεταξύ της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας είχε ως αποτέλεσμα η προσφορά πετρελαίου να υπερτερεί σημαντικά της ζήτησης και να αυξηθεί η ζήτηση για πλωτή αποθήκευση. Αυτό «έστειλε» τα κέρδη των VLCC στα 264.000 δολ/ημέρα τον Μάρτιο του 2020. Στη συνέχεια, αυτοί οι ναύλοι μειώθηκαν κατακόρυφα μετά τη συμφωνία μείωσης της παραγωγής του ΟΠΕΚ και η καταναλωτική ζήτηση έφτασε στο χαμηλό ρεκόρ που προκάλεσε ο Covid-19. Τα κέρδη δεν ανέκαμψαν ιδιαίτερα από τότε
Επίσης οι αξίες των VLCC ακολούθησαν την άνοδο και πτώση των ναύλων. Ένα VLCC ηλικίας πέντε ετών είδε την αξία του να μειώνεται από 75,39 εκατ. δολ το 2019 σε 62,47 εκατ. δολ το 2020, μια μείωση κατά 17,1%, λογω της πανδημίας και την εμφάνιση της μετάλλαξης Delta. Ωστόσο, καθώς η πανδημία υποχωρούσε οι τιμές των VLCC αυξάνονταν. Το ίδιο πλοίο είδε την αξία του να αυξάνεται κατά 14% από 62,47 εκατ. δολ σε 71,57 εκατ. δολ από αυτήν την περίοδο πέρυσι.
Επίσης η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες (S&P) VLCC ήταν ικανοποιητική το 2021 καθώς 77 VLCC έχουν ήδη αλλάξει χέρια μέχρι στιγμής φέτος από 70 το 2020, 46 το 2019 και 35 το 2018.
Η σημαντική δραστηριότητα S&P συνέβαλε επίσης στην πρόσφατη ισχυροποίηση των τιμών VLCC. Μερικές αξιοσημείωτες πωλήσεις από το 2021 αφορούν τα Nissos Antiparos και Nissos Santorini (319.000 DWT, Ιούλιος 2019, Hyundai Heavy Ind.) από την Okeanis Eco Tankers στην Frontline Ltd. για 90 εκατ. δολ έκαστο τον περασμένο Ιούνιο. Πιο πρόσφατα, τον Οκτώβριο, είδαμε τη International Seaways να αποχωρίζεται έξι VLCC σε 10ετή ναύλωση γυμνού σκάφους για ένα σύνολο 375 εκατ. δολ.
Τα παραπάνω δίνουν μια τάση για ενδυνάμωση της αγοράς στο μέλλον με τους κορυφαίους πλοιοκτήτες VLCC στον κόσμο τους Έλληνες και Κινέζους να ελπίζουν σε κάτι καλύτερο. Οι Έλληνες και οι Κινέζοι ελέγχουν 458 από τα 915 εν λειτουργία VLCC με τους δύο κορυφαίους πλοιοκτήτες να είναι η China VLCC και η Maran Tankers, με 53 και 41 πλοία αντίστοιχα.
Τέλος να σημειωθεί ότι στάλθηκαν στα διαλυτήρια 10 VLCC ενώ τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 30 VLCC με τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές Central Mare και Maran Tankers να έχουν από τέσσερις η κάθε μία, σύμφωνα με την VesselsValue. Συνολικά υπάρχουν 75 VLCC σε παραγγελία επί του παρόντος, που αντιπροσωπεύουν 22,7 εκατομμύρια DWT σε χωρητικότητα. Η μελλοντική ανάπτυξη του στόλου φαίνεται θετική με τις προσθήκες να υπερβαίνουν κατά πολύ τα τρέχοντα ποσοστά διάλυσης. Η μέση ηλικία του εν λειτουργία στόλου είναι μόλις 9,7 ετη, σηματοδοτώντας έναν υγιή τομέα VLCC.
Για την πλήρη αντικατάσταση του πετρελαίου και του άνθρακα, που ευθύνονται για τις εκπομπές CO2, θα απαιτηθεί μια παγκόσμια μετάβαση σε πράσινες πηγές ενέργειας, σημειώνει η VesselsValue και προσθέτει ότι βραχυπρόθεσμα, αυτό φαίνεται μη ρεαλιστικό. Ετσι εξηγείται και η προβλεπόμενη αύξηση του στόλου των VLCC. Με τις τιμές των Tankers να αναμένεται να επιστρέψουν μαζί με την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου εκ μέρους των καταναλωτών, οι αξίες αυτών των πλοίων πιθανότατα θα ακολουθήσουν. Ως εκ τούτου, μπορούμε να αναμένουμε ότι οι μεταφορείς πετρελαίου όπως τα VLCC έχουν μέλλον στη διανομή του προϊόντος παγκοσμίως, με το πετρέλαιο να εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας για την τρέχουσα κατανάλωση ενέργειας, συμπεραίνει η VesselsValue.
LNG
Στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου η spot αγορά έφτασε το 2021 στα 230.000 δολ/ημέρα τον προηγούμενο Ιανουάριο, καθώς η Ευρώπη εξάντλησε τα αποθέματά της σε φυσικό αέριο και άρχισε να εισάγει. Ωστόσο, από τον Νοέμβριο, η ίδια αγορά spot βρίσκεται σε υψηλό τριετίας στα 424.000 δολ/ημέρα. Αυτό αντιπροσωπεύει μια εκπληκτική αύξηση 84% και εξακολουθεί να αυξάνεται.
Όπως και με τα VLCC, οι αυξήσεις στα κέρδη οδήγησαν σε αυξήσεις στις αξίες για αυτά τα πλοία. Το 2020 ένα πλοίο LNG ηλικίας πέντε ετών είχε αξία 131,31 εκατ. δολ, αλλά το 2021 αυτό αυξήθηκε σε 152,74 εκατ. δολ, σημειώνοντας αύξηση 16,3%.
Αυτά τα κέρδη και οι αξίες ρεκόρ έρχονται εν μέσω μιας συνεχιζόμενης παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Μια τέλεια καταιγίδα αναξιόπιστων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μείωσηw της προσφοράς LNG από τους μεγαλύτερους παραγωγούς του πλανήτη και συνθήκες πολύ κρύου, οδήγησαν στη μείωση των ευρωπαϊκών αποθεμάτων, με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του LNG. Η απροθυμία της Γερμανίας να εγκρίνει τον αγωγό Nord Stream 2 από τη Ρωσία, ενθάρρυνε περαιτέρω την άνοδο των τιμών στην Ευρώπη.
Αυτό έρχεται ως ευπρόσδεκτη είδηση για ορισμένους από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες του κλάδου, καθώς τα κέρδη δεν ήταν ποτέ καλύτερα και οι τιμές του στόλου έχουν εκτοξευθεί. Ελλάδα και η Ιαπωνία πρωτοστατούν ως προς τον αριθμό των πλοίων και την αξία του ενεργητικού. Υπάρχουν 142 ιαπωνικά πλοία LNG στο νερό, αξίας 18,4 δισεκατομμυρίων δολ. Η Ελλάδα, εν τω μεταξύ, διαθέτει 115 πλοία, αλλά κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αξίας με στόλο αξίας 19,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όσον αφορά την ανάπτυξη του στόλου, οι προοπτικές είναι θετικές για τους μεταφορείς LNG. Το βιβλίο παραγγελιών έχει επεκταθεί πολύ τα τελευταία πέντε χρόνια, από οκτώ παραγγελίες νεότευκτων το 2016 σε 73 μέχρι στιγμής το 2021. Αυτό, όταν συνδυάζεται με μονοψήφιες πωλήσεις προς τα διαλυτήρια από έτος σε έτος αποτελεί ένα καλό οιωνό όσον αφορά την αύξηση του στόλου. Συνολικά 172 πλοία πρόκειται να παραδοθούν τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Το LNG θεωρείται από πολλούς ως λύση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, ενώ περιμένουν να ωριμάσουν και να καταστούν βιώσιμες πιο πράσινες πηγές ενέργειας σε κλίμακα όπως αυτή των υδρογονανθράκων. Τα πλοία με καύσιμο LNG γίνονται όλο και πιο περιζήτητα. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες αποτελούν βασικό στοιχείο στην αύξηση του μεγέθους του στόλου LNG. Αυτά τα πλοία φαίνεται να έχουν ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον, καθώς το φυσικό αέριο είναι μια πολύ πιο καθαρή μέθοδος παραγωγής ενέργειας. Με μια υγιή υποδομή που το στηρίζει, το LNG παρέχει μια ισχυρή βραχυπρόθεσμη μέθοδο μείωσης της παραγωγής άνθρακα εν αναμονή των πράσινων πηγών ενέργειας, αναφέρει η VesselsValue.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Αύξηση παγκόσμιων πωλήσεων στα ναυτιλιακά καύσιμα το 2024 λόγω εκτροπής από Αφρική](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/container-ship-6631117_1280-1-600x400.jpg)
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τις πωλήσεις καυσίμων πλοίων το 2024
Οι εκτροπές των διαδρομών έξω από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν πράγματι αυξήσει τη χιλιομετρική απόσταση λόγω μακρύτερων διαδρομών
![Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-1-600x315.jpg)
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση