Τα οικονομικά κίνητρα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για την ηλεκτροκίνηση έχουν δώσει μια επιπλέον ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς οι καταναλωτές στη «Γηραιά Ήπειρο» αγοράζουν σε καλύτερες τιμές τα ηλεκτρικά τους οχήματα. Η τάση είναι τόσο έντονη που πέρυσι η Ευρώπη ξεπέρασε στις πωλήσεις την Κίνα, καταγράφοντας αύξηση 43%.
Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα κίνητρα αγοράς για ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να διαφέρουν ανά χώρα. Φέτος, 17 χώρες προσφέρουν κίνητρα αγοράς από τις 20 που έδιναν κίνητρα το 2020. Αυτό σημαίνει ότι 10 κράτη μέλη της ΕΕ δεν παρέχουν, προς το παρόν, κανένα κίνητρο αγοράς για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ποιες χώρες δεν δίνουν κίνητρα
Οι χώρες που δεν δίνουν κίνητρα είναι το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Τσεχία, η Δανία, η Εσθονία, η Λετονία, η Μάλτα, η Πολωνία κι η Σλοβακία. Οι κατασκευαστές λένε ότι τα κίνητρα ήταν αυτά που οδήγησαν σε μια έκρηξη πωλήσεων, παρά τα περιοριστικά μέτρα και την πανδημία που πλήττει όλους τους τομείς της οικονομίας. Ήρθαν την κατάλληλη στιγμή, ενεργοποιώντας τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση. Αποτέλεσε και το έναυσμα των αυτοκινητοβιομηχανιών για ν’ αυξήσουν τις παραγωγές ηλεκτρικών οχημάτων και να βγάλουν στην αγορά δεκάδες καινούρια μοντέλα.
Οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν μπαταρίες και προσφέρουν κάποια ηλεκτρικά χιλιόμετρα αυτονομίας (plug-in hybrid) στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 137% σε 1,4 εκατ. οχήματα πέρυσι, ξεπερνώντας την Κίνα, η οποία σημείωσε και αυτή αύξηση 12% σε 1,3 εκατ. και στις ΗΠΑ, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν 4% αγγίζοντας τα 328.000 οχήματα.
Οι προκλήσεις και τα προβλήματα της ηλεκτροκίνησης
Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν ότι οι επιδοτήσεις θα έχουν μόνο βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο και πως η ανάπτυξη των μεριδίων πωλήσεων θα πρέπει να συνοδευτεί από την παράλληλα αύξηση των υποδομών, ενώ θα πρέπει να βρεθούν λύσεις στην ανακύκλωση των μπαταριών και στη συνολική μείωση του αποτυπώματος των αυτοκινήτων.
Σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς τις επιδοτήσεις είναι ακριβά σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όσο προχωράει η τεχνολογία τόσο οι τιμές της μπαταρίας θα μειώνονται, ενώ οι νέες τεχνολογίες, η μεγαλύτερη κλίμακα παραγωγής και ο ανταγωνισμός θα συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση.
Από την άλλη, η μείωση των ορίων εκπομπών ρύπων δεν αφήνει πολλά περιθώρια επιλογών στις αυτοκινητοβιομηχανίες, όπου η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μονόδρομο. Γιατί, αν δεν καταφέρουν να μειώσουν τους ρύπους, τότε θα βρεθούν αντιμέτωπες με βαριά πρόστιμα που θα τις επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και σε πολλές περιπτώσεις θα κλονίσει ακόμη και τη βιωσιμότητά τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων