Λαμβάνοντας μια ολοένα και πιο σημαντική θέση στην καθημερινή μας ζωή, οι επιχειρήσεις ψηφιακής τεχνολογίας έχουν αυξήσει τον περιβαλλοντικό αντίκτυπό τους και έχουν συνειδητοποιήσει την κοινωνική τους ευθύνη.

Σε τάξεις μεγέθους, η ψηφιακή τεχνολογία αντιπροσωπεύει μεταξύ 6% και 10% της παγκόσμιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και 4% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Από το 2007, έχουν πουληθεί 10 δισεκατομμύρια κινητά τηλέφωνα και υπάρχουν 8,9 συσκευές ανά άτομο το 2021 στη Δυτική Ευρώπη.

Από κοινωνική σκοπιά, ο τομέας είναι μια κινητήρια δύναμη για την απασχόληση, αλλά προσπαθεί να επιτύχει την ισότητα των δύο φύλων. Σήμερα, λιγότερο από το 27% των εργαζομένων σε αυτή τη δραστηριότητα στη Γαλλία είναι γυναίκες. Ενώ οι προκλήσεις είναι πολλές, ο τομέας έχει συνειδητοποιήσει την υπευθυνότητά του και έχει καταβάλει, σημαντικές προσπάθειες για ριζικό μετασχηματισμό.

Οι καταναλωτές δεν ανέχονται πλέον το «green washing» ή το «social washing» και η εποχή της κατανομής των μικρών μέτρων σε πολλά θέματα έχει περάσει (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, ο κίνδυνος του greenwashing, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 09/07/2021). Η εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ) πρέπει πλέον να ενσωματωθεί στο νέο λειτουργικό μοντέλο της επιχείρισης.

Σίγουρα βλέπουμε να επέρχονται μεγάλες αλλαγές, με τις επιχειρήσεις να βρίσκονται υπό αυξανόμενη πίεση για να επιδείξουν μεγαλύτερη δέσμευση για μακροπρόθεσμη, βιώσιμη δημιουργία αξίας, που ενσωματώνει τις ευρύτερες απαιτήσεις των ανθρώπων και του πλανήτη.

Η επιχείρηση ως τρόπος προσωπικής ολοκλήρωσης

Στο πλαίσιο αυτό, μια επιχείρηση τεχνολογίας πρέπει να οδηγήσει έναν ολιστικό μετασχηματισμό. Από το νερό μέχρι τα απόβλητα, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής, της συσκευασίας, της δυνατότητας ανακύκλωσης, της υγείας, των κοινωνικών επιπτώσεων, της ηθικής ή του μάνατζμεντ, όλοι οι τομείς υπόκεινται σε μόνιμη αξιολόγηση και τα θέματα υπευθυνότητας προωθούνται στο υψηλότερο επίπεδο, χάρη στη σύσταση ειδικής επιτροπής: η ESG εκτελεστική επιτροπή εποπτείας.

«Η καλά οργανωμένη φιλανθρωπία ξεκινά από τον εαυτό σου», λέει μια παροιμία. Οι πιο αφοσιωμένες επιχειρήσεις επιδιώκουν να δημιουργήσουν υγιή, ανοιχτά και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλοντα για τους εργαζομένους τους. Πέρα από την επιτακτική ηθική, αυτή η μορφή επιχείρησης ως τρόπος προσωπικής ολοκλήρωσης καθιστά δυνατή την προσέλκυση και διατήρηση των καλύτερων ταλέντων σε μια ενάρετη λογική.

Ως επιχειρήσεις τεχνολογίας, αυτές ενδιαφέρονται για δύο κοινωνικά ζητήματα: την ισότητα των φύλων και την καταπολέμηση του ψηφιακού χάσματος.

Το πρώτο αποτελεί μέρος της αποστολής της Επιτροπής Διαφορετικότητας και Ένταξης και της οποίας αποστολή είναι να καταπολεμήσει τις διακρίσεις λόγω ηλικίας και φύλου που συνδέονται με σεξουαλική ταυτότητα, εθνικότητα, πολιτιστική προέλευση ή αναπηρίες (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, η διαφορετικότητα των φύλων επηρεάζει τον κίνδυνο της επιχείρησης, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 21/09/2021).

Όσον αφορά το ζήτημα του ψηφιακού χάσματος, οι επιχειρήσεις τεχνολογίας μπορούν να βασιστούν στο φιλανθρωπικό τους στόχο που φιλοδοξεί να θέσει τις τεχνολογίες στην υπηρεσία της εκπαίδευσης ή των μειονεκτούντων κοινοτήτων. Ως παράδειγμα, μπορούμε να αναφέρουμε την επιχείρηση Lenovo στη Γαλλία, που πρόσφερε δύο χιλιάδες tablets και υπολογιστές σε νοσοκομεία για να προωθήσει την επαφή των ασθενών με τις οικογένειές τους.

Παραγωγή με καλύτερες συνθήκες

Η ενεργειακή απόδοση, το αποτύπωμα άνθρακα, η ανακυκλωσιμότητα ή η χρήση των πρώτων υλών βρίσκονται στο επίκεντρο των ανησυχιών σήμερα και μεταμορφώνουν σε βάθος το ζήτημα παραγωγής των επιχειρήσεων τεχνολογίας.

Στον ενεργειακό τομέα, έχει έρθει η ώρα της βελτιστοποίησης. Για παράδειγμα, η επιχείρηση Lenovo μείωσε σε δέκα χρόνια κατά 92% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που συνδέονται με τις δραστηριότητές της και την κατανάλωση ενέργειας. Ο όμιλος έχει επίσης δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην αλυσίδα εφοδιασμού κατά ένα εκατομμύριο τόνους έως το 2025. Μέχρι το 2025, το 100% των υπολογιστών Lenovo θα ενσωματώνει ανακυκλωμένα υλικά και 50000 τόνοι ανακυκλωμένου πλαστικού θα έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή προϊόντων της μάρκας και συσκευασίας από το 2005.

Εκτός από την ανακύκλωση, η μείωση της χρησιμοποίησης πρώτων υλών είναι θεμελιώδης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Lenovo έχει ήδη περιορίσει την κατανάλωση συσκευασίας κατά περισσότερους από 3240 τόνους από το 2008.

Συμπερασματικά, πέρα από τις ίδιες τις επιχειρήσεις τεχνολογίας, η κοινωνία στο σύνολό της μπορεί να επωφεληθεί από τη ψηφιακή τεχνολογία στην υπηρεσία του κοινού καλού.

Η τεχνητή νοημοσύνη, οι μεγάλες υπολογιστικές δυνάμεις ή η προηγμένη επεξεργασία δεδομένων καθιστούν πλέον δυνατό να φανταστούμε εφαρμογές που ανήκαν ακόμη στην επιστημονική φαντασία πριν από μερικά χρόνια.

Για παράδειγμα, η πολωνική επιχείρηση byteLAKE μπόρεσε έτσι να βασιστεί στις τεχνολογίες της Lenovo για να αναπτύξει ένα σύστημα μέτρησης υγειών δένδρων που ονομάζεται «Eva Guard». Η λύση χρησιμοποιεί βίντεο υψηλής ανάλυσης που τραβήχτηκε από drones. Άλλα παραδείγματα είναι η προστασία των κοραλλιογενών υφάλων από την ΜΚΟ, The Hydrous, και η αναβίωση των παγκόσμιων πολιτισμών (North Carolina State University).

Τελικά, οι επιχειρήσεις τεχνολογίας έχουν σήμερα την τεράστια ευκαιρία να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στην οικοδόμηση μιας δικαιότερης και πιο βιώσιμης κοινωνίας (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Α. Γαλαριώτης, Μ. Εσκαντάρ, η τεχνολογική και η χρηματοοικονομική καινοτομία είναι κοινωνικά χρήσιμη; Οικονομικός Ταχυδρόμος, 17/10/2021).

* Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός, Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών, Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων, Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France

* Υποψήφια Δρ. Μαριάννα Εσκαντάρ, Μέλος του Εργαστηρίου Financial Engineering, Πολυτεχνείο Κρήτης

* Δρ. Αιμίλιος Γαλαριώτης, Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Αντιπρύτανης Έρευνας, Audencia Business School, France

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
PODCAST Economics & Business TALKS – Γιώργος Μπάλτας: Marketing και επιχειρείν | Τα Social επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Economics & Business Talks |

Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά

Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.