Δύο διαφορετικές όψεις απέναντι στην ενεργειακή κρίση και τις υπέρογκες αυξήσεις των τιμολογίων ρεύματος δείχνουν οι κατηγορίες των καταναλωτών.
Από τη μια η βαριά βιομηχανία φαίνεται ανθεκτική στην κρίση παρά τις τεράστιες πιέσεις στο ενεργειακό της κόστος και από την άλλη τα νοικοκυριά δείχνουν να ζορίζονται και να βάζουν ψαλίδι σε δαπάνες άλλων αγορών προκειμένου να πληρώσουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος.
Δύο διαφορετικές έρευνες αναδεικνύουν τις παραπάνω τάσεις.
Ειδικότερα, και σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο ενέργειας που εξέδωσε ο ΑΔΜΗΕ και αφορά στην παραγωγή και ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για τον Νοέμβριο, η κατηγορία των πελατών υψηλής τάσης αύξησε κατά 3,2% την κατανάλωση συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Πρόκειται για βαριές βιομηχανίες της χώρας, τις λεγόμενες και ενεργοβόρες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο ενέργειας τον περασμένο μήνα η ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος διαμορφώθηκε στις 555 GWh. Η συγκεκριμένη ποσότητα ρεύματος πλησιάζει τα επίπεδα του αντίστοιχου Νοεμβρίου του 2019. Τότε οι επιχειρήσεις υψηλής τάσης είχαν καταναλώσει 563 GWh. Σε μία εποχή που δεν υπήρχαν τα lockdown όπως συνέβη την επόμενη χρονιά το 2020.
Όπως εξηγούν αναλυτές της αγοράς η βαριά βιομηχανία αυξάνει την κατανάλωση ρεύματος επιδιώκοντας να ανταποκριθεί στην έκρηξη της ζήτησης μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων που είχαν επιβληθεί για την αναχαίτηση των κυμάτων της πανδημίας.
Το ενεργειακό κόστος, αναμφίβολα, πλήττει την ανταγωνιστικότητά τους, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ωστόσο την επιβάρυνση τη μετακυλίουν στην κατανάλωση. Για αυτό το λόγο προχωρούν στην αύξηση της παραγωγικής τους δραστηριότητας και κυρίως των εξαγωγών.
Το ψαλίδι των νοικοκυριών
Σε αντίθεση με τους πελάτες της υψηλής τάσης οι οικιακοί κόβουν τις αγορές προϊόντων και τις δαπάνες εστίασης προκειμένου να καταφέρουν να πληρώσουν τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου.
Για «σημαντική» αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά του τελευταίου εξαμήνου που επήλθε από την επίδραση του αυξημένου κόστους ενέργειας, κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος επισημαίνοντας το προαναφερόμενο κύριο εύρημα της εξαμηνιαίας έρευνας του που αφορά στο καταναλωτικό κλίμα.
Σύμφωνα με την καθιερωμένη έρευνα που έγινε στους καταναλωτές, σήμερα οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά την μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματος τους. Συγκεκριμένα, αντιστοιχούν στο 30% έναντι 25% τον περσινό Δεκέμβριο. Αντίθετα μειωμένες είναι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων. Ψαλιδίστηκαν στο 26% τον μήνα αυτό από 31% πέρυσι την ίδια περίοδο.
Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, οι δαπάνες για φόρους καταγράφονται αυξημένες, αλλά σε συνήθη για τον μήνα Δεκέμβριο επίπεδα (καθώς τον συγκεκριμένο μήνα γίνονται πληρωμές φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας κλπ). Οι υπόλοιπες δαπάνες όπως υπηρεσίες και ενοίκια δεν παρουσιάζουν ουσιαστική μεταβολή.
Το πρώτο εξάμηνο του 2022
Αλλά και για το επόμενο εξάμηνο, το πρώτο της νέας χρονιάς, τα νοικοκυριά αναμένεται επίσης να προχωρήσουν σε περιορισμό των αγορών τους ώστε να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους στους λογαριασμούς ρεύματος. Σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΛΠΕ, εκτιμούν ότι αυτοί θα συνεχίσουν να είναι αυξημένοι. Όπως καταγράφεται, το 50% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Αντίθετα, το 46% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 15% πιστεύει ότι θα είναι υψηλότερες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 34% του κοινού μείωση και μόλις 14% αύξηση. Σχετικά θετική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία για την οποία το 75% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 20% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 5% αύξηση.
Latest News
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium
Η αυστριακή OMV θα προμηθεύσει με ρουμανικό αέριο τη Γερμανία
Η συμφωνία της OMV με τη γερμανική Uniper είναι πενταετής για 15 τεραβατώρες φυσικού αερίου από το έργο Neptun Deep στη Μαύρη Θάλασσα
Οι επιδοτήσεις για τους λογαριασμούς ρεύματος Ιανουαρίου - Η μεσοσταθμική τιμή για τα πράσινα τιμολόγια
Το συνολικό κόστος της ενίσχυσης για τον Ιανουάριο ανέρχεται σε 20,9 εκατ. ευρώ - Ποια νοικοκυριά ωφελούνται