Με τροποποιητική απόφαση που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης ως Δικαιούχος αποδοχής των δανείων των τραπεζών που συνεργάζονται με το Ταμείο «νοείται κάθε ιδιωτική επιχείρηση και κάθε επιχείρηση στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας, η κρατική συμμετοχή είναι μικρότερη ή ίση του πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου καθώς και κάθε επιχείρηση ανεξαρτήτως του ποσοστού κρατικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιό της που έχει στην κυριότητά της ή/και διαχειρίζεται δίκτυα ενέργειας, που αποτελούν φυσικό μονοπώλιο». Η απόφαση έχει τη σημασία της και μακάρι να αξιοποιηθεί ευρύτερα από το Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ.
Τα Οδικά ΣΔΙΤ
«Ζεστά κουλούρια» μια μέρα πριν την αλλαγή του χρόνου μας έφεραν οι διαγωνισμοί για 2 οδικά ΣΔΙΤ – το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης αλλά και το τμήμα Καλαμάτα– Ριζόμυλος –Πύλος– Μεθώνη του Οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου. Το πιο ενδιαφέρον των διαγωνισμών των 2 οδικών ΣΔΙΤ που βρίσκονται λίγα μόλις μέτρα πριν τον τερματισμό ( πριν το νήμα) ήταν οι απρόσμενες συμπράξεις. Στην τελικά φάση και των δύο ΣΔΙΤ είχαν περάσει 5 εταιρείες (οι συνήθεις ύποπτοι). Πιο συγκεκριμένα, δικαίωμα να υποβάλλουν τελικές δεσμευτικές τεχνικές και οικονομικές προσφορές ήταν οι εταιρείες ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Στο ΣΔΙΤ του flyover της Θεσσαλονίκης κατέβηκαν όλοι, με τις εταιρείες ΑΒΑΞ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ να υποβάλλουν κοινή προσφορά.
Στο ΣΔΙΤ του τμήματος Καλαμάτα– Ριζόμυλος –Πύλος– Μεθώνη του Οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου είχαμε μόνο 2 προσφορές. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν κατέβηκε τελικά και από κοινού υπέβαλλαν προσφορές οι ΑΒΑΞ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Το ένα ΣΔΙΤ, εκείνο της αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης έχει προϋπολογισμό 373 εκατομμύρια ευρώ και η χρονική περίοδος κατανέμεται σε 4 χρόνια διάρκεια κατασκευής και 26 χρόνια διάρκεια λειτουργίας. Το δεύτερο ΣΔΙΤ, εκείνο που αφορά την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Καλαμάτα– Ριζόμυλος –Πύλος– Μεθώνη του Οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου έχει προϋπολογισμό 245,5 εκατομμύρια ευρώ με χρονική περίοδο 30 ετών (με διάρκεια κατασκευής 4 χρόνια και διάρκεια λειτουργίας 26 χρόνια). Μάλιστα, το ΣΔΙΤ αυτό αφορά την κατασκευή – αναβάθμιση της εθνικής οδού Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους 50χλμ. Η ολοκλήρωση της κατασκευής της εθνικής οδού είναι επιβεβλημένη για τους ακόλουθους λόγους, την βελτίωση της ασφάλειας των οδικών υποδομών της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, την βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών της οδού, την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων, την μείωση του κόστους μεταφορών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Και κάτι τελευταίο. Ο επίλογος στο ΣΔΙΤ του τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που θα γίνει με αυτή την μέθοδο κατασκευής και λειτουργίας θα «γραφτεί» στα τέλη Ιανουαρίου.
Η Ανατροπή με τα Πολεοδομικά Σχέδια
Η υλοποίηση μιας από τις πιο κρίσιμες μεταρρυθμίσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» -σε έναν σημαντικό βαθμό- θα κριθεί μέσα στο 2022. Και αυτό γιατί μέχρι και το 4ο τρίμηνο του 2022 θα πρέπει σύμφωνα με τον οδικό χάρτη των οροσήμων (η επίτευξη των οποίων συνδυάζεται με τις δόσεις από τις Βρυξέλλες) να έχει γίνει κοινοποίηση της ανάθεσης του 30 % του συνόλου των συμβάσεων (για όλες τις παρεμβάσεις) που αφορούν:
1. Εκπόνηση τοπικών πολεοδομικών σχεδίων·
2. Εκπόνηση ειδικών πολεοδομικών σχεδίων·
3. Εκπόνηση ανεξάρτητων σχεδίων για τον καθορισμό των ζωνών υποδοχής συντελεστών δόμησης·
4. Εκπόνηση ανεξάρτητων σχεδίων για την οριοθέτηση οικισμών· και
5. Εκπόνηση ανεξάρτητων σχεδίων για τον χαρακτηρισμό δημοτικών οδών.
Τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια θα περιλαμβάνουν ειδικό κεφάλαιο σχετικά με τα μέτρα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, καθώς και σχετικά με την πρόληψη και τη διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με το κλίμα.
Η πολεοδομική μεταρρύθμιση που θα έχει ένα ισχυρό οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς κινητοποιεί το σύνολο του επιστημονικού τεχνικού κόσμου της χώρας και απευθύνεται στο σύνολο των πολιτών (επωφελούμενοι-τελικοί αποδέκτες) που αλλάζει η ζωή τους με τα 700 και πλέον τοπικά και ειδικά πολεοδομικά σχέδια αποτελείται από πέντε δράσεις.
Πιο συγκεκριμένα, οι δράσεις αυτές αφορούν: α) την κατάρτιση τοπικών πολεοδομικών σχεδίων (τα οποία καλύπτουν δήμους ή δημοτικές ενότητες), β) την κατάρτιση ειδικών πολεοδομικών σχεδίων (σχεδίων που μπορεί να καλύπτουν περιοχές που ανήκουν σε περισσότερους από έναν δήμους), γ) τον καθορισμό των ζωνών υποδοχής συντελεστών δόμησης, δ) την ολοκλήρωση της οριοθέτησης των οικισμών, ε) την αντιμετώπιση ζητημάτων χρήσης γης που σχετίζονται με την αναγνώριση (δημοτικής) οδικής πρόσβασης.
Η εμβληματική αυτή μεταρρύθμιση του Σχεδίου Ελλάδα 2.0 έρχεται να αντιμετωπίσει αδυναμίες και κενά στη χωροταξία και τη χρήση γης με σκοπό την προώθηση της βιώσιμης οικονομικής δραστηριότητας και την προστασία του περιβάλλοντος.
Τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια περιλαμβάνουν ειδικό κεφάλαιο σχετικά με τα μέτρα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, καθώς και σχετικά με την πρόληψη και τη διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με το κλίμα.
Συνολικά, θα εκπονηθούν τοπικά πολεοδομικά σχέδια για 700 δήμους ή δημοτικές ενότητες· θα εκπονηθούν πέντε ειδικά πολεοδομικά σχέδια, θα καθοριστούν ζώνες υποδοχής συντελεστών δόμησης σε 50 δημοτικές ενότητες, θα προσδιοριστεί η οριοθέτηση των οικισμών σε 50 δημοτικές ενότητες και θα καθοριστούν δημοτικές οδοί σε 120 δημοτικές ενότητες. Συνολικά, θα εφαρμοστούν μέτρα σε 750 δημοτικές ενότητες τουλάχιστον.
Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης θα ολοκληρωθεί έως τις Τετάρτη, 31 Δεκεμβρίου 2025.
Οι άδειες των ΑΠΕ και τα Πλωτά Αιολικά Πάρκα
Έως το τέλος του Ιούνιου του 2022 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μια καίριας σημασίας μεταρρύθμιση στον τομέα της Ενέργειας. Πρόκειται για τον εξορθολογισμό της αποδοτικής λειτουργίας του νέου μοντέλου της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και της ανάπτυξης νέων σταθμών ΑΠΕ για την επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) μέσω της εφαρμογής μηχανισμού παρακολούθησης, της συμμετοχής της απόκρισης της ζήτησης και μιας εκτεταμένης μεταρρύθμισης της διαδικασίας αδειοδότησης νέων ΑΠΕ.
Ειδικότερα, η μεταρρύθμιση συνίσταται στον εξορθολογισμό του πλαισίου αδειοδότησης των ΑΠΕ, συμπεριλαμβανομένης της απλούστευσης και ψηφιοποίησης των διαδικασιών, των σύντομων και δεσμευτικών χρόνων ανταπόκρισης της διοίκησης και των διαδικασιών λογοδοσίας για αναίτιες καθυστερήσεις, τη μείωση των αναγκαίων εγγράφων τεκμηρίωσης και διαδικασιών, καθώς και ένα νέο ειδικό πλαίσιο για τις υπεράκτιες μονάδες ΑΠΕ.
Στόχος είναι να επιταχυνθεί ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ ενόψει της σταδιακής κατάργησης του λιγνίτη στην Ελλάδα.
Τέλος, η μεταρρύθμιση θεσπίζει επίσης σύστημα παρακολούθησης της αγοράς για την εθνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και τη συμμετοχή της απόκρισης της ζήτησης στην αγορά εξισορρόπησης.
Η Δίκαιη Μετάβαση
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα πρέπει δίχως άλλο να έχει εγκριθεί και να έχει ξεκινήσει να ισχύει ο νόμος- πλαίσιο για τις συμβάσεις του προγράμματος που καθορίζει τις γεωγραφικές περιοχές που θα μεταβιβαστούν από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού στο Δημόσιο, το περιεχόμενο των μελετών των έργων, τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών, τις ρυθμίσεις διακυβέρνησης, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τον προϋπολογισμό.
Πρόκειται για τις περιοχές που ορίζονται ως περιοχές Δίκαιης Μετάβασης σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και την Αρκαδία (Μεγαλόπολη).
Η Ενεργειακή Φτώχεια
Μέσα στο 3ο τρίμηνο του 2022 τοποθετείται η υποχρέωση για την έναρξη ισχύος κοινής υπουργικής απόφασης προκειμένου να ξεκινήσει το πρόγραμμα για τις ανακαινίσεις κατοικιών του δεύτερου γύρου αλλά και ένα δεύτερο πρόγραμμα σχετικά με τις ενεργειακά φτωχές κατοικίες, συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης διαδικασίας επιλογής για τη διασφάλιση της μείωσης της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας από τις κατοικίες κατά τουλάχιστον 30 % σε σύγκριση με τις αρχικές επιδόσεις της κατοικίας, υπολογιζόμενες σε kWh/m2.
Latest News
Δύσκολο Σάββατο θα έχει ο Μητσοτάκης, τα αυτογκόλ της κυβέρνησης, μεγαλώνει η οργή στην αγορά, το σήμα της Βιομηχανίας, επιδόσεις από τα… Lidl, η «μονοκαλλιέργεια» της Ελλάκτωρ…
Ας γνωριστούμε καλύτερα…
Τα πυρηνικά της Ελλάδας, το story των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, αλλαγή σχεδίων για Prodea, η «ασημένια επένδυση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι στηρίξεις του χρηματιστηρίου
Στα ψιλά...
Το timing του Bloomberg στην Αθήνα, το βαρύ πρόγραμμα του πρωθυπουργού, το μήνυμα των τραπεζιτών, το «χτίσιμο» στη ΔΕΗ, τα νέα σχέδια Στάσση και το pressing Χατζημηνά
Πολιτικό ρίσκο
Τα 3 τεστ της κυβέρνησης και ο ρόλος Goldman Sachs, ανοίγει “πανιά” η ABBank, «ξύνουν τα μολύβια» για τον Μπάρμπα Στάθη, το success της Σδούκου στο Μπακού και ένα κουίζ
Κι άλλο μέτωπο
«Πυλώνας» για την κυβέρνηση η βιομηχανία, έπαθε… Τραμπ ο Μητσοτάκης, τα λεφτά του Αγροτικής Ανάπτυξης, η αδιαφορία στο Χρηματιστήριο, τα stories σε ΔΕΗ και Helleniq Energy, σε αναβρασμό οι αρτοποιοί
Υπάρχει Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ένα success story για το λογότυπο, το «200άρι» της ΔΕΗ, το σπριντ της Cenergy, τα κουκιά του Νεμπή, τα «διαμάντια» της Dimand, ο συναγερμός για την κερδοφορία
Σταγόνα
Μέτωπο Βιομηχάνων, το «δράμα» Χατζηδάκη, το «σκονάκι» της Αικατερινάρη, η θλίψη στη ΜΕΒΓΑΛ, «χημική» σύναξη στην Αθήνα, οι παραλαβές της Επίλεκτος
Καμπανάκια
Φεύγουν οι «μεγάλοι», στη «σίγαση» η αντιπολίτευση της ΝΔ, οι τιτλοποιήσεις της Attica Bank, στο βωμό των απαλλοτριώσεων ο… ΟΤΕ, ξεκαθάρισμα στο ΧΑ, ο κακός χαμός… στη χονδρική ρεύματος
Βαρδής Βαρδινογιάννης
Οι «κόκκινοι» υπουργοί, ξεσκονίζει τις φοροαπαλλαγές το Μαξίμου, ωστικό κύμα στα σούπερ μάρκετ, θα σώσει την Επίλεκτο η Louis Vuitton (;), η «εκδίκηση» της Alpha Bank, θα έχουμε και εργοστάσιο ΑΙ
Υποβιβασμός…
Η «κόκκινη γραμμή» του ΝΟΚ, στον αέρα ο υπερυπολογιστής Δαίδαλος, το σταυροδρόμι του χρηματιστηρίου, ο Κοκκόλης για τα χρηματιστήρια ενέργειας, η αξία της MORE Energy και το υπερ-σόου του μετρό Θεσσαλονίκης
Η «κόκκινη γραμμή»