Όμικρον – Τι υποδηλώνουν οι real time δείκτες για τον οικονομικό αντίκτυπο της παραλλαγής
Οι άνθρωποι εγκατέλειψαν πιο γρήγορα τα γραφεία παρά τα καταστήματα
Ποιος είναι ο οικονομικός αντίκτυπος της Όμικρον; Η τελευταία παραλλαγή του κορωνοϊού επεκτάθηκε με τόσο άγριο ρυθμό που οι αναλυτές δεν προλαβαίνουν να πάρουν ανάσα και θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι να γίνουν εμφανείς οι οικονομικές επιπτώσεις της παραλλαγής στα επίσημα στοιχεία, τα οποία δημοσιεύονται με καθυστέρηση. Ωστόσο, ορισμένοι ταχύτεροι, αν και περιορισμένοι, δείκτες μπορούν να δείχνουν κάποια εικόνα για το πώς οι καταναλωτές και οι εργαζόμενοι μπορεί να προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους.
Σκεφτείτε πρώτα την προθυμία των ανθρώπων να βγουν έξω. Ένας δείκτης κινητικότητας που χρησιμοποιεί δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από την Google και κατασκευάστηκε από τον Economist περιλαμβάνει μεταβάσεις σε χώρους εργασίας, χώρους λιανικής πώλησης και αναψυχής και κόμβους μεταφορών. Αυτό το μέτρο ήταν αρκετά σταθερό στην Αμερική, αν και σε επίπεδα κάτω από τα προπανδημικά πρότυπα, και έχει υποχωρήσει λίγο στη Βρετανία και τη Γερμανία τις τελευταίες ημέρες. Αλλά κάτω από αυτά τα πρώτα στοιχεία υπάρχουν μεγαλύτερες διαφορές ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας. Η επιστροφή στο γραφείο φαίνεται να έχει σταματήσει. Στην Αμερική και τη Γερμανία η μετάβαση στους χώρους εργασίας μειώθηκε σε περίπου 25% και 16% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, αντίστοιχα, την εβδομάδα έως τις 23 Δεκεμβρίου. Στη Βρετανία, όπου η κυβέρνηση έχει εκδώσει οδηγίες για εργασία από το σπίτι, ήταν 30% χαμηλότερα (βλ. διάγραμμα 1). Αντίθετα, η δραστηριότητα που σχετίζεται με το λιανικό εμπόριο και την αναψυχή συνέχισε να ανακάμπτει και στις τρεις χώρες. Αυτό υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι μπορεί να έχουν γίνει πιο επιλεκτικοί σχετικά με το πότε πρέπει να βγουν από το σπίτι, ειδικά καθώς ξεκίνησε η εορταστική περίοδος. Μπορεί επίσης να υποδηλώνει ότι τα άτομα που μπορούν εύκολα να εργαστούν από το σπίτι έπραξαν ακριβώς αυτό, ένδειξη της αυξημένης προσαρμοστικότητας της οικονομίας σε νέες παραλλαγές.
Άλλα μέτρα δείχνουν ότι ο κλάδος της εστίασης πλήττεται. Λιγότεροι άνθρωποι τρώνε στα εστιατόρια από ό,τι το 2019, σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα κρατήσεων OpenTable. Στην Αμερική και τη Βρετανία υπήρχαν 12-15% λιγότεροι πελάτες την εβδομάδα έως τις 20 Δεκεμβρίου σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2019 (βλ. διάγραμμα 2).
Η Όμικρον φαίνεται επίσης ότι συνέβαλε σε ακυρώσεις ταξιδιών. Το φαινόμενο ήταν πιο αξιοσημείωτο στην Αμερική και την Κίνα, όπου τα εσωτερικά αεροπορικά ταξίδια είχαν λίγο-πολύ επιστρέψει στο κανονικό. Την εβδομάδα έως τις 26 Δεκεμβρίου περίπου 3.500 πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού που ξεκίνησαν από ή έφτασαν στην Αμερική ακυρώθηκαν, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων FlightAware. Ο αριθμός αντικατοπτρίζει περίπου το 2,5% του συνολικού αριθμού πτήσεων. Αυτό συγκρίνεται με ποσοστό ακύρωσης 0,7% την ίδια εβδομάδα το 2019. Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες έχουν κατηγορήσει τις ελλείψεις προσωπικού που σχετίζονται με τον Covid και τις κακές καιρικές συνθήκες για τις ακυρώσεις. Ο αριθμός των επιβατών που διήλθαν από τα αμερικανικά αεροδρόμια στις 22 και 23 Δεκεμβρίου ξεπέρασε ελαφρώς αυτόν την ίδια περίοδο του 2019. Όμως μόνο 3,2 εκατομμύρια πραγματοποίησαν ταξίδια στις 24 και 25 Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με περισσότερα από 5 εκατομμύρια το 2019.
Αυτοί οι δείκτες δίνουν μόνο μια περιορισμένη εικόνα της οικονομίας. Αλλά μπορεί κάλλιστα να καταδεικνύουν τους τομείς που είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν από νέα κύματα της covid-19. Οι αναλυτές του οίκου αξιολόγησης Moody’s, , αναθεώρησαν προς τα κάτω τις εκτιμήσεις τους για την ανάπτυξη στην Αμερική στις αρχές του 2022, εν μέρει λόγω των μειωμένων δαπανών για ταξίδια. Οι οικονομολόγοι της συμβουλευτικής εταιρείας Pantheon Macroeconomics αναμένουν ότι οι απώλειες στη Βρετανία θα επικεντρωθούν στους κλάδους της φιλοξενίας, της ψυχαγωγίας και των ταξιδιών, ενώ άλλοι τομείς παραμένουν ανεπηρέαστοι. Αυτό δείχνει μικρότερο συνολικό οικονομικό αντίκτυπο αυτή τη φορά, σε σύγκριση με τα προηγούμενα κύματα. Αλλά με τις μολύνσεις να εξακολουθούν να αυξάνονται και τις κυβερνήσεις να μελετούν νέους περιορισμούς στη δραστηριότητα, η πλήρης επίδραση της Όμικρον δεν έχει ακόμη έρθει. Καθώς η πανδημία μπαίνει στον τρίτο της χρόνο, ο κάθε αναλυτής ξέρει από τώρα ότι πρέπει να προετοιμάζεται για το απροσδόκητο.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο. Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στο www.economist.com
Γιατί ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ θα προκαλέσει χάος
Οι δασμοί, ειδικά σε μια χώρα, θα οδηγήσουν σε ένα ανίερο οικονομικό και πολιτικό χάος
Το νέα σενάρια της Disney παραβλέπουν τον… Ντάμπο στο δωμάτιο
Η Walt Disney παρουσίασε με τόλμη μια τριετή πρόβλεψη, αλλά της διαφεύγουν κάποια πράγματα
Ωμή αλήθεια ή αγένεια - Τα όρια σε έναν εργασιακό χώρο
Οι ευθείς συνομιλητές υπερηφανεύονται για την ειλικρίνεια, αλλά μπορούν να αποθαρρύνουν τους συναδέλφους τους
Παίζοντας μπριτζ στις... αγορές - Η τέχνη του να είσαι τυχερός επενδυτής
Πώς να παίζεις με τα χαρτιά που σου μοιράζουν και να προσαρμόζεσαι σε αυτά - Οι κινήσεις του Μπάφετ
Γιατί τελικά η μεγαλύτερη σύγκρουση του Μασκ είναι με τον Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ίλον Μασκ, είναι ήδη βαθιά συνυφασμένο με το κράτος
Η Αμερική θέλει τον Τραμπ – χωρίς αν ή αλλά…
Η πιθανή επανεκλογή του είναι μια υπαρξιακή καταστροφή για τους Δημοκρατικούς και μια ιστορική αλλαγή του παιχνιδιού για τους συμμάχους των ΗΠΑ
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της