Μια επένδυση που πέρασε τα χίλια μίλια κύματα και αποτελούσε μια μεταφερόμενη εκκρεμότητα δεκαετιών φαίνεται να φθάνει (επιτέλους !!!) σε αίσιον τέλος στις αρχές του 2022. Βεβαίως, υπάρχει ακόμη δρόμος μέχρι και την ολοκλήρωση των αναγκαίων και απαιτούμενων ενεργειών για την επένδυση αλλά το νερό μπήκε για τα καλά στο αυλάκι.
Σε αυτό συνέβαλε και η αποφασιστική κίνηση της διοίκησης της ΕΤΑΔ να προχωρήσει στην πώληση ενός σημαντικού ακινήτου της στην εταιρεία ΑΣΤΑΚΟΣ ΤΕΡΜΙΝΑΛ. Πρόκειται για ένα ακίνητο στο Λιμάνι του Αστακού, συνολικής έκτασης 108 στρεμμάτων, με στρατηγική θέση στη ναυτιλιακή ζώνη και στη βιομηχανική περιοχή στην Αιτωλοακαρνανία.
Στη σχετική ανακοίνωση που διακινήθηκε και στα επιδραστικά social media (όπως το professional Linkedin) αναφέρει μεταξύ άλλων και τα εξής: «Η ολοκλήρωση της συμφωνίας κρίνεται εξαιρετικά σημαντική, καθώς η έκταση είναι αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας, δεδομένου ότι περιλαμβάνεται στην περιοχή της Ελεύθερης Ζώνης και αποτελεί λειτουργικά ένα ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο με τις υποδομές της ΝΑΒΙΠΕ και των λιμενικών εγκαταστάσεων αυτής.
Μέσω της συμφωνίας η ΕΤΑΔ A.E. ικανοποιεί πλέον με επιτυχία ένα πάγιο αίτημα για την εξαγορά του συγκεκριμένου δημόσιου κτήματος, προσφέροντας στον επενδυτή σημαντικές δυνατότητες αξιοποίησης με οφέλη για την εθνική οικονομία και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας».
Η Κίνηση της ΕΤΑΔ
Αλλά, τι σημαίνει στη πράξη η κίνηση της ΕΤΑΔ και τις συνέπειες παράγει; Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί στις πρωτοβουλίες των δύο- τριών τελευταίων χρόνων έχει αναλάβει η Alpha Bank για την επιχειρηματική – επενδυτική τύχη του λιμανιού του Αστακού και της όμορης περιοχής. Όπως έχει γραφεί -έστω και σε αρκετές διαφορετικές εκδοχές- υπάρχει σοβαρό και εκδηλωμένο ενδιαφέρον από την πλευρά μιας κοινοπραξίας επιχειρηματικών συμφερόντων από την Ελλάδα αλλά τις χώρες του Αραβικού Κόλπου (ο παλαιότερα αναφερόμενος και ως Περσικός Κόλπος).
Οι Εταιρείες και οι Μέτοχοι
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Η ΑΣΤΑΚΟΣ ΤΕΡΜΙΝΑΛ η οποία αγόρασε τα 108 στρέμματα από την ΕΤΑΔ είναι θυγατρική εταιρεία της ΑΠΕ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ (στην ΑΣΤΑΚΟΣ ΤΕΡΜΙΝΑΛ η ΑΠΕ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ κατέχει το 97,01 % και η ΣΥ.ΜΕΤ το υπόλοιπο 2,99 % των μετοχών), η οποία αποτελεί κοινοπραξία των Alpha Bank και Τράπεζας Πειραιώς. Στην εταιρεία η Alpha Bank κατέχει το 71,08% των μετοχών και η Τράπεζα Πειραιώς το υπόλοιπο, 28,92%. Η ΑΣΤΑΚΟΣ ΤΕΡΜΙΝΑΛ έχει και μια 100 % θυγατρική που είναι η Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή (ΝΑΒΙΠΕ).
Αλλά, πώς βρέθηκαν οι δύο τράπεζες στην υπόθεση του Αστακού; Το 2008, λόγω των οικονομικών προβλημάτων του ομίλου ΑΕΓΕΚ το καταταλαιπωρημένο project «πέρασε» στην Alpha Bank και τη Τράπεζα Πειραιώς. Έτσι, μετά από δεκαετίες το project που είχε ξεκινήσει με την πρωτοβουλία και την στήριξη της κρατικής τράπεζας Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Αναπτύξεως (ΕΤΒΑ) έφθασε ξανά σε τράπεζες με πολύ διαφορετικούς όρους και ατζέντα.
Πίσω στη δεκαετία του ΄80
Υπενθυμίζεται ότι το 1981 η ΕΤΒΑ προχώρησε σε διαγωνισμό για προσέλκυση επενδυτών για την αξιοποίηση του λιμανιού και της γύρω περιοχής. Σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής από τις τρεις προκριθείσες εταιρείες μόνο τα Διαλυτήρια Πλοίων Αστακού ΑΕΒΕ προχώρησαν και αφού υπήχθησαν στα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ) σε επένδυση που όμως και αυτή για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Από την πλευρά της , η ΕΤΒΑ και εκείνη με χρηματοδότηση από τα Μ.Ο.Π, κατασκεύασε στο Πλατυγιάλι μια Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή με ελεύθερη οικονομική ζώνη με σκοπό να εξυπηρετήσει την διάλυση πλοίων. Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90 μέχρι και την πρώτη δεκαετία του 2000 το επενδυτικό και επιχειρηματικό «πηγαινέλα» – υπαρκτούς ή απλώς στα χαρτιά επενδυτές- καλά κρατούσε.
Στην ανακοίνωση της ΕΤΑΔ βρίσκουμε ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ιστορική διαδρομή του όλου project: «(…) Το ακίνητο (πρώην δημόσιο κτήμα) βρίσκεται στη θέση «Πλατυγιάλι» της Κοινότητας Αστακού Αιτωλοακαρνανίας, είναι όμορο της Ναυτιλιακής Βιομηχανικής Περιοχής (ΝΑΒΙΠΕ) και αποτελείται από έξι εδαφικές εκτάσεις, οι οποίες περιήλθαν χωρίς αντάλλαγμα στην κυριότητα της ΕΤΑΔ Α.Ε. το 2016, δυνάμει του ν. 4389/2016.
Πρόκειται για ένα ακίνητο με σπουδαία σημασία στη στρατηγική θέση της ναυτιλιακής ζώνης και της βιομηχανικής περιοχής στην Αιτωλοακαρνανία, το οποίο προσφέρει στον επενδυτή σημαντικές δυνατότητες αξιοποίησης, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας και δημιουργώντας πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.
Μέσω της συμφωνίας η ΕΤΑΔ κατάφερε με μεθοδικότητα και σκληρή δουλειά να ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτημα για την εξαγορά του συγκεκριμένου δημόσιου κτήματος που για πρώτη φορά εκδηλώθηκε το 2009 από την αγοράστρια προς το Ελληνικό Δημόσιο. Για το λόγο αυτό, η ολοκλήρωση της συμφωνίας κρίνεται εξαιρετικά σημαντική, καθώς η έκταση είναι αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας, δεδομένου ότι περιλαμβάνεται στην περιοχή της Ελεύθερης Ζώνης και αποτελεί λειτουργικά ένα ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο με τις υποδομές της ΝΑΒΙΠΕ και των λιμενικών εγκαταστάσεων αυτής.
Είχε προηγηθεί η μεταβίβαση του ακινήτου από το Ελληνικό Δημόσιο προς την ΕΤΑΔ το 2016, όπως και όλοι οι απαραίτητοι νομικοί έλεγχοι και ενέργειες από την πλευρά της ΕΤΑΔ, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος, μετά και την πρόσφατη έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου, για την ολοκλήρωση μίας επωφελούς συμφωνίας, που, μέσω της αξιοποίησης της ναυτιλιακής και βιομηχανικής ζώνης, αναμένεται να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής».
Τα mega yachts
Σήμερα, οι μεγάλες επιχειρηματικές και επενδυτικές προσδοκίες των αλλοτινών καιρών έχουν υποστεί απότομη προσγείωση με τις δύο τράπεζες να έχουν προσαρμόσει τα σχέδια και τις επιδιώξεις τους σε απολύτως ρεαλιστική βάση. Έτσι, η μοναδική πρόταση έχει να κάνει με την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου τουριστικού λιμένα (με δυνατότητα φιλοξενίας mega yacht κλπ) αλλά και άλλων υποδομών φιλοξενίας κ.α και προωθείται από μια κοινοπραξία επιχειρηματικών συμφερόντων από την Ελλάδα (πρόσωπα που προέρχονται ή συνδέονται με τον Όμιλο Archirodon) και το εξωτερικό (fund με καταγωγή χώρα του Αραβικού Κόλπου). Με βάση το υφιστάμενο σενάριο η εταιρεία ΑΣΤΑΚΟΣ ΤΕΡΜΙΝΑΛ θα αλλάξει χέρια και θα περάσει από τις δύο ελληνικές τράπεζες στην κοινοπραξία ελληνο-αραβικών συμφερόντων.
Latest News
Δύσκολο Σάββατο θα έχει ο Μητσοτάκης, τα αυτογκόλ της κυβέρνησης, μεγαλώνει η οργή στην αγορά, το σήμα της Βιομηχανίας, επιδόσεις από τα… Lidl, η «μονοκαλλιέργεια» της Ελλάκτωρ…
Ας γνωριστούμε καλύτερα…
Τα πυρηνικά της Ελλάδας, το story των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, αλλαγή σχεδίων για Prodea, η «ασημένια επένδυση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι στηρίξεις του χρηματιστηρίου
Στα ψιλά...
Το timing του Bloomberg στην Αθήνα, το βαρύ πρόγραμμα του πρωθυπουργού, το μήνυμα των τραπεζιτών, το «χτίσιμο» στη ΔΕΗ, τα νέα σχέδια Στάσση και το pressing Χατζημηνά
Πολιτικό ρίσκο
Τα 3 τεστ της κυβέρνησης και ο ρόλος Goldman Sachs, ανοίγει “πανιά” η ABBank, «ξύνουν τα μολύβια» για τον Μπάρμπα Στάθη, το success της Σδούκου στο Μπακού και ένα κουίζ
Κι άλλο μέτωπο
«Πυλώνας» για την κυβέρνηση η βιομηχανία, έπαθε… Τραμπ ο Μητσοτάκης, τα λεφτά του Αγροτικής Ανάπτυξης, η αδιαφορία στο Χρηματιστήριο, τα stories σε ΔΕΗ και Helleniq Energy, σε αναβρασμό οι αρτοποιοί
Υπάρχει Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ένα success story για το λογότυπο, το «200άρι» της ΔΕΗ, το σπριντ της Cenergy, τα κουκιά του Νεμπή, τα «διαμάντια» της Dimand, ο συναγερμός για την κερδοφορία
Σταγόνα
Μέτωπο Βιομηχάνων, το «δράμα» Χατζηδάκη, το «σκονάκι» της Αικατερινάρη, η θλίψη στη ΜΕΒΓΑΛ, «χημική» σύναξη στην Αθήνα, οι παραλαβές της Επίλεκτος
Καμπανάκια
Φεύγουν οι «μεγάλοι», στη «σίγαση» η αντιπολίτευση της ΝΔ, οι τιτλοποιήσεις της Attica Bank, στο βωμό των απαλλοτριώσεων ο… ΟΤΕ, ξεκαθάρισμα στο ΧΑ, ο κακός χαμός… στη χονδρική ρεύματος
Βαρδής Βαρδινογιάννης
Οι «κόκκινοι» υπουργοί, ξεσκονίζει τις φοροαπαλλαγές το Μαξίμου, ωστικό κύμα στα σούπερ μάρκετ, θα σώσει την Επίλεκτο η Louis Vuitton (;), η «εκδίκηση» της Alpha Bank, θα έχουμε και εργοστάσιο ΑΙ
Υποβιβασμός…
Η «κόκκινη γραμμή» του ΝΟΚ, στον αέρα ο υπερυπολογιστής Δαίδαλος, το σταυροδρόμι του χρηματιστηρίου, ο Κοκκόλης για τα χρηματιστήρια ενέργειας, η αξία της MORE Energy και το υπερ-σόου του μετρό Θεσσαλονίκης
Η «κόκκινη γραμμή»