Οι βρετανικές επιχειρήσεις πληρώνουν σημαντικά περισσότερα χρήματα για το διοξείδιο του άνθρακα που παράγουν σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στην ΕΕ λόγω της άρνησης της κυβέρνησης να συνδέσει τη βρετανική αγορά άνθρακα με τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά μετά το Brexit.
Η διαφορά αυτή θέτει τη βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου σε σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα έναντι των ευρωπαίων αντιπάλων της, σε μια εποχή ραγδαίας αύξησης των τιμών της ενέργειας, αλλά δεν οδηγεί σε κανένα πρόσθετο όφελος για το περιβάλλον.
Σχεδόν 5 ευρώ πάνω στον τόνο
Οι εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου πληρώνουν πάνω από 75 λίρες (περίπου 89,7 ευρώ) τον τόνο για τον άνθρακα που εκπέμπουν, ενώ παρόμοιες βιομηχανίες στην ΕΕ πληρώνουν έως και 85 ευρώ τον τόνο. Η διαφορά μειώθηκε ελαφρώς τις τελευταίες ημέρες, αλλά έφθασε περίπου τα 8-9 ευρώ ανά τόνο άνθρακα τον περασμένο μήνα, που ισοδυναμεί με ένα ασφάλιστρο περίπου 10% που καταβάλλεται από βρετανικές εταιρείες.
Η τιμή του άνθρακα στη Βρετανία είναι υψηλότερη επειδή η αγορά άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου, που δημιουργήθηκε πέρυσι με τις πρώτες δημοπρασίες αδειών που έγιναν τον περασμένο Μάιο, είναι πολύ μικρότερη και δεν διαθέτει τη ρευστότητα του μεγαλύτερου συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) που λειτουργεί από το 2005 και καλύπτει όλες τις βαριές βιομηχανίες της ΕΕ.
Και στα δύο συστήματα, οι εταιρείες αγοράζουν εμπορεύσιμα δικαιώματα για να καλύψουν το διοξείδιο του άνθρακα που παράγουν, με καθαρότερες εταιρείες να μπορούν να πουλήσουν δικαιώματα σε εταιρείες πιο ρυπογόνες. Η τιμή λειτουργεί ως κίνητρο για τις εταιρείες ώστε να έχουν πιο «καθαρές» δραστηριότητες και θεωρείται ως ένας οικονομικά αποδοτικός τρόπος για την επίτευξη του στόχου των καθαρών μηδενικών εκπομπών.
Οι υπουργοί έχουν ένα σύντομο παράθυρο για να μειώσουν τις τιμές του άνθρακα στο Ηνωμένο Βασίλειο πριν από τις 18 Ιανουαρίου, την προθεσμία για την κυβέρνηση να εκδώσει επιπλέον άδειες στην αγορά, κάτι που θα μπορούσε να μειώσει μέρος της πίεσης των τιμών. Ωστόσο, οι ειδικοί είπαν ότι η σύνδεση με την αγορά της ΕΕ θα παρείχε μια καλύτερη μακροπρόθεσμη απάντηση και θα είχε οικονομική και περιβαλλοντική λογική.
Ο Tom Lord, επικεφαλής του τμήματος εμπορίας της Redshaw Advisors, δήλωσε: «Οι εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου πληρώνουν σημαντικά περισσότερα από ό,τι στην ΕΕ. Το μεγάλο πρόβλημα για την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου είναι η ρευστότητα και το γεγονός ότι είναι νέα. Η ΕΕ έχει ένα ιστορικό πλεόνασμα [αδειών] για να επιστρέψει, αλλά το ΗΒ έχει περιορισμένη ζήτηση και μόνο μια προσφορά με το σταγονόμετρο».
Ζητούν ίδια βάση άνθρακα
Ο Lawson Steele, από κοινού επικεφαλής έρευνας άνθρακα και υπηρεσιών κοινής ωφελείας στην τράπεζα Berenberg, δήλωσε: «Αυτό είναι ένα μειονέκτημα [για τις εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου]. Η πραγματικότητα είναι ότι η αγορά άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου είναι πολύ μικρή λόγω του EU ETS. Δεδομένου ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θέλει να συναλλάσσεται με την ΕΕ και η ΕΕ θέλει να συναλλάσσεται με το Ηνωμένο Βασίλειο, θα ήταν λογικό οι εταιρείες να βρίσκονται στην ίδια βάση άνθρακα».
Οι βρετανικές εταιρείες πλήρωναν ήδη υψηλότερες τιμές ενέργειας από τις αντίστοιχες της ΕΕ, που ανέρχονται σε περίπου 35 λίρες (41 ευρώ) ανά μεγαβατώρα περισσότερο, πρόσθεσε ο Joe Morris, της UK Steel, που αντιπροσωπεύει τη βιομηχανία χάλυβα. «Αυτό είναι ένα μακροχρόνιο πρόβλημα για τον τομέα του χάλυβα και κάτι που εξακολουθεί να παρεμποδίζει τη διεθνή ανταγωνιστικότητά μας», είπε.
Η επίδραση τόσο των υψηλότερων τιμών άνθρακα όσο και των υψηλότερων τιμών ενέργειας σε σύγκριση με την ΕΕ, καθώς και της έλλειψης συμφωνίας μετά το Brexit με τις ΗΠΑ, οι οποίες έριξαν πρόσφατα τους δασμούς στον χάλυβα της ΕΕ, ήταν να αποτραπούν οι επενδύσεις, είπε. «Αυτό επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των χαλυβουργικών εταιρειών, η οποία συνδέεται με επενδύσεις σε αυτές τις εταιρείες. Επηρεάζει την εμπιστοσύνη των μελών μας και δεν βοηθά τους ανθρώπους που εργάζονται στον κλάδο».
Οι εταιρείες χάλυβα ήταν σταθερά πίσω από τη στρατηγική του net zero, πρόσθεσε ο Morris, θεωρώντας ότι η ώθηση για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. «Υπάρχει μια ευκαιρία να είσαι παγκόσμιος ηγέτης στον πράσινο χάλυβα και τον καθαρό μηδενικό χάλυβα», είπε.
Οι πολιτικοί που μπήκαν στον πειρασμό από τις υψηλές τιμές της ενέργειας να «ξηλώσουν» τις πολιτικές για μηδενικές εκπομπές έκαναν λάθος, πρόσθεσε ο Steele της Berenberg. «Το να κατηγορείς την τιμή του άνθρακα είναι απίστευτο. Οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας τον τελευταίο χρόνο ήταν 85% λόγω της τιμής του φυσικού αερίου. Ο άνθρακας δεν είναι το πρόβλημα», είπε.
Η κυβέρνηση δεν έχει εξηγήσει γιατί μέχρι στιγμής έχει απορρίψει μια σύνδεση με το σύστημα της ΕΕ, αλλά πολλοί υποψιάζονται ότι είναι μέρος της επιθυμίας για ένα «καθαρό διάλειμμα» σκληρού Brexit, διατηρώντας όσο το δυνατόν λιγότερους ρυθμιστικούς δεσμούς.
Οι Φιλελεύθεροι Δημοκράτες και το κόμμα των Πρασίνων κάλεσαν την κυβέρνηση να συνδέσει το ETS του ΗΒ με το σύστημα της ΕΕ. Εάν η ΕΕ συμφωνούσε, η σύνδεση θα μπορούσε πιθανώς να επιτευχθεί αρκετά εύκολα, καθώς το σύστημα του Ηνωμένου Βασιλείου βασίζεται στο πρότυπο της αγοράς της ΕΕ, της οποίας το ΗΒ αποτελούσε βασικό μέρος και είχε ηγετικό ρόλο στο σχεδιασμό και την ενημέρωση ενώ ήταν μέλος της ΕΕ.
Latest News
Αλλάζουν ρότα οι ΗΠΑ – Τι λέει η DBRS πως πρέπει να περιμένουμε
Η DBRS αναμένει τρεις τομείς πολιτικής να διαμορφώσουν τις προοπτικές υπό μια ρεπουμπλικανική κυβέρνηση - Εκτιμήσεις, αλλαγές και προσδοκίες
Πόσο αποδίδει το μποϋκοτάζ στη Μέση Ανατολή στα αμερικάνικα προϊόντα
Εκτός από την Coca-Cola, πτώση εμφανίζουν και αμερικανικές μάρκες fast food
Μεγαλύτερα έσοδα αναμένουν τα Χριστούγεννα οι Γερμανοί έμποροι
Σύμφωνα με τη Γερμανική Ένωση Εμπορίου (HDE), οι Γερμανοί σχεδιάζουν να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 297 ευρώ τα Χριστούγεννα
Πού πάνε τα λεφτά που απομένουν από τις δωρεές μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ
Υπάρχουν σαφείς κανόνες που διέπουν τι γίνεται με τα χρήματα που απομένουν στα funds των υποψηφίων μετά τις εκλογές
Αυτές οι εκλογές είναι μόνο η αρχή της εμπλοκής του Μασκ στην πολιτική
Ο Ίλον Μασκ σχεδιάζει να παραμείνει σημαντική δύναμη στην αμερικανική πολιτική σκηνή ακόμη και μετά τις εκλογές του 2024.
Η εντυπωσιακή επιστροφή του Orient Express
Καθώς οι εξαιρετικά πλούσιοι εγκαταλείπουν τις αγορές πολυτελείας υπέρ των ταξιδιών το Orient Express ετοιμάζεται για θρυλικό comeback
Η Michelin κλείνει ακόμα δύο εργοστάσια στη Γαλλία
«Στον αέρα» 1.254 εργαζόμενοι της Michelin που ξεκίνησαν κινητοποιήσεις - Συνεχίζεται η αποβιομηχάνιση της Ευρώπης λόγω ανταγωνισμού της Ασίας
Το νέο made-in-China λογισμικό που κοντράρει Apple και Google
Η Κίνα θέλει να γίνει τεχνολογικά αυτάρκης σε όλα και η Huawei φαίνεται να αναλαμβάνει το λογισμικό των smartphone
Κυβερνητική κρίση στη Γερμανία - Ο Σολτς απέπεμψε τον Λίντνερ και ζητά ψήφο εμπιστοσύνης
Η απομάκρυνση από τον Όλαφ Σολτς του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ δίνει νέα διάσταση στην κυβερνητική κρίση στη Γερμανία
Από τη Meta και τη Ray-Ban, στη Moncler και τη Burberry - Νέες εξαγορές στην πολυτέλεια
Τα σενάρια εξαγορών στην πολυτέλεια πυροδότησαν συζητήσεις και φρενίτιδα στις αγορές που έδωσαν ώθηση στις μετοχές των εταιρειών