Ελλάδα ως ναυτικό έθνος θα μπορούσε να είχε Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) υψηλού κύρους και διεθνώς ανταγωνιστικές και να αποτελούσε βάση παραγωγής αξιωματικών υψηλής επαγγελματικής κατάρτισης, που θα καλύπτουν τις ανάγκες όχι μόνο της ελληνόκτητης ναυτιλίας αλλά και ευρύτερα. Αντ’ αυτού όμως παρά τις βελτιώσεις των τελευταίων χρόνων με τη συμβολή και της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας, έχει να παρουσιάσει σχολές με σοβαρά προβλήματα λειτουργίας.
Η αποσπασματική αντιμετώπιση και η έλλειψη μακροχρόνιου στρατηγικού σχεδιασμού είναι μία από τις αιτίες των καθυστερήσεων που καταγράφονται στην ανάπτυξη μιας σύγχρονης ναυτικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με παράγοντες της ελληνικής ναυτιλίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποσπασματικής αντιμετώπισης είναι και η πρόθεση του υπουργείου Ναυτιλίας να ιδρυθεί Σχολή Μηχανικών Ε.Ν. στην Κάλυμνο, και ενώ η ήδη λειτουργούσα εκεί τα τελευταία χρόνια Σχολή Πλοιάρχων αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.
Η ίδρυση των Ακαδημιών Ε.Ν. θα πρέπει να εντάσσεται σε ένα συνεκτικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης ολόκληρου του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, και όχι να βασίζεται σε αποσπασματικές πρωτοβουλίες με έντονα τοπικιστικά χαρακτηριστικά και προβληματική βιωσιμότητα, επεσήμανε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών προς το υπουργείο Ναυτιλίας, με αφορμή τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ναυτικής Εκπαίδευσης στα τέλη Νοεμβρίου για να εγκρίνει την ίδρυση της νέας Σχολής.
Η μελέτη
Παράλληλα η ΕΕΕ επιζητεί μία εποικοδομητική συζήτηση και συνεργασία επί του συνολικού στρατηγικού σχεδίου για τη ναυτική εκπαίδευση, σχέδιο που φαίνεται ότι προετοιμάζει το υπουργείο Ναυτιλίας. Επισημαίνεται ότι πρόσφατα ανακοινώθηκε μία παρέμβαση σε τρία επίπεδα με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.
Το πρώτο επίπεδο είναι η δημιουργία ενός συνολικού σχεδίου για τη μεταρρύθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης το οποίο θα βασισθεί σε μελέτη που πραγματοποίησε το Ιδρυμα Ευγενίδου. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να παρουσιαστεί ένας νέος νόμος-πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση του μέλλοντος. Η εφοπλιστική κοινότητα αναμένει την έναρξη του διαλόγου για την κατάρτιση του σχεδίου νόμου, με βάση τη μελέτη του ιδρύματος, η οποία έχει ήδη παραδοθεί στο υπουργείο.
Το δεύτερο μέτωπο είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των Δημοσίων Σχολών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ, ΚΕΣΕΝ, σχολών σωστικών κ.λπ.) μέσα από 11 παρεμβάσεις ψηφιακού χαρακτήρα ώστε να υλοποιηθεί η πλήρης ψηφιοποίηση των διαδικασιών της γραμματείας, της ηλεκτρονικής καρτέλας σπουδαστή, της ψηφιακής διαχείρισης του προγράμματος σπουδών από τους διδάσκοντες, καθώς και την ψηφιοποίηση του φυσικού αρχείου των σχολών. Επίσης έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας με συμμετοχή διοικητικών και εκπαιδευτικών, για τη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και τη δημιουργία πλατφόρμας εκπαίδευσης εκπαιδευτών.
Το τρίτο μέτωπο είναι η αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών με τη διασφάλιση πόρων 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Για την αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών καθοριστική είναι και η συνδρομή της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και πολλών άλλων δωρητών της εφοπλιστικής οικογένειας που στοχεύουν στην ολοκλήρωση σειράς έργων αποκατάστασης κτιριακών ζημιών σε όλες τις σχολές.
Η εκπαίδευση σήμερα
Μέχρι σήμερα, η δημόσια ναυτική εκπαίδευση παρέχεται από τις έντεκα Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και τις σχολές σωστικών μέσων ΔΣΕΝ/ΣΠΜ/Ασπροπύργου και τη ΔΣΕΝ/ΣΠΜ/ Μακεδονίας, και Οινουσσών.
Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα θα μπορούσε, και το οφείλει στη ναυτική της παράδοση, να αποτελέσει «κοιτίδα» παραγωγής αξιωματικών υψηλής επαγγελματικής κατάρτισης, που θα καλύψουν τις ανάγκες όχι μόνο της ελληνόκτητης ναυτιλίας αλλά και ευρύτερα, έχει δηλώσει σε ανύποπτο χρόνο ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης.
Για να επιτευχθεί αυτό όμως πρέπει να διευρυνθούν οι πηγές παραγωγής αξιωματικών μέσω της αύξησης της δυναμικότητας των ναυτικών ακαδημιών, αλλά και της παράλληλης λειτουργίας ιδιωτικών σχολών. Θετικά πάντως στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων Ναυτικής Κατεύθυνσης, με την οποία ανακτούν το δικαίωμα προαγωγής έως τον α’ βαθμό πλοιάρχου και μηχανικού.
Latest News
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Γιατί οι ιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο πρέπει να παρακολουθούν τις γεωπολιτικές απειλές
Σχεδόν κάθε εταιρεία κινδυνεύει πλέον από...γεωπολιτική ζημία και είναι επιτακτική ανάγκη να κατανοήσουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν
Η BIMCO υιοθετεί τη ναυτιλιακή ρήτρα FuelEU
Αναμένεται να τεθεί θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025
Κέρδη αυξημένα μέχρι και 1000% για τους liners
Η ναυτιλία τακτικών γραμμών αναμένεται να «γράψει» το 2024 την πιο κερδοφόρα χρονιά της εκτός της εποχής του κορωνοϊού
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ