Kανονικά, συνεχίζουν οι εταιρίες της κοινοπραξίας IGI Poseidon που διαχειρίζεται το project του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed τις τεχνικές εργασίες ωρίμανσης του.
Αυτό αναφέρουν στον Ο.Τ. καλά πληροφορημένες πηγές, οι οποίες είναι σε θέση να γνωρίζουν τις κινήσεις των εταιριών ΔΕΠΑ και Edison (IGI Poseidon). Με τον τρόπο αυτό οι ίδιοι κύκλοι σχολιάζουν τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στην αλλαγή της στάσης των ΗΠΑ έναντι του αγωγού Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας – Ιταλίας.
Η κοινοπραξία, κατά τις πηγές με τις οποίες συνομίλησε ο Ο.Τ., έχει σε εξέλιξη σειρά μελετών προκειμένου να φτάσει στο σημείο της λήψης της επενδυτικής απόφασης για την υλοποίηση του έργου. Τους προηγούμενους μήνες ως γνωστόν ειδικό ερευνητικό σκάφος το «Nautical Geo» διενεργούσε γεωφυσικές έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές της Κρήτης και της Κύπρου προκειμένου να εντοπιστεί η βέλτιστη διαδρομή του αγωγού. Το σκάφος είχε παρενοχληθεί από το τουρκικό πολεμικό ναυτικό προφασιζόμενο την πορεία του σε θαλάσσιες περιοχές στις οποίες η Άγκυρα έχει δικαιώματα με βάση το αμφισβητούμενο τουρκολυβικό μνημόνιο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πλήροφορίες το «Nautical Geo» προγραμματίζεται ώστε σύντομα να ξαναβγεί για βυθοσκοπικές έρευνες σε θαλάσσια περιοχή μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Πηγές αναφέρουν στον O.T. ότι η IGI Poseidon επιμένει στη θέση της για την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού επικαλούμενη και τις πρόσφατες υψηλές τιμές του φυσικού αερίου. Μάλιστα συνομιλητές του Ο.Τ. υποστηρίζουν χαρακτηριστικά ότι ο «EastMed ήταν βιώσιμος με πολύ πιο χαμηλές τιμές του φυσικού αερίου». Πάντως, οι ίδιοι κύκλοι αναγνωρίζουν τη γεωπολιτική διάσταση του έργου και τις σχετικές διπλωματικές εντάσεις που προκαλούνται. Χωρίς, ωστόσο, κατά τους ίδιους να αμφισβητείται η τεχνική και οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η προκαταρκτική περιβαλλοντική μελέτη του αγωγού.
Το επενδυτικό σχέδιο
Ο αγωγός EastMed είναι ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο των εταιριών ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison που χρονολογείται από τις αρχές τις δεκαετίας 2010-2020.
Το project σχεδιάστηκε με την πολιτική στήριξη των χωρών της Ελλάδας, του Ισραήλ, της Κύπρου και αρχικά και της Ιταλίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποσκοπεί στη μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και συγκεκριμένα της Κύπρου και του Ισραήλ προς την Ε.Ε.
Για το έργο είχαν υπογράψει τον Ιανουάριο του 2020 διακρατική συμφωνία οι χώρες της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, ενώ ένθερμος υποστηρικτής του αγωγού των περίπου 1.900 χλμ. ήταν οι ΗΠΑ.
Τον Απρίλιο του 2021 με πολιτική πρωτοβουλία των υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας Κώστα Σκρέκα και του Ισραήλ Γιούβαλ Στάινιτς οκτώ συνολικά χώρες (Ελλάδα, Ισραήλ, Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία και Ουγγαρία) έστειλαν επιστολή στην αρμόδια για την ενέργεια Επίτροπο της Ε.Ε. Κάντρι Σίμσον από την οποία ζητούσαν τη στήριξη του έργου καθώς και την εναλλακτική όδευση των ποσοτήτων φυσικού αερίου προς τις χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης. Υπενθυμίζεται ότι ο EastMed έχει σχεδιαστεί να καταλήγει υποθαλάσσια στην Ιταλία.
Η επέκταση του στις προαναφερόμενες Βαλκανικές χώρες πρόκειται να γίνει μέσω διασυνδετήριων αγωγών. Η πύλη για τη μεταφορά των ποσοτήτων αερίου σχεδιάζεται να είναι το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου στο οποίο θα κουμπώσει… ο EastMed.
Η δρομολόγηση του αγωγού αποσκοπεί στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ενέργειας της Ε.Ε. με δεδομένο ότι κύριος προμηθευτής είναι η ρωσική Gazprom.
Οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα μεταφέρονταν μέσα από τον αγωγό είχαν υπολογιστεί σε 10 με 20 δις. κυβικά μέτρα.
Η Ε.Ε. έχει εντάξει τον αγωγό EastMed στα έργα κοινού ενδιαφέροντος και για το σκοπό αυτό χρηματοδοτεί τις προκαταρκτικές και άλλες μελέτες.
Latest News
Τριπλό πυρ στο ενεργειακό κόστος νοικοκυριών κι επιχειρήσεων
Φωτιά παίρνει το ενεργειακό κόστος για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις με τις τιμές του TTF να χτυπούν υψηλά διετίας – Οι επιπτώσεις σε ρεύμα και ρύπους
Χωρίς φρένα οι τιμές στην ηλεκτρική ενέργεια-Τι έρχεται στους λογαριασμούς ρεύματος [γράφημα]
Ράλι τιμών 61% τις τελευταίες 4 ημέρες στην ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας - Φωτιά 45% στο φυσικό αέριο TTF
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
TotalEnergies: Προτρέπει την Ευρώπη να επιδιώξει συμφωνία για το LNG με τον Τραμπ
Ο CEO της TotalEnergies λέει πως μια μακρά συμφωνία της ΕΕ με τις ΗΠΑ διασφαλίζει την ενεργειακή σταθερότητα
Σε υψηλό 2 ετών οι τιμές του φυσικού αερίου - Χαμηλό τριετίας για τα αποθέματα
Τα αποθέματα για το φυσικό αέριο βρίσκονται ήδη στο χαμηλότερο επίπεδο για αυτή την εποχή του χρόνου, από την ενεργειακή κρίση το 2022
ΕΛΕΤΑΕΝ: Ο αιολικός κλάδος γιόρτασε τη νέα χρονιά
Η ΕΛΕΤΑΕΝ έκοψε την Πρωτοχρονίατικη πίτα της την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου
«Σπάνε» τους ενεργειακούς δεσμούς με τη Ρωσία οι Βαλτικές χώρες - Από σήμερα στο ευρωπαϊκό δίκτυο
Η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία ανακοίνωσαν σημερα ότι συγχρόνισαν επιτυχώς τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας στο ευρωπαϊκό ηπειρωτικό δίκτυο
Σκυλακάκης: Το νέο διζωνικό τιμολόγιο θα οδηγήσει σε πτώση τιμών
Ο κ. Σκυλακάκης δήλωσε πως αυτό που προσπαθεί να κάνει το υπουργείο είναι να μεταφέρει τη ζήτηση τις ώρες που έχουμε ήλιο