
-« Να σε ρωτήσω κάτι;».
-Ελεύθερα.
-«Πιστεύεις πως το κρέας σε κάνει πιο άνδρα;».
-Τι είναι αυτά που μου λες ρε Έλενα. Υπάρχουν άνθρωποι που το πιστεύουν αυτό στον 21ο αιώνα; Τι σημαίνει σε κάνει πιο άνδρα… Αλήθεια τώρα, τι είναι αυτά που μου λες;
-Σου περιγράφω απλώς έναν από τους εφτά μύθους που συντηρούνται ακόμη και σήμερα μέσα από σχετικές διαφημίσεις σε διάφορες χώρες της Ευρώπης (!).
Η συζήτηση με την υπεύθυνη της εκστρατείας για Βιώσιμη Γεωργία της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace Έλενα Δανάλη έχει πάντα ενδιαφέρον.
Η ‘Έλενα ( ο ενικός επιτρέπεται λόγω της μακροχρόνιας φιλίας μας) μου εξήγησε πως σε έρευνα που διενήργησε το γραφείο της περιβαλλοντικής οργάνωσης στη Δανία, εντοπίστηκαν εφτά, όπως προαναφέρθηκε, μύθοι…
Οι μύθοι…
-Τον έναν μόλις μου τον είπες. Μένουν άλλοι έξι. Ποιοι είναι αυτοί;
-«Το κρέας βοηθάει το κλίμα», «είναι καλό για εσένα», «οι καλές γυναίκες μαγειρεύουν και σερβίρουν κρέας», «το να τρως κρέας είναι ένδειξη πατριωτισμού», «το κρέας φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά»…

ΠΗΓΗ: GREENPEACE
Όπως μου ανέφερε η ‘Έλενα, για να εντοπιστούν αυτοί οι μύθοι, οι ειδικοί που έτρεξαν την έρευνα, μελέτησαν 51 εμπορικά σήματα κρεάτων σε έξι χώρες στην Ευρώπη (Γαλλία, Ισπανία, Πολωνία, Ελβετία, Γερμανία και Δανία).
Στον Θεό που πιστεύετε. Αυτοί οι μύθοι συντηρούνται στην Ευρώπη του 21ου αιώνα (!). Ναι, όπως το διαβάσατε.
-«Σύμφωνα με αναλύτρια σημειολογίας που συμμετείχε στη μελέτη της περιβαλλοντικής οργάνωσης, τα πιο εύκολα θύματα της παραπλανητικής διαφήμισης κρέατος, είναι προφανώς τα παιδιά αλλά και οι γονείς τους, αφού λαμβάνουν κωδικοποιημένα μηνύματα που σχετίζουν την καθημερινή κατανάλωση κρέατος με ζητήματα που τους απασχολούν, όπως δύναμη, θετικότητα και υγιής ανάπτυξη των παιδιών τους», μου αναφέρει η υπεύθυνη της εκστρατείας για Βιώσιμη Γεωργία της Greenpeace.
-Στο διά ταύτα: γιατί επιμένετε τόσο πολύ σε αυτό το θέμα;
Κοινωνικά και σεξιστικά στερεότυπα…
-«Επειδή όλο αυτό το τραγικό διαφημιστικό κόνσεπτ, πέρα από τα απαράδεκτα κοινωνικά και σεξιστικά στερεότυπα που συντηρεί και διαιωνίζει, βλάπτει σοβαρότατα την υγεία ανθρώπων και περιβάλλοντος », συνεχίζει η Έλενα Δανάλη.
-Ευτυχώς δεν παίζουν στην Ελλάδα.
-«Παίζουν όμως σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και ποιος μας εγγυάται πως δεν θα αρχίσουν –κάποια στιγμή – να παίζουν και εδώ; Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, κανόνες και κριτήρια στη διαφημιστική προώθηση της βιομηχανίας αυτής, που σπαταλά εκατομμύρια ευρώ για να προωθήσει τα προϊόντα της εις βάρος της υγείας μας και της υγείας του πλανήτη…».
-Εσείς τι προτείνετε;
-«Εμείς λέμε, πως η μοναδική διαδρομή προς τη λύση για την υγεία μας και την υγεία του πλανήτη είναι η δραστική μείωση του κρέατος και η στροφή μας προς τα όσπρια και τα φρέσκα, ντόπια φρούτα και λαχανικά εποχής», επισημαίνει η Έλενα Δανάλη.
Πυροδότηση της κλιματικής κατάρρευσης…
-Πολύ θεωρητικά μου ακούγονται όλα αυτά.
-«Δεν είναι καθόλου θεωρητικά. Όλοι αυτοί οι μύθοι που προωθούνται από τις διαφημίσεις της βιομηχανίας κρέατος πυροδοτούν την κλιματική κατάρρευση που απειλεί ολόκληρο τον πλανήτη. Σήμερα ξέρουμε πως η βιομηχανική κτηνοτροφία – σε αυτήν αναφερόμαστε- ευθύνεται για το 19% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ποσοστό μεγαλύτερο από τις εκπομπές που προκαλούνται από το σύνολο του τομέα των μεταφορών: αυτοκίνητα, αεροπλάνα, τρένα και πλοία μαζί . Κι αν υπολογίσουμε την αλλαγή της χρήσης γης και την αποψίλωση των δασών, το ποσοστό αυτό φθάνει σχεδόν στο ¼ των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως (!)».
Συνέβη και με άλλα προϊόντα
Όπως μου λέει η Έλενα Δανάλη, δεν είναι η πρώτη φορά που ζητείται ρύθμιση σε διαφημίσεις για να προστατευτεί το κοινό όφελος και η δημόσια υγεία. Το ίδιο συνέβη με τις διαφημίσεις για το κάπνισμα, το αλκοόλ και σε κάποιες περιπτώσεις για το junk food και τη ζάχαρη.
Μια απειλή καλά κρυμμένη πίσω από το καθημερινό μας διαιτολόγιο…
«Η κλιματική κατάρρευση δεν είναι μελλοντική απειλή. Βρίσκεται στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, καλά κρυμμένη πίσω από το καθημερινό μας διαιτολόγιο, και μπορεί να ανατραπεί μόνο αν σταματήσουμε τα ορυκτά καύσιμα και μειώσουμε δραστικά την κατανάλωση κρέατος ( 50% για αρχή και 71% ως το 2030)», συμπληρώνει.
Τι να πω: αυτό με το κρέας και τον …ανδρισμό με ξεπερνάει. Φυσικά, το ίδιο ισχύει και για τους άλλους διαφημιστικούς μύθους…


Latest News

Όταν η Blue Skies αποδεικνύεται ότι ήταν ένα κομματικό «μαύρο ταμείο» της Νέας Δημοκρατίας
Το γεγονός ότι τόσα στελέχη της ΝΔ μισθοδοτούνταν από την Blue Skies των Θωμά Βαρβιτσιώτη και Γιάννη Ολύμπιου, χωρίς να το λένε δημοσίως, εγείρει πολύ σοβαρά ζητήματα ηθικής τάξης, ανεξαρτήτως τυπικής νομιμότητας

Το μίσος για τα Πανεπιστήμια
Γιατί η ακροδεξιά – σε όλες τις παραλλαγές της… – μισεί τα πανεπιστήμια όταν κάνουν τη δουλειά τους

Αναζητείται θετική έκπληξη
Ένα υπερατλαντικό ταξίδι για διακοπές στην Ελλάδα ενός Αμερικανού, που έκλεισε το πακέτο των διακοπών του τον χειμώνα, έχει ακριβύνει κατά 10% μόνο από την ισοτιμία

Εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα: τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τον Τραμπ
Ο διαφαινόμενος εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα είναι κάτι πέρα από την «τέχνη της συμφωνίας» (art of the deal) του Τραμπ

Το ψυχολογικό πρόβλημα
Γενικώς συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ολοι ζυγίζουν την κατάσταση και ψάχνουν τις επιπτώσεις των επιλογών τους

Ριψοκίνδυνο χρέος
Τέτοιου είδους προσπάθειες να «κλέψουμε» στον καπιταλισμό τις έχουμε επιχειρήσει πρώτα εδώ εμείς στην Ελλάδα

Adam Posen: Η Ρωσία είναι υποτελής στην Κίνα
Ο επικεφαλής του διεθνούς κύρους Ινστιτούτου Πήτερσον για τη Διεθνή Οικονομία, αναλύει γιατί η Ρωσία του Πούτιν, παρά τις αμερικανικές προσπάθειες, δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψει την Κίνα για την Αμερική.

Από τα τρολ των social media στις τριγωνικές συναλλαγές
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποθέτουν ότι πίσω από τα αμέτρητα συμβόλαια του ομίλου των κ.κ Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου κρύβονται άλλες σχέσεις, πιο σύνθετες και δηλωτικές πολιτικών και οικονομικών εξαρτήσεων

Αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων
Οι λίγες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις θα δοκιμαστούν, θα αναθεωρήσουν επιχειρηματικά σχέδια αλλά θα προσαρμοστούν και θα τα καταφέρουν

Αυτή η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις υποκλοπές και τα bots δολοφονίας δικαίωσε τον Όργουελ
Η περιφρόνηση για τους θεσμούς, η απόπειρα ελέγχου της σκέψης, όπως έλεγε ο Όργουελ, μέσω προπαγάνδας και bots, η ηθική εξόντωση αντιπάλων με δολοφονίες χαρακτήρα, δεν μπορούν να θεωρηθούν «φιλελεύθερη πολιτική» αλλά μέθη της εξουσίας