-« Να σε ρωτήσω κάτι;».
-Ελεύθερα.
-«Πιστεύεις πως το κρέας σε κάνει πιο άνδρα;».
-Τι είναι αυτά που μου λες ρε Έλενα. Υπάρχουν άνθρωποι που το πιστεύουν αυτό στον 21ο αιώνα; Τι σημαίνει σε κάνει πιο άνδρα… Αλήθεια τώρα, τι είναι αυτά που μου λες;
-Σου περιγράφω απλώς έναν από τους εφτά μύθους που συντηρούνται ακόμη και σήμερα μέσα από σχετικές διαφημίσεις σε διάφορες χώρες της Ευρώπης (!).
Η συζήτηση με την υπεύθυνη της εκστρατείας για Βιώσιμη Γεωργία της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace Έλενα Δανάλη έχει πάντα ενδιαφέρον.
Η ‘Έλενα ( ο ενικός επιτρέπεται λόγω της μακροχρόνιας φιλίας μας) μου εξήγησε πως σε έρευνα που διενήργησε το γραφείο της περιβαλλοντικής οργάνωσης στη Δανία, εντοπίστηκαν εφτά, όπως προαναφέρθηκε, μύθοι…
Οι μύθοι…
-Τον έναν μόλις μου τον είπες. Μένουν άλλοι έξι. Ποιοι είναι αυτοί;
-«Το κρέας βοηθάει το κλίμα», «είναι καλό για εσένα», «οι καλές γυναίκες μαγειρεύουν και σερβίρουν κρέας», «το να τρως κρέας είναι ένδειξη πατριωτισμού», «το κρέας φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά»…
Όπως μου ανέφερε η ‘Έλενα, για να εντοπιστούν αυτοί οι μύθοι, οι ειδικοί που έτρεξαν την έρευνα, μελέτησαν 51 εμπορικά σήματα κρεάτων σε έξι χώρες στην Ευρώπη (Γαλλία, Ισπανία, Πολωνία, Ελβετία, Γερμανία και Δανία).
Στον Θεό που πιστεύετε. Αυτοί οι μύθοι συντηρούνται στην Ευρώπη του 21ου αιώνα (!). Ναι, όπως το διαβάσατε.
-«Σύμφωνα με αναλύτρια σημειολογίας που συμμετείχε στη μελέτη της περιβαλλοντικής οργάνωσης, τα πιο εύκολα θύματα της παραπλανητικής διαφήμισης κρέατος, είναι προφανώς τα παιδιά αλλά και οι γονείς τους, αφού λαμβάνουν κωδικοποιημένα μηνύματα που σχετίζουν την καθημερινή κατανάλωση κρέατος με ζητήματα που τους απασχολούν, όπως δύναμη, θετικότητα και υγιής ανάπτυξη των παιδιών τους», μου αναφέρει η υπεύθυνη της εκστρατείας για Βιώσιμη Γεωργία της Greenpeace.
-Στο διά ταύτα: γιατί επιμένετε τόσο πολύ σε αυτό το θέμα;
Κοινωνικά και σεξιστικά στερεότυπα…
-«Επειδή όλο αυτό το τραγικό διαφημιστικό κόνσεπτ, πέρα από τα απαράδεκτα κοινωνικά και σεξιστικά στερεότυπα που συντηρεί και διαιωνίζει, βλάπτει σοβαρότατα την υγεία ανθρώπων και περιβάλλοντος », συνεχίζει η Έλενα Δανάλη.
-Ευτυχώς δεν παίζουν στην Ελλάδα.
-«Παίζουν όμως σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και ποιος μας εγγυάται πως δεν θα αρχίσουν –κάποια στιγμή – να παίζουν και εδώ; Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, κανόνες και κριτήρια στη διαφημιστική προώθηση της βιομηχανίας αυτής, που σπαταλά εκατομμύρια ευρώ για να προωθήσει τα προϊόντα της εις βάρος της υγείας μας και της υγείας του πλανήτη…».
-Εσείς τι προτείνετε;
-«Εμείς λέμε, πως η μοναδική διαδρομή προς τη λύση για την υγεία μας και την υγεία του πλανήτη είναι η δραστική μείωση του κρέατος και η στροφή μας προς τα όσπρια και τα φρέσκα, ντόπια φρούτα και λαχανικά εποχής», επισημαίνει η Έλενα Δανάλη.
Πυροδότηση της κλιματικής κατάρρευσης…
-Πολύ θεωρητικά μου ακούγονται όλα αυτά.
-«Δεν είναι καθόλου θεωρητικά. Όλοι αυτοί οι μύθοι που προωθούνται από τις διαφημίσεις της βιομηχανίας κρέατος πυροδοτούν την κλιματική κατάρρευση που απειλεί ολόκληρο τον πλανήτη. Σήμερα ξέρουμε πως η βιομηχανική κτηνοτροφία – σε αυτήν αναφερόμαστε- ευθύνεται για το 19% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ποσοστό μεγαλύτερο από τις εκπομπές που προκαλούνται από το σύνολο του τομέα των μεταφορών: αυτοκίνητα, αεροπλάνα, τρένα και πλοία μαζί . Κι αν υπολογίσουμε την αλλαγή της χρήσης γης και την αποψίλωση των δασών, το ποσοστό αυτό φθάνει σχεδόν στο ¼ των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως (!)».
Συνέβη και με άλλα προϊόντα
Όπως μου λέει η Έλενα Δανάλη, δεν είναι η πρώτη φορά που ζητείται ρύθμιση σε διαφημίσεις για να προστατευτεί το κοινό όφελος και η δημόσια υγεία. Το ίδιο συνέβη με τις διαφημίσεις για το κάπνισμα, το αλκοόλ και σε κάποιες περιπτώσεις για το junk food και τη ζάχαρη.
Μια απειλή καλά κρυμμένη πίσω από το καθημερινό μας διαιτολόγιο…
«Η κλιματική κατάρρευση δεν είναι μελλοντική απειλή. Βρίσκεται στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, καλά κρυμμένη πίσω από το καθημερινό μας διαιτολόγιο, και μπορεί να ανατραπεί μόνο αν σταματήσουμε τα ορυκτά καύσιμα και μειώσουμε δραστικά την κατανάλωση κρέατος ( 50% για αρχή και 71% ως το 2030)», συμπληρώνει.
Τι να πω: αυτό με το κρέας και τον …ανδρισμό με ξεπερνάει. Φυσικά, το ίδιο ισχύει και για τους άλλους διαφημιστικούς μύθους…
Latest News
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Ελλάδα 2025: Από την ανθεκτικότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη
Το 2025 αναμένεται να είναι έτος κρίσιμο για την αξιοποίηση των ευκαιριών και την εδραίωση της Ελλάδας ως κόμβου καινοτομίας και βιωσιμότητας
Ο καθοριστικός ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως ο επενδυτικός βραχίονας της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης, έχει επενδύσει περισσότερο από €13 δισ. στη χώρα τα τελευταία 10 χρόνια
Το Χρηματιστήριο Αθηνών προχωρεί προς μια νέα εποχή
Το Χρηματιστήριο Αθηνών βρίσκεται πλέον στο ραντάρ των ξένων επενδυτών