Τα κόστη μεταφοράς δια θαλάσσης, εκτινάχθηκαν στα ύψη τον περασμένο χρόνο, καθώς οι καταναλωτές διέθεσαν από τις αποταμιεύσεις τους για να αγοράσουν νέα εμπορεύματα, ενώ η πανδημία συνέχισε να πλήττει τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο. Οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερτετραπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας, με τα περισσότερα κέρδη για τους liners, να καταγράφονται τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους, εκτιμά το Διεθνές Νομισματικό ταμείο (IMF).
Όμως το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και οι ελλείψεις αγαθών αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τιμές των εμπορευμάτων. Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) προβλέπει ότι εάν οι ναύλοι παραμείνουν υψηλοί μέχρι το 2023, τα παγκόσμια επίπεδα τιμών εισαγωγής και τα επίπεδα τιμών καταναλωτή θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 10,6% και 1,5%, αντίστοιχα. Αυτός ο αντίκτυπος θα ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερος για μικρά, αναπτυσσόμενα νησιά που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές που φτάνουν δια θαλάσσης, αναφέρει σχετικό άρθρο του IMF Blog.
Οι υψηλότεροι ναύλοι θα έχουν επίσης ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες αυξήσεις στην τελική τιμή των προϊόντων χαμηλής προστιθέμενης αξίας. Οι μικρότερες αναπτυσσόμενες οικονομίες που εξάγουν πολλά από αυτά τα αγαθά θα μπορούσαν να γίνουν λιγότερο ανταγωνιστικές και να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην οικονομική ανάκαμψη. Επιπλέον, οι τελικές τιμές των προϊόντων που είναι σε μεγάλο βαθμό ενσωματωμένα σε παγκόσμιες αλυσίδες, όπως τα ηλεκτρονικά είδη και οι υπολογιστές, θα επηρεαστούν επίσης περισσότερο από τους υψηλότερους ναύλους.
Η αύξηση του κόστους μεταφοράς οφείλεται στα lockdown, τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και τις πιέσεις στα δίκτυα logistics, αν και τελευταία αυτές οι πιέσεις μειώνονται. Το Διάγραμμα της Εβδομάδας που παρουσιάζει το άρθρο του IMF Blog, δείχνει πώς οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να υποχωρούν από τα ύψη ρεκόρ του προηγούμενου Σεπτεμβρίου και έκτοτε μειώθηκαν κατά 16%, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών για δρομολόγια προς τον Ανατολικό και Ειρηνικό, την κύρια θαλάσσια σύνδεση από την Κίνα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πάντως σύμφωνα με τους αναλυτές αν και οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει ωστόσο ενδέχεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους καθώς εξακολουθεί ακόμη να υφίστανται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε συναφή επαγγέλματα, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ενδοχώρα. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο στο IMF Blog οι υψηλοί ναύλοι οφείλονται και στις προκλήσεις του ναυτιλιακού κλάδου, όπως είναι η αργή ανάπτυξη του στόλου και η συγκέντρωση του σε λίγες εταιρείες.
Από την άλλη πλευρά, εάν η πανδημία ελεγχθεί στο μέλλον, η ζήτηση για αγαθά ενδέχεται να μειωθεί σταδιακά καθώς ορισμένοι τομείς παροχής υπηρεσιών, όπως τα ταξίδια και η φιλοξενία θα ανακάμψουν και μέρος της διαθέσιμης ρευστότητας θα διοχετευθεί σε αυτούς τους τομείς.
Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στους ναύλους της προ πανδημίας εποχής θα απαιτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, ψηφιοποίηση στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμογή μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου, συμπεραίνει το IMF Blog.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη