
Τα κόστη μεταφοράς δια θαλάσσης, εκτινάχθηκαν στα ύψη τον περασμένο χρόνο, καθώς οι καταναλωτές διέθεσαν από τις αποταμιεύσεις τους για να αγοράσουν νέα εμπορεύματα, ενώ η πανδημία συνέχισε να πλήττει τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο. Οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερτετραπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας, με τα περισσότερα κέρδη για τους liners, να καταγράφονται τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους, εκτιμά το Διεθνές Νομισματικό ταμείο (IMF).
Όμως το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και οι ελλείψεις αγαθών αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τιμές των εμπορευμάτων. Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) προβλέπει ότι εάν οι ναύλοι παραμείνουν υψηλοί μέχρι το 2023, τα παγκόσμια επίπεδα τιμών εισαγωγής και τα επίπεδα τιμών καταναλωτή θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 10,6% και 1,5%, αντίστοιχα. Αυτός ο αντίκτυπος θα ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερος για μικρά, αναπτυσσόμενα νησιά που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές που φτάνουν δια θαλάσσης, αναφέρει σχετικό άρθρο του IMF Blog.
Οι υψηλότεροι ναύλοι θα έχουν επίσης ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες αυξήσεις στην τελική τιμή των προϊόντων χαμηλής προστιθέμενης αξίας. Οι μικρότερες αναπτυσσόμενες οικονομίες που εξάγουν πολλά από αυτά τα αγαθά θα μπορούσαν να γίνουν λιγότερο ανταγωνιστικές και να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην οικονομική ανάκαμψη. Επιπλέον, οι τελικές τιμές των προϊόντων που είναι σε μεγάλο βαθμό ενσωματωμένα σε παγκόσμιες αλυσίδες, όπως τα ηλεκτρονικά είδη και οι υπολογιστές, θα επηρεαστούν επίσης περισσότερο από τους υψηλότερους ναύλους.
Η αύξηση του κόστους μεταφοράς οφείλεται στα lockdown, τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και τις πιέσεις στα δίκτυα logistics, αν και τελευταία αυτές οι πιέσεις μειώνονται. Το Διάγραμμα της Εβδομάδας που παρουσιάζει το άρθρο του IMF Blog, δείχνει πώς οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να υποχωρούν από τα ύψη ρεκόρ του προηγούμενου Σεπτεμβρίου και έκτοτε μειώθηκαν κατά 16%, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών για δρομολόγια προς τον Ανατολικό και Ειρηνικό, την κύρια θαλάσσια σύνδεση από την Κίνα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πάντως σύμφωνα με τους αναλυτές αν και οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει ωστόσο ενδέχεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους καθώς εξακολουθεί ακόμη να υφίστανται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε συναφή επαγγέλματα, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ενδοχώρα. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο στο IMF Blog οι υψηλοί ναύλοι οφείλονται και στις προκλήσεις του ναυτιλιακού κλάδου, όπως είναι η αργή ανάπτυξη του στόλου και η συγκέντρωση του σε λίγες εταιρείες.
Από την άλλη πλευρά, εάν η πανδημία ελεγχθεί στο μέλλον, η ζήτηση για αγαθά ενδέχεται να μειωθεί σταδιακά καθώς ορισμένοι τομείς παροχής υπηρεσιών, όπως τα ταξίδια και η φιλοξενία θα ανακάμψουν και μέρος της διαθέσιμης ρευστότητας θα διοχετευθεί σε αυτούς τους τομείς.
Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στους ναύλους της προ πανδημίας εποχής θα απαιτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, ψηφιοποίηση στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμογή μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου, συμπεραίνει το IMF Blog.


Latest News

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά