
Τα κόστη μεταφοράς δια θαλάσσης, εκτινάχθηκαν στα ύψη τον περασμένο χρόνο, καθώς οι καταναλωτές διέθεσαν από τις αποταμιεύσεις τους για να αγοράσουν νέα εμπορεύματα, ενώ η πανδημία συνέχισε να πλήττει τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο. Οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερτετραπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας, με τα περισσότερα κέρδη για τους liners, να καταγράφονται τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους, εκτιμά το Διεθνές Νομισματικό ταμείο (IMF).
Όμως το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και οι ελλείψεις αγαθών αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τιμές των εμπορευμάτων. Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) προβλέπει ότι εάν οι ναύλοι παραμείνουν υψηλοί μέχρι το 2023, τα παγκόσμια επίπεδα τιμών εισαγωγής και τα επίπεδα τιμών καταναλωτή θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 10,6% και 1,5%, αντίστοιχα. Αυτός ο αντίκτυπος θα ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερος για μικρά, αναπτυσσόμενα νησιά που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές που φτάνουν δια θαλάσσης, αναφέρει σχετικό άρθρο του IMF Blog.
Οι υψηλότεροι ναύλοι θα έχουν επίσης ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες αυξήσεις στην τελική τιμή των προϊόντων χαμηλής προστιθέμενης αξίας. Οι μικρότερες αναπτυσσόμενες οικονομίες που εξάγουν πολλά από αυτά τα αγαθά θα μπορούσαν να γίνουν λιγότερο ανταγωνιστικές και να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην οικονομική ανάκαμψη. Επιπλέον, οι τελικές τιμές των προϊόντων που είναι σε μεγάλο βαθμό ενσωματωμένα σε παγκόσμιες αλυσίδες, όπως τα ηλεκτρονικά είδη και οι υπολογιστές, θα επηρεαστούν επίσης περισσότερο από τους υψηλότερους ναύλους.
Η αύξηση του κόστους μεταφοράς οφείλεται στα lockdown, τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και τις πιέσεις στα δίκτυα logistics, αν και τελευταία αυτές οι πιέσεις μειώνονται. Το Διάγραμμα της Εβδομάδας που παρουσιάζει το άρθρο του IMF Blog, δείχνει πώς οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να υποχωρούν από τα ύψη ρεκόρ του προηγούμενου Σεπτεμβρίου και έκτοτε μειώθηκαν κατά 16%, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών για δρομολόγια προς τον Ανατολικό και Ειρηνικό, την κύρια θαλάσσια σύνδεση από την Κίνα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πάντως σύμφωνα με τους αναλυτές αν και οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει ωστόσο ενδέχεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους καθώς εξακολουθεί ακόμη να υφίστανται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε συναφή επαγγέλματα, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ενδοχώρα. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο στο IMF Blog οι υψηλοί ναύλοι οφείλονται και στις προκλήσεις του ναυτιλιακού κλάδου, όπως είναι η αργή ανάπτυξη του στόλου και η συγκέντρωση του σε λίγες εταιρείες.
Από την άλλη πλευρά, εάν η πανδημία ελεγχθεί στο μέλλον, η ζήτηση για αγαθά ενδέχεται να μειωθεί σταδιακά καθώς ορισμένοι τομείς παροχής υπηρεσιών, όπως τα ταξίδια και η φιλοξενία θα ανακάμψουν και μέρος της διαθέσιμης ρευστότητας θα διοχετευθεί σε αυτούς τους τομείς.
Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στους ναύλους της προ πανδημίας εποχής θα απαιτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές, ψηφιοποίηση στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμογή μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου, συμπεραίνει το IMF Blog.


Latest News

ΟΛΠ: Νέα αύξηση εσόδων και κερδών – Πρόταση για αυξημένο μέρισμα κατά 43,7%
Η κρουαζιέρα στον ΟΛΠ κατέγραψε νέο ρεκόρ, σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα που αυξήθηκαν κατά 15,5%.

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της