Το σήμα της εκκίνησης για τη μάχη της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού δόθηκε εχθές από το ΤΑΙΠΕΔ. Η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την 25ετή παραχώρηση του αστικού αυτοκινητόδρομου συνοδεύεται από στενά χρονικά περιθώρια, δεδομένου ότι η επιστροφή του assetστο ελληνικό Δημόσιο προβλέπεται το 2024. Για να μη δημιουργηθεί «κενό», στόχος είναι η διαδικασία να τρέξει ικανοποιητικά, ώστε οι προσφορές να κατατεθούν εντός του έτους.
Ελληνικές και ξένες κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά και διεθνή funds ακονίζουν τα μαχαίρια τους για την Αττική Οδό που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει όλα τα ρεκόρ για το Ταμείο, πετυχαίνοντας τίμημα αρκετά πάνω από το 1,5 δισ. ευρώ της Εγνατίας Οδού. Στα καλά χαρτιά του assetσυγκαταλέγονται η καλή χρηματοοικονομική επίδοση και η ανθεκτικότητα του έργου, που φάνηκε και μέσα στην πανδημία, παρά τους περιορισμούς στις μετακινήσεις.
Η τύχη των επεκτάσεων
Το αντικείμενο του διαγωνισμού δεν περιλαμβάνει την κατασκευή των λεγόμενων επεκτάσεων, που θεωρείται από παράγοντες της αγοράς ότι θα ευνοούσε πιθανώς τους συμμετέχοντες στην υφιστάμενη παραχώρηση. Ουσιαστικά, κρίθηκε ότι η προσθήκη κατασκευαστικού αντικειμένου και μάλιστα έργων που δεν είναι ώριμα μελετητικά θα έφερνε καθυστερήσεις, αλλά κυρίως θα εκτόξευε το ρίσκο για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, με αντίκτυπο στις συμμετοχές και στο τίμημα της παραχώρησης.
Έτσι, η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Βουλιαγμένης και η σύνδεση του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου με τη Ραφήνα και το Λαύριο, όπως διαφαινόταν τους τελευταίους μήνες, μένουν στα χέρια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και αναμένεται μέσα στο 2022 να αποφασιστεί το πώς θα δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα, ΣΔΙΤ ή παραχώρηση. Καθοριστικό παράγοντα φυσικά αποτελεί η εξασφάλιση χρηματοδότησης. Η πιο ώριμη δε από τις επεκτάσεις, αυτή της Λεωφόρου Κύμης, προϋπολογισμού 434 εκατ. ευρώ, προκηρύχθηκε από το Υπουργείο ως δημόσιο έργο στα τέλη του 2021.
Αντικείμενο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί η χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, περιλαμβανομένης της εκτέλεσης τυχόν έργων μικρής κλίμακας που στοχεύουν στην εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού.
Για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να πληρούν ορισμένα κριτήρια, χρηματοοικονομικά και τεχνικά. Ειδικότερα, οι εταιρείες θα πρέπει να διαθέτουν μέσο όρο ιδίων κεφαλαίων για την τελευταία τριετία τουλάχιστον 400 εκατ. ή εφόσον πρόκειται για funds κεφάλαια υπό διαχείριση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ. Σε τεχνικό επίπεδο, θα πρέπει οι συμμετέχοντες να έχουν εμπειρία τουλάχιστον δύο ετών, κατά την τελευταία 5ετία, στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμου αντίστοιχου μήκους από ένα τουλάχιστον μέλος της κοινοπραξίας.
Υπενθυμίζεται ότι το δικαίωμα του Δημοσίου για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έχει μεταβιβασθεί από τα τέλη του 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ για το χρονικό διάστημα μετά τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης και για έως 25 χρόνια. Η εν λόγω κίνηση αποτελούσε μνημονιακή δέσμευση της χώρας και στο πλαίσιο αυτής, τα έσοδα θα κατευθύνονται στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Πρόβλεψη που βάζει φρένο σε κάθε σκέψη για χρηματοδότηση άλλου έργου από τα έσοδα της Αττικής Οδού, εκτός αν αυτό αλλάξει μετά από διαπραγμάτευση με τη σύμφωνη γνώμη των Θεσμών. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα το Δημόσιο δεν έχει συμμετοχή στα έσοδα, αν και χρηματοδότησε κατά 35% την κατασκευή του έργου (420 εκατ. ευρώ).
Το προφίλ του αυτοκινητόδρομου
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.
Η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β’ φάση). Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως την 20η Απριλίου 2022.
Το Ταμείο όρισε τις «Lazard» και «Τράπεζα Πειραιώς A.E.» ως χρηματοοικονομικούς συμβούλους, τη δικηγορική εταιρεία «ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ – ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ» ως νομικό σύμβουλο, καθώς και τις εταιρείες «AVARIS», «Tolplan» και «Infrata» ως τεχνικούς συμβούλους σε σχέση με τον Διαγωνισμό́ και τη Συναλλαγή.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ