Κερδίζουν συνεχώς έδαφος οι «πράσινες τεχνολογίες» στη ναυτιλία, με τις νέες παραγγελίες που τοποθετούνται από πλοιοκτήτες σε ναυπηγεία να περιλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο αριθμό πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιούν στο μέλλον και εναλλακτικά καύσιμα. Η τάση αυτή δείχνει από τη μία πλευρά τη διάθεση των πλοιοκτητών να υιοθετήσουν προηγμένες πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος, και από την άλλη αποκαλύπτει το «κενό» που υπάρχει στα εναλλακτικά καύσιμα.

Η απορρόφηση της πράσινης τεχνολογίας «ενισχύεται» σε όλο τον παγκόσμιο στόλο, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons Research στην έκθεση Fueling Transition, υπογραμμίζοντας ότι η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων και πράσινων τεχνολογιών αυξάνεται σε όλο τον παγκόσμιο ναυτιλιακό στόλο. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία για το 2021, σχεδόν το 35% του βιβλίου παραγγελιών με βάση τη χωρητικότητα είναι ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή εναλλακτικές τεχνικές πρόωσης.

Σύμφωνα με την έκθεση, το 4,3% της χωρητικότητας του υπάρχοντος στόλου είναι ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα – ποσοστό αυξημένο κατά 3,6% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. «Οι νέες παραγγελίες αποτυπώνουν την πρόοδο, με το 34,8% του βιβλίου παραγγελιών με όρους χωρητικότητας να είναι ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή πρόωση. Αυτό είναι υψηλότερο από 27,7% πριν από έναν χρόνο και 10,3% πριν από πέντε χρόνια» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του Clarksons Research Steve Gordon.

Αναλύοντας το βιβλίο παραγγελιών, υπογραμμίζουν οι Tradewinds, το 30,6% της χωρητικότητας (573 πλοία) πρόκειται να χρησιμοποιεί υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ενώ 95 πλοία θα χρησιμοποιούν υγραέριο (LPG). Το 2021, το 33,8% της χωρητικότητας των νέων παραγγελιών ήταν για πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων (425 μονάδες), από 209 το 2020. Περισσότερα από 259 πλοία του στόλου και 96 κατόπιν παραγγελίας χαρακτηρίζονται ως «LNG ready», θα μπορούν δηλαδή να χρησιμοποιούν LNG, ενώ υπάρχουν ακόμη 35 «ammonia ready» και τέσσερα πλοία «hydrogen ready».

Εξοικονόμηση ενέργειας

Επίσης, διάφορες προηγμένες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, όπως έλικες με κάλυμμα, συστήματα πρόωσης με αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας και συστήματα λίπανσης με τη χρήση του αέρα, έχουν τοποθετηθεί σε περισσότερα από 4.398 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 20,9% της χωρητικότητας.

Τα Scrubbers που «καθαρίζουν» τα καυσαέρια από τα οξείδια του θείου έχουν τοποθετηθεί σε περισσότερα από 4.568 πλοία, το 24% του στόλου κατά ολική χωρητικότητα. Επιπλέον, τα πλοία «Eco» αποτελούν ένα αυξανόμενο μερίδιο του στόλου – 27,1% της συνολικής ολικής χωρητικότητας, με επιπτώσεις  στην κερδοφορία τους, τις αξίες τους και το ύψος των ναύλων τους, συμπλήρωσε ο εκπρόσωπος του ναυλομεσιτικού οίκου.

Υπολογίζεται, τέλος, ότι υπάρχουν στον κόσμο 143 λιμάνια με υποδομές ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο και άλλα 93 προγραμματίζουν να εγκαταστήσουν ανάλογες υποδομές, ενώ περισσότερα από 1.229 πλοία έχουν εξοπλιστεί ή πρόκειται να εξοπλιστούν με συστήματα ηλεκτρικής διασύνδεσης με εγκαταστάσεις στη στεριά. Ετσι παραμένει απολύτως ισχυρή και επίκαιρη η πρόταση των φορέων της ναυτιλίας για τη δημιουργία διεθνούς ταμείου που θα χρηματοδοτεί την έρευνα για νέα εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα