Έγιναν και ατασθαλίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Και παρεκτροπές. Η πρωτοφανής γενναιοδωρία των κυβερνήσεων για να αντιμετωπίσουν την πρωτοφανή κρίση που προκάλεσε ο φονικός ιός στις οικονομίες, στις επιχειρήσεις, στους επαγγελματίες και στα νοικοκυριά άνοιξε τις ορέξεις ουκ ολίγων επιρρεπών σε καταχρήσεις εις βάρος του δημοσίου. Στη Γαλλία οι αρμόδιες αρχές έβγαλαν το λογαριασμό: 174 εκατ. ευρώ έχουν εισπράξει καταχρηστικά, συχνά με πλαστά δικαιολογητικά ή εικονικά παραστατικά και στοιχεία, οι επιχειρήσεις της χώρας από την αρχή της κρίσης.
Την αποκάλυψη έκανε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Le Parisien» ο αρμόδιος για τα Δημόσια Οικονομικά υπουργός Ολιβιέ Ντισό.
Ήταν το τίμημα της πολιτικής «με κάθε κόστος», που υιοθέτησαν όταν ξέσπασε η πανδημία ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και η γαλλική κυβέρνηση – μια πολιτική το τέλος της οποίας ανακοίνωσε μόλις τον περασμένο μήνα ο υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ.
Δεν είναι λίγα τα 174 εκατ. ευρώ που χορηγήθηκαν ως μη όφειλαν. Αλλά θα πρέπει να σκεφθεί κανείς ότι την τελευταία διετία εκταμιεύθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση επείγουσα χρηματική βοήθεια ύψους περίπου 40 δισ. ευρώ για τα ταμεία αλληλεγγύης και επίσης κοντά στα 36 δισ. ευρώ για να στηριχθεί η μερική απασχόληση. Εκεί φαίνεται πως έγινε και το μεγάλο «πάρτι».
Ένας στους πέντε έκλεβε
Αρκεί να αναφερθεί ότι σε περίπου 50.000 ελέγχους που διενεργήθηκαν την άνοιξη του 2021 σε ισάριθμες αιτήσεις για «μερική ανεργία», όπως αποκαλούν στη Γαλλία την αναστολή εργασίας, αποκαλύφθηκαν 9.500 περιπτώσεις με «υποψία απάτης».
Υπήρχαν φόβοι ότι μία στις πέντε επιχειρήσεις που εισέπρατταν στήριξη για να έχουν τους εργαζομένους τους σε αναστολή έκλεβε, κατά μίαν έννοια, το κράτος. Εν τέλει οι καταχρηστικές πρακτικές αποδείχθηκε ότι δεν είχαν την έκταση που αρχικά είχε φανεί – διότι τότε η συνολική απάτη είχε υπολογιστεί στα 225 εκατ. ευρώ σε σύνολο αρωγής ύψους 30 δισ. ευρώ που είχε χορηγήσει, έως την περασμένη άνοιξη η κυβέρνηση του Παρισιού.
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι στη Γαλλία περίπου ένα εκατομμύριο επιχειρήσεις δεν εκτίμησαν σωστά τα χρήματα που δικαιούνταν από το πρόγραμμα αρωγής της κυβέρνησης με αποτέλεσμα να εισπράξουν λιγότερα από όσα θα μπορούσαν.
Εύρος απατών
Συνολικά 74.000 καταβολές αρωγής έγιναν ως μη όφειλαν. Και εξ αυτών οι 8.000 χαρακτηρίστηκαν ως πράξεις απάτης. «Από την αρχή της κρίσης οι γαλλικές αρχές είχαν τη δυνατότητα να διαπιστώσουν τη δημιουργικότητα των απατεώνων», σημειώνει σε ρεπορτάζ της η «Le Figaro».
Εταιρείες που «φουσκώνουν» τον τζίρο τους για να εισπράξουν περισσότερα, άλλες επιχειρήσεις που εγγράφονται σε μια επαγγελματική κατηγορία στην οποία ουδέποτε δραστηριοποιήθηκαν, που όμως προστατεύεται περισσότερο από το κράτος – του κλάδου της εστίασης κυρίως – ενώ καταγράφτηκε και περίπτωση υπαλλήλου επιχείρησης που δήλωσε… αφεντικό για να εισπράξει αυτός τη βοήθεια.
Κάθε περίπτωση θα ερευνηθεί δικαστικά ώστε να μπορέσει το κράτος να πάρει πίσω τα χρήματα που κακώς χορήγησε. «Όταν βρεθούμε ενώπιον μιας αποδεδειγμένης απάτης είναι προφανές ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να πετύχουμε την επιστροφή των χρημάτων», παραδέχθηκε ο Ολιβιέ Ντισό, διευκρινίζοντας ότι οι αγωγές του κράτους θα κατατεθούν «κατά δέσμες», ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος στις δικαστικές αρχές να τις διαχειριστούν.
«Κατά περίπτωση»
Από τον περασμένο Δεκέμβριο έχει αλλάξει εξάλλου η πολιτική αρωγής του Παρισιού στους πληγόμενους από την πανδημία. Όπως είχε διευκρινίσει ο υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ, η πολιτική της αρωγής «με κάθε κόστος» αντικαταστάθηκε με την παροχή βοήθειας «περίπτωση κατά περίπτωση και ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες της κάθε επιχείρησης». Για την ακρίβεια, ο Λεμέρ είχε θέσει τέρμα στις μαζικού χαρακτήρα, οριζόντιες επιχορηγήσεις προς όλες τις επιχειρήσεις του κάθε κλάδου.
«Η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα που αναγκαστικά παίρνουμε για να την περιορίσουμε και να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία πλήττουν πολύ συγκεκριμένους τομείς της επιχειρηματικότητας, όπως είναι ο τομέας της εστίασης για παράδειγμα. Οι υπηρεσίες μας βρίσκονται σε καθημερινή επαφή με τους εκπροσώπους του κλάδου αλλά και με μεμονωμένους επιχειρηματίες, διότι ακόμα και στην εστίαση η κάθε περίπτωση μπορεί να είναι διαφορετική από την άλλη», είχε δηλώσει στο ραδιοφωνικό σταθμό Europe 1 ο Λεμέρ.
Latest News
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας
Ο ανταγωνισμός αγριεύει στο φαστ φουντ - Τοεξωφρενικό μάρκετινγκ της Pizza Hut
Η προωθητική καμπάνια της Pizza Hut περιελάμβανε δωρεάν συμμετοχές σε παιχνίδια καζίνο χωρίς να γνωρίζει εάν κάποιος πελάτης ήταν εθισμένοι στον τζόγο
Τα KFC κάνουν πειράματα με... σάλτσες - Το νέο concept για το φρένο στην πτώση
Η σάλτσα και τα dips πρωταγωνιστούν στο «Saucy», ένα πρωτότυπο κατάστημα που εγκαινιάζεται την Παρασκευή στις ΗΠΑ από την KFC
Πώς η ΑΙ πρόκειται να τις αλλάξει ριζικά τις εφαρμογές γνωριμιών
Οι εφαρμογές γνωριμιών σταθμίζουν πώς η AI θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι συνδέονται μέσω διαδικτύου